NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Kan er iemand een precieze invulling geven van wat die voorwaarden zijn? E.g. moet ik dan denken aan een lijst regels in de trant van "er mogen geen drops in zitten van hoger dan 15 cm" of hoe is dat geformuleerd?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

RoySmit schreef:en we gaan weer de discussie voeren over hoe niet technisch alles is hier in nl... vermoeiend.. ben zo benieuwd naar bv de tijden van de mannen die zo klagen want blijkbaar gaan die bloedsnel over het parcours omdat het toch zo simpel is... #klagenklagenklagen
De "tijden" :roll: ...... precies dit soort uitspraken.

Schoorl in 36:30 toen ik nog geen kids had en Posbank onder de 2 uur, Grand Raid Christalp en de halve wereld doorgefietst ...... maar wat heeft dat verder met deze discussie te maken?

Technische passages rijdt je over het algemeen juist niet zo snel, soms stap je zelfs even af om te kijken wat de juiste lijn naar beneden is.

Fijn dat sommigen door mijn cynisme heen kunnen lezen (Jan Willem :-q ), ik bedoel het inderdaad opbouwend maar zie dat velen gelijk in de verdediging springen. Wat is er nu precies mis met de vraag naar meer uitdaging, dat zou toch iedereen aan moeten spreken.

Het ambulance verhaal speelt in mijn ervaring meer bij snelle passages waar mensen controle verliezen dan bij een extreem steile afdaling waar je als "beginner" echt wel even stopt om te kijken of dat echt wel mogelijk is met een MTB :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef:Heb je een voorbeeld van een route in NL die wel aan jouw ideaal voldoet? Al dan niet als route aangegeven?
Ja, maar die kan ik hier niet delen :wink:

ook zoiets als Bikepark Spaarnewoude, vind het tof wat ze daar doen, en daar zitten ook dingen bij die mijn pet te boven gaan hoor.

suravida schreef: Ondanks het feit dat ik een beetje moe wordt van deze eeuwige discussie snap ik je gevoel bij HV wel een beetje, na alle lof over het technische niveau viel die me ook een beetje tegen. LV dan weer niet trouwens.
Overall denk ik nog steeds dat deze discussie nooit gevoerd zou worden als de routes op de UHR niet zo verdomde mooi waren trouwens, bij de oude routes Amerongen en Austerlitz hoorde je nooit iemand over meer technische stukken.
Hier heb je zeker een punt, misschien waren mijn verwachtingen te hoog na alle lof.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

yo-eddy schreef: Het ambulance verhaal speelt in mijn ervaring meer bij snelle passages waar mensen controle verliezen dan bij een extreem steile afdaling waar je als "beginner" echt wel even stopt om te kijken of dat echt wel mogelijk is met een MTB :wink:
Als je kijkt naar de handbuil trail. Daar hebben we inderdaad bewust gekozen voor een segment waar de snelheid niet zo makkelijk oploopt. Het gaat meer om het controleren van je fiets en als je dan valt is de schade meestal beter te overzien dan wanneer je op hoge snelheid ergens naar beneden vliegt. De entree zorgt gelijk voor een goed beeld wat je te wachten staat en als de exit niet lukt heb je zo een voetje aan de grond.

Ik denk persoonlijk dat nieuwe ontwikkelingen inderdaad eerder in deze lijn zitten. Dus een aparte lus waar de snelheid relatief laag is. Maar verwacht niet dat het op korte termijn ineens heel veel lastiger gaat worden want dat is gewoon niet haalbaar.
Laatst gewijzigd door Bottecchia op di 24 april 2018, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jim bo schreef:Er zijn hier in NL tegenwoordig toch bikeparks waar je de nodige technische uitdaging vindt, of zeg ik nu iets heel geks zo op de vroege morgen?...
Zeker grappig, maar ik ben toch vnl XC/Trail rijder, steeds hetzelfde heuveltje op en af is niet mij ding. Gewoon een mooi rondje van 30km met hier en daar een stukje waar je de keuze hebt iets echt uitdagends te doen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bottecchia schreef: Als je kijkt naar de handbuil trail. Daar hebben we inderdaad bewust voor gekozen voor een segment waar de snelheid niet zo makkelijk oploopt. Het gaat meer om het controleren van je fiets en als je dan valt is de schade meestal beter te overzien dan wanneer je op hoge snelheid ergens naar beneden vliegt. De entree zorgt gelijk voor een goed beeld wat je te wachten staat en als de exit niet lukt heb je zo een voetje aan de grond.

Ik denk persoonlijk dat nieuwe ontwikkelingen inderdaad eerder in deze lijn zitten. Dus een aparte lus waar de snelheid relatief laag is. Maar verwacht niet dat het op korte termijn ineens heel veel lastiger gaat worden want dat is gewoon niet haalbaar.
Ja, dat was inderdaad een leuk stukje :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

yo-eddy schreef:
RoySmit schreef:en we gaan weer de discussie voeren over hoe niet technisch alles is hier in nl... vermoeiend.. ben zo benieuwd naar bv de tijden van de mannen die zo klagen want blijkbaar gaan die bloedsnel over het parcours omdat het toch zo simpel is... #klagenklagenklagen
De "tijden" :roll: ...... precies dit soort uitspraken.

Schoorl in 36:30 toen ik nog geen kids had en Posbank onder de 2 uur, Grand Raid Christalp en de halve wereld doorgefietst ...... maar wat heeft dat verder met deze discussie te maken?

Technische passages rijdt je over het algemeen juist niet zo snel, soms stap je zelfs even af om te kijken wat de juiste lijn naar beneden is.

Fijn dat sommigen door mijn cynisme heen kunnen lezen (Jan Willem :-q ), ik bedoel het inderdaad opbouwend maar zie dat velen gelijk in de verdediging springen. Wat is er nu precies mis met de vraag naar meer uitdaging, dat zou toch iedereen aan moeten spreken.

Het ambulance verhaal speelt in mijn ervaring meer bij snelle passages waar mensen controle verliezen dan bij een extreem steile afdaling waar je als "beginner" echt wel even stopt om te kijken of dat echt wel mogelijk is met een MTB :wink:

maar euh.. het is niet technisch zeg je... dus je tijden indd want jij kan toch alles heel snel rijden aangezien het niet technisch is.... maar goed. is je mening en dat snap ik.. komt alleen een beetje beroerd eruit vind ik dan weer. en weetje miss is het niet allemaal heel technisch. denk dat de UHR genoeg te bieden heeft vooral als het glas altijd halfvol is ipv half leeg.. :wink:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

RoySmit schreef: maar euh.. het is niet technisch zeg je... dus je tijden indd want jij kan toch alles heel snel rijden aangezien het niet technisch is.... maar goed. is je mening en dat snap ik.. komt alleen een beetje beroerd eruit vind ik dan weer. en weetje miss is het niet allemaal heel technisch. denk dat de UHR genoeg te bieden heeft vooral als het glas altijd halfvol is ipv half leeg.. :wink:
We liggen vrij ver uit elkaar qua mening en visie zie ik, "tijden" hebben hier echt niets mee te maken. Iedereen kan hard rijden juist omdat het niet technisch is, conditie en kracht zijn bepalender dan skills.

jij bent tevreden met een halfvol glas, ik zie graag hier en daar het glas helemaal vol :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

RoySmit schreef:en we gaan weer de discussie voeren over hoe niet technisch alles is hier in nl... vermoeiend.. ben zo benieuwd naar bv de tijden van de mannen die zo klagen want blijkbaar gaan die bloedsnel over het parcours omdat het toch zo simpel is... #klagenklagenklagen
Dit is dus precies die mentaliteit. Als je niet hard kan fietsen, dan kan je blijkbaar niet goed fietsen.

Ik zal niet zeggen dat ik de sterren van de hemel fiets, maar denk toch wel dat ik qua technisch niveau boven het gemiddelde zit. Dat is alleen niet terug te zien in mijn rondetijden, omdat mijn conditie daar niet goed genoeg voor is.
Want dat heb je nodig voor een toptijd op een Nederlandse track, conditie, niet een goede techniek.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik kijk vooral naar de routes met de wetenschap van wat er was (LV/HV maar ook de UHR), wat er nu is en heb goede hoop ten opzichte van wat het nog kan worden. Ik ben optimistisch gestemd over de toekomst van het mtben in Nederland. Ik heb het gevoel dat er veel progressie is geboekt in korte tijd en dat de resultaten in meerdere opzichten positief zijn. De routes zijn uitgebreid, opgeknapt en uitdagender (in vergelijking met rechttoe/rechtaan bospaden), de gebruikersgroepen zijn beter gescheiden en het aantal mountainbikers lijkt toe te nemen. Als iedereen die ermee te maken heeft positief is over de resultaten (en dat zijn niet alleen de mtbers) dan bied dat perspectieven voor de toekomst.

De spreekwoordelijke boswielrenner heeft er al een flinke mentaliteitsverandering op zitten omdat er tegenwoordig gestuurd moet worden ipv zo hard mogelijk sprinten tot de volgende bocht :lol:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Klopt, er is de laatste jaren al veel gewonnen. Leg de oude track versies van Zeist, Amerongen, Leersum en Lage Vuursche bijvoorbeeld maar eens naast de huidige versies van de track. Daar moet het publiek aan wennen. De een wat meer dan de ander.

We zijn met z'n allen behoorlijk snel gewend geraakt aan de nieuwe standaard. Dat mensen dan graag nog meer willen snap ik wel. Verwacht geen hele andere insteek van de routes want dan raak je teleurgesteld. Maar zo links en rechts eens een extraatje, wie weet wat er nog haalbaar is.
Laatst gewijzigd door Bottecchia op di 24 april 2018, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

RoySmit schreef:feit is dat yo eddy behoorlijk pff topic bezig is aangezien hier gewoon een topic over. maar wat ik niet snap hij heeft zoveel te maken met aanleg route schoorl.. ze eigen woorden. nou juist dan moet zo iemand toch weten hoe de vork in de steel zit waarom bepaalde technische zaken dus niet kunnen op de routes.. maar goed Nederlanders zijn nou eenmaal volk wat goed kan klagen en zeuren
Ik ben juist bij Schoorl betrokken omdat het mijn achtertuin is, ik er al 31 jaar fiets en omdat ik een groep locals vertegenwoordig die meer uitdaging willen. Ik discussieer eindeloos met MTBNW (die mij gevraagd hebben voor de initiële aanleg)en SBB over dit onderwerp omdat er veel besluiten worden ingegeven door angst en aannames. Een goed aangeduide technische sectie met een alternatief (chickenrun) is wereldwijd de norm en zou in NL veel meer toegepast kunnen worden (zie "handbuilt" op HV)

Verder inderdaad off topic, hoewel ik deze discussie graag bij alle route topics zou voeren :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vraag me af wat 'technisch' nu eigenlijk is?


Flow-line op bijvoorbeeld een Livigno is hardstikke gaaf, maar absoluut niet technisch.


En wat kun je verwachten op zandgrond met hoogteverschillen van 5 meter? In dat opzicht is het commentaar van Yo-Eddy inderdaad weinig opbouwend.

Genoeg korte klimmetjes op HV/LV die voor 95% van de rijders te uitdagend zijn. Moeten daar stammen in gelegd worden om ze nog lastiger te maken? Ik ben voor, maar dan moet er ook een omweg voor die 95% komen! En de enige plaatsen waar ik de 30 km/u aan tik is op het asfalt. Dus de afdalingen gaan daar nooit spannend worden. Dan moet je het uit krappe bochtjes halen om nog enigszins te moeten kunnen sturen. Die bochtjes liggen er genoeg, maar dat voelt natuurlijk minder spectaculair aan dan met 40 km/u door een kombocht op Livigno. Maar je moet wel techniek hebben in plaats van lef! Wortelafdalingen? Daar kun je niet tegenop onderhouden, dus wat is de verwachting daar?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ach ik denk dat je verwachting voor wat mag in nl te hoog is. en daarom is in mijn optiek jou glas altijd half leeg. niet erg voor mij want ik heb dat zeker niet en kan me prima vermaken overal. en ja ik heb niet de ervaring die jij hebt dus wellicht over 10 jaar denk ik er zo over maar voor nu geniet gewoon wat er is ipv zo zuur te zijn op alle routes in nl. denk dat we hele mooie routes hebben overal die ook zeker technische passages bevatten. en die dan een keer extra rijden om aan je trekken te komen is toch mooi... en @mcreal ik zeg niet als je hard gaat dat je kan fietsen. maar als je zo klaagt over dat niks technisch is dan ga je knallen om het voor jezelf technisch te maken toch?? is wel wat ik doe op bv austerlitz is niet technisch dus dan beuken dan wordt het nog een beetje spannend... dat bedoel ik ermee...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef:Ik vraag me af wat 'technisch' nu eigenlijk is?


Flow-line op bijvoorbeeld een Livigno is hardstikke gaaf, maar absoluut niet technisch.


En wat kun je verwachten op zandgrond met hoogteverschillen van 5 meter? In dat opzicht is het commentaar van Yo-Eddy inderdaad weinig opbouwend.

Genoeg korte klimmetjes op HV/LV die voor 95% van de rijders te uitdagend zijn. Moeten daar stammen in gelegd worden om ze nog lastiger te maken? Ik ben voor, maar dan moet er ook een omweg voor die 95% komen! En de enige plaatsen waar ik de 30 km/u aan tik is op het asfalt. Dus de afdalingen gaan daar nooit spannend worden. Dan moet je het uit krappe bochtjes halen om nog enigszins te moeten kunnen sturen. Die bochtjes liggen er genoeg, maar dat voelt natuurlijk minder spectaculair aan dan met 40 km/u door een kombocht op Livigno. Maar je moet wel techniek hebben in plaats van lef! Wortelafdalingen? Daar kun je niet tegenop onderhouden, dus wat is de verwachting daar?
Lars, jij fietst daar veel vaker dan ik en je begrijpt prima wat ik bedoel, kijk eens om je heen, er zijn ook daar optie zat (zag zo al een paar hele mooie potentiële drops ... weliswaar tegen de richting in :winkie: ). En als die maar door 5% worden gereden valt het onderhoud prima mee. De Drop tussen de lijnen in op Schoorl heb ik 6 of 7 jaar terug aangelegd en daar verder nooit meer een seconde werk aan gehad :-q

Vergelijken met Livigno is nutteloos (ga je nog mee btw? :wink: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie