NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Fred (mtb-sport) schreef:Maar eens kijken op http://kluitech.nl/uhr/Dashboarddsb.php hoe druk het was, vermoed dunnetjes op 26 idioten na dan :winkie:
Mooi, Big Data.

Gezien de opkomst van vandaag is er dus eigenlijk niets aan de hand! Los van het feit dat niet-strava gebruikers niet geregistreerd worden..
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

baron062 schreef:
Fred (mtb-sport) schreef:Maar eens kijken op http://kluitech.nl/uhr/Dashboarddsb.php hoe druk het was, vermoed dunnetjes op 26 idioten na dan :winkie:
Mooi, Big Data.
Gezien de opkomst van vandaag is er dus eigenlijk niets aan de hand! Los van het feit dat niet-strava gebruikers niet geregistreerd worden..
Weet niet of het real time is, maar geeft indicatie.
Verder staat deze site bij mijn favo's, sta ik nog ergens redelijk in een klassement.....
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

rasmus schreef:
vibemaker schreef: Volgens mij ben je een beetje in de war nu. Het gebied is niet 'publiekelijk toegankelijk' op de mtb zoals jij hier omschrijft. Je mag alleen fietsen op paden die daar (door de onderhoudsploeg) speciaal voor zijn aangelegd, en dus ook speciaal daarvoor worden onderhouden. Wanneer je je buiten die paden begeeft riskeer je een boete. Mag ik uit bovenstaande post ook concluderen dat je het, om van die speciaal aangelegde paden gebruik te maken, 7,50 per jaar moet betalen ook maar 'gezeur' vindt?
Aangezien ik altijd op mtb paden fiets, is de discussie voor mij niet waar ik wel of niet in een gebied mag fietsen. Ik verwacht op dit forum ook geen fietsers die van de mtb paden afwijken, daarom verwijs ik naar het gebied. De mtb paden zijn altijd al publiekelijk opengesteld geweest zonder beperkingen en lagen er al voor dat het onderhoudsteam in het leven werd geroepen. De 7,50 betaal ik omdat ik er anders niet mag fietsen. Voor mij mag die 7,50 ook weg omdat ik geen onderhoud aan de paden hoef, maar dat is niet de discussie.
Man wat kortzichtig.... wordt wel even vergeten dat er 5 jaar geleden alleen wat saaie rechttoe-rechtaan 2-baans routes op de UHR lagen waar je van november tot maart niet hoefde te komen omdat ze over de volledige 5m breedte waren omgeploegd. Dat het heel weinig heeft gescheeld dat mountainbikers helemaal van de UHR waren verbannen. Dat een route zonder onderhoud na 2-3 jaar geen route meer is.... je bent namelijk niet de enige die er rijdt.

Ik heb af en toe ook best wel wat op te merken hoe de routes worden aangelegd/onderhouden, maar te beweren dat "vroeger" beter was gaat echt niet op....
Downhill is geen grapje
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Big data zijn mooi - al zullen sommigen wel verbaasd zijn over wat er allemaal uit Strava te halen is ...... Het heeft ons in elk geval geholpen om de terreineigenaren te overtuigen van de voordelen van goede en goed onderhouden routes.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

funride schreef:Overigens las ik bij collega vrijwilligers een ander aanpak, wat minder dwingend en met een positieve insteek.
Wij sluiten dit weekend onze goed onderhouden MTB Routes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug tussen Rhenen en Lage Vuursche in verband met de te verwachten vloed aan winterse neerslag.
We noemen dat #trailrespect. We voorkomen hiermee met jullie hulp dat jullie en onze paden uitslijten. De #trailcarecrew is alvast heel blij als jullie dit weekend de kerstboom gaan opzetten. Als je echt heel graag naar buiten wilt, ga dan bijvoorbeeld wandelen
Voel je vrij om verbeteringen aan te dragen. Kan zomaar zijn dat je gelijk krijgt als je een goeie suggestie aandraagt
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat wel enige nuance kan gebruiken is hoe mensen aangesproken worden. Tot voor kort waren er niet of nauwelijks goed aangelegde en (goed) onderhouden mtb routes in Nl. Mtb in Nederland en de Benelux was zeker in de herfst en winter vrijwel synoniem met door de modder ploeteren. De rondjes, toertochten en marathons die ik in het verleden in de Benelux reed kan ik me nog helder voor de geest halen qua prut en voor een grote groep mensen is dat nog steeds gebruikelijk. Ga maar eens bij een gemiddelde toertocht kijken. Weer of geen weer, er is een flinke opkomst om over modderige bospaadjes te crossen.
Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat je op een groot deel van de heuvelrug vrij kon rijden en dus redelijk droge paden kon kiezen als het nat was. Toen die verboden terrein werden en enkel de (oude) routes nog legaal waren lagen die er vaak slecht bij door het intensieve gebruik en werden ze ook nog eens regelmatig volledig omgeploegd door boswerkzaamheden. Daarmee leg je geen voedingsbodem voor 'trailrespect'.

Natuurlijk wil je niet dat de nieuwe, zorgvuldig aangelegde en onderhouden routes aan gort gereden worden maar het begrip 'trailrespect' is relatief nieuw en volgens mij nog niet breed gedragen door de gebruikers van die routes. Daar is een cultuuromslag voor nodig. Mensen bij voorbaat al bestempelen als 'idioten' als ze iets doen wat ze al jaren doen (en dat jarenlang als volstrekt normaal is beschouwd) gaat imho niet helpen.

Just my 2 cts.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bert l. schreef:
Wij sluiten dit weekend onze goed onderhouden MTB Routes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug tussen Rhenen en Lage Vuursche in verband met de te verwachten vloed aan winterse neerslag.
We noemen dat #trailrespect. We voorkomen hiermee met jullie hulp dat jullie en onze paden uitslijten. De #trailcarecrew is alvast heel blij als jullie dit weekend de kerstboom gaan opzetten. Als je echt heel graag naar buiten wilt, ga dan bijvoorbeeld wandelen
Voel je vrij om verbeteringen aan te dragen. Kan zomaar zijn dat je gelijk krijgt als je een goeie suggestie aandraagt
Ik zou er iets van maken als: Wij vragen jullie vriendelijk dit weekend geen gebruik te maken van het routenetwerk
op de UHR............neerslag-slijtage-vrijwiligers-wel rijden LDSP-Strand-duinroutes etc etc.


"onze paden uitslijten" klinkt een beetje alsof de route er nier voor de mountainbikers is maar voor de vrijwilligers
"Wij sluiten dit weekend onze goed onderhouden MTB Routes" Volgens mij is er helemaal niks af te sluiten door MTB UHR, alleen terrein eigenaar (SBB) mag delen bos afsluiten.


Zou proberen "onze" en "sluiten" zo min mogelijk te gebruiken.


Daarnaast zijn de reacties tegen de ongelovige behoorlijk agressief van de mensen die trailrespect hebben maar respect in hun taalgebruik volledig missen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ben het wel eens met bovenstaande geloof ik. Een reprimande als iemand niets vermoedend is gaan fietsen met slechter-dan-verwacht weer (been there) is nergens voor nodig. Mensen neerzetten als "idioten" ook niet, en ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat "sluiten van onze routes" verkeerd kan vallen bij sommigen.

Ik bedacht me net dat een oplossing om vrijwel alle gebruikers direct te bereiken EN om "awareness" te creëren een UHR app zou zijn die tevens dienst doet als digitaal vignet. Voor 7E50 te koop in de app/play store, met route info, gpx bestanden, laatste nieuwtjes en een pop-up bericht als er een dringend verzoek om niet te fietsen is. Zou dat iets zijn (even los van de kosten die ermee gemoeid gaan)? Er zijn al diverse sport en fitnessapps waar verenigingen hun eigen adaptatie op gemaakt hebben. Wellicht bestaat er al iets dat met een kleine moeite geschikt te maken is voor MTB'ers
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

38x10 schreef:Ben het wel eens met bovenstaande geloof ik. Een reprimande als iemand niets vermoedend is gaan fietsen met slechter-dan-verwacht weer (been there) is nergens voor nodig. Mensen neerzetten als "idioten" ook niet, en ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat "sluiten van onze routes" verkeerd kan vallen bij sommigen.

Ik bedacht me net dat een oplossing om vrijwel alle gebruikers direct te bereiken EN om "awareness" te creëren een UHR app zou zijn die tevens dienst doet als digitaal vignet. Voor 7E50 te koop in de app/play store, met route info, gpx bestanden, laatste nieuwtjes en een pop-up bericht als er een dringend verzoek om niet te fietsen is. Zou dat iets zijn (even los van de kosten die ermee gemoeid gaan)? Er zijn al diverse sport en fitnessapps waar verenigingen hun eigen adaptatie op gemaakt hebben. Wellicht bestaat er al iets dat met een kleine moeite geschikt te maken is voor MTB'ers
Mwah nietsvermoedend..... toch merendeel was van de strekking mountainbiken is modder, trailrespect boeit me niet en ik ga toch lekker rijden.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

38x10 schreef: Ik bedacht me net dat een oplossing om vrijwel alle gebruikers direct te bereiken EN om "awareness" te creëren een UHR app zou zijn die tevens dienst doet als digitaal vignet. Voor 7E50 te koop in de app/play store, met route info, gpx bestanden, laatste nieuwtjes en een pop-up bericht als er een dringend verzoek om niet te fietsen is.
Eureka! :-q
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Giant-E schreef:
38x10 schreef: Ik bedacht me net dat een oplossing om vrijwel alle gebruikers direct te bereiken EN om "awareness" te creëren een UHR app zou zijn die tevens dienst doet als digitaal vignet. Voor 7E50 te koop in de app/play store, met route info, gpx bestanden, laatste nieuwtjes en een pop-up bericht als er een dringend verzoek om niet te fietsen is.
Eureka! :-q
super idee inderdaad!!
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

George schreef:Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat je op een groot deel van de heuvelrug vrij kon rijden en dus redelijk droge paden kon kiezen als het nat was.
Volgens mij helaas best lang geleden volgens mij.
Overigens klopt je betoog verder zeker, mooi aangelegde routes etc is iets wat kort bestaat en vergt denk ik ook een stukje omdenken.
38x10 schreef:Ik bedacht me net dat een oplossing om vrijwel alle gebruikers direct te bereiken EN om "awareness" te creëren een UHR app zou zijn die tevens dienst doet als digitaal vignet. Voor 7E50 te koop in de app/play store, met route info, gpx bestanden, laatste nieuwtjes en een pop-up bericht als er een dringend verzoek om niet te fietsen is.
Super goed idee :-q
Maar zou je vignet via app doen loop je een (klein) risico dat meer gezinsleden met 1 "vignet" kunnen rijden. Een gekochte Iphone app kan je delen, maar zal slechts een klein gedeelte zijn.
Om het app gebruik te promoten zou je de sticker 2,50 euro duurder kunnen maken tov de digitale versie.

Overigens op de FB pagina onderstaande oproep meer dan correct:
Wij sluiten dit weekend onze goed onderhouden MTB Routes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug tussen Rhenen en Lage Vuursche in verband met de te verwachten vloed aan winterse neerslag.
We noemen dat #trailrespect. We voorkomen hiermee met jullie hulp dat jullie en onze paden uitslijten. De #trailcarecrew is alvast heel blij als jullie dit weekend de kerstboom gaan opzetten. Als je echt heel graag naar buiten wilt, ga dan bijvoorbeeld wandelen
.
Misschien aanvullen met fietsen op LdS en linkje naar kaartje/GPX met opties?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Heb je de illusie dat het delen van fysieke vignetten nu niet gebeurt?

Wanneer ik geen zin heb om te rijden, of ik ben nog aan het herstellen van een rit de dag ervoor, en een maatje van me wil wel gaan rijden neemt hij mijn vignet mee.
Nu zul je, of iemand anders, waarschijnlijk wel aangeven dat dat niet de bedoeling is echter is degene die op dat moment gebruik maakt van de route(s) in het bezit van een geldig vignet. Qua slijtage aan de routes maakt het geen zak uit of ik er met mijn banden overheen ga of een ander.

Ik durf met grote zekerheid wel te stellen dat ik niet de enige ben.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

slapbandje schreef:Heb je de illusie dat het delen van fysieke vignetten nu niet gebeurt?
Goed punt :-q , ik heb ze op fiets en helm geplakt.
Argument van delen valt dan idd af, niet bij nagedacht. (was best vroeg vanochtend)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat delen is toch maar een beetje sneu hoor.
Plaats reactie