bergschenhoek?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gisteravond de track grotendeels gereden, maar die ligt er strak bij op het moment zeg!
De regen was wel nodig en het onderhoud is nu echt goed te zien.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Matn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 934
Lid geworden op: do 17 april 2008, 21:30
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10, Bulls Copperhead 29, Norco Sight A1

MacReal schreef:Gisteravond de track grotendeels gereden, maar die ligt er strak bij op het moment zeg!
De regen was wel nodig en het onderhoud is nu echt goed te zien.
Mooi!
Dan ga ik vandaag ook even :-q
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Gisteravond de track weer eens gedaan. Ligt er super bij! Blijft toch een heftige, maar lekkere baan! :-)
Reinoud87
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 12 juli 2017, 13:04

Weer is veel te lekker om binnen te zitten. Dus ik ga maar eens een rondje rijden. Of twee natuurlijk ;)
Edraket
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 juli 2017, 11:54

Hallo, ik rijd deze route al een aantal jaar, 10x per jaar, en kom altijd met een goed gevoel thuis, behalve vandaag.
Vandaag voor het eerst van het parcours geraakt door een mede gebruiker. Gelukkig alleen in de brandnetels beland. Er kwam een hardloper tegemoet in de afdaling aan de achterkant van de skiberg. Er kwam in m'n eigen verbazing het woord klootzak uit mijn mond. Zijn reactie was dat hij er voor betaald heeft....
Nu is dit niet de eerste confrontatie. Vorige week een groep lopers met bakstenen tegemoet in het bos die nauwelijks opzij gingen en vandaag op dezelfde plek een groep honden bezitters. Nu leven we op een dichtbevolkt gebied dus een verdwaalde wandelaar of loper heb ik nooit erg gevonden.

Het nare gevoel kwam van de kleine berg. Een man of 5 met boomstammen die met de richting mee liepen en geen cm opzij gingen. Wat nadrukkelijker gevraagd of ze opzij wilden gaan. De reactie verbaasde mij. Volgens hun was het openbaar wandelgebied en ik kon een boomstam naar m'n hoofd krijgen. Dit soort reactie is niet fijn, maar dat ik dus blijkbaar niet meer blindelings een bocht op snelheid kan nemen vind ik veel vervelender.
Hier moet wat aan gedaan worden voor er serieuze ongelukken gebeuren. 7km bij 30cm in Rotterdam eo moet toch wel beschikbaar kunnen blijven voor fanatieke mountainbikers?...
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Edraket schreef:Hallo, ik rijd deze route al een aantal jaar, 10x per jaar, en kom altijd met een goed gevoel thuis, behalve vandaag.
Vandaag voor het eerst van het parcours geraakt door een mede gebruiker. Gelukkig alleen in de brandnetels beland. Er kwam een hardloper tegemoet in de afdaling aan de achterkant van de skiberg. Er kwam in m'n eigen verbazing het woord klootzak uit mijn mond. Zijn reactie was dat hij er voor betaald heeft....
Nu is dit niet de eerste confrontatie. Vorige week een groep lopers met bakstenen tegemoet in het bos die nauwelijks opzij gingen en vandaag op dezelfde plek een groep honden bezitters. Nu leven we op een dichtbevolkt gebied dus een verdwaalde wandelaar of loper heb ik nooit erg gevonden.

Het nare gevoel kwam van de kleine berg. Een man of 5 met boomstammen die met de richting mee liepen en geen cm opzij gingen. Wat nadrukkelijker gevraagd of ze opzij wilden gaan. De reactie verbaasde mij. Volgens hun was het openbaar wandelgebied en ik kon een boomstam naar m'n hoofd krijgen. Dit soort reactie is niet fijn, maar dat ik dus blijkbaar niet meer blindelings een bocht op snelheid kan nemen vind ik veel vervelender.
Hier moet wat aan gedaan worden voor er serieuze ongelukken gebeuren. 7km bij 30cm in Rotterdam eo moet toch wel beschikbaar kunnen blijven voor fanatieke mountainbikers?...
Vervelend te horen, helaas gebeurt het vaker.

Het enige wat je er aan kan doen is melden. Sowieso bij het recreatieschap:

T 010-2981010
recreatieschap@staatsbosbeheer.nl

Als je het idee hebt dat de trail-runners bij Outdoor Valley vandaan komen (hoewel ik daar zelden problemen mee heb), kan je dit ook melden bij outdoor valley:

info@outdoorvalley.nl

Ik zal jouw bericht ook even doorzetten naar de publieksboswachter (jaja, die hebben we tegenwoordig).
Downhill is geen grapje
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik snap zowiezo niet waarom het niet mogelijk is om op het mtb parcours alleen mountainbikers toe te laten. Mountainbikers mogen ook niet op de wandelpaden rijden. Wat is het probleem? Blijkbaar moet eerst een heftig ongeluk gebeuren voordat men wat doet (en dan vrees ik dat men het mountainbiken verbied).
Laatst gewijzigd door rokl op zo 23 juli 2017, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

+1
Edraket
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 juli 2017, 11:54

Bedankt B100 voor de info en doorsturen van mijn bericht.
Ik heb het recreatieschap een mail gestuurd.
Heb geen idee of die lopers van Outdoor valley kwamen. Ze hadden denk een soort fitness shirt aan, nep bruin, beetje anabole figuren ooo :-)
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Edraket schreef:Hallo, ik rijd deze route al een aantal jaar, 10x per jaar, en kom altijd met een goed gevoel thuis, behalve vandaag.
Vandaag voor het eerst van het parcours geraakt door een mede gebruiker. Gelukkig alleen in de brandnetels beland. Er kwam een hardloper tegemoet in de afdaling aan de achterkant van de skiberg. Er kwam in m'n eigen verbazing het woord klootzak uit mijn mond. Zijn reactie was dat hij er voor betaald heeft....
Nu is dit niet de eerste confrontatie. Vorige week een groep lopers met bakstenen tegemoet in het bos die nauwelijks opzij gingen en vandaag op dezelfde plek een groep honden bezitters. Nu leven we op een dichtbevolkt gebied dus een verdwaalde wandelaar of loper heb ik nooit erg gevonden.

Het nare gevoel kwam van de kleine berg. Een man of 5 met boomstammen die met de richting mee liepen en geen cm opzij gingen. Wat nadrukkelijker gevraagd of ze opzij wilden gaan. De reactie verbaasde mij. Volgens hun was het openbaar wandelgebied en ik kon een boomstam naar m'n hoofd krijgen. Dit soort reactie is niet fijn, maar dat ik dus blijkbaar niet meer blindelings een bocht op snelheid kan nemen vind ik veel vervelender.
Hier moet wat aan gedaan worden voor er serieuze ongelukken gebeuren. 7km bij 30cm in Rotterdam eo moet toch wel beschikbaar kunnen blijven voor fanatieke mountainbikers?...
Niet om het een of ander, maar je snapt dat je met zulke acties ook een bepaalde reactie oproept? Als mede mtb'er had je van mij ook een niet bepaald vriendelijke reactie teruggekregen... :kiss:
Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat jouw volgende confrontatie ook niet geheel aan de andere partij te wijten is. Zaten zij fout? Uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat een normale fatsoenlijke opmerking niet de way-to-go is.

Het is in Nederland nu eenmaal knap druk (met name daar), met allerlei gebruikersgroepen die graag gebruik maken van het gebied. Dan is het nu eenmaal een beetje geven en nemen; en rekening houden dat je soms mensen tegenkomt op plekken waar je ze niet verwacht (of gewoon niet horen). Mensen hier vriendelijk van op de hoogte brengen levert mij alleen bij hoge uitzondering een negatieve reactie op.
Be nice :bier:
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

StephanR schreef:
Edraket schreef:........Vandaag voor het eerst van het parcours geraakt door een mede gebruiker. Gelukkig alleen in de brandnetels beland. Er kwam een hardloper tegemoet in de afdaling aan de achterkant van de skiberg. Er kwam in m'n eigen verbazing het woord klootzak uit mijn mond.......

..........Wat nadrukkelijker gevraagd of ze opzij wilden gaan.....
Niet om het een of ander, maar je snapt dat je met zulke acties ook een bepaalde reactie oproept? Als mede mtb'er had je van mij ook een niet bepaald vriendelijke reactie teruggekregen... :kiss:
Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat jouw volgende confrontatie ook niet geheel aan de andere partij te wijten is. Zaten zij fout? Uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat een normale fatsoenlijke opmerking niet de way-to-go is.

Het is in Nederland nu eenmaal knap druk (met name daar), met allerlei gebruikersgroepen die graag gebruik maken van het gebied. Dan is het nu eenmaal een beetje geven en nemen; en rekening houden dat je soms mensen tegenkomt op plekken waar je ze niet verwacht (of gewoon niet horen).

Wat zeg jij dan voor vriendelijks als je door iemand naast de baan raakt en gelukkig 'alleen' maar in de brandnetels terecht komt, als je al een niet bepaald vriendelijke reactie terug zou geven als iemand je nadrukkelijk vraagt opzij te willen gaan?

Ik heb het idee dat Edraket gewoon normaal heeft gehandeld bij zijn passeeracties. Soms is het de situtuatie er niet voor, om vriendelijk uit te leggen dat je graag wilt passeren en dat daarvoor iemand ietjes ruimte moet maken. Vooral niet als het een groep betreft of een lastig stuk terein is. Dan moet je gewoon duidelijk zijn.
Mensen hier vriendelijk van op de hoogte brengen levert mij alleen bij hoge uitzondering een negatieve reactie op.
Be nice :bier:
Zo zou het ook moeten zijn. Maar als dat drie keer achter elkaar is is dat toch opmerkelijk.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

Ik heb helaas dezelfde ervaring. Doe vaak meerdere rondjes en bedank de wandelaars altijd bij het passeren in de hoop dat ik de volgende ronde er weer makkelijk langs kan. Helaas werkt dat niet altijd en hebben mensen het dat jij op de mtb in "overtreding" bent en ze jou een gunst bewijzen door je er langs te laten ipv andersom.
Veel mensen herkennen de bekende mtb route bordjes ook niet en denken dat het een wandelpad is waar jij op fietst. Kom van alles tegen, ouders met kinderwagens, wandelaars, verliefde stelletjes die half op de route liggen echt vanalles.
Ik rij ook vaak door de weeks en kom dan ook diverse hondenuitlaatservices tegen die ook met regelmaat het parcours overlopen. Al eens geprobeerd informatief uit te leggen dat het een mtb parcours is en gevaarlijk voor beide kan zijn om daar te wandelen of honden uit te laten en kreeg veelal discussie ipv begrip. Ben daar mee gestopt en blijf het maar bij bedanken en vriendelijk vragen houden.
Misschien dat een duidelijkere bebording bij iedere kruising met een wandelpad helpt, niet alleen het route logo maar meer borden waarop staat dat het een mtb pad is geen wandelpad. Dan wel met routerichting er bij, ik kom namelijk ook vaker beginnende mtb'ers tegen die tegen de route in rijden zonder zich daar bewust van te zijn.
Ik ben daarbij ook wel benieuwd hoe dit gaat rondom de nieuwe uitkijktoren. Dat ding is hartstikke leuk maar ik heb sinds die toren er staat al een paar keer mensen op de route op de kleine berg gehad. Voorheen kwam ik ze overal tegen maar amper op de kleine berg.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik denk dat het probleem niet op te lossen is met i) vriendelijk vragen en genoegen nemen met welke antwoord je ook krijgt, ii) het parcours dicht timmeren met bordjes. De meest vervelende ervaringen heb ik beleefd met mensen die heel goed weten dat iedereen op het parcours mag lopen en soms bewust een verbale reactie van een biker willen uitlokken. Ik heb dat al vaker meegemaakt in de laatste 10 jaar dat ik op het parcours rij. Uiteraard kom je ook mensen tegen die helemaal niet weten dat ze op een mtb parcours lopen, maar met hen heb ik nooit vervelende discussies moeten voeren. Je ziet het aan hun reactie dat ze zich niet bewust zijn van dat ze niet goed bezig zijn en een gevaar vormen voor zich zelf en de bikers. Het zijn in de meerderheid outdoor valley (survival) mannen en vrouwen en hondenbezitters, die regelmatig gebruik maken van het gebied.

Gewoon het mtb parcours uitsluitend open stellen voor bikers. Alleen dan kun je iemand die zich niet aan houd aansprakelijk stellen voor ontstane schade en mijns inziens is dat het enige wat helpt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Matn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 934
Lid geworden op: do 17 april 2008, 21:30
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10, Bulls Copperhead 29, Norco Sight A1

Ik heb ook al een boel rare dingen op de baan gezien. Zelfs een scooter op een van de lastige middenberg afdalingen.
Maar echte problemen heb ik nooit gehad.
Wel zie ik dat het aantal trailrunners en andere 'sporters' steeds verder toeneemt. Daarmee neemt de tolerantie ook af. Dat is wel zorgelijk.

Wat Edraket meemaakte is natuurlijk echt onacceptabel. Klinkt trouwens alsof er iets georganiseerds was. Als deelnemer daarvan ga je er natuurlijk vanuit dat je mag doen wat je doet. Dergelijke zaken organiseren lijkt me niet juist.
Gebruikersavatar
Matn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 934
Lid geworden op: do 17 april 2008, 21:30
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10, Bulls Copperhead 29, Norco Sight A1

rokl schreef:Gewoon het mtb parcours uitsluitend open stellen voor bikers. Alleen dan kun je iemand die zich niet aan houd aansprakelijk stellen voor ontstane schade en mijns inziens is dat het enige wat helpt.
Er zijn zat mtb-tracks in Nederland waar bordjes staan dat je er niet geacht wordt te lopen.
Maar geloof dat de beheerder in B'hoek daar niet aan wil.
Misschien moet er eerst een vies ongeluk gebeuren voordat zoiets bespreekbaar wordt.
Plaats reactie