Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Leuk filmpje. Handig.
Biking skills or Hospital bills
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

In deze video nog veel meer info betreffende drops etc.

Uitgelegd door..jawel... vrouwen ;)

zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Bedankt voor video's, altijd leerzaam. Hoe embed je ze op dit forum?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

mud mate schreef:Als je handig bent bekijk je je eigen beelden eens heel aandachtig. Dan zal je zien dat je lichaamshouding niet geheel overeenkomstig zijn in de lijn zoals het hoort. Ook hoe je je fiets naar beneden laat gaan vraagt inderdaad vroeg of laat dat je over je stuur zal gaan. Als je je beeld op pauze zet om 0:04 en dan de beelden één voor één naar voren klikt zal je duidelijk zien dat je eigenlijk gewoon je fiets naar benden laat rijden alsof je een stoep afrijdt. Echter je lichaam beweeg je eigenlijk onvoldoende mee. Hierdoor komt je voorwiel het eerst aan de grond en staat je lichaam te ver naar voren waardoor je haast voorover, over je stuur gaat.

Hier wordt het wel leuk uitgelegd. Beelden zeggen uiteindelijk meer dan woorden, hier heb je een combi:
http://vimeo.com/23506816" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt gelijk dat mijn houding veel beter kan, dus meer naar achteren.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

RayB schreef:In deze video nog veel meer info betreffende drops etc.

Uitgelegd door..jawel... vrouwen ;)

als je het bericht van de video 'quote', zie je de bb text. <youtube>film</youtube> waarbij '<' een '[' moet zijn.

wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik deze film bijna helemaal gekeken heb. Wat een skills zeg. progressie is denk ik de beste tip die ze gegeven hebben. Langzaamaan steeds verder gaan... ik heb er in ieder geval weer een hoop van geleerd en ga hem zeker nog eens vaker bekijken.

Overigens leek de dvd me redelijk oud, maar is hij gepost in 2013, iemand enig idee hoe oud de dvd is? De fietsen die ze gebruiken zagen er ook niet al te nieuw uit... niet dat dit iets veranderd aan de skills, maar ben gewoon erg nieuwsgierig :P
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je inzet op 2005 zal je er niet ver naast zitten...

Geef dan toch de voorkeur aan Fundamentals (van Dirt / Alex Rankin).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RAW68
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 1 april 2008, 21:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 Super HPC Race 29 Blackline & Storm Makani strandfiets
Contacteer:

Leuke filmpjes, kan ik zeker wat leerstof uit halen!
MTB De Zeeleeuw: http://www.mtb-dezeeleeuw.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

een drop nemen op de juiste manier vergt wat kennis en veel oefenen. het makkelijkste is als je een drop vind die met je mee groeit, de drop die ik geweldig vind begin als een kleintje en is nu in 2 jaar uitgegroeid tot 1 die je eigenlijk niet meer kan afrijden zonder dat je een beetje slim met je gewicht speelt. als je de techniek goed doorhebt is het enige wat je tegenhoud het vermogen om de klap zelf op te vangen als je land, daarbij kan een fully handig zijn. Hoe ik het altijd aan de jeugdleden probeer over te brengen is: een snelle beweging met je lichaam naar achteren waarbij de armen strekken en er een kleine trekkracht aan het stuur plaatsvind.

twee mooie drops als voorbeeld:)
AfbeeldingAfbeelding
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
kloekloek
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 21 november 2012, 11:58

Probeer op het einde een soort van wheelie in te zetten. Ga inderdaad niet met je gewicht mee naar voren hangen, dan ga je geheid over je bakkes.
kloekloek
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 21 november 2012, 11:58

*op je bakkes
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Vaak is het gewoon een kwestie van met een vaartje eraf rijden en juist niet te veel te doen.
Klein beetje trekken aan je stuur is meestal voldoende.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Zo is dat snelheid erin houden, gewicht naar achteren en gaan met die banaan. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

japie carbon schreef:Vaak is het gewoon een kwestie van met een vaartje eraf rijden en juist niet te veel te doen.
Klein beetje trekken aan je stuur is meestal voldoende.

Deze "tip" gaat veel beginners op hun bakkes doen vallen :wink:

"een beetje aan je stuur trekken" is precies wat de meeste beginners doen, maar als je je lichaamsgewicht niet naar achter brengt dan dondert je voorwiel net zo hard weer naar beneden voordat je de drop geland hebt..

Beter is om (idd met een beetje vaart) op het punt waar de drop begint je fiets onder je lichaam door naar voren te duwen waardoor je gewicht dus naar achter komt. Benen en armen een beetje gebogen en het gaat als "vanzelf" :-D


Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Daar heb je helemaal gelijk in, ik doelde eigenlijk meer op de tip van een wheelie proberen, dan gaat het juist meeestal mis.

Mooie foto om de juiste techniek te illustreren!

En een gave fiets trouwens! 2souls?
Plaats reactie