Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

QriZ schreef:Een klein zijdelings vraagje als dat wordt gedoogd; ik rijd ook geregeld op een route met enkele kunstmatig aangelegde drops van 50/60 cm hoog. Nu ben ik niet zozeer bang voor mezelf dan wel voor mijn (carbon) hardtail frame; dat toch wel een flinke klap te verduren krijgt. In hoeverre is een HT hier eigenlijk geschikt voor? op tv zie ik bij de kampioenschappen best lompe dingen met een HT, maar ben er toch niet zeker op ;-)
Verschil is natuurlijk ook dat de heren/dames die bij de kampioenschappen rijden meestal niet zelf hun fietsen betalen :)
Ik kan me zo voorstellen dat materiaal langer dan een wedstrijd heel houden wellicht ondergeschikt is aan een snelle tijd rijden.

Maar 50/60 cm droppen zou geen probleem moeten zijn met een fatsoenlijke hardtail, maar dat zal ook heel erg afhangen hoe je zelf de klap opvangt met je benen.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

zenegroen schreef:Volgens mij hebben sommige leveranciers van frames/fietsen er richtlijnen voor hoe hoog je ermee mag springen. Zag het een keer bij Canyon volgens mij.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je neerkomt...
Haha; dat klopt ;-)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen gewoonte van maak. Een afdaling in het Zuiden kan ook behoorlijk wat klappen teweeg brengen, maar zo'n drop doe ik toch niet te vaak.
Gaat het nu weer over het fietsen?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Zie site Canyon bijvoorbeeld. Fiets Classificatie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Thanks!
Gaat het nu weer over het fietsen?
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Daar is wat moois over geschreven:
Lee McCormack schreef:How far can you drop on your bike?

Well, that depends on the steepness of the landing and your smoothness as a rider. If you're a meathead, you can destroy a freeride bike on a 2-feet (61cm) flat drop.
If you're a kung fu master, you can finesse an XC rcae bike down an 8-foot (2.4m) steep drop.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Ray Duijn
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 2 oktober 2015, 09:11
Mijn mountainbike: Specialized Pitch 650B

Afgelopen februari met 2 camera's en 3 statieven naar Zandvoort gegaan om het nieuwe stuk te rijden en filmen.
Gave drop-in en jump , alleen wordt de chicken-out route vaker gebruikt dan de jump.
Het was al een aardige route , maar dit is een flinke verbetering.
De jump vanuit verschillende hoeken gefilmd , jump is zo'n 70cm.
https://youtu.be/zWpEeLCCERk
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ray Duijn schreef: vr 2 oktober 2015, 21:58 Afgelopen februari met 2 camera's en 3 statieven naar Zandvoort gegaan om het nieuwe stuk te rijden en filmen.
Gave drop-in en jump , alleen wordt de chicken-out route vaker gebruikt dan de jump.
Het was al een aardige route , maar dit is een flinke verbetering.
De jump vanuit verschillende hoeken gefilmd , jump is zo'n 70cm.
https://youtu.be/zWpEeLCCERk
Grappig. Vorige week heb ik die drop in Zandvoort ook gepakt maar dit weekend in Schoorl had ik een brainfreeze... terwijl ze ongeveer even hoog zijn zo te zien :o
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MVMVML schreef: ma 1 april 2019, 10:40
Ray Duijn schreef: vr 2 oktober 2015, 21:58 Afgelopen februari met 2 camera's en 3 statieven naar Zandvoort gegaan om het nieuwe stuk te rijden en filmen.
Gave drop-in en jump , alleen wordt de chicken-out route vaker gebruikt dan de jump.
Het was al een aardige route , maar dit is een flinke verbetering.
De jump vanuit verschillende hoeken gefilmd , jump is zo'n 70cm.
https://youtu.be/zWpEeLCCERk
Grappig. Vorige week heb ik die drop in Zandvoort ook gepakt maar dit weekend in Schoorl had ik een brainfreeze... terwijl ze ongeveer even hoog zijn zo te zien :o
Die in Schoorl is hoger en biedt veel minder (lees géén) ruimte voor foutjes ..... is inderdaad vooral een mentaal dingetje, de manier van droppen op het filmpje hierboven is ook niet echt de meest optimale/veilige manier om te droppen. Op het laatste moment je voorwiel optrekken zorgt ervoor dat ie net zo hard weer terug klapt (je ziet ook paar maal landing op voorwiel). Wil je het simpel en veilig doen dan kun je beter staand in neutrale houding aankomen en als je voorwiel bij het randje is, je fiets onder je lichaam naar voren duwen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je een beetje door rijdt, dan land je zo een ruime 2 meter lager dan de afsprong! Is dus een flinke!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 1 april 2019, 18:19
MVMVML schreef: ma 1 april 2019, 10:40

Grappig. Vorige week heb ik die drop in Zandvoort ook gepakt maar dit weekend in Schoorl had ik een brainfreeze... terwijl ze ongeveer even hoog zijn zo te zien :o
Die in Schoorl is hoger en biedt veel minder (lees géén) ruimte voor foutjes ..... is inderdaad vooral een mentaal dingetje, de manier van droppen op het filmpje hierboven is ook niet echt de meest optimale/veilige manier om te droppen. Op het laatste moment je voorwiel optrekken zorgt ervoor dat ie net zo hard weer terug klapt (je ziet ook paar maal landing op voorwiel). Wil je het simpel en veilig doen dan kun je beter staand in neutrale houding aankomen en als je voorwiel bij het randje is, je fiets onder je lichaam naar voren duwen.
Dat idee had ik ook al een beetje, vooral omdat die in Schoorl half in een bocht ligt en je lastig veel snelheid kan maken + de landing half in een bocht is met bomen ernaast...

Die in Zandvoort vond ik goed te doen en volgens mij deed ik de techniek redelijk (armen niet helemaal gestrekt, gewicht wat naar achter, flinke snelheid en idd proberen het stuur naar voren te duwen vlak ervoor, maar of ik dat deed weet ik niet exact):
https://www.facebook.com/watch/?v=576063922873168
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 19:00 Als je een beetje door rijdt, dan land je zo een ruime 2 meter lager dan de afsprong! Is dus een flinke!
En volgens Canyon mag ik maar 60 cm springen! :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: ma 1 april 2019, 21:09
Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 19:00 Als je een beetje door rijdt, dan land je zo een ruime 2 meter lager dan de afsprong! Is dus een flinke!
En volgens Canyon mag ik maar 60 cm springen! :lol:
Goed excuus :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Je zou eigenlijk gewoon eens even af moeten stappen en kijken hoe andere mensen em rijden (hopen dat het een beetje druk is en dat niet teveel mensen de chickenroute pakken).
Ik zit al meer dan 25 jaar op de MTB en vroeger nooit ergens druk om gemaakt... tijdje niet gefietst, tijdje af en toe, maar sinds een paar jaar weer volle bak er tegenaan. Maar ik merkte ook dat ik me meer zorgen maakte over simpele drops, bv die in Dorst, die is echt niet spectaculair, maar toch als je met snelheid aan komt rijden heb je een blind stuk en dat maakt het vaak enger dan dat het is..

vanaf hier is ook een stukje over de drop in Dorst:
viewtopic.php?p=2357718#p2357718
en Mark-V die em blijkbaar in tegengestelde richting op fietst... Ook een foto waarbij de chicken route er niks beter uit ziet dan de drop route..

Anyway, het zien van die beelden heeft bij mij de knop weer terug gezet en het stelt allemaal niet zo veel voor. Aangezien het dus een mentaal dingetje is, moet je kijken hoe je dat kan overwinnen. Als je ziet hoe andere mensen de drop nemen, zie je dat er weinig "big air" aan te pas komt en dat je vaak op snelheid al goed terecht komt. Beetje gewicht naar achteren en vooral committen
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Blijft apart dat op Dorst de "drop" tot de vaste route behoort. (zwarte bordjes) Stel, je bent beginner en kiest dus niet rood (gevaar!) maar blijft zwart volgen. Dan kunnen er toch gevaarlijke situatie's ontstaan. Hoewel de drop op snelheid nemen eigenlijk weinig voorstelt zal een beginner vlak ervoor in z'n remmen knijpen.
Maak dan die chicken run (eigenlijk nog nooit gereden) onderdeel van de vaste route, en de drop(s) via een rode lus. En dan aan 't eind van die chickenrun een sluisje (die zijn er toch al genoeg) om de snelheid af te remmen voor "t snelle verkeer dat links vanaf de drop komt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 19:00 Als je een beetje door rijdt, dan land je zo een ruime 2 meter lager dan de afsprong! Is dus een flinke!
En dat op een drop er hoogte van een a4tje. Eigenlijk spring je dus een dikke anderhalve meter hoog! Bam!
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie