Laten overspuiten?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Semi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 15:24
Mijn mountainbike: Santos SCC 03 (03 teamdesign)

Wil van de teamkleuren af op m'n fiets,nou staat er op de site van santos mat zwart geanodiseerd,kan ik mijn fiets ook deze kleur geven?

En kan iemand mij uitleggen wat ze met geanodiseerd bedoelen?
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Anodiseren is de toplaag van het aluminium (het materiaal zelf dus) een kleur geven middels een electrolytisch proces in een dompelbad. Aluminium heeft altijd een oxidehuid, en deze kleur je met dit proces. De mate van voorbewerking e.d. bepaald mede de uiteindelijke uitstraling. Je lakt het niet, dus alle krassen e.d. worden niet 'opgevuld' met lak. Je ziet dus gewoon je 'naakte' alu, alleen met een kleur die ín het materiaal zit.

Achteraf zoiets laten doen is niet zo eenvoudig... tenzij je een bedrijf kent dat kan anodiseren.

Let wel! De eigenschappen van het aluminium bepalen alles bij het anodiseren! Stel dat het frame met een las draad is gelast dat net van een iets andere samenstelling is dan de framebuizen, dan kunnen de lassen bijv. kompleet een andere tint krijgen. Denk bijv. aan de eerste zwart ano M5 frames van Specialized. Deze hadden haast grijze lasnaden in op een verder mat zwart frame... Ziet/zag er niet uit.

Daarom is er ook niet altijd een garantie af te geven van hoe het er uit komt te zien. De framebouwers houden rekening met dit soort dingen. De velen geanodiseerde frames dié er zijn, worden direct af-fabriek geanodiseert. Dus in het geval van Santos is dat in Taiwan, waar de frames gemaakt worden.

De gelakte frames worden gelakt in België. Bij vele bedrijven gaat dat op die manier. Maar tegenwoordig is het meer en meer een trent dat de frames kompleet gelakt en bestickerd uit de fabriek komen, zonder dat ze nog naar een lakkerij gestuurd moeten worden. Scott's, BeOne's e.d. worden zo direct kompleet kant-en-klaar in het Oosten afgewerkt.

Dit terzijde.
Simber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 18 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: SantoS

In het Antwerpse is er een bedrijf dat anodiseert. Je kunt er je frame afgeven (hoeft niet ontdaan te zijn van oude lak). Ze steken dit dat in een bad met een bijtend sopje voor de oude lak eraf te doen. Anodiseren in gelijk welke kleur. Kostprijs ong. 100 €. Anodiseren alleen is ong. 60
Semi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 15:24
Mijn mountainbike: Santos SCC 03 (03 teamdesign)

Wil mat zwart geanodiseert hebben,santos heeft op hun site ook geanodiseerde fietsen staan,kan ik het niet bij hun afleveren?
michelK
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 24 september 2002, 12:03

Semi schreef:Wil mat zwart geanodiseert hebben,santos heeft op hun site ook geanodiseerde fietsen staan,kan ik het niet bij hun afleveren?
Ik heb ze voor je gebeld, maar er was niemand meer, iets over kantoortijden of zo. Anders probeer je het morgen zelf even: Santos: 0252 426123
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Semi schreef:Wil mat zwart geanodiseert hebben,santos heeft op hun site ook geanodiseerde fietsen staan,kan ik het niet bij hun afleveren?
Wat ik al zei... Santos laat de frames kompleet geanodiseerd rechtstreeks van de fabriek in Azië komen. Ik denk dat je zelf iets moet zoeken. En nogmaals.. ben er zeker van dat de lasnaden niet anders opkleuren dan de buis...
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

DeKerfs schreef:
Semi schreef:Wil mat zwart geanodiseert hebben,santos heeft op hun site ook geanodiseerde fietsen staan,kan ik het niet bij hun afleveren?
Wat ik al zei... Santos laat de frames kompleet geanodiseerd rechtstreeks van de fabriek in Azië komen. Ik denk dat je zelf iets moet zoeken. En nogmaals.. ben er zeker van dat de lasnaden niet anders opkleuren dan de buis...
Zou dat dan erg lelijk zijn?
Toch ook een kwestie van smaak. :wink:
Semi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 15:24
Mijn mountainbike: Santos SCC 03 (03 teamdesign)

Volgens bike2build kan anodiseren alleen heeleemmaaaaal aan het begin,al zijn de gaten voor de bidonhouder al gemaakt,is het al niet meer mogelijk om te anodiseren volgens bike2build michelK bedankt voor het bellen... :-D
Simber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 18 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: SantoS

Wat is dat nu voor onzin. Al heb je een buis vol gaten. Om te anodiseren is dit zeker geen probleem.
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Simber schreef:Wat is dat nu voor onzin. Al heb je een buis vol gaten. Om te anodiseren is dit zeker geen probleem.
Het zit hem niet in de gaten... (die móeten er zelfs in zitten, zelfde als bij verzinken) maar meer in de stalen inserts, de draadbusjes dus. Die moeten er uit.. kan dat niet (kan eigenlijk altijd, maar OK) dan is het idd niet te doen, omdat staal A) niet de anodiseren is en B) omdat anodiseren gebaseerd is op de o.a. de verschillen in electrische eigenschappen van 2 materialen in het anodiseer bad; 1) het frame en 2) een elekrode* Ga je daar nog een 3de materiaal bij doen... dan werkt het proces niet of niet optimaal.




* even héél kort door de bocht genomen....
Semi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 15:24
Mijn mountainbike: Santos SCC 03 (03 teamdesign)

Heb nog effe naar Santos gemailed en anodiseren is niet mogelijk,maar ze kunnen hem wel gewoon parelmoer mat zwart spuiten met gele transfers en volgens hun lijkt het bijna hetzelfde als geanodiseerd mat zwart.
michelK
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 24 september 2002, 12:03

Poedercoaten is ook geil.
interceptor
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: SCC02, run's like wildfire

Jammer, nu moet je die extra grammen van een dubbele poedercoating ook meesjouwen, die had je niet gehad met anodiseren. Je hebt ten slotte niet voor niets een SCC03 :lol:
Trailblazed by Gerard ROND
crosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 november 2003, 00:52

michelK schreef:Poedercoaten is ook geil.
de scc03 team is standaard al voorzien van een dubbele poedercoating met daaroverheen blanke lak...dus....
Plaats reactie