Inkorten stuur -> 29er

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Beste,

Afgelopen zaterdag definitief mijn stuur ingekort van mijn Scalper 29. Heb eerst getest door alles wat verder naar binnen toe te zetten. Na 1 rit was ik al overtuigd. Het stuur is van 68cm naar 62cm gegaan. Voor mijn gevoel is mijn houding nu wat fijner. Doordat mijn polsen altijd wat scheef stonden op het stuur door de breedte ervan kreeg ik nog wel eens het bekende dove gevoel met tintelingen. En hoe gek het ook klinkt staan mijn armen nu wel iets gebogen waardoor de natuurlijk vering beter is.

Het sturen is idd iets zenuwachtiger maar dat heeft juist mijn persoonlijke voorkeur. Met pijpensnijder was het zo gepiept.

Waarom deel ik dit met jullie? Ik lees toch veel topics op dit forum welke vol lof zijn over een (extreem) breed stuur. Voor mij heeft juist een wat smaller stuur de voorkeur. Even een ander geluid. Zijn er meer die dit zo ervaren?

:lol: :D
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ja. Heb zelf een 60cm stuur op mijn 29er en vind dat prettiger dan de 68cm die er origineel op zat.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja ieder zo zijn voorkeur. Het gaat soms ook wel erg ver, maar je lichaamsbouw moet wel kloppen met de breedte... Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je armen in een soort spagaat over je stuur liggen en je bijna met je borstkas er op ligt.
Daarom da ik van 72 naar 78.5 om te kijken hoe dat juist weer bevalt... :lol:
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Waar er enige jaren terug de trend was om de smalst mogelijk flatbar te monteren, gechargeerd gezegd op fixie breedte, is het de laatste tijd juist de trend om weer naar de bredere risers te gaan. Zelf houdt ik wel van relatief brede sturen, maar ik denk dat het vooral te maken heeft met jouw schouderbreedte en persoonlijk voorkeur.

Anderhalf jaar geleden reed ik enige tijd met een nagenoeg 800 mm lang riser stuur op mijn AMer, maar dat sloeg voor mij persoonlijk ook nergens meer op. Bij een wedstrijd hadden ze er ook geen rekening mee gehouden want een open staand loophek van een toegangshek, bleek niet op 800mm stuurtjes te zijn uitgelegd. Erg vervelend in een harde afdaling kan ik je zeggen..... :roll:

(Daarna is ook snel de pijpensnijder erin gezet.)
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Voor mij hetzelfde. Ik had er standaard een 69 cm breed stuur op. Men zegt dat je er wel aan went maar na 2 ritjes en vooral de handen naar binnen op de rem- en schakelbevestiging gehad. Ik had nog een mooie 60 cm carbon flatbar liggen en die gemonteerd.
Heerlijk! :-q

Overigens sluit dit niet uit dat ik in echt MTB gebied geen breed stuur monteer.

Wat ik op een andere bike had, een 62 breed stuur met de bar-ends tussen de grips en remhendel gemonteerd. Voor de langere toertochten is dat ideaal.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Speelt meer mee dan alleen de breedte, namelijk de mate van sweep en hoe je zit. Veel zitten 'Nederlands'-diep en komen dan nog dieper te zitten door een breed stuur. Met kortere stuurpen zou je hetzelfde zitten.

Oftewel, breder stuur had vermoedelijk prima gewerkt met kortere stuurpen en meer sweep. Verder lekker helemaal zelf uitzoeken of je gaat zagen of niet ;-). Blijft toch persoonlijk. Ik ben geleidelijk van 56 naar 62 naar 71 gegaan en mijn afdaalkwaliteiten groeiden mee.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, breder stuur met een kortere pen vind ik persoonlijk erg fijn. Een voordeel is dat je dan ook sneller met gebogen ellebogen zit ipv gestrekte armen. Ook is de controle een stuk beter.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Bij mij heeft het met 2 zaken te maken. Ik had een flat 600 mm maar daar zat geen backsweep op. Nu rjidt ik met een 700 mm lowriser met 9 graden backsweep en dat zit als gegoten. Dat voelt voor mijn polsen veel natuurlijker aan. Ik denk dat daar ook veel verschil in zit. En ik vind de controle ( vooral op den 29er ) met de 700 mm echt lekker. Maar ieder moet doen waar hij zichzelf het beste bij voelt. Als jij 60 cm beter vind sturen dan 70 cm ben je gek als je het niet doet omdat breed nu de "norm" is :wink:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik heb mijn 29er eerst gereden met het smalle stuurtje (denk ongeveer 56 cm) van mijn vorige fiets (26er).
Dat voelde niet goed.
Het was alsof de fiets mij bestuurde ipv andersom.
Niet dat het sturen te zwaar ging, maar het platgooien van de fiets enzo voelde niet fijn.

Ik heb nu een iets breder stuur (66 cm) en dat bevalt erg goed.
Ook heb ik nu vrijwel geen last meer van mijn polsen, wat waarschijnlijk komt door de 11 graden backsweep.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Zoals eerder aangehaald, een brede flatbar lijkt mij ook niet optimaal qua zithouding. Rij zelf met een 660 mm lowriser op de Epic. Extra breedte (tov van 620 mm flatbar) wordt gecompenseerd door de backsweep en de rise, waardoor de zithouding weer klopt.

De flatbar zit nu op de Scale, maar vind het veel minder prettig. Dus daar ga ik ook een alternatief voor zoeken (en dan te bedenken dat ik op de Scale in het begin met een 550 mm flatbar heb gereden ...
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Rhadamanthus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 18 februari 2012, 13:52
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er 3 (2012); Salsa Mukluk 3 (2015); Cannondale Bad Habit 2 (2018)

Ook hier het stuur (enigzins) ingekort: van een 700mm naar 640mm. Op zich snap ik de redenatie wel van een breder stuur (op een 29er), maar het voelde voor mij zo onnatuurlijk, dat ik vrij snel ingekort heb.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Fanman schreef:(Daarna is ook snel de pijpensnijder erin gezet.)

Oh ik dacht dat het aantal graden backsweep automatisch was aangepast.... :lol:
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Heel erg van de persoon afhankelijk zoals zoveel keuzes op mtb gebied.

Ook begonnen met een smalle riser, die ik nog ingekort had op advies van een verkoper van een fietsenzaak en zo kon ik ook makkelijker tussen hekjes door op de route.
Andere fiets met een 120mm stuurpen en een smalle bezemsteel. 58cm 25.4mm, nog wel aardig wat sweep. Niet lang meegereden, maar staat me bij dat dat wel aardig nerveus was.
Ga je hier wat rond lezen en dat lijkt er toch wel in te zitten in een breder stuur. Vooral omdat ook de ervarene rijders ermee rijden. ;)
Vervolgens 120mm met een 68cm low riser, daarna een 100mm en een 66cm flat. Dat werd al steeds beter. Nu een 100mm stuurpen op 6/-6 graden (even proberen wat fijn is) en een 72cm Syntace met minimaal rise. Wel 12 graden sweep. Die kwam als 76cm uit de doos, dat was niet eens vervelend, maar dat wordt toch wel wat te gek. :tong Kan er nog prima mee tussen hekjes en bomen door. Af en toe even zijwaarts een slinger maken als het echt nauw wordt. Fijne houding zo, aardig gestrekt en diep, maar niet oncomfortabel. Zelfs met de stuurpen naar beneden niet gek veel druk op de handen. Controle is echt toegenomen en veel fijner zo, nog steeds direct en precies, maar ook aardig relaxed.
Tijdje terug nog: op een bospad dat was omgeploegd door de bosbouw even wat eten en een hand aan het stuur en kreeg een zwieper, het stuur maakt wel een grote slag, maar allemaal goed onder controle te houden door de grote arm.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Owja, de meer ideale bouw voor (pro) fietsers is een tengere bouw met de borstkas van een mietje :winkie:
Dan heb je inderdaad meer moment van het stuur nodig om de boel te kunnen sturen.

Sommige bikers zijn wat zwaarder gebouwd en hebben door andere sporten meer spiermassa boven het middenrif (en er net onder wat overtollige massa) en voelen hetzelfde met een wat smaller stuurtje.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Volgens mij (weet ik wel zeker) heb ik geen bouw van een fietser, althans boven de middel.
Dat brede stuur is puur om mijn schouderbreedte te accommoderen. :tong

Doe naast fietsen genoeg aan andere sporten om dat ook te hebben. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie