Het dragen van een helm tijdens het mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ik rij alleen nog maar SPD .. de laatste bijna val was op het parcours in Noordwijk .. door een stuurfout viel ik gewoon om en voelde dat ik vast zat aan de fiets .. tijd om los te klikken is er dan niet .. en toch was mijn automatische beweging om mijn voet neer te zetten genoeg om los te klikken enhad ik nog net op tijd een voet aan de grond .. kortom . ik ben met de MTB nog niet gevallen .. hiervoor deed ik graag downhill skieen .... en dat was nog in de tijd dat men zonder helmen naar beneden ging .. vraag me niet hoeveel ik gevallen ben .......

Kortom ... Ik blijf een helm dragen .. voel me er wat veiliger mee.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Rilson schreef: Dat is ook weer stof tot nadenken; want stel je valt en je helm raakt de grond ( laten we zeggen hij doet waar hij voor gemaakt is ) maar optisch is er weinig schade zichtbaar, vervang je dan gelijk je helm?
Dus wanneer bepaal je eigenlijk wanneer "de klap" hard genoeg is om de helm te vervangen?
Een helm vervangen na elke val is ook niet noodzakelijk, net als een moterhelm je niet moet vervangen na een keer op de grond te zijn gedonderd.

Zolang er geen scheurtjes of barstjes in het piepschuim zijn is het prima om er mee te rijden.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

vedet schreef: Een helm vervangen na elke val is ook niet noodzakelijk, net als een moterhelm je niet moet vervangen na een keer op de grond te zijn gedonderd.

Zolang er geen scheurtjes of barstjes in het piepschuim zijn is het prima om er mee te rijden.
Dat er geen schade zoals scheurtjes en barstjes zichtbaar is, wil niet zeggen dat er geen schade is.
Bij een motorhelm kan de buitenschaal er nog goed uitzien, terwijl de niet zichtbare schaal/laag die eronder zit ingedeukt is of anderszins beschadigd is. Wellicht werkt dat bij een mtb-helm ook zo.

Net zoals je aan een carbonframe niet altijd (misschien zelfs bijna nooit) kan zien of er schade is ontstaan na een crash. Dan ziet het er aan de oppervlakte goed uit, maar zijn de lagen eronder beschadigd waardoor zij hun stevigheid verliezen.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Paul Rush schreef:
vedet schreef:Zolang er geen scheurtjes of barstjes in het piepschuim zijn is het prima om er mee te rijden.
Dat er geen schade zoals scheurtjes en barstjes zichtbaar is, wil niet zeggen dat er geen schade is.
Bij een motorhelm kan de buitenschaal er nog goed uitzien, terwijl de niet zichtbare schaal/laag die eronder zit ingedeukt is of anderszins beschadigd is. Wellicht werkt dat bij een mtb-helm ook zo.
Bij een MTB helm werkt dat inderdaad net zo. En ook aan het piepschuim zie je niet noodzakelijk of het beschadigd is. Dat is het verneukeratieve.

Als je wat serieuzer gevallen bent en de helm heeft een deel van de val gebroken (oftewel: je hoofd met helm erop heeft de grond ook geraakt), is het gewoon verstandig je helm te vervangen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Ik heb het topic een beetje doorgelezen en het valt me op dat er veel wordt gezegd tijdens het mountenbiken is het verstandig om een helm op te hebben, maar niets van even een boodschapje enz.
Het gevaar in de stad (verhard) is in mijn ogen zelfs nog gevaarlijker voor je hoofd als in het bos, heb het zelf helaas moeten ervaren. Het hoeft niet altijd jou eigen schuld te zijn, kan ook een ander zijn.

In mijn geval heb ik een black-out gekregen toen ik even wat eten ging halen en heb met m'n hoofd een stoeprand in de grond proberen te krijgen, gelukkig droeg ik altijd een helm en toen ook. Is wel m'n redding geweest, de neuroloog had niet geweten hoe ik er zonder helm vanaf was gekomen (helaas nog wel dagelijkse gevolgen hiervan ook na een 6 maanden). Mocht er interesse zijn dan wil ik wel eens een foto maken van m'n oude helm (alleen niet op het rode letten :-{ )

Mijn punt zonder weer een "mijn val was" is wees dan consequent, met fietsen loop je altijd een risico.
Zelfs kennissen van mij zijn er anders over gaan denken, was eerder van een helm heb je toch niet nodig.

Het blijft een eigen keuze en zal deze ook respecteren, misschien heb je nooit een helm nodig misschien ook een keer wel. Wie kan het zeggen :-q
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Betty1 schreef: is het ook niet belangrijk om een beetje goed te kunnen vallen? Daar ontbreekt het volgens mij vaak ook aan bij veel andere bikers.
Hiervoor heb ik jaren aan judo gedaan en daar kan je idd "leren" vallen als je omver geworpen wordt, maar dat gaat dan ook niet zo snel als op je bike.
Als mijn bike mij omver werpt heb ik geen tijd om daarover na te denken (heb ik wel gemerkt i.i.g. :winkie: )
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

MdBruin schreef:Ik heb het topic een beetje doorgelezen en het valt me op dat er veel wordt gezegd tijdens het mountenbiken is het verstandig om een helm op te hebben, maar niets van even een boodschapje enz.
Het gevaar in de stad (verhard) is in mijn ogen zelfs nog gevaarlijker voor je hoofd als in het bos, heb het zelf helaas moeten ervaren. Het hoeft niet altijd jou eigen schuld te zijn, kan ook een ander zijn.

In mijn geval heb ik een black-out gekregen toen ik even wat eten ging halen en heb met m'n hoofd een stoeprand in de grond proberen te krijgen, gelukkig droeg ik altijd een helm en toen ook. Is wel m'n redding geweest, de neuroloog had niet geweten hoe ik er zonder helm vanaf was gekomen (helaas nog wel dagelijkse gevolgen hiervan ook na een 6 maanden). Mocht er interesse zijn dan wil ik wel eens een foto maken van m'n oude helm (alleen niet op het rode letten :-{ )

Mijn punt zonder weer een "mijn val was" is wees dan consequent, met fietsen loop je altijd een risico.
Zelfs kennissen van mij zijn er anders over gaan denken, was eerder van een helm heb je toch niet nodig.

Het blijft een eigen keuze en zal deze ook respecteren, misschien heb je nooit een helm nodig misschien ook een keer wel. Wie kan het zeggen :-q
De gemiddelde snelheid wat je klokt op een stadsfiets verschilt nogal met de gemiddelde snelheid op een racefiets op mountainbike. Ik vind het zelf redelijk ver gaan om een helm te dragen op een stadsfiets, dan kun je je overal wel voor gaan beschermen in het dagelijks leven. In de Nederlandse wet wordt een fietser goed "beschermd" en zijn er overal op wegen waar hard wordt gereden speciale fietsstroken aangelegd.

Als je bang leeft ga je bang dood.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

poiuytr schreef: De gemiddelde snelheid wat je klokt op een stadsfiets verschilt nogal met de gemiddelde snelheid op een racefiets op mountainbike. Ik vind het zelf redelijk ver gaan om een helm te dragen op een stadsfiets, dan kun je je overal wel voor gaan beschermen in het dagelijks leven. In de Nederlandse wet wordt een fietser goed "beschermd" en zijn er overal op wegen waar hard wordt gereden speciale fietsstroken aangelegd.
Rationeel gaat dat helemaal niet ver... Stadfiets 20km/h + auto 50 km/h = 70km/h

Ik denk niet dat jij zo hard kunt fietsen op je MTB...

Zoals een aantal keren eerder geschreven in dit topic gaat het allemaal op de sociale acceptatie. In het bos past je de helm in het plaatje van de MTB'er, en op de openbare weg voel je je toch de corky uit de buurt.

PS. De wet beschermd je alleen in juridische zin des woords en niet tegen letsel.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

NatteKrant schreef:
poiuytr schreef: De gemiddelde snelheid wat je klokt op een stadsfiets verschilt nogal met de gemiddelde snelheid op een racefiets op mountainbike. Ik vind het zelf redelijk ver gaan om een helm te dragen op een stadsfiets, dan kun je je overal wel voor gaan beschermen in het dagelijks leven. In de Nederlandse wet wordt een fietser goed "beschermd" en zijn er overal op wegen waar hard wordt gereden speciale fietsstroken aangelegd.
Rationeel gaat dat helemaal niet ver... Stadfiets 20km/h + auto 50 km/h = 70km/h

Ik denk niet dat jij zo hard kunt fietsen op je MTB...

Zoals een aantal keren eerder geschreven in dit topic gaat het allemaal op de sociale acceptatie. In het bos past je de helm in het plaatje van de MTB'er, en op de openbare weg voel je je toch de corky uit de buurt.

PS. De wet beschermd je alleen in juridische zin des woords en niet tegen letsel.
Moet je je met wandelen en hardlopen dan ook maar beschermen met een helm?

Nederland is een fietsland bij uitstek, de wegen zijn hier overal goed en bijna overal liggen goede fietspaden vaak gescheiden van de weg. Als je bij een boodschap halen dan al een helm moet gaan draaien is voor mij iig het einde zoek. Nederland is/ was een vd veiligste fietslanden van Europa. Maar iedereen moet gewoon zelf kiezen waar hij of zij zich veilig bij voelt.

Ik denk ook niet dat je het mountainbiken moet gaan vergelijken met een boodschap of de fiets of etc.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

MdBruin schreef:Ik heb het topic een beetje doorgelezen en het valt me op dat er veel wordt gezegd tijdens het mountenbiken is het verstandig om een helm op te hebben, maar niets van even een boodschapje enz.....
Dat komt volgens mij ook voor een belangrijk deel omdat dit een mountainbikeforum is, geen stadsfietsforum.
En wat is hier het praktisch nut van?
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

poiuytr schreef: Moet je je met wandelen en hardlopen dan ook maar beschermen met een helm?

Nederland is een fietsland bij uitstek, de wegen zijn hier overal goed en bijna overal liggen goede fietspaden vaak gescheiden van de weg. Als je bij een boodschap halen dan al een helm moet gaan draaien is voor mij iig het einde zoek. Nederland is/ was een vd veiligste fietslanden van Europa. Maar iedereen moet gewoon zelf kiezen waar hij of zij zich veilig bij voelt.

Ik denk ook niet dat je het mountainbiken moet gaan vergelijken met een boodschap of de fiets of etc.
Nee. Van mij mag je zelfs zonder helm mountainbiken.

Ik geef alleen maar aan sociale acceptatie een belangrijke rol speelt. Je geeft zelf al aan dat het bij boodschappen halen een haast onoverkomelijk iets is. Waarom dan? Het zijn niet die 5 sec die je nodig hebt om het ding op je harses te zetten, dus... wat dan?

Begrijp me niet verkeerd: ik ben net zo hypocriet hoor.... maar ik maak mezelf niet wijs dat de openbare weg veiliger is dan het bos.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

poiuytr schreef:
De gemiddelde snelheid wat je klokt op een stadsfiets verschilt nogal met de gemiddelde snelheid op een racefiets op mountainbike. Ik vind het zelf redelijk ver gaan om een helm te dragen op een stadsfiets, dan kun je je overal wel voor gaan beschermen in het dagelijks leven. In de Nederlandse wet wordt een fietser goed "beschermd" en zijn er overal op wegen waar hard wordt gereden speciale fietsstroken aangelegd.

Als je bang leeft ga je bang dood.
Je hoeft helemaal niet hard te rijden om lelijk terecht te komen, daar gaan wel meer mensen de fout mee in :-q
Ik reed rustig op m'n oude MTB in een bocht en moest alzo wachten voor het stoplicht. Tenminste dat heb ik van horen zeggen (was een wat oudere meneer die achter me reed en 112 heeft gebeld), ik weet er namelijk niets meer van af. Geheugenverlies voor een redelijk lange periode (+/- 11:30 tot zeker 19:30 en dan nog alleen korte flitsen).

En je laatste opmerking vind ik persoonlijk al helemaal nergens op slaan, ik ben nu ik weer in staat ben hierin weer begonnen met fietsen. En ja het eerste wat ik weer kocht een nieuwe helm :wink:
Paul Rush schreef:
MdBruin schreef:Ik heb het topic een beetje doorgelezen en het valt me op dat er veel wordt gezegd tijdens het mountenbiken is het verstandig om een helm op te hebben, maar niets van even een boodschapje enz.....
Dat komt volgens mij ook voor een belangrijk deel omdat dit een mountainbikeforum is, geen stadsfietsforum.
Zal toch niet de enige zijn wie ook in de stad of verhard fietst, kom er genoeg tegen tijdens m'n trainingstochten.
Het ging mij meer om het punt, waarom zou je alleen tijdens het off-road mtb'en een helm nodig hebben je zal af en toe je fiets ook wel een voor een ander doel gebruiken (bijv. een test ritje) :-q
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Bovendien ga je op zo'n rood fietspad veel harder op je giechel dan op een bospaadje (als je de bomen weet te ontwijken).
Ik heb bij wegtrainingen dan ook echt wel een helm op.
Bij de boodschappen op de stadsfiets dan weer niet, live life on the edge :winkie:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik loop thuis zelfs de trap op zonder helm, iedere dag weer. Thrillseeker.

OT Ik zet een helm op met biken, wat de rest doet moeten ze zelf weten. Dat kleine beetje ziektekostenverzekering dat ik extra betaal voor andere bikers die zonder helm tegen een boom rijden, voel ik niet in mijn portemonnee. Ik vind het wel lullig voor de biker, dat wel.
En wat is hier het praktisch nut van?
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Vandaar ook mijn opmerking Paul, iedereen moet het zelf weten wat hij of zij doet.
Een fiets blijft een onnatuurlijk evenwicht vervoersmiddel waarmee risico's zijn verbonden, maar dat heb je wel met meer dingen.
Gesloten