Het dragen van een helm tijdens het mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Hondsrugbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 4 maart 2012, 21:37
Mijn mountainbike: een duutse fietse met grote wieln.
Contacteer:

Het nut van een helm tijdens het mountainbiken is in Holten maar weer eens bewezen.
Hieronder het verhaal van teamgenoot Erik.

Erik fietste naast Arjan richting de grote weg die evenwijdig aan de spoorlijn ligt die we moesten oversteken, Erik zag op een paar honderd meter recht voor hem bikers langs voornoemde weg fietsen niet wetende dat je voor de boerderij links af moest wat Arjan wel gezien had aan een pijl die laag bij de grond stond. het gevolg was dat Arjan die rechts van Erik fietste links af ging met alle gevolgen van dien.
Erik knalde met met z'n hoofd en schouder keihard op de grond (gravel) schuurde met z'n knie door de voornoemde steentjes, schade een helm met een scheur van ruim 10 cm de kleding stuk (shirt en broek) maar dat is allemaal vervangbaar, en dat is je hoofd niet.
Wat was er gebeurt als Erik geen helm had gedragen, dan was hij er niet zo genadig afgekomen als nu, (ik wil er niet aan denken) Ik reed er honderd meter achter en zag een van beide keihard vallen en dacht meteen dit is niet goed. Hij heeft ook zeker 5 minuten op de grond gezeten alvorens hij enig sinds van de schrik was bekomen.
We hebben er nog wel 10 minuten gestaan en hebben verscheidene bikers recht door zien gaan in plaats van links af.
Het is nu een dag later en heb Erik nog even gesproken z'n knie is nog wel wat dik en ziet eruit of er met een jachtgeweer op is geschoten, maar verwacht wel dat er komende weekend gewoon weer gefietst kan worden.


http://www.hondsrugbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik mag, ik hoef niet meer zo hard.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Wat verwacht je dat dit topic gaat toevoegen aan de vorige 5 over dit onderwerp (helm)?

2) Is een waarschuwing met betrekking tot de gevaren van het naast elkaar fietsen dan ook niet op z'n plaats?
(dit is echt een standaard scenario)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

En je kunt ook gewoon blij zijn dat Erik geen letsel heeft. (Ook al staat dit bericht misschien niet op de juiste plek).
Hondsrugbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 4 maart 2012, 21:37
Mijn mountainbike: een duutse fietse met grote wieln.
Contacteer:

[quote="cheeta"]1) Wat verwacht je dat dit topic gaat toevoegen aan de vorige 5 over dit onderwerp (helm)?

2) Is een waarschuwing met betrekking tot de gevaren van het naast elkaar fietsen dan ook niet op z'n plaats?
(dit is echt een standaard scenario)[/quote

cheeta, Ik weet helaas niks over vorige topic's

En volgens mij kun je het niet vaak genoeg herhalen.
Ik heb zondag terwijl het verplicht was in Holten toch iemand zonder helm zien fietsen, en ook die ene is teveel
en mijn hoop is dat zo iemand dit verhaal leest.
Ik mag, ik hoef niet meer zo hard.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik heb het topic in ieder geval even verplaatst naar cross-country. Ik laat het nog heel even open, maar als het weer verzandt in de gebruikelijke welles-niettes discussies gaat ie alsnog dicht. Zoals eerder aangehaald zijn er al een hoop topics over het dragen van een helm, en over het algemeen voegt het na een aantal reacties weinig nieuws meer toe.
Eat, sleep, ride, repeat
riny
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 01:16

ben pas nieuw hier en ik weet niet of het iets nieuws toevoegd maar de nieuwe mensen zoals mijn worden wel er aan herrinnerd hoe belangrijk het is om een helm te dragen. ik zelf was ook van plan deze week een helm aan te schaffen maar meschien haalt dit nu mede nieuwe bikers over om toch net die helm bij de lbs te gaan halen.

goed dat het even aangehaald word ik denk idd dat het niks meer toevoegd aan de al ervardere bikers op het forum
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Beterschap, mocht je hem spreken. Dit is een ongeluk die helaas bij het mountainbiken voorkomt.

Iedereen moet het zelf weten wat ie doet. Helm, of niet.

Ik zet m in ieder geval altijd op en vind het prettig als de mensen waarmee ik fiets er ook een dragen.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Hondsrugbiker schreef:We hebben er nog wel 10 minuten gestaan en hebben verscheidene bikers recht door zien gaan in plaats van links af.
Ik begrijp je betoog over de helm echter het boven genoemde stukje vereist iets meer uitleg :~ .

Fijn dat Eric niets mankeerd.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Welles! Nietes!

Heb zondag ook wel een oudere man gezien op mtb tijdens de toertocht die dacht dat een doekje om de kop genoeg is. Vind het oerstom maar zoals moderator al zegt, plenty of topics about this subject!
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Tja zo zie je maar weer, :~

Gebruik je kop, Helm op
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

zenegroen schreef:Welles! Nietes!

Heb zondag ook wel een oudere man gezien op mtb tijdens de toertocht die dacht dat een doekje om de kop genoeg is. Vind het oerstom maar zoals moderator al zegt, plenty of topics about this subject!
haha, maar hij is er wel oud mee geworden :lol: ( kon het even niet laten )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

zenegroen schreef:Heb zondag ook wel een oudere man gezien op mtb tijdens de toertocht die dacht dat een doekje om de kop genoeg is.
De kans is groot dat je hem vaker tegenkomt, misschien heeft hij wel een punt :winkie:

Het is geen voor mij geen discussie punt dat een helm een goede voorzorgsmaatregel is maar ik kan me de tijd nog goed herinneren dat vrijwel niemand een helm droeg en toen struikelde je ook niet over de dode bikers in het bos. Ik ga er altijd van uit dat iedereen voor zichzelf een goede risico inventarisatie kan maken en erger me dus geen seconde aan mensen die geen helm dragen, waarom zou ik?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Rilson schreef:
zenegroen schreef:Welles! Nietes!

Heb zondag ook wel een oudere man gezien op mtb tijdens de toertocht die dacht dat een doekje om de kop genoeg is. Vind het oerstom maar zoals moderator al zegt, plenty of topics about this subject!
haha, maar hij is er wel oud mee geworden :lol: ( kon het even niet laten )
Hahaha idd..
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens george, maar in het voorbeeld van de T.S. is er iemand gevallen door toedoen van iemand anders. Als diegene die valt dan geen helm op heeft is het wel heel erg zuur voor diegene die het ongeluk heeft veroorzaakt.

Verder vind ik inderdaad dat een ieder het zelf moet weten, ik fiets altijd met helm, maar met skieën nog niet....., das weer een andere discussie!
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

George schreef: Het is geen voor mij geen discussie punt dat een helm een goede voorzorgsmaatregel is maar ik kan me de tijd nog goed herinneren dat vrijwel niemand een helm droeg en toen struikelde je ook niet over de dode bikers in het bos. Ik ga er altijd van uit dat iedereen voor zichzelf een goede risico inventarisatie kan maken en erger me dus geen seconde aan mensen die geen helm dragen, waarom zou ik?
+ 10

Couldn't have said it better myself.
Gesloten