Het dragen van een helm tijdens het mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Net als Lars vorig weekend zelfde iets mee gemaakt. Mijn trapper bleef achter een stompje boom hangen en ik lag ineens op de grond. Kreeg ook mijn fiets tegen mijn achterhoofd. Gevolg was een deuk en scheur in mijn helm en flinke koppijn, verder niks gelukkig.

Dus ook ik snap die mensen zonder helm niet. Heb eerlijk gezegd in het begin dat ik begon te mtb-en ook geen helm op. Naarmate ik steeds sneller durfde te fietsen door de bossen en vlakker langs de bomen op durfde werd het besef dat ik ooit wel eens zo'n boom kon raken steeds groter en leek mij een helm geen onnodig investering.
Voor het geld hoef je het zeker niet te laten, wat is nu 40 euro op de prijs van die dure nieuwe atb's die vele aanschaffen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Lars TB schreef:Los daarvan, als je zonder helm op je hoofd stuitert is dat niet helemaal je eigen zaak. Waar je met helm misschien weer door was gereden moeten anderen je nu uit het bos komen halen. Hoop rompslomp en nooit fijn... .
.
Vanuit die gedachte is niks je eigen zaak. Ook biken MET helm, of een helmloos ritje naar de bakker niet. Allemaal onnodig risico. Zoals al eerder gezegd: een niet-helmdrager doet niks onwettigs en, al is het nog zo onverstandig, behoeft belerend vingertje. Live and let live.

Maar goed volgens mij is in 21 pagina's alles wel gezegd en wordt het nu een beetje een 'meld je valpartij' topic.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

We hebben de hele tijd discussie over een helm. Tuurlijk is goede bescherming belangrijk, maar is het ook niet belangrijk om een beetje goed te kunnen vallen? Daar ontbreekt het volgens mij vaak ook aan bij veel andere bikers.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Betty1 schreef:We hebben de hele tijd discussie over een helm. Tuurlijk is goede bescherming belangrijk, maar is het ook niet belangrijk om een beetje goed te kunnen vallen? Daar ontbreekt het volgens mij vaak ook aan bij veel andere bikers.
Het een sluit het ander niet uit. ;)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Daar heb je een punt Betty ... ik denk dat ik niet goed kan vallen .. wellicht is dat de rede waarom ik nog nooit gevallen ben .. :-D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je nog nooit een valpartij hebt meegemaakt, ben je nog nooit bezig geweest met het verkennen van je grenzen :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

En rij je waarschijnlijk ook niet op SPD :winkie: :wink:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

ik kan de keren niet meer tellen dat ik viel maar SPD was daar nooit de reden van.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ach, die gasten die voor flats kiezen zijn gewoon bang dat ze vallen :winkie:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik val in herhaling maar laten we het toch maar bij helmen laten hier, on topic dus aub.

Waar ik dan nog wel eens stoor is aan mensen die hun kinderen een helm op zetten (veiligheid voor alles) maar dit dan niet goed doen. De verkeerde maat, verkeerd op het hoofd (meestal te ver naar achteren) te los, kinband niet vast etc. Bijna net zo irritant als van die mtbers die zelf wel braaf een slecht passend, verouderd helmpje op zetten en dan de moraalridder uit gaan hangen naar anderen :winkie:
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Jan Willem schreef:Ach, die gasten die voor flats kiezen zijn gewoon bang dat ze vallen :winkie:
ben eerder bang dat is serieus m'n enkels breek of wat pezen scheur....
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

George schreef:Ik val in herhaling maar laten we het toch maar bij helmen laten hier, on topic dus aub.

Waar ik dan nog wel eens stoor is aan mensen die hun kinderen een helm op zetten (veiligheid voor alles) maar dit dan niet goed doen. De verkeerde maat, verkeerd op het hoofd (meestal te ver naar achteren) te los, kinband niet vast etc. Bijna net zo irritant als van die mtbers die zelf wel braaf een slecht passend, verouderd helmpje op zetten en dan de moraalridder uit gaan hangen naar anderen :winkie:
Dat is ook weer stof tot nadenken; want stel je valt en je helm raakt de grond ( laten we zeggen hij doet waar hij voor gemaakt is ) maar optisch is er weinig schade zichtbaar, vervang je dan gelijk je helm?
Dus wanneer bepaal je eigenlijk wanneer "de klap" hard genoeg is om de helm te vervangen?
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als ik hard val en de helm heeft die klap gebroken dan vervang ik helm, sommige merken hebben een 'crash replacement' deal die de financiële klap dan iets verzacht.

Gelukkig val ik niet zo vaak en dan ook nog eens zelden op mijn hoofd/helm.
Speedy G.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 7 maart 2012, 17:39
Mijn mountainbike: Scott Scale 40 XXL 2012 & project X - Santa Cruz Tallboy XXL carbon 2013

George schreef:Ik val in herhaling maar laten we het toch maar bij helmen laten hier, on topic dus aub.

Waar ik dan nog wel eens stoor is aan mensen die hun kinderen een helm op zetten (veiligheid voor alles) maar dit dan niet goed doen. De verkeerde maat, verkeerd op het hoofd (meestal te ver naar achteren) te los, kinband niet vast etc. Bijna net zo irritant als van die mtbers die zelf wel braaf een slecht passend, verouderd helmpje op zetten en dan de moraalridder uit gaan hangen naar anderen :winkie:
Dat niet alleen hoor. Ook moraalridder spelen en de kinderen een helm opzetten maar zelf niet.
Zie ik dikwijls genoeg 's ochtends op het ritje naar school.
Mijn zoontje op zijn loopfiets een helm, mijn dochtertje achterop een helm en ikzelf altijd een helm.
Maar je ziet er genoeg waar zoon- of dochterlief een helm op hebben (al niet verkeerd) maar de ouder in kwestie quasi nooit.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Betty1 schreef:We hebben de hele tijd discussie over een helm. Tuurlijk is goede bescherming belangrijk, maar is het ook niet belangrijk om een beetje goed te kunnen vallen? Daar ontbreekt het volgens mij vaak ook aan bij veel andere bikers.
off-topic modus voor Betty
Die paar keer dat ik val gaat het zo snel dat ik geen tijd heb om er iets veiligers van te maken dan mezelf zo klein mogelijk te houden.
Nu val ik dus nog maar weinig en dat komt door ervaring.
Dus begint het eigenlijk al bij bewuster rijden dan reageren op een val.
Zelf heb ik dat door schade en schande :D geleerd, maar omdat bij beginners te versnellen zou een clinic erg behulpzaam zijn.
Verdiep je middels youtube ook eens in deze materie.
Erg vermakelijk om al die fail filmpkes van vallende mtb-ers te bekijken, maar ook leerzaam hoe je nou net niet op een bike moet zitten of erop moet rijden.
Zwaartepunt is een grote factor in dit spel.
Waar bevind je lijf zich ten opzichte van een bike.
Waar bv veel beginners de fout in gaan is te ver naar voren hangen in een bocht, waardoor er teveel druk ontstaat op het voorwiel en deze uitbreekt.
Ook kijken in de richting waar je rijdt helpt al veel.
Lijkt raar maar vaak kijken mensen te dicht voor hun fiets naar een punt op de grond in plaats van zichzelf de bocht uit te kijken.
Automatisch gaat de snelheid dan ook die richting op.

on topic
Draagt een helm en be safe :-q
Gesloten