fully testdag Cycletrend

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Cycletrend Groningen hield vandaag een fully testdag.
Er waren fietsen van Specialized, Santos en Fusion.

Vannochtend vroeg opgestaan om al om tien uur in Roderesch te zijn.
We konden terecht in de zwerfsteenm en werden daar opgewacht door de medewerkers en eigenaar van cycletrend en kregen koffie/thee met koek.
Er woerd ons uitgelegd wat de bedoeling was, om daarna even een kwartiertje ter opwarming naar de beginplek te fietsen op onze eigen bikes.

Dochter Maartje was mee, met haar eigen mountainbike en het zou haar eerste dag offroad worden. Daarover later meer.

Aangekomen op de zandvlakte, fietsen we even een klein parcours waarbij men ons de verschillende mogelijkheden om goed te kunnen testen liet zien.
singletrack, omhoog en omlaag over een heuvel kam. Paar pittige klimmetjes erin. Kleine dropoff ( 50 cm), trappetje stukjes vlak, mul . Oftewel, op 2 km pacours ,alles wat je nodig hebt.


Ik heb 6 fietsen geprobeerd, waaronder twee hardtails van andere bikesters

Fully's : Specialized, Epic en enduro, santos full suspension en de Fusion Whiplasch
Hardtail : Stevens M9, en oh jee ik weet zijn naam nog half Easton Nicolai


In vergelijking met mijn Merida was de Epic wel super. De brain werkt goed, veert niet als het niet nodig is. dat kun je letterlijk zien en hij voelt super. vooral de stuureingeschappen vielen me op. Heel goed en scherp te sturen. Op het vlakke was ie stugger dan mijn eigen fiets, heuvel op en af was er weinig verschil. Maar dat kan ook te maken hebben met de twee keer zo dikke banden. ik wil hem nog wel eens in een klim met mijn skinny Jimmys voelen.

De andere twee waren gewoon niet mijn type fiets. Teveel van alles niets

De Fusion daarentegen was een geval apart en mijn eerst ervaring met een freeride bike . trap ..... welke trap ? dropoff ..... alsof je op een kussen landde. Maar heuvel op ging natuurlijk niet met zijn enkel blad voor en een ietsepietsie hoger gewicht.
Dus je helemaal de tyfus trappen om vooruit te komen ,maar naar beneden .. wow.


Dan die hardtails, bij de landing van de dropoff je had ik het gevoel ...... heel fijn dat ik vanavond alleen in bed lig, want dit komt niet goed... ( ik overdrijf graag)
Maar de Stevens M9 die ik mocht lenen
was verder wel erg lekker. Leuk om eens met de nieuwste XTR te schakelen ( wennen met die remschakelhendels) . De Easton reed nog iets beter voor mijn gevoel,stuurde nog makkelijker, maar dat kan eraan liggen dat het zadel van de Stevens te hoog stond.
Dit was ook mij eerste serieuze ervaring met hardtails, en ik moet zeggen dat ik er wel wat voor voel , om er eentje bij te nemen. Je verliest nul komma nul energie en je hebt meer contact met de grond, wat wel lekker aan voelt.
En mijn eerste ervaring met time pedalen....... ik merkte weinig verschil ( behalve dat ik moeilijk in kon klikken).. Wat is het verschil?

Ondertussen fietste ik ook geregeld een rondje met Maartje. die zomaar met mij afdalingen deed.
Ze remde niet, maar dat leek goed te gaan... tot het niet goed ging: naar beneden, voeten schoten van de pedalen, stuur slingerde, stuur dwars, Maartje over het stuur, ze maakte een behoorlijke klap . Daarna durfde ze niets meer, maar heb ik haar gelukkig uiteindelijk weer over haar angst heengeholpen en is ze nog een paar keer betreffende afdaling af geweest.
Wat ik het meest bijzonder vond, is dat ze met haar kleine beentjes en 20 inch fietsje behoorlijksteil omhoog kon trappen.

Terug bij de Zwerfsteen, stond er een superlunch klaar, met soep, saucijzenbroodjes, roombroodjes, warme chocolademelk enz enz.

onze ervaringen met elkaar gedeelt, raporten geschreven en met een petje van specialized gingen we weer naar huis.

Leuk om een keer mee te maken en absoluut wat geleerd.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Mariekemeisje schreef:
.....

en je hebt meer contact met de grond, wat wel lekker aan voelt

....
hardtails hebben toch juist minder grondcontact of ben ik gek?
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ik denk dat ze bedoelt dat je bij een hardtail wat beter de ondergrond voelt, ieder hobbeltje voel je meteen in je achterwerk, waar dat bij de meeste fully's min of meer weggefilterd wordt.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Dat bedoelde ik inderdaad...

Je voelt beter het effect van de ondergrond, meer direct contact.
Dat geeft meer gevoel, vooral in de bochten.

Maar de Epic komt daar wel heel dichtbij in de buurt. Met een paar andere banden dan die er nu onder zaten, vraag ik me af hoe groot het verschil nog is..

Bovendien kun je die ook onder de tien kilo krijgen. want dat merk je ook... een fietsje van 9,5 kilo ..... verschil met mijn ruim twaalf is duidelijk voelbaar.

gewicht van een fully is dan geen issue meer.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Heb je het nou over een Epic onder de 10kg? Dat gaat niet zo snel lukken denk ik. In tegenstelling tot eerdere meningen heb ik in Soest eens een stukje gereden met de Epic (2003) en moet toch tot de conclusie komen dat ik mijn Fuel een stuk fijner vind. Het heeft enkele nadelen die andere fully's niet hebben: hij reageert absoluut niet op hele kleine oneffenheden, die je afremmen, en waar ik met mijn Fuel overheen rag alsof er niks ligt. Als ie begon te werken had ik het idee alsof mijn achterband heel zacht was geworden, wat het gevoel gaf dat ie flink doorzakte. Hij spreekt ook zeker niet zo snel aan als mijn Fuel (logisch) waardoor je soms alsnog een flinke klap krijgt. Het gewicht ligt door de demper volledig achterin, wat tot gevolg heeft dat het achterwiel soms zijn eigen leven gaat leiden. In vergelijking met andere fully's is de Epic bovendien nog steeds aan de zware kant te noemen. Als pluspunten moet ik zeggen dat de Epic onwijs scherp stuurt en ook een beetje nerveus is. Ook staand klimmen kan weer wat toch wel fijn is af en toe. Ok, de meeste van deze dingen zijn voor 2004 verbeterd maar waarschijnlijk krijg je deze problemen nooit helemaal de wereld uit. Kortom, de Epic is uitermate geschikt voor wedstrijden, die de scherpe kantjes eraf haalt wanneer dat nodig is met een gewicht van een fully. En dan kun je je afvragen waarom je niet beter een hardtail kunt nemen, die lichter is, minder kost en minder onderhoud vergt. Of voor de recreatieve mensen, waarom ze niet een andersoortige fully kopen, die comfortabeler is, minder kost, en iets lichter is.
Don't just train... train right.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Die Nicolai zal wel een Argon zijn geweest, als Groot Moderator-persoon weet je natuurlijk zelf ook wel dat Easton alleen maar de buisjes maakt.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Ik reed op de 2004.. en de demper is iets verandert.
Ik heb de 2003 ook geprobeerd , maar die vond ik stugger.

Onze belgische wereldkampioen heeft dat een Epic gedaan.
En volgens specialized is die onder de tien kilo te krijgen ( en ja , dat hebben ze erbij gezegd, dat kost je erg veel geld)

Ik rijd nu funklasse met een fully, bevalt prima. Kan beter zelf nog een paar kilo afvallen, is goedkoper dan een nieuwe fiets.

Maar zoals in mijn verslag ook te lezen is, ik overweeg een hardtail erbij te nemen.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Flip z'n Epic kan dan wel onder de 10kg zijn, voordat je hetzelfde voor elkaar krijgt met een stock S-works Epic ben je echt al heel veel $$$ verder, met zo veel investering is die Merida van je onder de 9.5kg en mijn MCM onder de 8.0, Epics zijn gewoon zware hokken.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

op het frame stond Easton en Nicolai, verder komt een modereetster als ik niet naturlijk
MAAAAAAAAAAAAAAAAAAR

Afbeelding



Ik weet ook waarom ie zo lekker fietst € 4.299,00 :( [/img]
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Mariekemeisje schreef:Ik reed op de 2004.. en de demper is iets verandert.
Ik heb de 2003 ook geprobeerd , maar die vond ik stugger.

Onze belgische wereldkampioen heeft dat een Epic gedaan.
En volgens specialized is die onder de tien kilo te krijgen ( en ja , dat hebben ze erbij gezegd, dat kost je erg veel geld)

Ik rijd nu funklasse met een fully, bevalt prima. Kan beter zelf nog een paar kilo afvallen, is goedkoper dan een nieuwe fiets.

Maar zoals in mijn verslag ook te lezen is, ik overweeg een hardtail erbij te nemen.
Ja tuurlijk, alles is wel onder de 10kg te krijgen, starre vork erin, kabels inkorten, imbusboutjes eruit, je kan het zo gek niet verzinnen. Maar als Filip zijn fiets al boven de 11 kg weegt (ik heb dat een keer in de O2 gelezen) en een nieuwe Fuel 100 10,5kg in maatje S zonder pedalen (maatje L zonder pedalen is 10,7) vraag ik me af hoe Specialized dat op een normale manier wilt gaan doen. En ik denk dat Filip ook op een Epic moet rijden van Speci om de verkoop te stimuleren. Op een hardtail wassie misschien even makkelijk wereldkampioen geworden, wie zal het zeggen. Ik overweeg trouwens ook weer terug te gaan naar een hardtail omdat ik de voordelen van een fully in NL wedstrijden zo gauw niet meer zie, maar voorlopig hou ik de Fuel.
Don't just train... train right.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Jeffrey schreef:Ik overweeg trouwens ook weer terug te gaan naar een hardtail omdat ik de voordelen van een fully in NL wedstrijden zo gauw niet meer zie, maar voorlopig hou ik de Fuel.
Als ik voor iedere keer dat jij overweegt je Feul eruit te donderen en een hardtail te kopen een eurocent kreeg had ik nu een complete XTR 2004 groep kunnen kopen. :tong
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Spook-E schreef:
Jeffrey schreef:Ik overweeg trouwens ook weer terug te gaan naar een hardtail omdat ik de voordelen van een fully in NL wedstrijden zo gauw niet meer zie, maar voorlopig hou ik de Fuel.
Als ik voor iedere keer dat jij overweegt je Feul eruit te donderen en een hardtail te kopen een eurocent kreeg had ik nu een complete XTR 2004 groep kunnen kopen. :tong
Haha lol, wel de eerste keer dat ik het op het forum zeg. Ok, hou mijn mond tot eind 2004!
Don't just train... train right.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Jeffrey schreef:Ok, hou mijn mond tot eind 2004!

Dat ga je nooit waar kunnen maken!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Vrijdag even bij de bikeshop langsgeweest (setje nieuwe handvatten, de investeringen worden steeds duurder :tong ) en daar een lekker licht hardtailtje opgetild.

Het begon erg te kriebelen ineens...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

jf schreef:Het begon erg te kriebelen ineens...
Pff. In mijn onderbroek kriebelt het altijd!
Plaats reactie