snel conditie opbouwen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
stanley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 3 juli 2002, 17:49
Mijn mountainbike: atx 840

Wie weet een goed schema voor mij om snel(±1 maand) een zeer goede conditie op te bouwen. Heb op dit moment een redelijk goede conditie(2x per week spinning) Ik wil over ongeveer 1 1/2 maand een week naar houffa en omgeving.(ga met een paar gasten die 4x per week trainen :-{ )
Moet ik nu elke dag 2 uur gaan spinnen/biken of om de dag 1 uur enz.? enz? enz.?
More Mud, More Fun
Alexander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 29 januari 2004, 18:41
Mijn mountainbike: Cube limeted 3 met Hayes remmen.

Ik zou heel veel en lang op een rustig tempo gaan rijden en 2x in de week flink van bil gaan op je bike (en natuurlijk niet twee dagen na elkaar...). Vooral het aerobe uithoudingsvermogen vergroot je dan. Een goed basis conditie is erg belangrijk.
Heeft geen idee...
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Een trainigngsschema zul je het beste kunnen opstellen na bepaling van je maximale hartslag en VO2max (maximale zuurstofopname).
Zoals Alexander al zegt is het idd aan te raden om enkele keren per week (3tot4) op een rustig tempo te rijden (plm.65% max hartslag) voor het opbouwen van uithoudingsvermogen. Dan 2x per week je piekvermogen opbouwen door minstens 80% max hartslag te rijden.

Er is geen methode om het even sneller te doen!!
Houd er rekening mee dat conditie opbouw een totaalpakket is. Dus: goed en gevarieerd eten, lang genoeg slapen, niet roken, matig met alcohol enz. Het werkt allemaal door. Wil natuurlijk niet zeggen dat friet en bier op de zwarte lijst staan en dat je de late film niet kun afkijken, maar met mate uiteraard.
stanley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 3 juli 2002, 17:49
Mijn mountainbike: atx 840

Ramon 73 schreef:Een trainigngsschema zul je het beste kunnen opstellen na bepaling van je maximale hartslag en VO2max (maximale zuurstofopname).
(plm.65% max hartslag).
thanx,
Komt je oude meter toch weer van pas :-q
More Mud, More Fun
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik las in je openingsbericht over elke dag 2uur spinnig, dat is overigens niet de methode!!
Geef je lichaam de kans om te herstellen wat er is afgebroken. Trainen is eigenlijk niets meer dat je lichaam een beetje kapot maken. In de herstelperiode repareert het lichaam zichzelf en wel zo dat het net even iets sterker wordt. Daardoor is er dus opbouw.
Neem ook de tijd voor hersteltrainingen op 60-70% hsm. Daardoor worden afvalstoffen effectief uit je spieren weggevoerd.

Een goed boek vind ik 'trainen met een hartslagmeter' is door Polar uitgegeven.
stanley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 3 juli 2002, 17:49
Mijn mountainbike: atx 840

[quote="Ramon 73"]Een trainigngsschema zul je het beste kunnen opstellen na bepaling van je maximale hartslag en VO2max (maximale zuurstofopname).quote]

Waar kun je dit laten bepalen?
More Mud, More Fun
mhoogwerf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 oktober 2003, 17:10
Mijn mountainbike: Giant XTC SE2 +upgrades

Je maximale hartslag en VO2-max kan je laten bepalen door een inspanningstest. Zo'n test kan je doen bij een sportmedisch centrum of bij een inspanningsfysioloog.
Uit zo`n test wordt dan ook bepaald wat je omslagpunt is.
www.mtbhavelte.nl
Sponsored by: Herman Jubbega Mitsubishi, Bike&Hike, Matras Direct.
Plaats reactie