Sneeuw!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ik zie in de berichten dat we vrijdag/zaterdag sneeuw kunnen verwachten? Het is natuurlijk altijd maar afwachten of het daadwerkelijk komt.

Maar de hamvraag, wie gaat er met sneeuw gewoon het bos in? (ik wil het wel eens proberen). Volgens mij als je de paadjes beetje kent en je tempo wat mindert kun jer er nog best een leuke rit van maken???
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Met verse sneeuw kan je gewoon voluit rijden, geeft bergen grip! Nog mooier is een tochtje met geen/minimaal licht in een door de sneeuw verlicht bos.
Een ander verhaal is aangereden/bevroren sneeuw. Dat geeft heel wat meer spannende momenten....
michelj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 17 oktober 2011, 13:24

In verse sneeuw heb je opvallend veel grip, het is zeker de moeite waard om met sneeuw de bossen in te gaan!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afgelopen weekend de eerste sneeuw gehad, klein beetje maar... Maar al heel mooi. Dit weekend dus meer!
Vind het heerlijk rijden, zolang er niet teveel is gevallen. Prachtige vergezichten hier in het Limburgse Heuvelland, prima grip, oha droog vriesweer, en met wat geluk een zonnetje erbij. Is het pak te dik dan is er soms geen doorkomen aan, maar zelfs dat heeft zijn charmes. Verijste richels zijn trickey, maar ook een uitdaging.

Begint het te dooien, dan wordt het een blubberzooi, da's minder. Dat is dan ook ongeveer de enige keer dat ik soms op een racefiets zit: asfalt is altijd begaanbaar (wel wat saai, maar soms geldt: 'beter iets dan niets).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zodra er sneeuw ligt, en het is verse paksneeuw, dan is het super! Zéker 's nachts, alsof je door een witte tunnel rijdt. Afgelopen twee jaar wel een keer gehad, hopelijk dit jaar weer!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

snowbiken is super!! met verse sneeuw iid grip genoeg maar je glijd wel sneller met remmen enzo natuurlijk.. gewoon rustig aan. eenmaal plat gereden word het een ander verhaal.. als je de route een beetje kent geen probleem. als je de route niet kent.. tja je ziet totaal niet wat er onder de sneeuw ligt en of je nog op het pad zit.. maar het is zo vet om in een compleet witte wereld te biken!! ff goed aankleden en gaan! :-D
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Juist dán het bos in, inderdaad bij voorkeur bij nacht.
Helemaal geweldig, vooral als er zo'n pak ligt als in de winter van 2010.
Ik wil het dit jaar eens proberen met stevige platformpedalen ipv SPD.
Wel balen van die pekel op weg naar je winterse lusje, flinke schoonmaakbeurt geven als je weer terug bent.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

jankoets schreef:Met verse sneeuw kan je gewoon voluit rijden, geeft bergen grip! Nog mooier is een tochtje met geen/minimaal licht in een door de sneeuw verlicht bos.
Een ander verhaal is aangereden/bevroren sneeuw. Dat geeft heel wat meer spannende momenten....
+1.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

bert l. schreef:
jankoets schreef:Met verse sneeuw kan je gewoon voluit rijden, geeft bergen grip! Nog mooier is een tochtje met geen/minimaal licht in een door de sneeuw verlicht bos.
Een ander verhaal is aangereden/bevroren sneeuw. Dat geeft heel wat meer spannende momenten....
+1.
Wat heb ik nog aan toe te voegen. +2
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
joostie338
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 22 april 2010, 20:22
Mijn mountainbike: MR, RnR x2 Grandone & ARTi

jankoets schreef:Met verse sneeuw kan je gewoon voluit rijden, geeft bergen grip! Nog mooier is een tochtje met geen/minimaal licht in een door de sneeuw verlicht bos.
Een ander verhaal is aangereden/bevroren sneeuw. Dat geeft heel wat meer spannende momenten....
+3 :-q
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Technische afdalingen met een pak sneeuw, brede banden en lage bandenspanning. MMMMMMMMMMMM, give me more!
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Technische afdalingen met sneeuw ?
Ligt aan de ondergrond, hier in de ardennen is het vooral Steen en Wortel, en die dingen zijn spekglad...
Ben al blij als ik 30km maak op 4u tijd...

Foto's van afgelopen weekend:
http://nifrodne.blogspot.be/2012/12/snowride-eupen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

joostie338 schreef:
jankoets schreef:Met verse sneeuw kan je gewoon voluit rijden, geeft bergen grip! Nog mooier is een tochtje met geen/minimaal licht in een door de sneeuw verlicht bos.
Een ander verhaal is aangereden/bevroren sneeuw. Dat geeft heel wat meer spannende momenten....
+3 :-q
+4 top in de sneeuw :)

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

zenegroen schreef:Maar de hamvraag, wie gaat er met sneeuw gewoon het bos in?
Heel veel rijders, en je komt er vanzelf achter waarom. Het enige dat soms riskant is zijn bevroren plassen die door sneeuw aan het zicht ontrokken zijn. Dat is nu nog niet het geval, er is volgens mij in het overgrote deel van Nederland nog niet genoeg vorst geweest om de plassen te doen bevriezen. Maar dan weet je het vast voor iets verder in het heerlijk winterseizoen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ga subiet het bos in. Je valt wel eens met de mountainbike, maar ik weet uit ervaring dat je nooit zo hard valt als met de racefiets op asfalt. Als het sneeuwt, is er een kleine kans dat je valt, maar je valt echt niet hard. Je glijdt wel eens weg. En dan lig je. Val-angst is niet nodig. Dat komt wel als je in de rollator-leeftijd komt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie