Meer mensen die zonder computer fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Begin jaren negentig wat tellertjes gehad maar om een of andere reden verloor ik ze of werden ze mee gewassen. Later jaren met een polar hartslag meter gereden. Nu sinds vier jaar een Garmin Edge 705. Heerlijk apparaat. Heb boven in beeld alleen hartslag en hoogtemeting staan. Het grote voordeel vind ik dat je onoverzichtelijke bochten beter kunt inschatten. Het is net als met de Tom Tom in de auto in het donker in de mist. Je kunt verder vooruit kijken.
luuksch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 15 juli 2008, 12:21
Mijn mountainbike: Wilier Carati 18 custom / Cube LTD Comp

Real Epic '89 schreef:Begin jaren negentig wat tellertjes gehad maar om een of andere reden verloor ik ze of werden ze mee gewassen. Later jaren met een polar hartslag meter gereden. Nu sinds vier jaar een Garmin Edge 705. Heerlijk apparaat. Heb boven in beeld alleen hartslag en hoogtemeting staan. Het grote voordeel vind ik dat je onoverzichtelijke bochten beter kunt inschatten. Het is net als met de Tom Tom in de auto in het donker in de mist. Je kunt verder vooruit kijken.
Hij leest het alleen nog niet voor je voor :tong
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nee, ik zit nog te wachten op deze optie :wink: valt niet mee zelf nadenken. Vroeger zat mijn vrouw achterop! Dan is die Garmin wel een verbetering. :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Als antwoord op de vraag van de topicstarter: ik fiets ook zonder computers. Ik heb alleen een simpele telefoon bij me om te bellen in geval van nood en soms te kijken hoelaat het is ( draag nooit een horloge)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb ook absoluut geen behoefte aan een pc op de fiets.
Ik rij gewoon het bos in, als ik denk dat ik halverwege ben van mijn energie/zin rij ik richting huis.
Elke keer weer andere combinatie van routes/paden, beetje orienteren op de zon als die schijnt en op wegwijzers die je ongetwijfeld tegen komt.
Geen behoeft aan hartslagmeting, dat kan ik na al die jaren sporten redelijk inschatten, of routeplanner.
Maar ieder zijn ding waar ie gelukkig van wordt.
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

Op de racefiets een simpel Giant computertje om de snelheid in de gaten te houden. Wel zo makkelijk als je vooraan in de groep fietst. De afstand en gemiddelde snelheid is leuk voor als je thuis bent ;)

Op de mtb al een jaar zonder... de batterijen zijn leeg en ben eerlijk gezegd te lui om deze te vervangen.

Een fietscomputer met HR, trapfrequentie etc. is leuk als je hier serieus iets mee wilt gaan doen.
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Ik had op m'n MTB wel een computer zitten, maar die heb ik eraf gehaald.
Op de racefiets heeft wel wat toegevoegde waarde, in die zin dat ik dan op lange stukken hetzelfde tempo aan kan houden. Omdat het nooit het geval is met de MTB heeft dat geen zin en is het gewoon constant knallen! :P
Wel gebruik ik m'n iPhone (RunKeeper) om e.e.a. bij te houden.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Nee...heerlijk zo`n computer. Liefst met zoveel mogelijk functies erop! :lol: Rij met een Polar CS500 gebruikte die op de racer en nu tegenwoordig ook op de MTB. Let ik wat meer op mn hartslag, dat is enige reden waarom ik hem op de MTB gebruik tov de standaard computer die ik eerst had. Op de racer vind ik in het buitenland hoogtemeter, stijgingspercentages etc interessant in NL niet.

Rijden zonder? Tja, mn vorige computer deed het vaak niet en werkte alleen de klok. Kan niet zeggen dat ik het heel erg miste. Op de MTB ben je vaak lekker aan het rijden ipv kijken of je 27 of 29 per uur gaat. Ik althans... Genieten is belangrijker en liever de omgeving zien dan mn teller haha
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik ben blij dat ik de fietscomputers eraf heb gegooid, zat meer te staren naar het aantal
km/h dan wat anders...
Nu rijdt ik met GPS, ook een computer maar dan met een kaartje in het beeld.
Ik wil thuis wel zien hoeveel km en hm+ ik gemaakt heb.
Maar onderweg hoeft het van mij niet meer op het scherm te staan.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Pat. schreef:Ik ben blij dat ik de fietscomputers eraf heb gegooid, zat meer te staren naar het aantal
km/h dan wat anders...
Nu rijdt ik met GPS, ook een computer maar dan met een kaartje in het beeld.
Ik wil thuis wel zien hoeveel km en hm+ ik gemaakt heb.
Maar onderweg hoeft het van mij niet meer op het scherm te staan.
+1
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
Sander1996
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 14:50
Mijn mountainbike: Cube Attention 29 (2013)

Geen fietscomputer voor mij.. Gwn lekker lol trappen in get bos :)
Tyno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 17:08
Mijn mountainbike: BMC team elite 04/ BULLS copperhead 3s

Zoals zo velen mijn telefoon in de tas met runkeeper aan (om achteraf te kijken hoe je gereden bent met de hoogtemeters erbij)... maar zeker niet voor de snelheid, want blijf ook vaak bij bepaalde plekken hangen om techniek te oefenen, of lekker relaxt dagje van maken.

Alleen zit er wel over te denken om voor in het buitenland een gpsnav te nemen... zodat je gave routes van andere kan rijden... alleen totaal geen ervaring daar mee.
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

Heb een tijdje met alleen mn telefoon in de rugzak gefietst, maar op de nieuwe fiets toch weer een computertje (merk goedkopie van de aldi of lidl, als die weer eens een aanbieding hadden). Ik heb m altijd op de modus afgelegde afstand staan, zodat ik bij onbekende routes weet hoe ver ik ben. De snelheid staat standaard in beeld, waarbij ook aangegeven wordt of je boven of onder je gemiddelde rijdt. Op mijn vaste route heeft dit me wel eens getriggerd om gas te blijven geven, omdat ik dus toch merkte dat ik wel erg lekker bezig was. Uiteraard is dit ontzettend afhankelijk van de omstandigheden, want nu het weer nat is kan ik een dergelijke tijd weer vergeten.
Daarbij rijd ik nog steeds op gevoel, wat betreft indeling van de rit. Dan nog kom ik de ene keer kapot, en de andere keer nog relatief fit bij het eind van de route...

Ik heb overigens nog weinig gelezen dat men Sports Tracker gebruikt op de mobiel. Mijn ervaring is dat deze behoorlijk accuraat is qua km (en dus GPS) in tegenstelling tot Endomondo en Runtastic (eigen ervaring), wat ik bij meer posts gelezen heb... Alleen hoogtemeters worden pas zinvol om uit te lezen wanneer je ook daadwerkelijk hoogtemeters maakt, in de polder zit er namelijk enkele tientallen meters offset in, maar ik vermoed dat dat uberhaupt de nauwkeurigheid van GPS is...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Menrik schreef:Omdat het nooit het geval is met de MTB heeft dat geen zin
Kun je leren :bier:
Jesaja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 20:57
Mijn mountainbike: XTRAIL Safe

RayB schreef:Hallo allemaal,

ik ben gewoon benieuwd of er nog meer mensen zijn die zoals mij zonder fietscomputer fietsen.

Ik kom overal prachtige snelle fietsen tegen met de meest geavanceerde fietscomputers erop.
Ronde tijden worden geclocked en het lijkt erop dat alles draait om het snelste rondje in het bos.

Ik zelf heb geen fietscomputer op mijn mountainbike.
Eigenlijk gewoon omdat rondetijden mij niks uitmaken.
Ik fiets in het bos om lol te hebben en van de omgeving te genieten.
Als ik met vrienden ben staan we ook regelmatig stil of doen bepaalde afdalingen of leuke dingetjes opnieuw, om te oefenen en om te spelen.
Ook "jumps" etc worden express genomen waarbij het vooral om het oefenen van de techniek gaat.
Ik denk dan ook dat ik niet tot de categorie "boscrossers" behoor :P

Zijn er meer mensen als mij of ben ik echt de enige die niks om rondetijden geeft?

Indien geen interesse mag het topic best geclosed worden :wink:

In de bossen b.v Ardennen in Belgie heb ik hardleers geleerd dat het voor mij beter is om de computer er af te halen, Zat me te veel te focussen op mijn computer en voor ik het wist zat ik een boom te knuffelen :oops: . Op de weg gebruik ik hem wel altijd :-q
No Fear
Plaats reactie