Meer mensen die zonder computer fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

Sinds ik een nieuw stuur heb en 1 van de 2 draadloze snelheidsmeters voor aan de voorvork kwijt ben gebruik ik geen computertje meer op mijn stuur. Dan staat alleen STRAVA nog aan op m'n telefoon.

ik gebruikte eerder altijd een PRO Scio waar ik 2 wielomtrekken in kon zetten. ik had dus ook 2 setjes snelheids en cadansmeters maar daar ben ik er dus helaas 1 van kwijtgeraakt op onverklaarbare wijze.

nu dus alleen nog computertje op de racer en telefoon met STRAVA voor de MTB.
wellicht komt er ooit nog wel weer een maar voorlopig bevalt het zo ook net zo prima.

wel wil ik ook ooit eens aan een Garmin met navigatie voor buitenlandse ritjes en ritjes zonder de rest van de tourclub.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Bij mij idem als Robert-JanS, in de zin dat ik op de mtb ook alleen nog Strava aan heb. Ik vind het mtb-en (en racefietsen) leuker worden naarmate er meer (lees: reëele) competitie is, al is het maar competitie met mezelf. Helemaal zonder snelheidsmeter zie ik mezelf niet snel doen.
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

RayB schreef:Hallo allemaal,

ik ben gewoon benieuwd of er nog meer mensen zijn die zoals mij zonder fietscomputer fietsen.

Ik kom overal prachtige snelle fietsen tegen met de meest geavanceerde fietscomputers erop.
Ronde tijden worden geclocked en het lijkt erop dat alles draait om het snelste rondje in het bos.

Ik zelf heb geen fietscomputer op mijn mountainbike.
Eigenlijk gewoon omdat rondetijden mij niks uitmaken.
Ik fiets in het bos om lol te hebben en van de omgeving te genieten.
Als ik met vrienden ben staan we ook regelmatig stil of doen bepaalde afdalingen of leuke dingetjes opnieuw, om te oefenen en om te spelen.
Ook "jumps" etc worden express genomen waarbij het vooral om het oefenen van de techniek gaat.
Ik denk dan ook dat ik niet tot de categorie "boscrossers" behoor :P

Zijn er meer mensen als mij of ben ik echt de enige die niks om rondetijden geeft?

Indien geen interesse mag het topic best geclosed worden :wink:
Het is wel kort door de bocht om te stellen dat mensen die een fietscomputer gebruiken altijd fanatiekelingen zijn die alleen maar oog hebben voor het snelste rondje.

Ik gebruik een Garmin Edge 800 om de volgende redenen:
  • Ik vind zo'n ding gewoon geweldig :winkie:. zoveel mooie techniek en mogelijkheden in zo'n klein apparaatje.
  • Ik kom op plaatsen waar ik normaal niet zo komen: routes rijden van anderen, maar ook zelf routes uitstippelen op de kaart thuis. Werkt prachtig!
  • Ik rijd er Transalps mee (route kopen en dan meerdaagse toch ermee rijden in de Alpen)
  • Ik vind het leuk om te zien hoe hard ik rijd en hoeveel km ik heb gereden etc.
  • En inderdaad, zo nu en dan wil ik knallen en vind ik het leuk om te zien wat mijn gemiddelde snelheid was, of dat ik een persoonlijk record heb etc. etc.
Kortom de fietscomputers van tegenwoordig zijn alleskunners en dat je ermee rijdt betekent niet meteen dat je Bart Brentjes wil evenaren :).
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Reed jaren zonder fietscomputer totdat iemand begon over Strava. Leek mij niks, wat zou ik willen met al die data...
Ben helemaal om en Strava 'verslaafd'.
Gebruikersavatar
Reakon
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 18:46
Mijn mountainbike: Radon ZR race 29'er 8.0
Contacteer:

Fietscomputer er toch na korte tijd al afgesloopt, echt veel meerwaarde vond ik het niet hebben tijdens het trainen. Trainen doe je toch op HR en tijd.

Strava werkt helaas slecht op mijn mobiel (HTC One X, heeft erg moeite met locatie vinden).

Wel geïnteresseerd in een Edge 800, maar dat kost zoveel centjes hé..
16-04 - Nieuwe blog post: Nieuwe bike, nieuwe ervaringen: Radon ZR Race 8.0 29'er

Gezocht: 1 malig bikeverlichting lenen, wie kan mij helpen?

4418km by bike. Canada to Mexico. Alone.
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Reakon schreef:Fietscomputer er toch na korte tijd al afgesloopt, echt veel meerwaarde vond ik het niet hebben tijdens het trainen. Trainen doe je toch op HR en tijd.

Strava werkt helaas slecht op mijn mobiel (HTC One X, heeft erg moeite met locatie vinden).

Wel geïnteresseerd in een Edge 800, maar dat kost zoveel centjes hé..
Precies dezelfde situatie hier.. maar zó slecht is de gps van de one X toch niet? Voor alleen strava werkt het.
Ik ben ook opzoek naar een edge 800 maarja voorlangere ritten en navigatie maarja..
''
Gebruikersavatar
Reakon
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 18:46
Mijn mountainbike: Radon ZR race 29'er 8.0
Contacteer:

JevL schreef:
Reakon schreef:Fietscomputer er toch na korte tijd al afgesloopt, echt veel meerwaarde vond ik het niet hebben tijdens het trainen. Trainen doe je toch op HR en tijd.

Strava werkt helaas slecht op mijn mobiel (HTC One X, heeft erg moeite met locatie vinden).

Wel geïnteresseerd in een Edge 800, maar dat kost zoveel centjes hé..
Precies dezelfde situatie hier.. maar zó slecht is de gps van de one X toch niet? Voor alleen strava werkt het.
Ik ben ook opzoek naar een edge 800 maarja voorlangere ritten en navigatie maarja..
Haha, kijk, lotgenoten!

Hmm zó slecht.. nee, maar je moet maar net geluk hebben.. soms zoekt die een halfuur naar een locatie en dan heeft die hem nog niet te pakken... en de andere keer heeft die hem binnen 5sec. zelfde condities.... :roll:

Edge 800... 2dehands wellicht. Ik wil biketochten rijden in Azië vooral, maar denk dt dat ook veel kaart werk wordt, haha :lol:
16-04 - Nieuwe blog post: Nieuwe bike, nieuwe ervaringen: Radon ZR Race 8.0 29'er

Gezocht: 1 malig bikeverlichting lenen, wie kan mij helpen?

4418km by bike. Canada to Mexico. Alone.
Tacbe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 08:33
Mijn mountainbike: Merida One Forty XT-D (2012), Trek Remedy 9 (2013)
Contacteer:

Nieuwe routes die ik wil delen met anderen op het internet neem ik op met mijn Garmin Colorado 300. Mijn 7" Samsug Galaxy Tab gebruik ik (veelal in het buitenland) als telefoon en extra navigatie (GPS, satelliet beelden, en topo-kaarten). Tijdens een dergelijke rit maak ik dan ook nog eens foto's om de route op het internet wat aan te kleden. Snelheid, tijden, etc. boeien mij dan zowieso weinig.

Neem ik de route niet op of ben ik bekend met de omgeving dan gaat bovenstaande zooi niet mee (m.u.v. een mobieltje). Dus ook geen tellertje ofzo. Een beetje alles of niets verhaal als ik het zo teruglees :wink:
I will not tire, I will not falter and I will not fail
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?n ... e&id=35428
Gebruikersavatar
vincje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2012, 15:29
Mijn mountainbike: KTM Ultra race

ik heb bij de decathlon een telefoonhoesje gehaalt voor het hardlopen, maar gebruik deze voor het fietsen. ik heb een htc one S en heb niet vaak gps-problemen, maar om een of andere reden geeft endomondo mijn oefenrondje korter aan en runtastic-mtb NOG korter.

ik vind het gewoon leuk om te zien welke vooruitgang ik persoonlijk boek, niet wat mijn omgeving doet!
J_de_mtber
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: do 7 maart 2013, 19:51

Als ik rustig en relaxed wil rijden zet ik de km teller uit, en heb ik alleen MapMyride aanstaan om na de rit de gegevens nog een keer te bekijken.

Als ik echt hard wil gaan rijden heb ik mij km teller vaak op de AVS(gemiddelde) stand staan, hierdoor rij ik iets meer geforceerd maar ik vind het wel een betere training voor mijzelf!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Tja. Geen computer op de fiets...... maar om de pols (en in het shirt). Snelheid onderweg maakt me niet veel uit, achteraf wel leuk om te weten "wat" ik heb gedaan. Heb nu Polar om de pols en GPS-module in de achterzak.

Wil stuur zo leeg mogelijk houden, geen computer, matchmakers zodat er maar een setje klemmen op zit, sinds enige tijd ook geen bar-ends meer...

Maar binnenkort komt er denk ik toch (tijdelijk!) een Garmin op. Is voor fietsvakanties wel zo gemakkelijk....
StAlTiCa
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik wil een zo leeg mogelijk stuur, dus geen zooi erop. IK heb een GPS, maar die gebruik ik maar af en toe en die zit meestal los in mijn rugzak). Snelheid interesseert me niet en hartslag training doe ik op de weg wanneer ik naar m'n werk fiets (zodat op het asfalt fietsen ook nog een beetje leuk wordt). In het bos ben ik meer met techniek bezig en niet met ronde tijden. Leuke secties fiets ik vaak meerdere keren (sprongetje/afdaling) om m'n techniek te verbeteren of voor de fun.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

gelukkig geen tellertje op mijn stuur kan het als zo`n ding erop zit het niet laten erop te kijken en bepaalde snelheden misschien soms wel geforceerd te fietsen.
Gelukkig heeft me vrouwtje die bijna altijd meefietst wel een tellertje haar mtb !
JeroenLin
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 6 september 2012, 11:18
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 (2013)

Randy13 schreef:gelukkig geen tellertje op mijn stuur kan het als zo`n ding erop zit het niet laten erop te kijken en bepaalde snelheden misschien soms wel geforceerd te fietsen.
Gelukkig heeft me vrouwtje die bijna altijd meefietst wel een tellertje haar mtb !
Dat is juist zo fantastisch aan o.a. een Garmin (en waarschijnlijk vele andere computers): je kunt zelf kiezen wat je wel en niet wilt zien. Ik heb bewust km/h niet op het scherm. Alleen een klokje om te zien hoe laat het is en gereden kilometers om enigszins in te schatten of ik nog om een fatsoenlijke tijd en een beetje heelhuids thuis kan komen ;-).
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Haal veel info van mijn Edge 800. Belangrijkste zijn HR, afgelegde afstand, tijd onderweg (ivm eten), trainingsprofiel, navigatie (route of track). Gebruik hem vooral om m'n ritten in te delen/doseren. In buitenland ook wel handig voor registratie hoogtemeters. Snelheid en gemiddelde snelheid doen me heel weinig.

En m'n stuur blijft clean, want past perfect op de stuurpen :)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Plaats reactie