Tracks in Zuid Limburg bij regen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
CubeReactionC62Pro
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 21 januari 2023, 20:20

Ik ga maandag voor 2 weken naar Vaals en wil daar tracks gaan rijden. Zo nu en dan gaat het naar verwachting ook regenen. Welke tracks zijn ook na regen goed te berijden?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De door KNMI verwachte cumulatieve neerslagsom valt tot en met donderdag erg mee https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... imaatpluim

Na zondag 24 september loopt die som niet erg meer op. Dus dan droogt het weer op, zeker omdat de gemiddelde temperatuur boven de 18 graden blijft.

Brunssummerheide is deels zandgrond, dat wordt beter na een buitje. De rest kan nu waarschijnlijk nog wat hebben, maar zit er weinig verschil in anders dan kiezen voor een saaie route over asfalt.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Löss wordt vettig bij regen, een beetje als het Reichswald of de ardennen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Vaals en omgeving zijn onderhevig aan een hoge afslibbaarheid, oftewel als het daar regent word het glibberen en glijden 😉
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Je hebt regen en regen in Limburg.

Als het de hele dag door regent is het vaak beter te doen dan net een buitje waarbij alleen de toplaag nat wordt. Dan is het net een glijbaan.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Mijn ervaring is dat na een paar dagen regen het er grotendeels erg goed bij ligt. Maar er blijven wel op veel plaatsen plassen staan. Op sommige plaatsen wordt het dan wat eentonig om die telkens te moeten ontwijken. Er door rijden zou ik afraden. 99% zorgt enkel voor opspattende modder (het lukt toch niet om alles zuiver te houden, dus zo erg is dat niet meer na wat km's fietsen) maar die 1% is verraderlijk diep met eventueel nog een wortel die onder water verscholen zit. Ik heb maar net een OTB kunnen vermijden in iets wat op het meest onschuldige plasje leek. Ik stak tot aan de as in het water! Dus altijd de plas aan de kant nemen waar je weet dat ie ondiep is en waar je de wortels kan zien.
Verder vond ik de licht vochtige ondergrond echt heel fijn rijden. (Brunssummerheide/Roode Beek)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brunssummerheide en omgeving is heel andere ondergrond dan bijv. Gulpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

En Gulpen anders dan Vaals, en er werd naar Vaals gevraagd :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vaals/3LP/Aachen is beter dan Gulpen.
Voerstreek gaat ook wel weer, op een paar stukjes na.
Erg plaatselijk dus.
De pure Löss is erg glad als het nat is.
Langs de oostgrens veel zand (stuwwal uit ijstijd) en richting Maastricht veel klei van de Maas.
Is er niet een kaartje online met de bodem samenstelling?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: di 19 september 2023, 18:35 Vaals/3LP/Aachen is beter dan Gulpen.
Voerstreek gaat ook wel weer, op een paar stukjes na.
Erg plaatselijk dus.
De pure Löss is erg glad als het nat is.
Langs de oostgrens veel zand (stuwwal uit ijstijd) en richting Maastricht veel klei van de Maas.
Is er niet een kaartje online met de bodem samenstelling?
Dat kaartje is er zeker: link

Of het je veel verder helpt is maar de vraag. De bodemkaart is gebaseerd op ~ 2 boringen per 10 ha en beschouwt een diepte tot 1,2 meter. De legenda is omvangrijk en voor de interpretatie ervan is gevorderde kennis van bodemkunde nodig. Fietsers zijn doorgaans geïnteresseerd in de bovenste 15 cm van de ondergrond. Zo leef ik op poldervaaggrond maar rij ik voornamelijk op een laagje bestratingszand met een asfalt- of klinkertoplaag. Staat niet op de kaart. Op paden waar de toplaag sterk erodeert of paden die kunstmatig zijn, kan je in aanraking komen met diepere lagen. Zelfs tot onder de 1,2 meter.

Stuwwallen bestaan niet in Zuid-Limburg.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Sjiek :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Joepie schreef:Stuwwallen bestaan niet in Zuid-Limburg
Ja, ik zie het.
Dacht dat de Meinweg en Brunssummerheide gewoon net zoiets waren als Nijmegen, maar dat zou te eenvoudig zijn :wink:
Hoe dan ook, de bodem wisselt nogal van samenstelling en afhankelijk vd plek kan het best een buitje hebben.
Vaals heb ik toch wel vaak gereden nadat het van tevoren best had geregend, maar geen garantie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het ijs is volgens mij gedurende de ijstijd nooit verder geweest dan UHR, Veluwe Nijmegen en verder een stukje zuidoostelijk Duitsland in. Meinweg zou iets met de Peelrandbreuk te maken hebben, dat is langer geleden dan die ijstijden.

Ik vind de Brunssummerheide nabij Vaals liggen. Het is maar 20 km fietsen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 september 2023, 21:37
Joepie schreef:Stuwwallen bestaan niet in Zuid-Limburg
Ja, ik zie het.
Dacht dat de Meinweg en Brunssummerheide gewoon net zoiets waren als Nijmegen, maar dat zou te eenvoudig zijn :wink:
Hoe dan ook, de bodem wisselt nogal van samenstelling en afhankelijk vd plek kan het best een buitje hebben.
Vaals heb ik toch wel vaak gereden nadat het van tevoren best had geregend, maar geen garantie.
Willem Altes schreef: zo 24 september 2023, 00:12 Het ijs is volgens mij gedurende de ijstijd nooit verder geweest dan UHR, Veluwe Nijmegen en verder een stukje zuidoostelijk Duitsland in. Meinweg zou iets met de Peelrandbreuk te maken hebben, dat is langer geleden dan die ijstijden.

Ik vind de Brunssummerheide nabij Vaals liggen. Het is maar 20 km fietsen.
Limburg is geografisch een relatief complex gebied en (voor sommigen daarom) heel interessant. Of dit voor de vraagsteller geldt is niet duidelijk want die heeft niet meer gereageerd in dit topic :wink:

Heel high over:
Voor de bodemsamenstelling van Limburg zijn de laatste twee ijstijden relevant: De voorlaatste ijstijd, het Selien, eindigde ca 130.000 jaar terug. De laatste ijstijd, het Weichselien, eindigde ca 10.000 jaar terug. Enkel in het Selien raakte de ijskap Nederland. De ijskap heeft zand opgeschoven waarvan we nu stuwwallen hebben overgehouden. In het uiterste Noord-Limburg, bij Mook, zijn er dus inderdaad stuwwallen.

In beide ijstijden was het klimaat kil en er was amper begroeiing. Door harde winden zijn fijn zand- en siltdeeltjes verwaaid richting het zuiden. Zanddeeltjes zijn groter dan siltdeeltjes en dus individueel zwaarder. Naar mate de deeltjes kleiner zijn, reikten zij verder naar het zuiden. De pakketten aan fijn zand herkennen we als dekzand of stuifzand (Noord-Brabant, Noord- en Midden-Limburg). De pakketten aan kleinere siltdeeltjes herkennen we als löss. De aanwezigheid van (iets meer) begroeiing en het geaccidenteerde terrein van Zuid-Limburg vormde een barrière die verdere verstuiving hinderde. De lösspakketten variëren van nagenoeg niet tot tientallen meters dik. Ook op de lijn waar stuwwallen liggen kan löss voorkomen (vnl Duitsland).

Vrijwel heel Zuid-Limburg is bedekt met löss. De herkomst kan van beide ijstijden zijn. Löss is een mengsel van deeltjes van 2 micrometer tot 50 micrometer groot. Afhankelijk van ouderdom en de herkomst van de deeltjes verschilt de samenstelling. Dit is met het blote oog niet goed te zien, dat wordt dan onder de microscoop bekeken. De grotere deeltjes zijn overwegend kwartsachtig (zandig). De kleinere deeltjes neigen meer naar klei. Dit geldt ook voor de eigenschappen. De kleinere (aluminiumhoudende) deeltjes houden water beter vast dan de grotere kwartskorrels. Kleinere deeltjes laten water ook minder makkelijk door. De aanwezigheid van de kleinere (aluminiumhoudende) deeltjes geven löss dan ook de eigenschappen vettig en matig waterdoorlatend. De ene löss is de andere niet.

Midden en Noord-Limburg zijn voornamelijk bedekt door dekzanden en stuifzanden en in mindere mate löss. In de Roerdalslenk, dat gelegen is tussen de (nog steeds actieve) Peelrandbreuk en Feldbissbreuk en dat nog steeds daalt, hebben rivieren veel van dit materiaal weer weggespoeld en eigen materiaal teruggelegd. Kenmerkend in delen van dit gebied zijn de rivierterrassen, die zijn ontstaan door in de tijd verschillende debieten van de Maas én de Rijn. Met de komst van de stuwwallen is de Rijn geforceerd oostelijk komen te liggen, de positie die we nu nog steeds kennen. De Meinweg is zo'n terrassengebied en is relatief dekzandig (afhankelijk op welk plateau je zit).

De Maas voert veel klei-achtig materiaal aan uit Frankrijk en België. Sedimenten van de Rijn komen uit Alpen en Duitsland en zijn zandiger.

De Brunsummerheide is ook een korte toelichting waard. Dekzanden en löss zijn afgezet door de wind (eolische afzettingen). Nabij Brunssum is ook löss afgezet, maar er zit in de ondergrond ook marien zand. Marien zand is afgezet door de zee. Dit zand is afgezet ongeveer 25 miljoen jaar geleden (dit tijdvak heet het Mioceen) en wordt door erosie nu (bijna) ontsloten. In marien zand zitten geen/amper aluminiumhoudende deeltjes wat de waterdoorlaatbaarheid positief beïnvloedt.

Verder zijn in de afgelopen 10.000 jaar ook lokale processen geweest die het landschap hebben bepaald. Er zijn bijvoorbeeld veengebieden ontstaan en de mens heeft de loop van beekdalen en rivieren beïnvloedt voor akkerbouw en/of ontginning van grondstoffen. Breuklijnen beïnvloeden de afvoer van water in de bodem wat leidt tot verschillen in biotoop en vegetatie.

Kortom, in het relatief kleine Zuid-Limburg is er veel variatie in het landschap. Voor wat betreft de vraagstelling kan je high-over stellen dat sommige gebieden gevoeliger zijn voor het vasthouden van water en voor het ontstaan van gladdigheid bij regen. Dat was door de vorige reageerders al vanuit de praktijk vastgesteld :bier: Vraagsteller heeft met het huidige weer waarschijnlijk best mazzel nu. Het zou leuk zijn als hij nog even een terugkoppeling geeft.
Ja, doei !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Gaaf :-q

Ik ben echt gek op dit soort nerdy geologische wetenswaardigheden 8)
Plaats reactie