Hoe geschikt zijn 21,5 inch fietsen voor grote mensen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.

Welke frame maat moet iemand van 1.95-2.00 m hebben?

21,5 of 22
23
82%
23 inch of groter
5
18%
 
Totaal aantal stemmen: 28
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

en dan bedoel ik mensen die zo tussen de 1.95 en 2.00 meter zijn. Ik lees 1001 verschillende verhalen erover.
Ik ben zelf 1.97 of zo en rij nu op een 23 inch, er zijn echter veel merken die niet verder dan 21,5 of 22 inch gaan.

Mij is verteld dat die 21,5 inch frames stijver en wendbaarder zijn. Verder zou die kleinere maat niet veel uitmaken, de zadelpen is lang genoeg en wedstrijdrijders rijden ook op kleine frames. Er zijn echter ook andere dealers die je juist weer een 23 inch aanraden want "met je lengte heb je dat echt nodig".

Verder is mij bekend dat er langere traparmen zijn van 180 mm ipv 175 mm, welke je dan op je fiets kan monteren zodat je de kracht optimaal op de pedalen kan benutten.

Wat is nu de meest geschikte fietsmaat? Die 21,5 of 22 inch of toch de 23 inch of zelf 24 inch? :-{ Het gebruik van de fiets is puur voor MTB-en.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Ligt wel een beetje aan je binnenbeenlengte. Maar onder de 2 meter is 21,5" of 22" nog te doen. Als ik zo lang was zou ik ook sowieso kijken naar 29" wielen omdat de verhoudingen dan wat beter kloppen. En de fietsenmaker wil je liever een te groot frame aansmeren, want die verkopen ze nou eenmaal wat minder snel.
Don't just train... train right.
FSR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 8 november 2002, 09:06
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert 2004
Contacteer:

Hoi,

Ik ben 1.96m, binnenbeenlengte = 92 cm. Ik rij op een XL wat bij Specialized overeenkomt met 21 inch. Het ligt er ook maar net aan wat je wilt. Persoonlijk zou ik niet groter willen omdat je dan een stuk wendbaarheid inlevert omdat bovenbuis e.d. ook vaak langer worden bij een grotere maat.

Als je erg sterk twijfelt: proefrijden?
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik heb nu 23 inch en dat is mn eerste MTB, Terrago, maar ik kijk van de zomer hoe ik tegen de sport aan kijk. Op dit moment zie ik het als grote hobby en heb ik ook zeker interesse om aan wedstrijden deel te nemen.
Echter verenigingen in de buurt (tilburg) zijn er niet en heb ik geen auto. Wanneer ik van de zomer nog steeds dezelfde gedachtengang heb als nu en de zin om te MTBen nog net zo sterk is komt er een fiets, waarschijnlijk in de prijsklasse tot 1600 euro.

Iemand wat dat betreft leuke suggesties? Alles behalve Giant... Die 29 inch tja, kweenie ben er niet echt heel kapot van. Vind het niet mooi, maar ik vraag me ook af hoe succesvol die zullen worden. Zijn net tractorwielen!
CadexCFM4
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 3 december 2003, 19:41
Mijn mountainbike: BMC Team elite 02, Sram, Avid, RaceFace, Fox

Leuke poll, ik had er nooit zo over nagedacht. Bij het kopen van mijn fiets natuurlijk wel naar een relatief groot frame gezocht (en gevonden) maar kwam erachter dat ik met mijn 1.97m op een 20 inch frame misschien toch wel wat klein rijdt?
Heb er nooit echt last van, heb een lange zadelpen, zolang ben ik ze sindsdien niet meer tegengekomen, maar dat is volgens mij ook wel nodig aangezien ik een CarbonFrame heb (Cadex)
Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere rijders,

[off-topic]heeft er ook iemand een URL voor mij waarop ik kan zien hoe hoog mijn zadel exact moet staan?ivm topic reageren in pb aub[/off-topic]
OffRoadTriathlon, voor echte mannen....
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Waar je vooral op moet letten (is wat mij verteld werd) is da je niet te ver achter je crankstel komt, want dat fietst niet prettig
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

ben 2m 1 cm. heb altijd op een 21.5 inch gereden..
het lijkt me ook een beetje wat je fijn vind. :roll: het beste lijkt me proefrijden.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ik ben 1.90 en rij op een 21,5" Trek Fuel. Keuze daarvoor was dat ik het fijn vind om een lang bovenbuis te hebben.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Na altijd 21,5" Trek gereden te hebben ben ik met mijn 2,03m overgestapt op een 20,5" Specialized, is een stuk wendbaarder en dat vind ik weer fijner.
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Het gaat vooral om de binnenbeenlengte.. Ik ben "slechts" 192cm maar mijn benen zijn erg lang dus een 21" is echt te klein voor mij.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

mijn binnenbeen lente 92 cm .... 21" frame
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Gevoel op 'n bike is wel 't belangerijkste.




Spook-E schreef:ik ben 1.90 en rij op een 21,5" Trek Fuel. Keuze daarvoor was dat ik het fijn vind om een lang bovenbuis te hebben.
Inderdaad wel prettiger biken ja.
Oude hardtailframe had een tube van 60cm. De fully was 58cm (verdere geometrie van mn oude frame is zowieso aan de maffe kant...ben niet veel bikes tegengekomen met die maten)
joosthaytink@hotmail.com
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 14 januari 2004, 18:47
Mijn mountainbike: ridley/ marzocchi/ rigida

CadexCFM4 schreef:Leuke poll, ik had er nooit zo over nagedacht. Bij het kopen van mijn fiets natuurlijk wel naar een relatief groot frame gezocht (en gevonden) maar kwam erachter dat ik met mijn 1.97m op een 20 inch frame misschien toch wel wat klein rijdt?
Heb er nooit echt last van, heb een lange zadelpen, zolang ben ik ze sindsdien niet meer tegengekomen, maar dat is volgens mij ook wel nodig aangezien ik een CarbonFrame heb (Cadex)
Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere rijders,

[off-topic]heeft er ook iemand een URL voor mij waarop ik kan zien hoe hoog mijn zadel exact moet staan?ivm topic reageren in pb aub[/off-topic]
Ben 1.90m en rij op een 19" frame, zadel staat natuurlijk loeihoog, maar ik vind dit prettiger dan een groter frame.
Voor mijn gevoel blijft het zo nog een beetje een gooi en smijt fiets. :winkie:
sometimes it is better to remain silent and thought to be a fool than to open one`s mouth and take away all doubt.........
SWijland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 5 mei 2003, 12:12
Mijn mountainbike: Hele stevig race fiets met XT e.d.

Als ik jou was, dan zou ik echt niet groter gaan dan 20 inch. Zorg gewoon dat je een grote zadelpen hebt.

Ik ben persoonlijk ook redelijk groot en ik heb alle maatjes nu wel gehad, 17; 19,5; 20,5; 22,5 maar de beste is toch echt de 19,5 inch. Wanneer je boven deze maat gaat, dan gaat je fiets veel minder scherp sturen en dat merk je echt als je verschillende maten probeerd.

Koop gewoon een kleinere maat, met een (duurdere) stevige lange zadelpen...
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Mijn probleem is dat ik "naar voren" trap als mijn zadelpen ver uitsteekt (heb er één van 43cm).
Is dit slecht of moet ik hier gewoon aan wennen?
Plaats reactie