MTB helm of weg helm?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Ik zou geen nieuwe helm kopen alleen maar omdat er geen klepje op zit, maar als je een nieuwe koopt ga dan voor een mtb helm (zou ik doen iig).

Ik vind het klepje fijn tegen laag hangende zon en het ziet er beter uit c.q. het past bij de mtb sport. mtb helmen lopen ook vaak aan de achterkant verder door, zoals iemand anders in dit topic al aandraagt.
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Heb zojuist mijn nieuwe helm binnen, een Specialized Vice. Mooie helm die heerlijk zit maar.......

Dat hij achter verder doorloopt dan een weghelm is echt een fabeltje!!! Mijn Specialized weghelm loopt net zo ver door als de Vice.......

Het is alleen optisch!!!
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

draag zelf ook een specialized race helm.... echt een super ding. En dat een klepje bij het mtb hoort.... lekker boeiend allemaal!
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Uiteindelijk gaat het er om dat je hoofd beschermd is. Goedkoop of duur, weg of MTB, het maakt voor je hoofd niet uit...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat is niet helemaal waar. Een duurdere helm beschermt je hoofd over het algemeen beter.
Catkiller
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 10 oktober 2012, 18:49
Mijn mountainbike: Canyon nerve 8.0

Het lijkt me, dat een mtb helm ontworpen is voor mtb gebruik (duh). Een weg helm zou , over het algemeen een impact op asfalt en klinkers enz. moeten kunnen opvangen. In het bos kom je veel bomen , boomstronken, stenen , enz. tegen. Wat een heel andere impact geeft op de helm.
Misschien denk ik er verkeerd over.
Maar je draagt ook geen bromfiets helm op een motor.
My life is based on a true story
Canyon Nerve 8.0 2015
RockyMountain element 50 2008 sold
American Eagle durango carbon
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het lijkt mij altijd dat die helmen in principe het zelfde gemaakt zijn, alleen de luchtgaten en vorm is anders omdat je op een andere manier op een mtb zit dan op een racefiets.

Ik heb zelf een specialized align met klepje.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

ik neem ook liever geen risico's op dat gebied
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

@catkiller: er is geen verschil tussen een brommer of motorhelm voor zover ik weet. Er zijn alleen helmen die aan een EU keur moeten voldoen. Daarbij maakt men wettelijk geen verschil.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet of die met fietshelmen ook zo is maar wat mij wel lijkt is dat fietshelmen die een CE keur hebben allemaal veilig zijn. Duur of goedkoop.
Hendrikus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 12:28
Mijn mountainbike: Xtrail Mud 9.0 29-er 2013

Keurmerk of niet, ik geloof vast dat er verschil zit tussen de verschillende merken. Het keurmerk stelt alleen een minimum aan de specificaties... Of duurdere helmen nu perse beter zijn laat ik in het midden, een groot deel van het prijsverschil zit hem waarschijnlijk ook in de branding en het design. Ik heb zelf een helmpje van 4 à 5 tientjes, het merk zou ik niet eens weten.
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

mini_me schreef:@catkiller: er is geen verschil tussen een brommer of motorhelm voor zover ik weet. Er zijn alleen helmen die aan een EU keur moeten voldoen. Daarbij maakt men wettelijk geen verschil.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet of die met fietshelmen ook zo is maar wat mij wel lijkt is dat fietshelmen die een CE keur hebben allemaal veilig zijn. Duur of goedkoop.
Er is wel degelijk verschil tussen een motor of brommer helm....dat is appels met peren vergelijken. Heeft wel degelijk met type goedkeuring te maken.. Ik rijd zelf motor en mijn motorhelm is toch wel een ander soort helm als zo'n brommer helmpje..Daarbij is het prijsverschil zo groot daar kun je heel wat mtb helmen voor kopen :wink:
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

ik rij ook al ruim 20 jaar motor. Feit is wel dat er simpelweg geen apart keurmerk of aparte standaard is voor 'brommerhelmen' overigens heb ik zelf een Schuberth helm van EUR 700 maar dat is meer vanwege gewicht, looks, ventilatie, merkuitstraling, ingebouwd zonnevizier etc. niet omdat ik denk dat ze heel veel veiliger zijn dan een helm van EUR150.

Hoe dan ook, dit word wel erg off topic, dus ik laat het hier bij.

Mijn MTB helm (klepje er af gehaald) is een Bell van EUR 29 in de aanbieding. Vind ik zelf prima, hoef ik me ook niet druk te maken als hij beschadigd.
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Qua veiligheid zullen ze echt niet veel uit elkaar lopen. Daar zijn gewoon eisen voor.
Ik denk dat je het prijsverschil weer ziet in afwerking , comfort etc.
Zelf heb ik een helm van de lidl ( crivit? ).
Kost geen drol en zit verder goed.
Je vraagt je haast af hoe ze t kunnen maken voor dat geld.
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Valt mij trouwens op dat tijdens wedstrijden xc bijna niemand een specifieke mtb helm draagt. Klepjes zie ik eigenlijk alleen bij de recreatie fietsers........
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

hugo75 schreef:
mini_me schreef:@catkiller: er is geen verschil tussen een brommer of motorhelm voor zover ik weet. Er zijn alleen helmen die aan een EU keur moeten voldoen. Daarbij maakt men wettelijk geen verschil.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet of die met fietshelmen ook zo is maar wat mij wel lijkt is dat fietshelmen die een CE keur hebben allemaal veilig zijn. Duur of goedkoop.
Er is wel degelijk verschil tussen een motor of brommer helm....dat is appels met peren vergelijken. Heeft wel degelijk met type goedkeuring te maken.. Ik rijd zelf motor en mijn motorhelm is toch wel een ander soort helm als zo'n brommer helmpje..Daarbij is het prijsverschil zo groot daar kun je heel wat mtb helmen voor kopen :wink:
ECE is een minimale keuringsdienst. Daar moeten alle helmen aan voldoen, ongeacht ze op brommer of motor gedragen worden.

Er zit inderdaad wel veel verschil in gebruikte materialen. Een polycarbonaat helmpje van €75,- kan minder hebben dan een composiet helm van meer €500,-. Je kunt je voorstellen dat de eerste helm eerder door bromfietsers gekocht wordt en de tweede eerder door motorrijders.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Plaats reactie