Bril met inklikbare bril op sterkte.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik zit zelf op -2.75 en laat er dunnere glazen inzetten. Dit zou zal hopelijk betekenen dat het gewicht en de vervorming wel meevalt. Mijn gewone bril vind ik niet fijn omdat die veel te veel wind achter de glazen laat wervelen waardoor je steeds zit te tranen.

Het leek mij toch nog steeds de beste deal voor prijs/comfort/veelzijdigheid. Zonder clip heb je heldere glazen, geel (draag ik bijna altijd op de mtb) en donker (niet vaak nuttig).

En je zit niet met je wimpers tegen de clip-in aan zoals bij andere opties...
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Ik heb trouwens al meermalen mijn ogen te danken aan mijn sportbril: soms zie je in het bos recht vooruitstekende takken gewoon niet en dan vangt een sportbril dat mooi op. Lenzen niet...

Bovendien heb je gekleurde glazen bij een sportbril: ik geef de voorkeur aan de gele, omdat je dan in donkere (bos)omstandigheden meer ziet.
Ad van Gils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 19:58
Mijn mountainbike: Cannondale F3 met crossmax SLR

Ik heb een fiets bril van Adidas en die bevalt mij prima.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

En niemand ervaring met de Endura Masai met inklikbrilletje??

Deze is tenminste een betaalbaar en gezien de prijs/kwaliteit van Endura wel een goede optie.
Always ride with a smile!!!!!!
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

zijn er nog prisma mensen onder ons?

ik kom op glas slijpen pst 90 E , dan nog ontspiegelen enz enz ,dus 100 per glas , dan nog het in klik ding .
en de bril . ik gok 400 euro ?

weet iemand een oplossing ?
(Prisma glazen heb ik . Ik zie dubbel zonder , dat is niet handig als je tussen bomen door moet ? ) :D
groetjes Marcel
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Als je een hoge sterkte en een lage prisma hebt slijpt de opticien het er gewoon zelf in zonder een prisma te bestellen. Dan kan ie gewoon een voorraadglaasje gebruiken zonder een duurder receptglas te bestellen.
Tenminste, als die opticien een beetje meedenkt met jouw budget.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik heb lage sterkte en hoge prisma :-D
ben altijd duur uit :(
gelukkig mag ik 1x in 2jaar 200 uitgeven van de verzekering :tong
groetjes Marcel
M1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

M.A.S schreef:ik heb lage sterkte en hoge prisma :-D
ben altijd duur uit :(
gelukkig mag ik 1x in 2jaar 200 uitgeven van de verzekering :tong
Ik hoop dat je die aanvullende verzekering niet enkel voor je bril gebruikt? Want in mijn geval koste die verzekering per twee jaar 220 euro extra om vervolgens maar 200 terug te krijgen voor je bril. :((

On topic.
Ik heb ook nog niet de ideale sportbril gevonden.
Ik heb al vanalles geprobeerd daglenzen, maandlenzen, klikbrilletjes in sportbril.
Het beste bevalt mij eigenlijk nog een gewone bril met glazen op sterkte erin die ook in een veiligheidsbril zitten. (Daarin kunnen ze tenminste al mijn afwijkingen aan mijn ogen corrigeren).
Enigste nadeel is dat die niet mooi aansluit op je gezicht en bij hogere snelheid je ogen gaan tranen door de luchtwervelingen. Van beslaan heb ik daarmee weinig tot geen last.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb nu dus een agu shino, maar die vervormt toch wel vrij veel. Hierdoor duurt het wat langer voor je ogen scherp hebben gesteld. Ben er in mijn eerste ritje hard afgestapt in Zeist met hechting en nu al een week een beurse knie als gevolg... Is trouwens alleen als je hard omlaag gaat een probleem. Maar ga voor de meer technische baantjes toch voorlopig even terug naar daglenzen en dan kijken of de agu went.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

M.A.S schreef:zijn er nog prisma mensen onder ons?

ik kom op glas slijpen pst 90 E , dan nog ontspiegelen enz enz ,dus 100 per glas , dan nog het in klik ding .
en de bril . ik gok 400 euro ?

weet iemand een oplossing ?
(Prisma glazen heb ik . Ik zie dubbel zonder , dat is niet handig als je tussen bomen door moet ? ) :D
Bij eyes + more kosten glazen 100 euro per twee, ontspiegeld en dun in elke sterkte. Hebben ook brillen met inklik-unit die kosten geloof ik ook 100e
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

I_do schreef:Ik heb nu dus een agu shino, maar die vervormt toch wel vrij veel. Hierdoor duurt het wat langer voor je ogen scherp hebben gesteld. Ben er in mijn eerste ritje hard afgestapt in Zeist met hechting en nu al een week een beurse knie als gevolg... Is trouwens alleen als je hard omlaag gaat een probleem. Maar ga voor de meer technische baantjes toch voorlopig even terug naar daglenzen en dan kijken of de agu went.
Is ook wel verklaarbaar denk ik.
Lees dat je extra dunne glazen in je shino hebt. Standaard extra dunne min glazen hebben ook een vlakke voorcurve. Als ik kijk naar de doorbuiging van die Agu Shino dan is het een gecurved sportbrilletje waarbij de curve van het montuur niet overeenkomt met de vlakke curve van een standaard extra dun glas.
Oakley monteert niet voor niets glazen op sterkte met een aangepaste voorcurve in zijn sportbrillen waarbij er ook nog een extra prismatisch effect wordt doorberekent in de glazen juist om vervorming tegen te gaan.

Hoe hoger je sterkte des te meer vervorming er zal optreden wanneer er optische afwijkingen zijn.
Laat ook eens de pd (pupildistantie) checken tussen je normale bril en je sportbril. Kan zomaar zijn dat ie met je sportbril groter is aangezien die curve ook anders is. Dit geeft prismatische deviatie oftewel beeldveschuiving/vervorming.

Als alles klopt kan het ook zijn dat je sportbril een breder glas heeft dan je normale bril waardoor je dus verder naast het optische centrum kan kijken. Hoe verder daar van af des te meer vervorming

Sorry als het wat te technisch wordt...
I_do schreef:
M.A.S schreef:zijn er nog prisma mensen onder ons?

ik kom op glas slijpen pst 90 E , dan nog ontspiegelen enz enz ,dus 100 per glas , dan nog het in klik ding .
en de bril . ik gok 400 euro ?

weet iemand een oplossing ?
(Prisma glazen heb ik . Ik zie dubbel zonder , dat is niet handig als je tussen bomen door moet ? ) :D
Bij eyes + more kosten glazen 100 euro per twee, ontspiegeld en dun in elke sterkte. Hebben ook brillen met inklik-unit die kosten geloof ik ook 100e
Zijn vaak standaard extra dunne glazen. Prisma glazen zijn recept glazen en worden daardoor op maat geslepen door fabrikant itt de standaard extra dunne die seriematig in grote aantallen gemaakt kunnen worden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bedankt voor de extra info!
Was ook al bekend dat ze zouden vervormen, er rijden er hier meer mee rond en staat ergens in dit draadje ook al vermeld. Je moet toch altijd een compromis sluiten met een sportbril op sterkte. En je weet niet hoe je het ervaart, vervorming leek mij niet vervelend maar nu kom ik er dus achter dat het scherpstellen dan ook vertraagd, jammer maar helaas. Ga m de komende jaren zeker nog voor van alles en nog wat gebruiken gewoon niet voor hele slingerende mountainbike routes :). En voor hetzelfde geld was ik met mijn eerdere oplossing (daglenzen en een fietsbrilletje van de decathlon) ook op mijn plaat gegaan.

de oakleys die je noemt zijn heel mooi, maar ook errug duur... Komt er misscien nog wel een keer van.
Miesisnietthuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 02:45

Ik heb een Adidas met inklikglazen en dat bevalt uitstekend. Gewoon naar een goede opticien gaan die ervaring heeft met sportbrillen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ze beslaan bijna nooit en als ze dat toch doen weet je dat je te langzaam gaat :D
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik heb een bril bij de lidl gekocht , ik ga ff zelf knutselen .
2 euro , da's bijna gratis :winkie:
groetjes Marcel
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lenzen heb ik nooit gedragen, wel een sportbril met inklikbare glazen, die beslaan inderdaad tussen de glazen. En ook het feit dat de geslepen glazen op een andere plek zitten dan bij je gewone bril is niet echt prettig.

Sinds 2 jaar fiets ik met een Rudy-Project Zyon met geslepen meekleurende glazen, wat een top uitvinding. Die bril is elke euro dubbel en dwars waard.
Plaats reactie