Eindelijk mijn Bike Binnen!!!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Hmm, helaas is dat toch niet helemaal waar. Ondanks goed afstellen zijn er nog mensen voor ziens knieen het gewoon niet prettig is. Het verdient dan de voorkeur de knieen te ontzien en het "ongemak" van platformpedalen voor lief te nemen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

jf schreef:Hmm, helaas is dat toch niet helemaal waar. Ondanks goed afstellen zijn er nog mensen voor ziens knieen het gewoon niet prettig is. Het verdient dan de voorkeur de knieen te ontzien en het "ongemak" van platformpedalen voor lief te nemen.
:-q en daar ben ik het gruwelijk mee eens...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
gerrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 december 2003, 21:15
Mijn mountainbike: K2 5500

Jongens , het spijt me jullie teleur te moeten stellen maar de clikpedalen zijn bij goede afstelling echt beter voor je knieën, ik weet waar ik over praat en dit is GEEN mening maar een feit.
Ik heb me er in moeten verdiepen ook door eigen knie problemen.
Helaas moet ik er bij zeggen dat er in de fietswereld een heleboel mis-
opvattingen de ronde doen en dat is heel jammer.
Dus jongens, ik weet waar ik over praat [ door ervaring en studie ] .
Het spijt me dat ik hier niet verder helemaal ga uitleggen het hoe en waarom het zo is , dat is mij iets te veel schrijfwerk.
Ga dus a.u.b niet mijn opmerkingen in twijfel trekken of zelfs ontkennen,
want daar maak je je alleen maar belachelijk mee.
Het is niet alleen mijn hobby maar ook mijn werk!
Verder wens ik iedereen een zeer voorspoedig en gelukkig 2004 toe.
Laatst gewijzigd door gerrit op do 1 januari 2004, 17:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Laure/\/s
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 11 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: is verkocht :|
Contacteer:

gerrit schreef:Jongens , het spijt me jullie telleur te moeten stellen maar de clikpedalen zijn bij goede afstelling echt beter voor je knieën, ik weet waar ik over praat en dit is GEEN mening maar een fijt!
Ik heb me er in moeten verdiepen ook door eigen knie problemen.
Hellaas moet ik er bij zeggen dat er in de fietswereld een heleboel mis-
opvattingen de ronde doen en dat is heel jammer.
Dus jongens, ik weet waar ik over praat [ door ervaring en studie ] .
Het spijt me dat ik hier niet verder helemaal ga uitleggen het hoe en waarom het zo is , dat is mij iets te veel schrijfwerk.
PS. Het is niet alleen hobbie maar ook mijn werk!
Teleur
Clickpedalen/Klikpedalen
Helaas
Feit
Hobby

Ja, zo komt het geloofwaardig over.
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

gerrit schreef:Jongens , het spijt me jullie teleur te moeten stellen maar de clikpedalen zijn bij goede afstelling echt beter voor je knieën, ik weet waar ik over praat en dit is GEEN mening maar een feit.
Ik heb me er in moeten verdiepen ook door eigen knie problemen.
Helaas moet ik er bij zeggen dat er in de fietswereld een heleboel mis-
opvattingen de ronde doen en dat is heel jammer.
Dus jongens, ik weet waar ik over praat [ door ervaring en studie ] .
Het spijt me dat ik hier niet verder helemaal ga uitleggen het hoe en waarom het zo is , dat is mij iets te veel schrijfwerk.
Ga dus a.u.b niet mijn opmerkingen in twijfel trekken of zelfs ontkennen,
want daar maak je je alleen maar belachelijk mee.
Het is niet alleen mijn hobby maar ook mijn werk!
Verder wens ik iedereen een zeer voorspoedig en gelukkig 2004 toe.
Doe dan in ieder geval een poging om het uit te leggen, iedereen kan hier wel van alles neerzetten. IK weet niet wat beter of slechter voor de knieën, maar zonder uitleg blijft het voor mij een losse uitspraak.
gerrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 december 2003, 21:15
Mijn mountainbike: K2 5500

Ben er wel mee eens , maar het is gewoon erg veel schrijf werk en aangezien mijn text ook niet al te goed is [ heel veel schrijf fouten] moet je me maar op mijn eerlijkheid geloven.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

misschien dat biken met klikpedalen niet slecht is voor je knieen
maar hoe zit het met het principe als je niet uit kunt klikken door de
zijwaartse kniebeweging die je moet maken....
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
gerrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 december 2003, 21:15
Mijn mountainbike: K2 5500

Het is mij niet geheel duidelijk wat de vraag is , we hebben het hier natuurlijk wel over klikpedaal-fietsbeweging, maar als je bedoeld dat je niet KUNT uitklikken wanneer je je knie naar buiten beweegt dan moet ik zeggen dat dat niet klopt. Je moet ter alle tijden kunnen uit klikken[ dat is een kwestie van afstellen].
Als je bedoeld dat wanneer je veel met abnormale bewegingen fiets, denk daarbij aan downhill, daarbij is de fietsbeweging minder van doorslag gevend belang , dan zul je meer hebben aan platforms .
Verder heb je mij niet zien schrijven dat fietsen met klikpedalen goed is voor je knieën en zeker niet als je al problemen met de klieën hebt maar het is bij een goede afstelling beter om je voeten vast te hebben , dat om verdraaing van de voet te voorkomen want DAT is dus het slecht er aan.
Je knie is een gewricht dat eigenlijk alleen maar max. kracht kan[mag] zetten als de knie in de optimale stand staat en dat is wanneer je voet in de meest natuulijke houding staat en dat is weer voor iedereen weer anders.
Dan als laatste opmerking , en dat is , dat de knie alleen max.belast mag worden tot een hoek van 90 graden en dus ook je zadel niet te laag zetten!
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Dat klinkt op zich best logisch allemaal, maar ik denk dat het wel erg lastig is om echt de ideale afstelling te vinden. Ik heb ook wel klikpedalen, maar ik heb me met de afstelling van de plaatjes eigenlijk nog nooit bezig gehouden. Ik denk dat dat pas in beeld komt als je last krijgt van je knieen, en dat heb ik gelukkig niet.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

pierke schreef:Dat klinkt op zich best logisch allemaal, maar ik denk dat het wel erg lastig is om echt de ideale afstelling te vinden. Ik heb ook wel klikpedalen, maar ik heb me met de afstelling van de plaatjes eigenlijk nog nooit bezig gehouden. Ik denk dat dat pas in beeld komt als je last krijgt van je knieen, en dat heb ik gelukkig niet.
Je hoeft de positie van de schoenplaatjes natuurlijk niet precies goed te hebben, de pedalen geven je voet namelijk ook nog enkele graden vrijheid.
gerrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 december 2003, 21:15
Mijn mountainbike: K2 5500

In beide laatste opmerkingen zit een bepaalde logica.
Maar ten eerste beste pierke als je geen problemen heb met je knieën hoef je inderdaad niet zo nauwkeurig te werken maar het kan zeker geen kwaad , en ja het is wel even wat lastiger.
Ten tweede zou ik zeggen dat als je op zeker wilt spelen met je knieën zou ik niet vertrouwen op de speling die de meeste plaatjes geven, want vaak moet je echt de speling in het midden houden.
Al zou het alleen maar zijn om veilig uit het pedaal te komen[ als je nog niet veel ervaring hebt met klikpedalen].
Maar er zijn ook pedalen zonder speling en die kun je maar beter goed afstellen. Maar natuurlijk , als je nergen last van hebt komt het er ook niet zo op aan, maar beter een keer goed dan achteraf spijt.
dipshit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 december 2003, 17:56
Mijn mountainbike: nishiki 901+upgrades

Die XTC 3 stond ook op mijn lijstje...
Kunnen jullie mij uitleggen wat dit nou precies voor fiets is? Want ik kan wel gaan faken dat ik er zoveel verstand van heb maar daar schiet niemand iets mee op. Is dit een goede fiets om mee door de bossen te scheuren en af en toe een bultje mee te pikken? Zo ja, hebben jullie misschien een richtprijs voor me en dingen waar ik op moet letten (zeggen jullie, hey ik weet de perfecte fiets voor dipshit!! Dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :-D )?

bvd!
Joker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart

gerrit schreef:Het is mij niet geheel duidelijk wat de vraag is , we hebben het hier natuurlijk wel over klikpedaal-fietsbeweging, maar als je bedoeld dat je niet KUNT uitklikken wanneer je je knie naar buiten beweegt dan moet ik zeggen dat dat niet klopt. Je moet ter alle tijden kunnen uit klikken[ dat is een kwestie van afstellen].
Om mee te beginnen is het toch wel triest dat je je tekst 5 maal bewerkt en het dan nog vol staat met fouten, en dan zeggen dat we je maar moeten geloven. Dan weet ik niet wat voor studie dat is, maar ik hoop in ieder geval geen officiele, want dan gaat het toch echt hard achteruit met wetenschappelijk nederland.
Wat RT bedoelt is dat hij wel kan fietsen met klikpedalen, maar dat het noodzakelijk is in je knie gewricht te draaien om uit te klikken. En laat dat nou net datgene zijn wat hij niet kan. Daar kun je niet veel aan veranderen met afstellen, of heb jij klikpedalen die je naar voor of achter danwel boven beneden uit kan klikken ?????
Daarbij komt dat je verhaal niet echt duidelijk is. Je voeten vast aan de pedalen heeft zeker voordelen, afhankelijk van hoe strak de klikpedalen afgesteld staan minder tot geen last van losschieten de voeten. Het is namelijk vrij lullig als je springt en bij je landing zijn je voeten los van je pedalen, kan ik je alles over vertellen. Maar het feit dat ze vast zitten, en zeker als ze echt vast zitten (zeer strak afgesteld) zal het toch ergens anders moeten gaan draaien. En helaas voor jou zijn dat dan toch echt je knieen en die zijn niet gemaakt voor een draaibeweging. Dus dan toch liever niet "vast" zitten.
Daarnaast ook ik heb studie, dus moet je het verhaal dan compleet maken en die optimale stand van de knie aangeven. Dus terug naar je studie en dan weet je dat de knie een gewricht is dat gemaakt om eigenlijk niet verder dan +/- 15 graden te draaien. De vergelijkingen met de dierenwereld zijn vrij duidelijk, waar andere kniegewrichten in gebruik zijn. Het is zelfs zo, dat de mens eigenlijk niet eens gebouwd is om te rennen. Om dan terug te komen op jou verhaal, dat wordt dan een erg korte crankarm om te voorkomen dat de knie te ver zou buigen.
Dus ik ben toch erg benieuwd naar je verklaringen voor de uitspraken die jij doet. Ik neem me ook de moeite om dat uit te typen.
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
gerrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 december 2003, 21:15
Mijn mountainbike: K2 5500

Gaat het hier om een opleiding nederlands of om mensen te helpen met het oplossen van een probleem? Ziellig!!
Als je mijn verhalen op een open en positieve manier bekijkt dan had je antwoorden en reden gehad.
Ik zal hier nu voor het laatst even proberen uitteleggen hoe het zit want JOU studie heeft in ieder geval niet veel met fietsen te maken!!!
Het is inderdaad een tweestrijdig belang daar waar het gaat om een vaste positie voor de aandrijving en het niet te vast zitten om nog goed te kunnen uitklikken. In de meeste gevallen is het probleem de drukbelasting en daarvoor moet de voet in de juiste stand staan.
Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de stand van de voet tijdens de zware belasting en dat is NIET het uitklik moment.
Als mensen problemen hebben met uitklikken moeten ze natuurlijk het pedaal afstellen[veer spanning in het pedaal zo laag mogelijk].
Is dat dan nog niet afdoende zal er een andere oplossing gezocht moeten worden, denkend aan een platform.
Verder is mijn ervaring dat pedalen als de ELGER het beste zijn, maar helaas niet geschikt voor het ATBen, alleen voor op de weg.
Hopende jullie van diens te zijn geweest.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

en bij deze grijp ik in.

Niemand hier weet de oorzaak van de vele spelfouten van Gerrit.
Dus gedraag je normaal. ( oorzaak kan lopen van dyslectie tot een toestenbord waar teveel cola overheen gegaan is)

Ook het afzeiken van elkaar is niet de bedoeling, en in zo'n interessant topic als dit ook nog zonde van het onderwerp.
dit is de eerste en laatste waarschuwing. Nog één afzeik bericht en er gaat een slot op.
Plaats reactie