ervaring van 26'' naar 29''

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Mmm...mooie geldmachine, die 29ers, voor de multinationals... :lol:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Voor mij is iedere wielmaat prima als het maar een plus is :winkie:
Mijn 29fully is reservefiets sinds ik weer een 26" gekocht heb. Weliswaar met 4.0 banden maar dat is maar een klein detail :tong
Lol vind zelfs mijn 29FS met 26plus wielen met 26x2.75" Dirtwizards nog beter rijden dan op de MK 29x2.4"
CDorresteijn
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 00:22
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 2013

Ben zelf 1.95 lang, had bij een 26" altijd het gevoel "op" m'n fiets te zitten, en bij m'n 29er zit ik veel meer "in" de fiets, ben er intens blij mee :)
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

met mijn 1,97 vind ik mijn 29er een grote vooruitgang. Vooral met afdalen geeft het me veel meer vertrouwen. Maargoed, de afmontage was niet hetzelfde dus een goed vergelijk zal het niet zijn. Maar een verbetering is altijd positief ;)
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Ben van een Epic Marathon 26" naar een Epic Elite 29" gegaan. Beiden hebben dezelfde framemaat (L) en vergelijkbare afmontage. Zit alleen 6 jaar tussen. Zelfs de zithouding is vergelijkbaar. Grootste verschil zijn de wielen, niet alleen in formaat maar ook in gewicht (De 26" had een wielsetje van 1325 gram, in de 29" zit het standaard wielsetje van ca 1700 gram).

Voordelen van de 29er zijn voor mij toch de extra grip in de bochten en het gemak waarme je over wortels en stenen gaat. De verminderde wendbaarheid is ook relatief, want de wielbasis is slechts 14 mm langer en de balhoofdshoek verschillen ook nauwelijks.

Ben benieuwd hoe de 29er zich gedraagt met een sub 1400 gram wielsetje.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Benieuwd of het nog stijf genoeg is denk ik.
Is het niet beter om een kwalitatief beter (sterker en stijver) setje van 1700 aan te schaffen dan een enorm licht setje? (retorische vraag :D )
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Opperhoofd schreef:Benieuwd of het nog stijf genoeg is denk ik.
Is het niet beter om een kwalitatief beter (sterker en stijver) setje van 1700 aan te schaffen dan een enorm licht setje? (retorische vraag :D )
In de 26er zit in een door Wheeltec gebouwd setje, ondanks dat het licht is het voor mij (75 kg) voldoende stijf en bewezen duurzaam. Ik verwacht dat een door Wheel-Tec gebouwd sub 1400 setje nog altijd stijver is dan het door Specialized geleverde setje.

Als ik een ander set laat bouwen is het zeer zeker met carbon velgen, zodat de spaakspanning een stuk hoger kan zijn dan bij een aluminium velg.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

JorisR6 schreef:Als ik een ander set laat bouwen is het zeer zeker met carbon velgen, zodat de spaakspanning een stuk hoger kan zijn dan bij een aluminium velg.
Ga je ook nog een 26" 1100 grams carbon setje opbouwen zodat je eerlijk kunt vergelijken?
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Real Epic '89 schreef:
JorisR6 schreef:Als ik een ander set laat bouwen is het zeer zeker met carbon velgen, zodat de spaakspanning een stuk hoger kan zijn dan bij een aluminium velg.
Ga je ook nog een 26" 1100 grams carbon setje opbouwen zodat je eerlijk kunt vergelijken?
Als jij het betaalt, mag je ook een stukje testen :wink:

Trouwens gewicht van carbon en aluminium maakt niet zo heel veel uit. Verschil zit hem vooral in de stijfheid. En daarbij een 26" wiel is van zichzelf al stijver dan een 29" wiel. Carbon bij 26" heeft dan ook weinig meerwaarde.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Carbon heeft altijd meerwaarde. Al valt het bij 29er meer op omdat het de zwakte van deze wielmaat oplost.

Maar goed ik rij al 26" carbon velgen. :winkie:
Gebruikersavatar
mats22
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 16:34
Mijn mountainbike: Niner air 9 RDO met lefty, Storck, Rose carbon pro

Miin Niner air9 RDO met Carbon lefty en 1*11 speed van 8.5 kg bevalt zo goed dat ik het alleen nog maar bij mij zelf kan zoeken. Vroeger ook tevreden met mijn Storck maar gezien mijn lengte van 1.91 m pas ik beter op een 29 dan op een " kleine " 26 inch bike
Mijn bike gaat harder dan ik kan.....
slakkie13
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 21:38

mijn ervaringen van 26 naar 29...........................
fiets nog niet vele jaren..... mijn eerste fiets was daadwerkelijk een 29er.

vaak een 26 er meegehad van de vriendin als ik de mijne weer stuk had.
lastig een goed objectief vergelijk te geven, persoonlijk moet ik met de 26 wat harder trappen om tempo te houden en bij te blijven met de 29er fietsende.
en vind staand op snelheid trappende over beetje wasbord parcours de 29 fijneer rollen zeg maar.
op beide maten toch even veel plezier.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Na enige maanden op een 26" gereden te hebben en nu 3x op mijn nieuwe 29" heb ik enig vergelijkingsmateriaal.
Helemaal eerlijk is het niet, want de 26" was een Giant van minstens 10 jaar oud en mijn 29" is gloedjenieuw.
Verschil wat ik tot nu toe merk bij gebruik in de Nederlandse bossen is dat de 29" sneller op snelheid is, de snelheid makkelijk vol te houden is, de 29" wendbaarder is en dat ik sneller door de bochten kan.
Ondanks dat ik de fiets nog moet leren kennen is het lijstje PR's op Strava de laatste 2 weken enorm gegroeid.
Voor mij dus voortaan een 29'er. ;-)

Kleine toevoeging...ik heb ook op een 29" Sensa Fiori (dus met carbon frame) gereden en die fiets vond ik in vergelijking met mijn Canyon trager op snelheid te brengen, minder wendbaar en meer een toerfiets.
De ene fiets is de andere niet. ;-)
PaganiProductions

Nu heb zelf geen 26er maar 650b fiets 27.5 inch en sinds kort ook een 29er wat ik tot nu heb gemerkt is dat mijn 650b sneller op gang komt dan mijn 29er maar nu begin te wennen en er vertrouwen in te krijgen als het moelijker word of technischer zit ik liever op mijn 29er dan mijn 650b fiets want míjn 29er rolt overal makkelijk over heen en mijn 29er blijft ook nu beter snelheid houden dan mijn 650 fiets
Jork
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 januari 2016, 15:07
Mijn mountainbike: Trek Superfly 8 [2016]

PaganiProductions schreef:Nu heb zelf geen 26er maar 650b fiets 27.5 inch en sinds kort ook een 29er wat ik tot nu heb gemerkt is dat mijn 650b sneller op gang komt dan mijn 29er maar nu begin te wennen en er vertrouwen in te krijgen als het moelijker word of technischer zit ik liever op mijn 29er dan mijn 650b fiets want míjn 29er rolt overal makkelijk over heen en mijn 29er blijft ook nu beter snelheid houden dan mijn 650 fiets
Heb ook pas een 29er en deel die ervaring.
Zit wel nog in een fase dat ik nog moet wennen dus gekke dingen doe ik nog niet.

En dat terwijl ik in begin best sceptische was over een 29er.
Plaats reactie