ervaring van 26'' naar 29''

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

alma1165 schreef:Iets om over na te denken: de drie snelste strava-tijden op het rondje Zeist, start Jagershuys, zijn gereden op 26 inch "oldies":

https://www.strava.com/segments/8448940?filter=overall
Hadden ze toen ook al 26" e-mtb's?
:wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ken persoonlijk niemand die langzamer is gaan rijden met (lichte) grotere wielen (en dat kan dus ook 27,5" zijn). Ik zie wel om me heen dat iedereen er harder door is gaan rijden. Bergop met name (tractie), en bergaf (meer rust), op modderige, zanderige ondergrond.

Alleen in erg bochtige stukken hangt het ervan af hoe goed de bochtentechniek van de 29" rijder is hoe snel die daar kan rijden. Daar draaien kleinere wielen (ook 27,5") oha iets makkelijker. Is Zeist een bochtig parcours eigenlijk?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zeist zitten veel stop&go momenten in, maar over het algemeen genomen gok ik toch dat je beter af bent met een 29'er daar.
En dat zeg ik als 26" rijder ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
alma1165
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 21 april 2013, 10:29

MacReal schreef:Zeist zitten veel stop&go momenten in, maar over het algemeen genomen gok ik toch dat je beter af bent met een 29'er daar.
Maar hoe verklaar je dan dat de drie snelste tijden (van de 1500 in totaal) zijn gereden op 26 inch?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

alma1165 schreef:
MacReal schreef:Zeist zitten veel stop&go momenten in, maar over het algemeen genomen gok ik toch dat je beter af bent met een 29'er daar.
Maar hoe verklaar je dan dat de drie snelste tijden (van de 1500 in totaal) zijn gereden op 26 inch?
Het blijft een fiets waarop je moet trappen om vooruit te komen. Degene die dat het snelst kan is ook vaak het snelst ongeacht wat voor bandenmaat maar gelukkig zijn we niet allemaal atleten
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Beste rij techniek? Meeste rij ervaring? Sterkste benen? Strava verslaafd?
Daar zijn zoveel redenen voor te bedenken...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou dan vooral kijken naar Strava tijden ook buiten Zeist. Ik durf zo te voorspellen dat gemiddeld de snelste tijden momenteel op 29"-ers worden gereden. Al is het omdat inmiddels alle echt snelle (en wat langere) mannen op 29" rijden. Daar kan de eenling op zijn 26" fiets statistisch gezien al niet meer niet meer tegenop.
Strava Zuid Limburg is bv een en al 29" wat de klok slaat.

Voor wat buitenlandse ploegen betreft:
Kleine Scott rijders rijden soms minstens zo hard, zo niet het hardst, soms gewoon met 650b, Nino Schurter bv. Onze Michiel van der Heijden rijdt daar nu ook. In die stal hebben ze ook Scott Scale's 29", maar waar Michiel op rijdt weet ik niet. Voorheen bij Giant 'moest' hij 650b rijden, maar bij Scott mag hij kiezen. Ben wel benieuwd wat hij gekozen heeft. 650b? 29"? In ieder geval niet op 26". Bestaat nog steeds, Scott Scale 26". Staat in mijn garage: de kindermaat van Scott voor mijn 10 jarige zoon :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Tot de dag dat ie sneller wordt als zijn vader. :winkie: Wielmaat?! Nee, gewoon de beentjes/ gewicht.

Dat moment komt sneller dan je zou verachten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Zodra hij sneller wordt dan zijn vader krijgt hij een fietsverbod, en dan doe ik hem op rolschaatsen. Kleinere wieltjes zijn er niet :winkie: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
alma1165
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 21 april 2013, 10:29

aurelius schreef: Ik durf zo te voorspellen dat gemiddeld de snelste tijden momenteel op 29"-ers worden gereden. Al is het omdat inmiddels alle echt snelle (en wat langere) mannen op 29" rijden. Daar kan de eenling op zijn 26" fiets statistisch gezien al niet meer niet meer tegenop.
Strava Zuid Limburg is bv een en al 29" wat de klok slaat.
Helemaal mee eens. Onder de meeste omstandigheden zal 29 inch sneller zijn, alleen dus niet in Zeist. Daaruit kun je de sterke kanten van 26 inch afleiden: snel bochtenwerk en acceleratie.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Nog even en dan staan alle KOM's op naam van de E-bikers dus waar hebben we het over. Ga toch fietsen :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

alma1165 schreef:Iets om over na te denken: de drie snelste strava-tijden op het rondje Zeist, start Jagershuys, zijn gereden op 26 inch "oldies":

https://www.strava.com/segments/8448940?filter=overall

Het kan nog sneller hoor:

https://www.strava.com/segments/9642211" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja op een 29er
alma1165
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 21 april 2013, 10:29

Rayb81 schreef: Het kan nog sneller hoor:

https://www.strava.com/segments/9642211" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja op een 29er
Tuurlijk kan het sneller; ik heb echt niet de illusie dat ik op mijn 49ste nog tot de top behoor :wink:

Maar als op een gegeven segment het volledige podium wordt bezet door 26 inch, terwijl bijna alle snelle jongens (ook) op 29 inch rijden en er meer dan 1500 mensen een poging hebben gewaagd, dan is het statistisch gezien bijna onmogelijk dat 29 inch op dat segment sneller is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsa, en al zou 26" sneller zijn... ze worden niet meer gemaakt, zeker niet meer in het snelle topsegment. Waar hebben we het eigenlijk nog over? De discussie is zo ongeveer wel achterhaald over wat waar het snelste is. Maar goed, ervaringen kunnen evenmin nog steeds worden gedeeld.

We kunnen ook een nieuw topic starten: op welk segment in Nl is een 26" fiets nog steeds sneller dan 29"?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

alma1165 schreef:Tuurlijk kan het sneller; ik heb echt niet de illusie dat ik op mijn 49ste nog tot de top behoor :wink:

Maar als op een gegeven segment het volledige podium wordt bezet door 26 inch, terwijl bijna alle snelle jongens (ook) op 29 inch rijden en er meer dan 1500 mensen een poging hebben gewaagd, dan is het statistisch gezien bijna onmogelijk dat 29 inch op dat segment sneller is.
Ik kan je nuchtere betoog met sterke argumenten zeer waarderen :-q .

Zoals in de reacties te zien is, zal een 29er biker beslist nooit toegeven dat een 26er in bepaalde situaties wellicht toch handiger zou kunnen zijn. Zelfs al zou het gaan om slechts één enkel rondje in NL.
Je kunt argumenten, feiten, bewijzen aandragen tot je een ons weegt; als het dan lastig wordt zie je de discussie vaak omslaan naar spelen op de persoon.
Precies dát is het wat bij mij totale afkeer wekt van de wijze waarop de commercie erin geslaagd is om 26" de nek om te draaien.
Maar goed, mijn volgende bike wordt waarschijnlijk een 650b. Omdat dit nóg veel beter is dan 29" (en 26") en de voordelen van beide wielmaten in zich verenigd :lol:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie