Pijn in zitbotjes

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
still_the_same
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 april 2011, 08:42

Hi,

vorig jaar heb ik een cannondale gekocht, helaas ben ik toen niet in de gelegenheid geweest veel er op te fietsen. In de winter wel een paar keer naar het station gegaan en na een half uur al een naar gevoel in mijn zitbotjes (vooral op de terugweg). Afgelopen zondag 2 uur gefietst, vooral lange tochten, soms een stukje bos en nu al een paar dagen pijn in mijn zitbotjes. Mijn huid is niet pijnlijk. Is dit ook zadelpijn (ik dacht namelijk dat ging om de huid) of is dat iets anders? Is dit een kwestie van wennen en doorbijten of is het verstandig mijn kont eens te laten opmeten?

Patrick
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zadelpijn is vaak een kwestie van wennen als je een goed passend zadel hebt: dan moet het na 5-6x fietsen wel over zijn. Zadel moet natuurlijk ook goed afgesteld zijn: 'waterpas' als uitgangsbasis, en niet teveel naar voren of achteren geschoven.
Blijf je toch last houden dan moet je aan andere oorzaken denken, oa een niet passend zadel. In dat geval naar een goede LBS die leenzadels heeft, die evt. eerst je kont eens fijn kan bekijken/opmeten, en vervolgens uitproberen maar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Wat Aurelius al zei: het is veelal een kwestie van wennen en eelt op je kont krijgen.
Maar als de pijn na een aantal keren fietsen niet minder wordt, zou ik zeker eens kijken naar een ander zadel.
Eerst doen, dan denken
goof
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 5 mei 2010, 19:12
Mijn mountainbike: is zwart

Zadel goed afstellen scheelt ook veel.

Had het zelfde probleem, maar mijn zadel bleek 2 cm te ver naar achter te staan waardoor ik niet op het goede stuk van het zadel zat en mijn zitbotjes op de verkeerde plekken belast werden. Nu gaat het prima.
Live life on the edge, the view is much better there!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

still_the_same schreef:Hi,

vorig jaar heb ik een cannondale gekocht, helaas ben ik toen niet in de gelegenheid geweest veel er op te fietsen. In de winter wel een paar keer naar het station gegaan en na een half uur al een naar gevoel in mijn zitbotjes (vooral op de terugweg). Patrick
Wat heb je dan op het station gedaan :winkie:

Enfin:
Pijn in de zitbotjes is in 9 van de 10 gevallen een gevolg van een te smal zadel. De zitbotjes worden dan niet / te weinig / op de verkeerde plek ondersteund. Het beste is idd. bij een goed gesorteerde bikeshop een meting te laten doen en één of meerdere zadels uit te proberen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het zadel kan inderdaad invloed hebben en zo ook de gewenning.

Maar vergeet ook vooral de kwaliteit van de zeem niet.

Ik heb vorig jaar exact hetzelfde gehad. In de winter een periode nauwelijk gefietst en in het voorjaar gelijk weer lange tochten, net als voorheen op een knoeperhard smal zadel.
Jammer genoeg de eerste keer een slechte broek aangehad. Als ik een goede broek aan had waren er geen problemen maar elke keer wanneer ik die ene slechte broek aan had was het weer raak.

Omdat ik het de eerste gelijk goed mis was gegaan had ik een soort knobbel op beide zitbotjes. Het heeft maanden geduurd voor die weg waren.
Gelukkig net op tijd voor de meerdaagse begon.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
markdude
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 april 2011, 19:14

Ook ik heb er last van. Nu (na een keer 10 te weer te hebben gefietst de afgelopen maand) nog steeds last van. Soms zelfs gevoel van slapende 'mannelijke onderdelen' (lees ballen).
Vast een teken van slecht afgesteld zadel, of hebben hier meer mensen last van ??
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

Zo'n beetje alle oorzaken en oplossingen zijn in de bovenstaande posts eigenlijk wel gegeven :-q
Soms zelfs gevoel van slapende 'mannelijke onderdelen' (lees ballen).
Vast een teken van slecht afgesteld zadel, of hebben hier meer mensen last van ??
Dit ligt vrijwel altijd aan een zadel wat niet recht is gemonteerd (of te ver met de punt omhoog, of te ver naar beneden gericht).
- What goes Up, Must come Down -
aro_frank
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 7 december 2009, 11:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert & Pilot Primum

Ik heb ook een nieuw zadel gekocht met zo'n uitsparing erin. Nu t.o.v. voorheen geen last meer van slapende mannelijke onderdelen :wink: , maar nu t.o.v. voorheen last van pijnlijke zitbotjes. Tis bij mij dus het één of het andere :evil:
Pijnlijke zitbotjes bij mij met name de rechterkant. Zadel is toch wat harder dan verwacht (SI SLR), maar ga er vooralsnog vanuit dat ik wat eelt moet krijgen.. :-?
Als het niet verbeterd zal ik ook maar een goede meting laten doen en/of nieuw zadel kopen.
mapsv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Ridley Blast 2010

Ik heb hier tijdens het begin van tochten ook last van als ik die dag daarvoor gefietst heb.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik heb hier tijdens het begin van tochten ook last van als ik die dag daarvoor gefietst heb.
Herkenbaar.

Bij lange meerdaagse tochten heb ik wel eens een pijnstiller genomen voor de eerste 20 minuten. :cry:
Daarna heb ik wel voldoende adrenaline in mn lijf dat ik de pijn niet meer voel.

Maar vooral een hard zadel is een kwestie van wennen.
Gaat goedkomen hoor, gewoon vaak en lang biken :winkie:
Eerst doen, dan denken
kooz
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 januari 2005, 17:49
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper S-works 29"
Contacteer:

Een hard zadel hoeft geen kwestie van wennen te zijn, zolang hij maar de juiste breedte heeft. Dit wil zeggen dat je natuurlijk altijd de eerste twee ritten last kan hebben, maar dat je er daarna toch fatsoenlijk op moet kunnen zitten. Als je problemen uit wil sluiten, laat dan even je zitbotten opmeten. Helaas zegt dit pas was als je ook zeker weet dat je op het goede gedeelte van het zadel zit. Vooral niet te ver naar voren. Het naar voren glijden kan ook een teken zijn van een te smal zadel.

Koos
--www.mplspecializedteam.com--
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een zadel kan ook te rond zijn(helaas ken ik iemand die er een heeft) waar door je niet meer op je zadel kan zitten.
Het is alleen jammer dat je mede bikers er ook last van, om dat je dan weer niet voor uit te branden bent door de pijn.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Os
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 1 mei 2006, 09:51
Mijn mountainbike: Specialized StumpJumper FSR
Contacteer:

Mijn ervaring is dat hard prima is, zolang het zadel de zitbotjes maar goed ondersteunt. In mijn geval betekent dat een iets breder zal dan de standaard 130 mm. Gelukkig hebben ze dat bij specialized goed begrepen, die maken bijna alle zadels in bredere maten (voor grote Hollandse kerels) , zo ook de phenom (mijn huidge zadel, een aanrader!), maar ook wat comfortabelere modellen (lees: meer vulling/gel).
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een hard zadel is in combinatie met een zeem niet zo erg.
Als de maten en de afstelling goed is.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie