'blind' met zonnebril

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Tegen mij zeggen ook al "meneer" en '"u" @bert L. en ik ben maar 28. laten we maar weer ontopic gaan.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Marc S3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 maart 2011, 18:18
Mijn mountainbike: Cube LTD Team disc

Ik heb een goedkope bril gehad en dat was om kort te zijn ruk en de duurdere van 6 tientjes was al niet veel beter.
Ik heb een vertekend beeld wat mij blijft vervelen vooral met afdalingen, wel moet ik zeggen dat de gele glazen het fijnste zijn.
Heeft iemand ervaring met dit "probleem"? Want het is wel fijn om een bril te dragen ivm vuil.
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

geel of oranje, altijd goed!
HARD, HARDER HARDST
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

@ kechelke,

Ik had het probleem ook maar sinds ik met fotochromische lenzen rij niets meer aan de hand. De verkleuring gaat over het algemeen ongemerkt binnen enkele seconden. Een donkere zonnebril wordt het natuurlijk nooit.
Veel geld hoeft het ook niet te kosten want je hebt ze van BBB of Shimano al vanaf een euro of 75.
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
Gebruikersavatar
RandyM
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 13 februari 2012, 12:03
Mijn mountainbike: Kona HeiHei de luxe 27,5+

Zelf rij ik met een agu brilletje van een paar tientjes met daarin bruin glas wat ik zelf als heel prettig ervaar.
Bij gele glazen verlies ik wat dieptewaarneming, vooral bij afdalingen of wat hogere snelheden door het bos.
cal
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 12:31
Mijn mountainbike: scott scale 29"rc

ik rijd met een bbb met fototienatiehupeldepup(lees meekleurende )en vind dit super de glazen van bbb gaan echt snel van licht naar donker en terug .ik ervaar deze als zeer goed
strijd waardig om te winnen
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Ik heb uiteindelijk al 3,5 jaar een oakley en rijd bijna altijd met de donkere glazen; nooit last van te veel licht of van te weinig als ik een donker bos in rijdt. Onverlichte tunnels en zo kunnen nog wel eens wat problemen opleveren die zelfs zonder bril niet op te lossen zijn. Maar dat ligt dus aan de afwezigheid van licht.

Moraal van het verhaal. 175 euro voor een goede bril is inderdaad veel geld. Uitgesmeerd over nu al 3,5 jaar valt het wel mee. Vooral als je bedenkt dat ik in de tussentijd geen andere fietsbril heb aangeschaft.
Oooeeessss
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

In tegenstelling tot eerdere adviezen, ALTIJD een bril met het mtb-en!
Het loutere toeval wil dat je vaak in het bos zit tijdens het mtb-en en een takje of blaadje is zo geraakt. Ogen kunnen daar erg slecht tegen.....

Ik gebruik een eagle eye pro met lst glazen en deze zijn lichtbruin met een spiegel coating. Ze bevallen juist bij snel wisselende licht omstandigheden erg goed.
Citruspers
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 april 2012, 19:05
Mijn mountainbike: 2012 Specialized Crosstrail Sport Disc
Contacteer:

Mee eens Roppie, ik kreeg laatst een scherpe tak in mijn keel die een klein wondje achterliet. Als die in mijn oog was gekomen....

Dit is trouwens de goedkoopste polychromatische bril die ik kon vinden (stuk goedkoper dan de BBB die 140 euro kost): http://www.sportbrilshop.nl/agu-takatsu ... black.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik nu nog zelf een transparant vuurwerkbrilletje van de Pearl. Licht, helder en goede bescherming. Misschien als er wat budget vrij komt maar eens naar zo'n poly kijken, maar voor het moment ben ik er prima tevreden mee.
[L] MTB'er sinds 28/03/12 [L] - Strava - Regio: Utrechtse Heuvelrug
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Herkenbaar dit probleem. Afgelopen februari reed ik in zuid Frankrijk een mooie afdaling die precies in de bochten recht de laagstaande zon in was gericht... Ik zag helemaal niets meer. Dat duurt een fractie van een seconde, maar da's al te lang als je met een flink vaartje de bocht in duikt.

Ik reed met een Tifosi, nota bene met reflecterende glazen.

Mijn maten hadden betrekkelijk weinig last. Beide reden ze met Oakleys. Ook maar eens de buidel getrokken, wetende dat je ook voor het merk betaalt, maar wat een verschil... de lenzen zijn echt wel goed.

Volgens mij heb je niet per se fotochromatische lenzen nodig, maar simpelweg goede lenzen. Schoon en krasvrij is ook wel handig. Prijs is een indicatie van goede lenzen, maar niet altijd! Ik heb ook prima ervaring met Shimano, alhoewel de Oakley wel een stukje beter is. Daarbij vergeet ik soms dat ik hem op heb... wat heel goed is. Ik denk dat je er met lezen van kritische ervaringen van anderen wel uit komt wat werkt en wat niet.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Netz01
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 20 maart 2012, 16:27
Mijn mountainbike: Giant

Ik rijd bij bewolkt weer met een Oakley M-frame gele lens en met zonnig weer een Black iridium polarized. Werkt perfect, altijd goed zicht en zoals hierboven gezegd word "je hebt niet eens door dat je hem op hebt".
Een onbeschadigde MTB is een nieuwe MTB
petervanes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 22 augustus 2011, 09:23
Mijn mountainbike: giant talon 3l

Citruspers schreef: Dit is trouwens de goedkoopste polychromatische bril die ik kon vinden (stuk goedkoper dan de BBB die 140 euro kost): http://www.sportbrilshop.nl/agu-takatsu ... black.html" onclick="window.open(this.href);return false; .

Dit vind ik een hele fijne bril. Rij er zelf met tevredenheid me rond
Netromsa
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 21 augustus 2009, 14:20
Mijn mountainbike: cube en een trek

Welke ik hier volgens mij nog niet tegengekomen ben is de Specialized Miura,
http://www.besportier.com/archives/spec ... asses.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb deze bril nu 3 jaar en hij bevalt echt fantastisch! De glazen verkleuren heel snel en geven veel contrast. De bril is ook erg duurzaam na 3 jaar zit er nog geen kras op en hij ziet er nog uit als nieuw! Heb ook naar een oakley radar gekeken maar de specialized beviel me toen toch beter, en dat hij veel goedkoper is (135 euro incl. photochramatische lenzen) is ook mooi meegenomen.
adrie1993
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 september 2010, 16:08

ik heb de oakley jawbone daar bij heb ik het niet eerlijk gezegd
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Na al jullie advies heb ik inderdaad maar een bril met polychrome glazen gekocht. Dit is inderdaad een enorme verbetering. Ik heb nog wel een klein beetje last van het verlies van diepte zien, maar dat is (bijna) te verwaarlozen.
Thx.
Plaats reactie