Welke/wat voor Mtb schoen als je met flats rijd?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Van mijn kant nog een nagekomen (super korte ;)) review over de Teva Carbons (fietsschoenen), die ik in combinatie met NC-17 flats gebruik. Ook na een paar lange dagen in de Italiaanse Alpen ben ik enorm te spreken over deze schoenen. Tochten van 5/6 uur (afwisselend lopen, klimmen, dalen, fietsen, etc.) hebben de schoenen uitstekend doorstaan. Ook in heel technisch terrein (waar het dus aankomt op wel/geen grip) heb ik geen seconde het idee gehad iets anders te moeten hebben. Goed, ik rijd niet als een prof… maar toch.

Enig nadeel bleek toen we 2,5 uur door de sneeuw moesten lopen, daar waren ze net niet voor gemaakt (hoewel ik toch niet ben uitgegleden, bergop zwarte pistes, met de Santa Cruz aan de hand… ;)).
Kracht door eenvoud
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Heb de Saints in combinatie met een 5/10 Karver Impact... die Stealth zolen plakken echt vast aan je pedalen !
Rij daarnaast met Time Atac op m'n andere bike...vind het wel fijn om af en toe te wisselen. Beide heeft voor en nadelen.

De 5/10's zijn warm en snel zweetvoeten, voordeel bij dit model is wel dat er een flap over de veters zit, die de regen buiten houd...zien er wel lomp uit...maar ja...who cares :lol:
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
TinusOZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 30 oktober 2009, 19:19
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2010, BMC Trailfox 01 '11

Heb een paar DMR v8 en ook nog een paar Wellgo's (DMR V8 imitatie). Ik moet eerlijk zeggen beiden bevallen uitstekend en de 5/10 impacts trouwens ook. Heb ze alleen wel even een paar maten groter genomen dat bevalt me toch wat beter. Kwam er trouwens tijdens PPdS dat waterdicht ook echt waterdicht is kon aan het eind zwemmen in de schoenen en de sokken uitwringen.

(Voor NL nog een paar clicks maar in de bergen toch liever de platform pedalen)
thonal
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 4 augustus 2012, 10:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail SL1 / Titus Rockstar Carbon

Ik krijg dode tenen in mij sportschoenen. Er werd aangeraden om fietsschoenen te kopen ivm de stevige zool. Ik heb specialized comp mtb gepast, aangezien de straps van de specialized sport niet dichtgaan. Geen enkele ervaring dus met harde zool. Maar zo'n schoen is wel 160 euro. Vind ik erg veel geld om 'even uit te proberen'.
Ik zit ook te kijken naar five tens, maar krijg het idee dat de zool ook niet erg stijf is. Klopt dat?
Of toch maar 160 euro uitgeven. Ik heb overigens ook nog de specialized rime gezien. Het profiel is daarvan grof. Begrijp me goed, ik ben niet merk gebonden, maar heb grote en brede voeten. Veel merken vallen daardoor al uit. En de lbs-en in mijn omgeving hebben geen breedte maten om te passen (sidi mega of shimano e). Northwave en five tens verkoopt niemand in de buurt.
Ik sta open voor elke suggestie!! ;-)
Ik gebruik mx80 en xpedo Spry als pedalen. Gemiddelde grip is voor mij al voldoen, ik hoef dus niet echt geplakt te zitten als dat ten koste gaat tov de dode tenen problematiek.
Dgo
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29

Five tens hebben een stijve zool. Heb eerst op Van gereden maar die hebben geen stijve zool en die gave mij dus kramp.
BMC\ fourstroke FS 29
Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Ben ook aan het kijken naar Five Tens en wel de Maltese Falcon LT (nieuw model dus). Maar vraag me wel af hoe het met de breedte zit van deze schoenen, heb zelf nl. behoorlijk brede voeten...
Iemand?
Education is important, but riding your bike is importanter!
Tosti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 11:59
Mijn mountainbike: Specialized Carve Expert 2012

Ik heb ook brede voeten en ben op een paar 661 uit gekomen. Heb wat Shimano´s en FiveTen´s aangehad daarvoor, maar daar moest ik te grote maat (= te veel ruimte over in de lengte) nemen.
ZuidLimburgBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 18:33
Mijn mountainbike: KTM Peak 1.0. 27,5 Inch.

Ik heb een paar shimano's, in plaats van het klikplaatje heb ik een vlak plaatje onder mijn zool. Deze gebruik ik vooral bij langere tochten. Door de stevigheid van de zool voel ik de trappers er niet door heen, en loop ik er ook soepel op ( handig als je even pauze pakt en rond wil kijken ergens).

Voor kortere stukken waarbij de paden wat smaller worden en er wat sprongen bij komen heb ik meestal gewoon een paar adidasjes aan, met een vlakke zool dus. Deze zitten wat soepeler waardoor ik de trappers juist wel voel en dus weet dat ik er niet plots af schiet.
Every ride has victories, challenges and trials
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ZuidLimburgBiker schreef:Ik heb een paar shimano's, in plaats van het klikplaatje heb ik een vlak plaatje onder mijn zool. Deze gebruik ik vooral bij langere tochten. Door de stevigheid van de zool voel ik de trappers er niet door heen, en loop ik er ook soepel op ( handig als je even pauze pakt en rond wil kijken ergens).

Voor kortere stukken waarbij de paden wat smaller worden en er wat sprongen bij komen heb ik meestal gewoon een paar adidasjes aan, met een vlakke zool dus. Deze zitten wat soepeler waardoor ik de trappers juist wel voel en dus weet dat ik er niet plots af schiet.
Zo heb ik ook een tijdje gereden, omdat ik naarstig op zoek was naar serieus schoeisel.
Ik wist dat spd schoenen met zo'n inzetstuk niet je van het is, maar in vergelijk met m'n 5-10 is het bedroevend, zelfs met de lange pinnen waar ik mee rij.
Soms rij ik even voor een proefritje met gewone sportschoenen, maar dan voel je die pinnen genadeloos zitten, dat hou je geen kilometers vol.

Ik denk dat jij op de standaard kooipedalen rijdt en niet echte flats, ok... goedkoop is het direct niet, maar een echt goede combi van flats en schoenen, geeft meer grip/ controle tijdens het fietsen en je kan er meer dan prima mee lopen.
Ik hoop het niet voor je, maar je zal niet de eerste zijn die het een keer goed mis gaat met jouw pedaal/ schoen keuze.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
ZuidLimburgBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 18:33
Mijn mountainbike: KTM Peak 1.0. 27,5 Inch.

All4Fun schreef:
ZuidLimburgBiker schreef:Ik heb een paar shimano's, in plaats van het klikplaatje heb ik een vlak plaatje onder mijn zool. Deze gebruik ik vooral bij langere tochten. Door de stevigheid van de zool voel ik de trappers er niet door heen, en loop ik er ook soepel op ( handig als je even pauze pakt en rond wil kijken ergens).

Voor kortere stukken waarbij de paden wat smaller worden en er wat sprongen bij komen heb ik meestal gewoon een paar adidasjes aan, met een vlakke zool dus. Deze zitten wat soepeler waardoor ik de trappers juist wel voel en dus weet dat ik er niet plots af schiet.
Zo heb ik ook een tijdje gereden, omdat ik naarstig op zoek was naar serieus schoeisel.
Ik wist dat spd schoenen met zo'n inzetstuk niet je van het is, maar in vergelijk met m'n 5-10 is het bedroevend, zelfs met de lange pinnen waar ik mee rij.
Soms rij ik even voor een proefritje met gewone sportschoenen, maar dan voel je die pinnen genadeloos zitten, dat hou je geen kilometers vol.

Ik denk dat jij op de standaard kooipedalen rijdt en niet echte flats, ok... goedkoop is het direct niet, maar een echt goede combi van flats en schoenen, geeft meer grip/ controle tijdens het fietsen en je kan er meer dan prima mee lopen.
Ik hoop het niet voor je, maar je zal niet de eerste zijn die het een keer goed mis gaat met jouw pedaal/ schoen keuze.

Groet'n
Dat met die pinnen herken ik, daarom wissel ik zowel van schoen als van pedaal. Bij het paar schoenen dat ik aantrek zet ik pedalen die erbij passen / comfortabel zijn.
Every ride has victories, challenges and trials
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heeft iemand hier ervaring mee, het ziet er wel lekker luchtig uit voor de zomer en voor de winter hoeven je schoenen ook niet zo lang te drogen...
Afbeelding
(Eddie Masters zweert erbij voor Whip-Off Worlds)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ja ik, alleen krijg je zoveel zand onder je nagels. Van die zwarte riemen onder je nagels kunnen echt niet als je staat ts shinen op t terras.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Iemand ervaring met Shimano Saint pedalen?

Rijdt momenteel met DMR Vault pedalen.
Deze zijn wel heel erg groot (gebruik ook niet het hele oppervlak) en wil op mn nieuwe fiets een slagje kleiner hebben.

Andere suggesties van pedalen die wat kleiner zijn, zijn welkom :)
thonal
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 4 augustus 2012, 10:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail SL1 / Titus Rockstar Carbon

Ja, die heb ik. Maar zijn ook niet klein. 10x10cm. Xpedo spry heb ik op mijn fully. Zijn wat smaller maar wel net zo lang.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

10x10 is al kleiner dan de DMR's die 11.5x11.5 zijn.

Ga nog wel even verder neuzen.
Plaats reactie