De beste fully voor Nederland

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

In Nederland hebben we maar weinig echte fully-proef mountainbike gebieden (ikzelf rij alleen hardtail in Nederland), toch zie ik hier in dit forum genoeg voorstanders om op een fully te rijden. Welke merken en modellen daarvan zijn nu het meest geschikt of geliefd om in Nederland te rijden? Wat zijn de specs zoals veerweg daarvan?

Nu heb ik het dus niet over wedstrijdgebruik, omdat daar weer andere regels gelden, dus puur recreatief rijden. Geef je voorkeur en motivatie aan. Ik weet dat dit een erg persoonlijke smaak is, maar uiteindelijk zullen er toch enkelen modellen naar voren komen denk ik.

Ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik rij een Cannondale Prophet SL, met 130mm vork voor en 120mm achter. De belangrijkste reden voor mij om deze fully te rijden is dat ik op zoek was naar een fiets waarmee ik zowel in NL als in de alpen etc terecht kon. Echter merk ik dat het de lol ook in NL behoorlijk vergroot en dat de nadelen van een fully tot het minimum beperkt blijven. De fox RP3 heeft propedal, dus deinen doet mijn fiets bijna niet, sterker nog, ik lastige wortelklimmen houdt ik veel beter grip (niet voor niets kwamen bij de Cannondale meet in Nijmegen de Prophets overal boven, waar sommige hardtails en softtails dat niet lukten)
Door een Lefty Max carbon te monteren heb ik 130mm veerweg voor bij een gewicht van nog geen 1300gr, dus echt zwaar is mijn fiets ook niet.
Maar ik rijd dus wel alleen recreatief, en ik realiseer me dat op veel NL rondjes langzamer zal zijn dan hardtails. Echter fiets ik voor de lol en niet om de snelste te zijn, en lol is wat heel veel heb met mijn fiets.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Waar blijven de epic-eigenaren? (vraag ik me hardop af).
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

De beste fully voor Nederland is een hardtail met 2.4 banden op zo'n 1.6 bar, een 27.2 TI zadelpen (met evt. een shim) en setback en een zadel met een TI rails.

Geloof mij je weet niet wat je overkomt.........als je een hardtail gewend bent tenminste

dussssssss©
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

BOSS schreef:De beste fully voor Nederland is een hardtail ...
Ik dacht het... jij was me voor met reageren!
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Volgens de handelaren een Specialized Epic, maar i.i.g. geval een fiets van meer dan 2500E. :~

In werkelijkheid precies wat bovenstaande heren zeggen: een hardtail met brede banden op lage spanning, een titanium zadelpen, als je jong bent met carbonnen voorvork, wat ouderen mogen vering.

Wat ze alleen vergeten zijn om te zeggen: een 29" hardtail. Nog groter bandvolume, nog meer vering vanuit frame en banden zelf. Ik reed vandaag op mijn 29" moeiteloos door mul zand waar de mannen met de kinderfietsen opeens stilstonden....en mul zand komt bijna nooit voor in nederland :) :)

Een TiTa zadelpen is heerlijk, vooral met setback. Ik heb een Moots. Nooit meer zonder.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Verende voorvork
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 30 augustus 2009, 20:44

Hmm, wat bedoelen jullie met die zadelpen op een hardtail? wie legt me dit eens uit, een zadelpen is toch een zadelpen? oke, een Carbon pen is lichter..
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Snap je het principe van een bladveer...?
Verende voorvork
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 30 augustus 2009, 20:44

Ja, Bedoel je hiermee dat je een geveerde zadelpen pakt?

Misschien een fototje?
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Verende voorvork schreef: Misschien een fototje?
*zip*
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Verende voorvork
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 30 augustus 2009, 20:44

Verkocht! incl vrouw ;)
SBTElite
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 17:49

Ze bedoelen de flex die een titanium zadelpen heeft, dat fungeert als schokabsorbtie.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

2 x demping
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Verende voorvork
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 30 augustus 2009, 20:44

Zit er in zon zadelpen zoveel meer flex dat je er echt merkbaar op vooruit gaat dan? anders is dit natuurlijk wel intressant..

Wat wordt bedoeld met shim en setback?
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Verende voorvork schreef:
Wat wordt bedoeld met shim en setback?
Een shim is vertaald een vulbus. Veel frames hebben een zadelpen met afmeting 30.9. Met een vul bus van 27.2 -> 30.9 kun je dus een 27.2 zadelpen in een 30.9 frame steken. Waarom 27.2 zul je je afvragen... Een 27.2 zadelpen zal meer bewegen onder het gewicht van de rijder omdat de diameter kleiner is. Dikkere diameter zadelpennen zullen dus stijver zijn en minder bewegen.

Met setback bedoelen we waar de beugels ,waarmee je zadel zal rust en bevestigt zal worden, zitten. Direct op de pen of iets er achter

Setback:
Afbeelding

Geen setback
Afbeelding


Ik zeg Epic (oude)... Heeft veel van de voordelen die een HT ook heeft. Daarmee doel ik meer op het rendement van de bike. Het brain systeem filtert alles mooi weg als het moet. Je moet alleen het extra gewicht voor lief nemen. Hoe je het went of keert een fully zal altijd zwaarder zijn als een HT. Echter is dit een punt waar ik me niet al te druk om maak.

Wat nog meer goede kunnen zijn:
C'dale Scalpel
C'dale Rush (Heerlijk fietsje vind ik, geeft een robuust gevoel, pro-pedal demper is top)
Giant Anthem (Een goede bike, alleen "erg" nerveus, heel goed veer systeem (Maestro))
Specialized Stumpjumper
Scott Spark + Nude Demper (Fijne fiets als ik mijn fiets maat moet geloven, goed rendement)
Cube AMS serie (tja.. toch een Cube maar het zijn toch goede fietsjes! Fiets maten van me zijn er heel erg tevreden over)
Rocky Mountain Element serie (2 fiets maten van me hebben er 1, hun vinden het fijne fietsen voor in nederland)

Echter lijkt me zo'n HT met TI zadelpen ook wel wat! Het proberen waard toch? Een set brede banden en een zadelpen van Van Nicholas oid zal vele malen goedkoper zijn als een nieuwe fully.
Laatst gewijzigd door stevo87 op za 22 mei 2010, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie