De beste fully voor Nederland

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

doppert schreef:Maar om nu te zeggen dat een fully slechter is voor de rug omdat je het vertikt om actief op de fiets te "zitten" is wel erg krom. Wanneer je eenzelfde houding op de fully als op de Ht Hebt, zal de fully altijd beter zijn voor je rug en gestel.
Ben het helemaal eens met deel 1 van je betoog.....maar om nou te zeggen dat een fully "altijd" beter is voor je rug is te kort door de bocht, dat ligt helemaal aan de oorzaak van je rugklachten.
Ik denk wel dat er een verband is tussen: hogere zit voor-all mountain fully-rugklachten en dat kun je ook bereiken door iets minder diep op je ht te gaan zitten of bv een am (lt)ht te gaan rijden.
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

MonkeyRider schreef:
doppert schreef:Maar om nu te zeggen dat een fully slechter is voor de rug omdat je het vertikt om actief op de fiets te "zitten" is wel erg krom. Wanneer je eenzelfde houding op de fully als op de Ht Hebt, zal de fully altijd beter zijn voor je rug en gestel.
Ben het helemaal eens met deel 1 van je betoog.....maar om nou te zeggen dat een fully "altijd" beter is voor je rug is te kort door de bocht, dat ligt helemaal aan de oorzaak van je rugklachten.
Ik denk wel dat er een verband is tussen: hogere zit voor-all mountain fully-rugklachten en dat kun je ook bereiken door iets minder diep op je ht te gaan zitten of bv een am (lt)ht te gaan rijden.

Ik ben dan wel benieuwd welke soort rugklachten baat hebben bij ongedempt rijden, bij gelijke geometrie en gelijke houding zoals ik benoemd had.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Van spierklachten ("spit" e.d.) kom je met een beetje demping niet af, lijkt me ? Vernauwingen in zenuwkanalen (obv arthrose) los je er niet mee op vlgs mij?
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

MonkeyRider schreef:Van spierklachten ("spit" e.d.) kom je met een beetje demping niet af, lijkt me ? Vernauwingen in zenuwkanalen (obv arthrose) los je er niet mee op vlgs mij?
En die los je dan wel op door met een hardtail/star door het bos heen te stuiven?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

We wijken teveel af van het begintopic. Voor discussie tussen keuze HT of Fully is volgens mij een ander topic hier.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

De 'beste' fully moet nog uitgevonden worden.

Maar voor ons landje denk ik dat een basis fully met een veerweg van pakweg 100-120mm meer dan voldoende is al dan niet in combinatie met 26-650B-29 inch wielen. Schijfrem erop mechanisch of hydraulisch een helm op en gaan. Iedereen kan snappen dat een fully van 1000 euro niet hetzelfde biedt als een fully van 6000 euro dus koop gewoon iets wat past bij je budget en ga naar het onverharde en heb plezier.

20 jaar geleden hadden ze ook fun met trommelremmen op starre fietsen met niet tot nauwelijks versnellingen en volgens mij is het DAT waar het om gaat, gewoon naar buiten gaan en plezier hebben
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

El Maroq
+1
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Ik heb gekozen voor een scott spark Rc 29er. Ik vind het een hardtail met achtervering. Als je hem achter locked is ie ook echt dicht dus star en rijd dan als een hardtail. Fiets kost ook wat en mag je idd niet vergelijken met goedkopere fully's denk ik.
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

zoesa schreef:Ik heb gekozen voor een scott spark Rc 29er. Ik vind het een hardtail met achtervering. Als je hem achter locked is ie ook echt dicht dus star en rijd dan als een hardtail. Fiets kost ook wat en mag je idd niet vergelijken met goedkopere fully's denk ik.
???
Koop je een dure fully zet je hem op de lock :lol:
Een echt goede fully heeft geen lock out nodig.
Het blijft natuurlijk een fully en geen HT maar waar koop je anders een dure fully voor?
Ik in ieder geval niet om m uit te zetten.
Het voordeel van een goed veersysteem is juist dat het werkt wanneer het nodig is en verder neutraal blijft.
correct me of I'm wrong :winkie:
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:???
Koop je een dure fully zet je hem op de lock :lol:
Een echt goede fully heeft geen lock out nodig.
Het blijft natuurlijk een fully en geen HT maar waar koop je anders een dure fully voor?
Ik in ieder geval niet om m uit te zetten.
Het voordeel van een goed veersysteem is juist dat het werkt wanneer het nodig is en verder neutraal blijft.
correct me of I'm wrong :winkie:
+1
Koop bijvoorbeeld een Specialized epic
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kortom...... De beste fully voor Nederland is een hardtail :lol:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De beste van fully van Nederland is je eigen fully, want je wilt natuurlijk niet toegeven dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:
zoesa schreef:Ik heb gekozen voor een scott spark Rc 29er. Ik vind het een hardtail met achtervering. Als je hem achter locked is ie ook echt dicht dus star en rijd dan als een hardtail. Fiets kost ook wat en mag je idd niet vergelijken met goedkopere fully's denk ik.
???
Koop je een dure fully zet je hem op de lock :lol:
Een echt goede fully heeft geen lock out nodig.
Het blijft natuurlijk een fully en geen HT maar waar koop je anders een dure fully voor?
Ik in ieder geval niet om m uit te zetten.
Het voordeel van een goed veersysteem is juist dat het werkt wanneer het nodig is en verder neutraal blijft.
correct me of I'm wrong :winkie:
Je hebt helemaal gelijk hoor, sorry :-q
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Paul Rush schreef:De beste van fully van Nederland is je eigen fully, want je wilt natuurlijk niet toegeven dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
Zou zomaar kunnen. Desondanks ben ik zeer tevreden over mijn Canyon Nerve (remmen uitgezonderd) maar ook mijn Salsa Mukluk is een blijvertje en die heeft geen vering anders dan van de banden
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:
zoesa schreef:Ik heb gekozen voor een scott spark Rc 29er. Ik vind het een hardtail met achtervering. Als je hem achter locked is ie ook echt dicht dus star en rijd dan als een hardtail. Fiets kost ook wat en mag je idd niet vergelijken met goedkopere fully's denk ik.
???
Koop je een dure fully zet je hem op de lock :lol:
Een echt goede fully heeft geen lock out nodig.
Het blijft natuurlijk een fully en geen HT maar waar koop je anders een dure fully voor?
Ik in ieder geval niet om m uit te zetten.
Het voordeel van een goed veersysteem is juist dat het werkt wanneer het nodig is en verder neutraal blijft.
correct me of I'm wrong :winkie:
Kijk even hiernaar, misschien begrijp je wat ik bedoel:
http://youtu.be/3Y4YYJ1mGB4" onclick="window.open(this.href);return false;
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
Plaats reactie