De beste fully voor Nederland
Kulhavy op een Epic (zoals altijd) en Schurter op een Spark (in plaats van een Scale)?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 492
- Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
- Mijn mountainbike: Canyon #2
OK; ik heb net twee uur van mijn tijd geïnvesteerd, maar heb niet kunnen vinden wat je daarmee zou willen zeggen...zoesa schreef:Kijk even hiernaar, misschien begrijp je wat ik bedoel:
http://youtu.be/3Y4YYJ1mGB4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Ik was ook al even bezig, dat feest duurt meer dan 2 uur en ik word steeds afgeleid door Rob W. en Bart B.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Pro Biker
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
- Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
- Contacteer:
Ik zie schijfremmen, fully's vooraan, brede sturen, alvast één baggy, en bij de start allemaal pompende voorvorken waar geen lock op staat en steeds technischere parcoursen!
Kortom, het worden steeds meer mtb-ers ipv veredelde reetfietsers met dikke banden
Kortom, het worden steeds meer mtb-ers ipv veredelde reetfietsers met dikke banden
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
- Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007
Cycloscrossen met een flatbarmarco-turn-me-on schreef:Ik zie schijfremmen, fully's vooraan, brede sturen, alvast één baggy, en bij de start allemaal pompende voorvorken waar geen lock op staat en steeds technischere parcoursen!
Kortom, het worden steeds meer mtb-ers ipv veredelde reetfietsers met dikke banden
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 492
- Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
- Mijn mountainbike: Canyon #2
Nee, volgens mij wordt dit de volgende trend: full-suspension cyclocrossers (de schijfremmen hebben ze tegenwoordig al ).SugaHoneyIceTea schreef:Cycloscrossen met een flatbar
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Sowieso slaat t filmpje nergens op in dit topic, genaamd; "De beste fully voor Nederland" het filmpje is niet eens in NL opgenomen....
Wel een leuk filmpje dat dan weer wel, en die Baggy was me ook opgevallen Marco en vergeet 29ers niet....
Wel een leuk filmpje dat dan weer wel, en die Baggy was me ook opgevallen Marco en vergeet 29ers niet....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
-
- Pro Biker
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
- Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
- Contacteer:
De beste fully is er één die elke keer weer een big op je gezicht tovert wanneer je er op fietst.
Die jongens rijden op wedstrijdgerichte fietsen. Leuk als je de snelste tijd wilt neerzetten als je getraind bent en kunt fietsen.
Maar als minder getrainde rijder (wat conditie betreft) en zeker als minder geoefende rijder (wat techniek betreft) zouden deze fietsen niet de eerste keuze moeten zijn. De zithouding gaat ten koste van de controle en natuurlijk kun je dit gedeeltelijk ombouwen. Maar dan zit je nog met het rijgedrag. Deze fietsen geven minder vertrouwen bij de paar technische stukken die je tegenkomt. (Schurter, Fontana en Absalon doen de rest van het veld er sowieso uitzien als stuntelaars bij de technische stukken, controle is dus een rekbaar begrip...)
Dus alleen als je wielrenner bent en het rondje Utrechtse Heuvelrug als favoriete parcours hebt, dan zou ik de fietsen in het filmpje kiezen... .
(Ja, op de minder technische stukken komen dit soort jongens (meiden) mij zeer regelmatig vol voorbij zetten en is aanhaken er niet bij. Vreemd genoeg wordt ik zelden ingehaald op de stukken die 'iets uitdagender' zijn. Misschien dat ik op zo een fiets ook sneller ben op de saaie stukken, maar dan heb ik niet die grijns op mijn gezicht op de spannende stukken)
Maar als minder getrainde rijder (wat conditie betreft) en zeker als minder geoefende rijder (wat techniek betreft) zouden deze fietsen niet de eerste keuze moeten zijn. De zithouding gaat ten koste van de controle en natuurlijk kun je dit gedeeltelijk ombouwen. Maar dan zit je nog met het rijgedrag. Deze fietsen geven minder vertrouwen bij de paar technische stukken die je tegenkomt. (Schurter, Fontana en Absalon doen de rest van het veld er sowieso uitzien als stuntelaars bij de technische stukken, controle is dus een rekbaar begrip...)
Dus alleen als je wielrenner bent en het rondje Utrechtse Heuvelrug als favoriete parcours hebt, dan zou ik de fietsen in het filmpje kiezen... .
(Ja, op de minder technische stukken komen dit soort jongens (meiden) mij zeer regelmatig vol voorbij zetten en is aanhaken er niet bij. Vreemd genoeg wordt ik zelden ingehaald op de stukken die 'iets uitdagender' zijn. Misschien dat ik op zo een fiets ook sneller ben op de saaie stukken, maar dan heb ik niet die grijns op mijn gezicht op de spannende stukken)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ook een Marco met die baggy.Rilson schreef:Sowieso slaat t filmpje nergens op in dit topic, genaamd; "De beste fully voor Nederland" het filmpje is niet eens in NL opgenomen....
Wel een leuk filmpje dat dan weer wel, en die Baggy was me ook opgevallen Marco en vergeet 29ers niet....
Ik las her en der al opmerkingen waarom ze niet met droppers, bescherming en fullies rijden? Blijkbaar toch wat technischer geworden met de jaren. Die heren rijden tamelijk technische stukken aardig hard gewoon met het zadel in de heel hoge xc stand, vroeg iemand zich ook af, waarom zo hoog? Nou dan fiets je harder...Lars TB schreef:Die jongens rijden op wedstrijdgerichte fietsen. Leuk als je de snelste tijd wilt neerzetten als je getraind bent en kunt fietsen.
Maar als minder getrainde rijder (wat conditie betreft) en zeker als minder geoefende rijder (wat techniek betreft) zouden deze fietsen niet de eerste keuze moeten zijn. De zithouding gaat ten koste van de controle en natuurlijk kun je dit gedeeltelijk ombouwen. Maar dan zit je nog met het rijgedrag. Deze fietsen geven minder vertrouwen bij de paar technische stukken die je tegenkomt. (Schurter, Fontana en Absalon doen de rest van het veld er sowieso uitzien als stuntelaars bij de technische stukken, controle is dus een rekbaar begrip...)
Dus alleen als je wielrenner bent en het rondje Utrechtse Heuvelrug als favoriete parcours hebt, dan zou ik de fietsen in het filmpje kiezen... .
(Ja, op de minder technische stukken komen dit soort jongens (meiden) mij zeer regelmatig vol voorbij zetten en is aanhaken er niet bij. Vreemd genoeg wordt ik zelden ingehaald op de stukken die 'iets uitdagender' zijn. Misschien dat ik op zo een fiets ook sneller ben op de saaie stukken, maar dan heb ik niet die grijns op mijn gezicht op de spannende stukken)
Jij had al eens wat gezegd over de populariteit van de Epic meen ik?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Niet om te stoken oid, maar, kan uit ervaring spreken dat de fietsen waar jij het over hebt 10x beter rijden over technische stukken dan dat de gemiddelde mountainbiker in Nederland als set-up heeft. En als je als wielrenner de Utrechtse Heuvelrug als favoriete parcours hebt zou een crosser eerder van toepassing zijn.Lars TB schreef:Die jongens rijden op wedstrijdgerichte fietsen. Leuk als je de snelste tijd wilt neerzetten als je getraind bent en kunt fietsen.
Maar als minder getrainde rijder (wat conditie betreft) en zeker als minder geoefende rijder (wat techniek betreft) zouden deze fietsen niet de eerste keuze moeten zijn. De zithouding gaat ten koste van de controle en natuurlijk kun je dit gedeeltelijk ombouwen. Maar dan zit je nog met het rijgedrag. Deze fietsen geven minder vertrouwen bij de paar technische stukken die je tegenkomt. (Schurter, Fontana en Absalon doen de rest van het veld er sowieso uitzien als stuntelaars bij de technische stukken, controle is dus een rekbaar begrip...)
Dus alleen als je wielrenner bent en het rondje Utrechtse Heuvelrug als favoriete parcours hebt, dan zou ik de fietsen in het filmpje kiezen... .
(Ja, op de minder technische stukken komen dit soort jongens (meiden) mij zeer regelmatig vol voorbij zetten en is aanhaken er niet bij. Vreemd genoeg wordt ik zelden ingehaald op de stukken die 'iets uitdagender' zijn. Misschien dat ik op zo een fiets ook sneller ben op de saaie stukken, maar dan heb ik niet die grijns op mijn gezicht op de spannende stukken)
Wedstrijdgerichte mountainbikes hebben een zithouding die uitlokt om snel/agressief te rijden. Hier komen zulk soort fietsen ook het best mee tot hun recht, heuvelop ÉN heuvelaf! Echter vindt de gemiddelde mountainbiker deze niet comfortabel genoeg voor lange tochten en derglijke, wat ik me goed begrijp/kan voorstellen. Tevens zal een beginnende rijder ook lang niet alles uit zo'n fiets kunnen halen, deze fietsen geven wel vertrouwen, maar het luistert wat nauwer dan bij een 'gewone' mountainbike. En het hoge prijskaartje als niet-wedstrijdrijder rechtvaardigt zo'n aankoop al helemaal niet
Racin' xc, ridin' downhill...
- zoesa
- Pro Biker
- Berichten: 935
- Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
- Mijn mountainbike: is altijd stuk
- Contacteer:
Het filmpje die ik geplaatst heb is naar aanleiding van de vraag "Wat is de beste fully voor nederland".
De coureurs in het filmpje laten zien dat dat de beste keuze ook voor nederland is. 100 mm veerweg is het minst voor een fully en genoeg voor nederland, je kan me niet wijsmaken dat 160 mm niet overkill is voor ons vlakke landje op een paar tracks na misschien. Dat het confortabel zit geloof ik direkt maar op de vele asfalt wegen hier wil ik een stijfe fiets die zijn snelheid vasthoud, daarom ook met lock stand (marco-turn-me-on begreep me niet helemaal daarin). Het blijft ook een kwestie wat een rijder persoonlijk leuk en lekker vind fietsen daarom is wat ik beschrijf geen wet maar een richtlijn.
De coureurs in het filmpje laten zien dat dat de beste keuze ook voor nederland is. 100 mm veerweg is het minst voor een fully en genoeg voor nederland, je kan me niet wijsmaken dat 160 mm niet overkill is voor ons vlakke landje op een paar tracks na misschien. Dat het confortabel zit geloof ik direkt maar op de vele asfalt wegen hier wil ik een stijfe fiets die zijn snelheid vasthoud, daarom ook met lock stand (marco-turn-me-on begreep me niet helemaal daarin). Het blijft ook een kwestie wat een rijder persoonlijk leuk en lekker vind fietsen daarom is wat ik beschrijf geen wet maar een richtlijn.
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
Lekker happen...
Maar jullie lezen niet goed. Ik zeg dat die jongens kunnen fietsen. Denk niet dat er in NL 3 jongens zijn die Schurter op een DH-fiets ook maar bij kunnen houden. Dat hij op zo een wedstrijdgerichte XC fiets (die geeft dus geen vertrouwen bergaf, je kunt hoog en laag springen, maar qua vertrouwen staan die fietsen helemaal onderaan de ladder die langzaam oploopt naar DH-bikes) dan hard rijdt is niet zo raar.
Die jongens rijden die fietsen omdat ze allround het snelst zijn: snelst bergop, niet al te langzaam op het vlakke, voldoende controle als het technisch wordt en je kunt er mee naar beneden.
Er is een reden dat er een ranking is wat modellen betreft. Zoek je de snelste fully allround, gaat het je om pure snelheid op het overwegend niet technische Nederland, ja, dan moet je een Epic pakken. Maar dan moet je wel kunnen fietsen. Zeker als het tricky wordt.
Maar zoek je iets meer controle, vertrouwen, een fiets die je tekortkomingen op technisch gebied tegemoet komt, dan moet je minstens een klasse daarboven gaan shoppen. Dan durf je wat eerder de nok bij Schoorl op snelheid te nemen, dan ga je die paar lastige afdalingen in de MH2D misschien wel fietsend af.
Nee, er is dus niet één fiets uit te roepen tot beste fiets voor NL, maar ik denk wel dat een toerder een toer gerichte MTB moet pakken. En de jakkeraars gaan het gelukkigst worden op een Epic (-achtige). Denk alleen dat er 95% toerders zijn in NL... .
Ja, ik ben hier fel in, want ik heb te vaak rijders op Epics lopend voor mijn neus gehad waar uitstekend (naar beneden, maar zelfs omhoog) te fietsen viel. In NL... . (en dan zul je roepen dat ze moeten leren fietsen, maar een toergerichte MTB geeft je gewoon meer vertrouwen en hoef je minder te kunnen)
Maar jullie lezen niet goed. Ik zeg dat die jongens kunnen fietsen. Denk niet dat er in NL 3 jongens zijn die Schurter op een DH-fiets ook maar bij kunnen houden. Dat hij op zo een wedstrijdgerichte XC fiets (die geeft dus geen vertrouwen bergaf, je kunt hoog en laag springen, maar qua vertrouwen staan die fietsen helemaal onderaan de ladder die langzaam oploopt naar DH-bikes) dan hard rijdt is niet zo raar.
Die jongens rijden die fietsen omdat ze allround het snelst zijn: snelst bergop, niet al te langzaam op het vlakke, voldoende controle als het technisch wordt en je kunt er mee naar beneden.
Er is een reden dat er een ranking is wat modellen betreft. Zoek je de snelste fully allround, gaat het je om pure snelheid op het overwegend niet technische Nederland, ja, dan moet je een Epic pakken. Maar dan moet je wel kunnen fietsen. Zeker als het tricky wordt.
Maar zoek je iets meer controle, vertrouwen, een fiets die je tekortkomingen op technisch gebied tegemoet komt, dan moet je minstens een klasse daarboven gaan shoppen. Dan durf je wat eerder de nok bij Schoorl op snelheid te nemen, dan ga je die paar lastige afdalingen in de MH2D misschien wel fietsend af.
Nee, er is dus niet één fiets uit te roepen tot beste fiets voor NL, maar ik denk wel dat een toerder een toer gerichte MTB moet pakken. En de jakkeraars gaan het gelukkigst worden op een Epic (-achtige). Denk alleen dat er 95% toerders zijn in NL... .
Ja, ik ben hier fel in, want ik heb te vaak rijders op Epics lopend voor mijn neus gehad waar uitstekend (naar beneden, maar zelfs omhoog) te fietsen viel. In NL... . (en dan zul je roepen dat ze moeten leren fietsen, maar een toergerichte MTB geeft je gewoon meer vertrouwen en hoef je minder te kunnen)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jij hebt het over snelheid houden (op het asfalt....heb je daar geen andere fietsen voor?). Dat is jouw lol.zoesa schreef:Het filmpje die ik geplaatst heb is naar aanleiding van de vraag "Wat is de beste fully voor nederland".
De coureurs in het filmpje laten zien dat dat de beste keuze ook voor nederland is. 100 mm veerweg is het minst voor een fully en genoeg voor nederland, je kan me niet wijsmaken dat 160 mm niet overkill is voor ons vlakke landje op een paar tracks na misschien. Dat het confortabel zit geloof ik direkt maar op de vele asfalt wegen hier wil ik een stijfe fiets die zijn snelheid vasthoud, daarom ook met lock stand (marco-turn-me-on begreep me niet helemaal daarin). Het blijft ook een kwestie wat een rijder persoonlijk leuk en lekker vind fietsen daarom is wat ik beschrijf geen wet maar een richtlijn.
Ik heb lol als het iets moeilijker wordt en daarvan heb je ook in NL genoeg leuke plekjes.
Dat zit niet in de hoeveelheid veerweg, maar in de zithouding en geometrie. En ja, die hangt wel weer samen met de veerweg meestal... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"