Operator schreef:De vraag of een fully nodig is in NL is wellicht net zo relevant als of er met kerst een groot kerstdiner nodig is met de hele familie en alle aanhangsels. Nee, het is niet nodig, het is luxe en wordt niet tot zijn max gebruikt. Maar voor sommigen is het de moeite waard .
bagger bakske schreef:
Maar als je het over gewoontjes hebt is het toch wel Giant, leuk voor stadsfietsen en opstappers.
Wat een verkeerd inzicht,
heb een Anthem 26, aardig goede fully voor vlakland, maar staat zijn mannetje in de bergen en zelfs bikepark (alhoewel dat niet ideaal is)
Krijg hem maar niet kapot.
Maar volg maar gewoon de meute in het afkraken van Giant.
mijn reactie over de Giant was richting de persoon die een Cannondale Scalpel 29-er mainstream oftwewel gewoontjes vindt, en vindt een Giant niet gewoontjes, vandaar mijn reactie terug.
Tuurlijk zijn Giant goede fietsen, mijn schoonvader rijdt nog wekelijks op zijn Giant Cadex van tig jaar oud en rijdt nog super.
Ik heb het ook niet over de kwaliteit !
Maar als iemand roept dat Cannondale scalpels gewoontjes zijn mag ik dat zelfde best wel terug beweren van Giant, maar dat zelfde geld ook voor Bulls enz.
Dat zijn toch opgesomde feiten of niet dan ? (no offence)
VanNicholas, on one, Genesis, IDworkx, Kona, Seven, enz. dat zijn merken die niet zo gewoontjes zijn oftewel merken die je niet veel "in het wild" tegenkomt.
Dat publiek is zeldzamer, en dit heeft met verschillende factoren te maken zoals, budget, onbekend is onbemind, smaak, noem het maar op, neemt allemaal niet weg dat elk merk zijn eigen fans en klantenkring heeft.
En maar goed ook anders reden we allemaal op een .....welk merk ook (durf niets meer te noemen anders wordt ik weer afgeschoten, vandaar de puntjes)
Nogmaals het gaat maar om 1 ding, genieten op je stalen, aluminium, carbonnen, titanium of welk ros dan ook !
Ik ben na 15 jaar hardtail te hebben gereden, sinds een half jaar overgestapt op een een fully. Het is een Specialized FSR xc geworden, van 2010. Gekocht voor de verkoper z'n vriendin, max 400km op gereden en er achter gekomen dat het niks was voor haar.
Die fiets voor een hele strakke prijs over kunnen nemen, en nog geen moment spijt van gehad.
Wat een genot, op de Posbank nu gewoon echt overal vol af kunnen knallen, niet zozeer met een hogere snelheid, maar wel veel meer comfort en daardoor minder energieverlies.
Afgelopen zomer aan de cote d'azur geweest, daar in de binnenlanden ook enorm stevig kunnen raggen.
Ik wil niks anders meer.
Mijn vorige hardtail is een Giant ATX die ik compleet aangepast heb, het enige voordeel dat die fiets nog steeds heeft, is dat het een echte racebak is, op wat vlakkere, smalle, technische stukken met heel veel gooi en smijtwerk qua bochten, denk ik dat die hardtail nog in het voordeel is.
Maar over de hele lijn gezien, wil ik niks anders dan een fully.
ik vind me gf race fully nog steeds heerlijk met de fox rp23!! op standje 3 een hardtail die de grote klappen wel opvangt en standje 2 net iets soeppler enz. 120mm is teveel, 100mm is perfect in nl. hij heeft even te koop gestaan maar ik doe hem niet meer weg . fiets geeft me door het stuurgedrag (g2) veel vertrouwen. vandaar dat de niet g2 gary die ik had weg is gegaan, daar ben ik paar keer mee op me snufferd gegaan omdat die op snelheid veel te zenuwachtig was.
over cannondale's: ik vind de 26er flash (carbon) beter rijden dan de 26er scalpel. lijkt meer oneffenheden weg te werken!! vandaar dat me volgende bike een 29er flash zou worden. goed absorberend frame en de functie van de grotere wielen zijn al wel bekend denk ik. ideale tussenweg voor diegene die toch wat comfort wil maar geen fully. dus de ideale c'dale fully voor nl is voor mij de flash 29er
Ik ben heel erg blij met mijn Merida Ninety-nine met 100mm veerweg voor en achter. Eigenlijk merk ik niet zoveel van het veren, de fiets voelt gewoon altijd horizontaal aan, maar ik heb geen last meer van mijn rug en het gevoel dat ik nu bochtjes en hindernissen kan nemen die ik met mijn oude hardtail niet voor mogelijk had gehouden.
Enig minpunt dat ik tot nu toe ondervonden heb ik dat ik wat eerder met een pedaal de grond/boomwortels raak op slecht stuk met grote gaten maar dat weegt niet op tegen het comfort van een volgeveerde fiets.
sherpaT schreef:
Enig minpunt dat ik tot nu toe ondervonden heb ik dat ik wat eerder met een pedaal de grond/boomwortels raak op slecht stuk met grote gaten maar dat weegt niet op tegen het comfort van een volgeveerde fiets.
Idd toen ik overstapte van hardtail naar fully ook in het begin even moeten wennen aan de variabele bb-hoogte. Zelfs 2 x goed gevlogen toen in met mijn pedaal de grond /wortels raakte in volle vaart. Nu een iets andere techniek aangeleerd en nergens meer last van. En elke keer weer een dikke big smile als ik een uurtje heb gespeeld met de bike.
Als ik een fiets wil om mee te springen (tam werk zoals het sprongetje op Dorst bijv.) ben je met een fully dan klaar of moet je dan echt richting AM gaan denken? (mijn massa kaal ca. 100kg).
Ben bang dat ik mijn hardtail direct opvouw.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
Heb je geen fully voor nodig, kan gewoon met een hardtail...
Voor een fiets om echt mee te springen (en dan niet een sprongetje in een XC route) is je houding op de fiets sowieso belangrijker dan hardtail of fully. En zolang je aanloop en landing niet ontzettend ruig zijn met wortels, stenen en/of ..., kun je gigantische sprongen gewoon met hardtails maken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Specialized Epic 29, Cannondale Scalpel 29, Scott Spark 29, Giant Anthem X29, Canyon Nerve AL zijn Stuk voor stuk topfietsen voor Nederland. Mijn nieuwe fiets is er zeker een uit dit rijtje.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.