SPD keuze

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
matthijsk
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 19:19
Mijn mountainbike: 26" Merida Matts Sub 60, 26" Cube LTD SL

Ik dacht; laat ik toch maar even een nieuw topic openen.
Ik weet dat er al veel over geschreven is, ik heb het algemene SPD discussie topic + meer gelezen, maar ik heb de antwoorden op mijn vragen niet kunnen vinden.

Ik ben me aan het oriënteren op SPD schoenen en pedalen en liep deze tegen het lijf:
http://www.morsinkfietsen.nl/aanbieding ... dingen.htm. Het gaat om de Shimano SPD M075 schoenen + Shimano SPD M-520 voor 104,95 (het derde setje op de pagina).
Nu vraag ik me af of dit een juiste prijs kwaliteit verhouding heeft.
Ik kan namelijk ook dezelfde schoenen op bike2build kopen voor 55,- (aanbieding) en shimano SPD M-540 voor 40,- op futurumshop.nl

http://www.futurumshop.nl/product/90332 ... alen.phtml
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=16474

Of zelfs de futurumshop aanbieding: 1 Euro aktie: Shimano SH-M075 schoen met Shimano M520 pedaal.
http://www.futurumshop.nl/product/6105- ... hoen.phtml
Alleen is deze aanbieding alleen in maat 41. Ik denk dat ik maat 42-43 heb, dit moet ik nog meten/passen.

Even samen gevat:
De set M520+M075 voor 104,95
De set M520+M075 voor 59,59 +1 (alleen in maat 41)
Losse koop M540 voor 39,95 + M075 voor 55,- = 95,- (ex verzend kosten)

De vraag is dus:
Is deze combi geschikt voor een beginnende SPD'er?
Biedt de M540 meer voordeel dan de M520?
Past elk type SPD schoen op elke SPD pedaal?
Misschien dat jullie op de hoogte zijn van andere aanbiedingen?
Misschien dat jullie iets geheel anders adviseren, zoja mijn budget ligt rond de 100-125.

Ik sta open voor elk advies en kritiek, dus kom maar op zou ik zeggen.
Ritchy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 31 januari 2007, 15:29
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Met de M520 zal je je in ieder geval geen buil vallen. Ik heb ze zelf ook op m'n fiets liggen en dat rijdt prima. Mij is door mijn lbs eens verteld dat de M520 en M540 in principe hetzelfde zijn behalve dat de M540 uit wat meer duurzame materialen is gemaakt. Mijn ervaring met Simano kleding en dus ook schoenen is dat het allemaal nogal klein uitvalt. Ik ben maar een klein ventje (1m71) maar bij Shimano zit ik al snel aan de L of zelfs XL. Ook de schoenmaat wordt groter (mt 42 ipv 41).
Pedal damn it!
Gebruikersavatar
jAcKsQuAd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: do 18 november 2004, 15:09
Mijn mountainbike: Cannondale F29 - 2014
Contacteer:

Zorg in ieder geval dat je wat schoenen betreft deze eerst gepast hebt bij bv. je LBS. Uit ervaring weet ik dat fietsschoenen anders vallen dan gewone (vaak heb je een grotere maat nodig, wat Ritchy hierboven ook zegt). Heb zelf oude shimano's en net nieuwe sidi's, ook nog de mega (brede) uitvoering. Echt eerst passen dus. Mocht het dan heel veel schelen kun je ze online bestellen, maar voor bv. 10 euro verschil zou ik persoonlijk ze lekker bij de LBS halen.
Cannondale F29
matthijsk
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 19:19
Mijn mountainbike: 26" Merida Matts Sub 60, 26" Cube LTD SL

jAcKsQuAd schreef:Zorg in ieder geval dat je wat schoenen betreft deze eerst gepast hebt
Passen doe ik sowieso voordat ik iets online ga bestellen.
Dus het setje van de M520+M075 voor 104,05 zou een goede koop zijn? Of is een M540+M075 online bestellen voor ongeveer 100,- toch een betere keuze?

Als er iets beters valt te halen voor hetzelfde geld dan hoor ik dat natuurlijk graag :wink:
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Leuk ook voor de fietsenwinkel waar je past: wel de lasten, maar niet de lusten... wellicht dat de fietsenwinkel ook een goede deal voor je kan maken!

Enfin, van deze opties is de volgorde:

- De set M520+M075 voor 59,59 +1 (alleen in maat 41)
- Losse koop M540 voor 39,95 + M075 voor 55,- = 95,- (ex verzend kosten)
- De set M520+M075 voor 104,95

Tenzij je maat 41 hebt, zou ik voor de losse combi gaan. Kost minder (zelfs inclusief verzendkosten ben je minder kwijt dan 105, aangezien Futurumshop géén verzendkosten rekent) en je krijgt een beter pedaal dan de aanbieding van morsinkfietsen.

Edit: ook bike2build rekent vanaf 50 euro geen verzendkosten, dus bij de losse combi ben je in totaal 95 euro kwijt.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
matthijsk
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 19:19
Mijn mountainbike: 26" Merida Matts Sub 60, 26" Cube LTD SL

jf schreef:Leuk ook voor de fietsenwinkel waar je past: wel de lasten, maar niet de lusten...
Tjah.. wat kan ik er van zeggen, dit hangt er voor mij erg van af in hoeverre er (fatoenslijke) service wordt verleend.
Hoe dan ook, binnenkort maar even passen dan. En dan zal ik mijn keuze; óf de M520 óf de M540 icm de M075 schoenen maken.

Ik houd jullie op de hoogte, verdere reacties zijn natuurlijk welkom.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bij Rose (tot 15/03 ook geen verzendkosten) betaal je 35 EUR voor de M540, de M520 zit zelfs onder de 20 (losse cleats kosten al bijna 10).
matthijsk schreef:Shimano SPD M075 schoenen + Shimano SPD M-520 voor 104,95
Nu vraag ik me af of dit een juiste prijs kwaliteit verhouding heeft.
Denk dat het inmiddels wel duidelijk is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Ik heb zelf ook de 520 en heb eigenlijk nooit problemen gehad. Een keer afgesteld en daarna nooit meer naar omgekeken. Ze zitten nu vast genoeg om bijvoorbeeld mee te springen, maar wel los genoeg om makkelijk uit te komen mocht ik ter aarde storten :D

Enige nadeel is dat ze een beetje zijn gaan roesten, maar dat mag ook wel na 4 jaar!

Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
matthijsk
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 19:19
Mijn mountainbike: 26" Merida Matts Sub 60, 26" Cube LTD SL

Nou de kogel is door de kerk.

Ik ben bij Henk Brama geweest, net zoals bike2build.nl en futurumshop.nl had hij de M075 niet meer in mijn maat.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de M520 icm M076.
Helaas had hij de M540 niet meer op voorraad en wachten is ook een probleem van mij.....

Ik denk dat ik een goede keus heb gemaakt, mede door jullie reacties.

bedankt

Oja, prijs: Shimano M520 + M076 voor 110,-
Laatst gewijzigd door matthijsk op vr 6 maart 2009, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Vandaag achter gekomen dat er toch wat speling op het lager van het linkerpedaal zit :-{

Ziet er naar uit dat ze toch niet voor eeuwig meegaan....

Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Bohatyaor
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 april 2016, 13:19

Een keer afgesteld en daarna nooit meer naar omgekeken. Ze zitten nu vast genoeg om bijvoorbeeld mee te springen, maar wel los genoeg om makkelijk uit te komen mocht ik ter aarde storten :D ????
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Check de datum even voordat je reageert Bohatyaor. Is een topic uit 2009 :wink:
Plaats reactie