1x9 drivetrain

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wab
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 9 oktober 2005, 22:11

In de fiets van afgelopen maand staat een test van winterfietsen. Hierin komt een Santos met een enkel voorblad en gewoon 9sp achter als beste naar voren. Nu lijkt dit me eigenlijk best een goed idee. Immers, simplificatie zonder verlies van functionaliteit is altijd goed. De Santos heeft een 36t voorblad. In combinatie met een 11-34 cassette heb je dan bijna het hele bereik van de 32 en 44 voorbladen. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst de 22t heb gebruikt, dus die zal ik niet missen. Maar hoe zit het bij 1x9 met de scheve ketting in de lichte en zwaarste versnellingen? Wat zouden andere factoren zijn waarmee rekening gehouden moet worden? Rijdt er hier iemand met 1x9?
Jorem
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Giant Reign / Sensa Catena
Contacteer:

Ik heb alleen een granny en een middenblad. Nu rij ik echter vaak op Lage Vuursche en daar kom je toch wel iets tekort op de lange afdaling. Dan mis ik de 44 toch wel.

Ik heb nu een 38t middenblad gekocht in de hoop dit een beetje op te vangen.

Denk dat het erg van je parcours afhangt of dit gaat bevallen. Als het vooral veel vlak is met kleine klimmetjes dan is het wel ideaal en zal je de 44t niet missen.
There is no way to happiness, happiness is the way.
tank24
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 23:13

ik rij al jaren met 9sp. meer heb ik niet nodig in nl. alleen idd met lange afdalingen kan je soms wat tekort komen. maar die vindt ik toch nooit zo leuk. de kans bestaat wel met de scheve ketting dat hij eerder van het voorblad loopt. is ook voorblad afhankelijk
if u think u're the bomb then i'm hiroshima
D'n Engel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: za 7 oktober 2006, 13:27

Ik rijd met een 40/32 verzet, normaal met een kleiner kleinste blad (29/39) in combinatie met 29" wielen. Dus het verzet is relatief iets zwaarder dan een 26" bike. Ik rijd momenteel met een 40 buitenblad omdat ik dan eigenlijk altijd buitenblad kan rijden wat vooral bij wedstrijden handig is, scheelt weer schakeltijd en door het kleinere buitenblad kom ik onverwachte steile klimmetjes (bijv na een bocht op een singletrack) nog relatief simpel op.

Mbt tot een 36 blad/ 11-34 cassette:

Op zich zal het wel ok rijden denk ik, zeker als je de 36 perfect uitlijnt. Je kunt zowiezo alle verzetten gebruiken, ik durf al zonder problemen 40-34 rijden met een dubbele crankset. Ik denk alleen wel dat je met 36-11 nog een relatief klein verzet hebt bergaf. Ik vind 40-11 met 29" wielen al vrij licht en denk dat ik op echt lange afdalingen daarmee in de problemen kom, in het hooggebergte zeker. Ik denk dat ik volgende keer daarom toch een 42 monteer.

Ik zou als ik jou was -afhankelijk van je kracht en plaatsen waar je traint- eerder een 38-39 blad monteren, dan heb je net wat meer momentum.
Bikefreak Magazine Marathonteam: http://www.bfm-marathonteam.nl
Gebruikersavatar
wab
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 9 oktober 2005, 22:11

Tibor en anderen, bedankt voor je reactie. Ik rijd voornamelijk op de Veluwe en rondom Nijmegen, verder de wedstrijdjes bij mij in de buurt (Bergraces, 11 Bergen). Ik ga eens kijken welke verzetten ik eigenlijk gebruik bergaf. Ik heb daar eerlijk gezegd nog niet bij stil gestaan! Wel ben ik bang dat bijvoorbeeld een 39-34 als lichtste verzet problemen (harken) zou geven op sommige steile stukjes, misschien is een dubbel ook zo'n gek idee nog niet.
D'n Engel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: za 7 oktober 2006, 13:27

Met een dubbel heb je wel het nadeel dat het minder simpel is als een enkel voorblad, maar kan je wel behoorlijk wat meer verzetten kiezen; zeker als je je bladen slim kiest!

Ik zou gewoon eens kijken welk verzetten je max- en miniaal nodig hebt tijdens een tocht waarbij je dus probeert een zo groot mogelijk minaal verzet en klein mogelijk max verzet te draaien (snap je;-) ), dus kijken met welk verzet je het steilste klimmetje op je route nog opkomt en het dan gaan omrekenen naar een 36-40 blad!

By SYS staat wel een bike met een enkel voorblad, misschien eens aan hem vragen wat hij ervan vind!
Bikefreak Magazine Marathonteam: http://www.bfm-marathonteam.nl
Gebruikersavatar
r.e.n.e.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: do 4 september 2008, 23:29
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 930
Contacteer:

Ik heb ongeveer 4 maand met ook een enkel voorblad gereden, eerst met shimano xt 32t alleen viel de ketting er wel vaak toen heb ik hem verwisseld door een 32t TA en nog later door een TA specialties 34t, en na wat spelen met de kettinglengte ging het lang goed. Maar doordat je de cassette over de gehele breedte gebruikt sleet de boel toch wat sneller wat resulteerde in het weer vaker afspringen van de ketting, dus nu ben ik toch weer terug gegaan naar 3 voorbladen. Maar ja het kriebelt toch wel weer om terug te gaan naar 1 voorblad ook al is het alleen voor de looks.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Hammerschmidt?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

+Rohloff V ;)
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
Gebruikersavatar
r.e.n.e.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: do 4 september 2008, 23:29
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 930
Contacteer:

@ Wab,
Ik heb dat artikel in fiets niet gelezen over die Santos, ligt er puur een voorblad op of wordt er nog gebruik gemaakt van kettinggeleiders? Ik heb dat nl. ook al geprobeerd maar dat gaat toch weer ten koste van de 'cleane' look.
Gebruikersavatar
wab
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 9 oktober 2005, 22:11

@rene, er zit wel soort kettinggeleider op. Hier is het enige plaatje dat ik zo snel even kan vinden:

Afbeelding
Hil1
Reporter
Reporter
Berichten: 795
Lid geworden op: vr 15 juli 2005, 19:15
Mijn mountainbike: Salsa, Wikkit

ik rij 1x1 nog handiger! :-q
"Life is like a 10-speed bicycle. Most of us have gears we never use."
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

De Haro Beasley 650B 1×9, heeft geen ketting-geleider zoals bij downhill, maar een soort van "bashring". Mij lijkt het dat een strakke ketting icm met een voorblad zonder schakelhulp en met "langere tanden" de ketting prima op het blad kunnen houden. Vandaar dat de "bashring" er op zit als de ketting losser ligt aan de buitenkant van de cassette.
http://harobikes.com/mtb/tab2_subNav4.php
Afbeelding
Gebruikersavatar
wab
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 9 oktober 2005, 22:11

In de cyclocross wereld is 1x9 of 1x10 rijden behoorlijk ingeburgerd en ik heb eens zitten lezen hoe zij het probleem van de aflopende ketting oplossen. De meeste kiezen voor een dubbele "bashring" (maar dan niet bedoeld om bashes op te vangen), of een enkele ring aan de buitenkant en een zogenoemde "dog fang" aan de binnenkant. Rohloff heeft ook een mooie geleider, maar deze heeft wat aanpassingen nodig om met het brede bereik achter overweg te kunnen.
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

gijsberg schreef:Mij lijkt het dat een strakke ketting icm met een voorblad zonder schakelhulp en met "langere tanden" de ketting prima op het blad kunnen houden.
Het enige wat mij eigenlijk nog steed tegenhoud om dit te gaan proberen is de kans dat de ketting van het voortandwiel afloopt. Of los je dit op door een voorblad te nemen zonder schakelhulpen en dus met langere tanden? Ik heb altijd begrepen dat deze tandwielen alleen geschikt zijn voor een recht kettinglijn (singlespeed dus).
Plaats reactie