1x9 drivetrain

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Fries74 schreef:Nee, gewoon door de brievenbus gegooid. Geen extra kosten. Ziet er goed uit dat blad.
Via UPS => PostNL? Mazzelpik! :D
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

Na een tijd op 2x9 te hebben gereden, vandaag de granny er ook maar afgehaald. Gebruik hem nooit.
Nu heb ik alleen 2 puntjes:

1 De ketting lijn zou wat mooier kunnen, de spacers zijn al weg bij mijn crank. Wat kan ik nog meer veranderen ?
2 Hoe heet zo een wieltje om de ketting aan de onderkant omhoog te houden ?

Net even mee gefietst. Perfect :D en mooi clean op het stuur.
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Chain guide? Onder zou ik zien als aanvulling van geleiding aan de bovenzijde....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

cheeta schreef:Chain guide? Onder zou ik zien als aanvulling van geleiding aan de bovenzijde....
Ah, thanks :-q
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

marsjee schreef: 2 Hoe heet zo een wieltje om de ketting aan de onderkant omhoog te houden ?
Wat voor crank heb je?
In de meeste huidige situatie's is het tamelijk onverstandig om ze weg te laten.
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

Schorem schreef:
marsjee schreef: 2 Hoe heet zo een wieltje om de ketting aan de onderkant omhoog te houden ?
Wat voor crank heb je?
In de meeste huidige situatie's is het tamelijk onverstandig om ze weg te laten.
Zojuist zonder chain-guid gereden. Ik heb een deore crank, vraag me niet welke precies, ooit overgenomen en alle belettering is eraf gesleten inmiddels :P Ketting is er nog niet afgeknald, ook niet met een paar goeie jumps. Maar wil alsnog wel kijken voor zo een wieltje. Staat wel stoer :P
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

toch niet 1x9 maar 1x10 geworden met wolf tooth ketting blad 34:

werkt perfect ketting blijft mooi zitten
SevenMountains
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 09:44

ik heb op mijn Niner een blackspire kettingblad liggen, werkt perfect
Biking.. a word with a lot of directions
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Rij gewoon met een Saint 34 voorblad, zonder chainguide. Nog geen aflopende ketting gehad, maar dat ligt ws meer aan de Zee achterderrie met korte kooi en extra hoge veerspanning.
Kom er overal zonder problemen mee rond met 11-36 achter
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

marsjee schreef:Na een tijd op 2x9 te hebben gereden, vandaag de granny er ook maar afgehaald. Gebruik hem nooit.
Nu heb ik alleen 2 puntjes:

1 De ketting lijn zou wat mooier kunnen, de spacers zijn al weg bij mijn crank. Wat kan ik nog meer veranderen ?
2 Hoe heet zo een wieltje om de ketting aan de onderkant omhoog te houden ?

Net even mee gefietst. Perfect :D en mooi clean op het stuur.
Qua kettinglijn zou je eventueel nog ringetjes tussen tandwiel en crank (dus op je bladboutje) kunnen plaatsen om je tandwiel wat meer naar binnen te krijgen. Wel even uitkijken dat je genoeg schroefdraad overhoudt (je kunt eventueel langere bladboutjes gebruiken).
Let er op hoe je je chainguide wil monteren. Heb je ICGS? Als je 'm op je BB installeert komt er namelijk een "spacer" bij (er vanuit gaande dat je er nu geen een hebt gemonteerd aan je crank kant). Je kunt sommige chainguide's ook aan je zadelbuis monteren (MRP one bijv.), maar die hebben geen wieltje onder......
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Onderste guide is ook niet echt nodig tenzij je DH rijdt. Heb er zelf ook alleen boven een en de ketting is er nog nooit afgelopen..

Derailleur is trouwens een Zee shortcage.
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

Ik heb gister een xx1 Style tand wiel gekocht van http://www.absoluteblack.cc" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen :)
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

jerry's kid schreef:
marsjee schreef:Na een tijd op 2x9 te hebben gereden, vandaag de granny er ook maar afgehaald. Gebruik hem nooit.
Nu heb ik alleen 2 puntjes:

1 De ketting lijn zou wat mooier kunnen, de spacers zijn al weg bij mijn crank. Wat kan ik nog meer veranderen ?
2 Hoe heet zo een wieltje om de ketting aan de onderkant omhoog te houden ?

Net even mee gefietst. Perfect :D en mooi clean op het stuur.
Qua kettinglijn zou je eventueel nog ringetjes tussen tandwiel en crank (dus op je bladboutje) kunnen plaatsen om je tandwiel wat meer naar binnen te krijgen. Wel even uitkijken dat je genoeg schroefdraad overhoudt (je kunt eventueel langere bladboutjes gebruiken).
Let er op hoe je je chainguide wil monteren. Heb je ICGS? Als je 'm op je BB installeert komt er namelijk een "spacer" bij (er vanuit gaande dat je er nu geen een hebt gemonteerd aan je crank kant). Je kunt sommige chainguide's ook aan je zadelbuis monteren (MRP one bijv.), maar die hebben geen wieltje onder......
Heb inmiddels een slx voorderailleur omgebouwed tot chainguide. ketting is er niet meer afgegaan !
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
k0ekk0ek
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 augustus 2013, 12:59

Rijd zelf eigenlijk altijd op het middenblad en de introductie van de SRAM X11 gaf stof tot nadenken. De SRAM X11 past niet binnen het budget, dus vandaar dat ik besloten heb een 1x10 setup te bouwen.

Zelf heb ik een tandwiel gekocht van Wolf Tooth Components en meteen maar een x10 SLX zetje gekocht vanwege breder bereik en shadow plus achter derailleur.

Weet niet of onderstaande link al gepost was, maar misschien hebben mensen er iets aan.
http://oldglorymtb.com/how-to-build-mountain-bike-1x-drivetrain-made-easy-1x9-1x10-1x11/
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Zoals eerder hier gepost, heb ik een 1x9 met Jump Stop. I.v.m. aflopende ketting (toch steeds 1x per rondje LDD) heb ik besloten een E-Thirteen XCX te monteren. Ziet er i.m.o. wat minder clean uit, maar desalniettemin is het een mooi gemaakt stukje techniek. Aflopende kettingen moeten nu echt verleden tijd zijn.
Kracht door eenvoud
Plaats reactie