Monteren van bagagedrager...

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
HaroldT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: zo 11 februari 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Simplon Crirex Scott Genius Wilier Cento Uno-mtb
Contacteer:

Ik maakte gebruiik van en tacx drager met bob.
Ook zo bij huis een perfect ding.
Zie onze weblog van onze 2 maandse afrikareis.
http://haroldenmargrieta.waarbenjij.nu/" target="_blank
http://www.kirchberg.at/nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
LaurensDXC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: ma 12 april 2010, 09:36
Mijn mountainbike: Joven Ti

Hmm.. ben zelf op zoek naar een "nukeproof" bagagedrager om te monteren op de fully. Mn bagage voor enkele dagen ver (met tent) is erg beperkt maar wil zo weinig mogelijk inboeten op technisch vlak... Wil zo wendbaar mogelijk blijven, iemand een ideetje?

Thanks
Joven Ti
Roadlite 6.0
Nanouk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 09:44

Ik ben een extreme beginner dus excuses voor domme vragen. Ik heb van mijn vader een mountainbike georven (van Gazelle) en er zit zo'n spatbord op het achterwiel tegen modder. Naast dat ik er mee door het bos rijd gebruik ik hem om naar mn werk te fietsen (15 heen 15 terug) en dat bevalt me goed. Maar ik krijg toch altijd een hele warme rug van mn rugzak. Deze wil ik dus op een bagagedrager doen. Dit hoeft niet een bagagedrager te zijn die super veel gewicht kan handelen gezien ik meestal een lunchtrommel en agenda mee heb. Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet letten en hoe ik kan weten of iets past? Ik vond bijv.

http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... aar-zwart/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dat is voor 26 of 28 inch, volgens mij is dat voor een 'grote' gewone fiets en niet voor een MTB?
Hij staat wel in de categorie bagagedragers MTB.

Kan iemand me advies geven waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Voor zo'n type bagagedrager moet je even checken of je deze montage punten hebt op je frame:

Afbeelding

Je spatbord zal dan niet meer passen..
Je kunt eventueel ook een bagagedrager aan je zadelpen monteren, zoiets:
http://tenerife-training.net/Tenerife-N ... t-rack.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is hier geen ponykamp!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Qprs schreef:Je spatbord zal dan niet meer passen..
Hoezo niet? Die monteer je er toch gewoon weer bij met zonodig een langer boutje.
Nanouk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 09:44

Ah dat is een heel nuttig plaatje en dat ga ik er even bij houden.
Mijn vriend heeft een meer 'normale' MTB waar al een bagagedrager opzat en ook een slot door het achterwiel.
Op mijn fiets kan zo'n slot op het achterwiel niet omdat er geen balkje zit over het frame waar die aanvast wordt gemaakt. Dus ik zal nog even goed kijken of een bagagedrager wel gaat lukken.

Het spatbord zit nu aan de zadelpen vast.
LaurensDXC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: ma 12 april 2010, 09:36
Mijn mountainbike: Joven Ti

Ik heb voor mij dé oplossing gevonden. Ik gebruik 2 beugels (https://www.google.be/search?q=geluidsi ... B300%3B300" onclick="window.open(this.href);return false;)die gebruikt worden om waterbuizen vast te houden. (metalen ring + rubber + bout om het dingetje dicht te snoeren) De bout die deze beugel dichtdrukt moet je er uit halen. Je steekt deze dan door de beugel + het bevestigingspuntje (een 0-vorm) van de bagedrager. Vervolgens draai je de beugel dan terug vast op de staande buis van de achterbrug.

Afbeelding
Toevallig een foto van de koersfiets met bagagedrager, werkt perfect op mijn mtb's.

zet deze op de bovenstaande buis van mijn achterbrug. Fysiek zo dicht mogelijk tegen de as van het wiel, dit om krachten op de verkeerde plek geen vrij spel te geven. Rond de zadelbuis plooide ik een metalen plaatje van +-15cm. Zodanig dat het begin en het einde van het plaatje naast elkaar kwamen te liggen. Hier een gaatje in boren. (dit idee kwam doordat ik origineel een ring had gebruikt van een smart-light, om rond de zadelpen te doen).

Met dit systeem kan je een klassieke bagagedrager eenvoudig monteren en demonteren (2 minuten) en geef je naar mijn mening niks toe naar "degelijkheid". De flex van de bagagedrager met +- 15kg er op valt super mee. Vandaar dat het dan ook voor mij "de oplossing" is. Ik kijk nog even om een foto te fixen.
Joven Ti
Roadlite 6.0
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

LaurensDXC schreef:Hmm.. ben zelf op zoek naar een "nukeproof" bagagedrager om te monteren op de fully. Mn bagage voor enkele dagen ver (met tent) is erg beperkt maar wil zo weinig mogelijk inboeten op technisch vlak... Wil zo wendbaar mogelijk blijven, iemand een ideetje?

Thanks
Benieuwd of dat wel gast werken op een fully waarbij het achterwiel naar boven veert ener meerdere scharnierpunten zijn
Plaats reactie