Afgelopen trip door Schotland bleef ik op mijn Scott Spark toch aardig in het wiel van de gids op zijn Merida one sixty. Of vertrok ik als laatste boven van de berg (foto maken) en was als één van de eerste beneden. Je fietsje goed tunen doet ook een hoop.olivierhacking schreef: Het klopt dat XC fully's juist strakker sturen met een steilere balhoofdhoek, maar als ik een fully aanschaf dan toch gelijk eentje waarmee ik ook in het buitenland veel opties openhoud!
Ervaringen: van hardtail naar fully
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3855
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3855
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Een brain gaat pas open als deze een klap van onderen krijgt. Zal dus altijd iets later zijn dan een systeem zonder.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
't is misschien wel al voorbij gekomen, maar hoe zit het met de maat, als je een HT met Reach X en stack Y hebt (en daar ben je tevreden mee) zou je dan bij de overstap naar fully ook voor een frame met reach X en stack Y kiezen, of doe je dan wat anders?
- olivierhacking
- Mountainbike Junk
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
- Mijn mountainbike: Overal en nergens
Nee, jouw ideale framemaat verandert niet omdat je wel of niet achtervering hebt.
Het is wel zo dat 'moderne' FS bikes wat langer worden gemaakt, maar vaak ook weer een steilere zithoek hebben wat dat compenseert.
Als je goed zit op jouw HT moet je de geometrie opzoeken of meten, en dat vergelijken met de FS om alles zeker te weten. Vaak hebben fabrikanten ook de geo van oude fietsen online staan.
Het is wel zo dat 'moderne' FS bikes wat langer worden gemaakt, maar vaak ook weer een steilere zithoek hebben wat dat compenseert.
Als je goed zit op jouw HT moet je de geometrie opzoeken of meten, en dat vergelijken met de FS om alles zeker te weten. Vaak hebben fabrikanten ook de geo van oude fietsen online staan.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
dat idee had ik ook, stack en reach zijn immers maten de weinig te maken hebben met de vraag of een frame veert of niet, maar toch zat/zit er in mijn achterhoofd iets te knagen...
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Je kunt op zoveel fietsen een goede zit creëren, al zal het natuurlijk wel wat anders rijden.
Als ik de maten van mijn oude (26er) fully vergelijk met waar ik nu op rijdt... vroeger zou ik dit soort maten meteen afgedaan hebben als veel te lang, nu zit ik er net zo goed op als toen op een korte fiets. Wel met een ander rijgedrag.
Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Als ik de maten van mijn oude (26er) fully vergelijk met waar ik nu op rijdt... vroeger zou ik dit soort maten meteen afgedaan hebben als veel te lang, nu zit ik er net zo goed op als toen op een korte fiets. Wel met een ander rijgedrag.
Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Precies dit. Bij een hardtail wordt je reach een stukkie langer als hij inveert, en je stack lager. Bij een fully is het andersom. Zeker met een beetje redelijke veerweg kan het aardig wat schelen. Dus een hardtail zou je met iets kortere reach en hogere stack moeten nemen, vergeleken met je fully, om ongeveer hetzelfde uit te komen. Hoeveel precies, dat hangt van de hoeken en veerwegen af.Lars TB schreef:Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Als je daar rekening mee wil houden ben je wel even bezig. Als je sag toevoegt aan de maten in statische geometrietabellen zul je zien dat er bijna geen maat hetzelfde blijft. Hieraan rekenen is voor de gemiddelde biker niet te doen. Dan moet je al een CAD programma hebben of heel veel goniometrisch talent. Het zou eigenlijk beter zijn als alle fabrikanten statische geometrie en geometrie met sag zouden opgeven.Lars TB schreef:Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Ragley doet dit, maar dan alleen met de balhoofdhoek. Kijk hier maar eens.
Let even op hoeveel dat scheelt, 65 graden statisch vs 66.5 graden met 25% sag op een 130mm vork.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Het balhoofd veranderd ongeveer 0.5 graad per CM verschil in vorklengte.Flow&Co schreef: Let even op hoeveel dat scheelt, 65 graden statisch vs 66.5 graden met 25% sag op een 130mm vork.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Precies. Zo nauwkeurig hoef je dat toch niet te weten. Bovendien heeft een fully voor en achter vrijwel evenveel sag dus maakt het voor de hoeken niks uit. Hoogstens voor de lengte van de achterbrug (bij inveren wordt die meestal iets langer).
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik neem aan dat de fabrikanten daar rekening mee houden? Dus de stackwaarde aanpassen aan de bb-hoogte? Anders zou je op elke fully met veel veerweg erg diep zitten en dat is volgens mij niet zo. De voorkant komt sowieso ook al mee omhoog door de langere vorken in zulke fietsen.Lars TB schreef:Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet.kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Volgens mij kun je ook niet standaard zeggen dat bepaalde waardes bij een fully op manier x veranderen bij inveren. Soms veert de voorkant meer in, soms de achterkant, soms gaan ze gelijk op en dat wisselt misschien wel elke seconde. Met dat soort continue veranderingen kun je toch geen rekening houden?
Maar ik heb een beetje het idee dat het (weer ) erg theoretisch wordt zo. Voor mij maakt het iig geen verschil of ik naar een ht of fully zit te kijken bij de keuzes voor bepaalde geometrie-waarden, om maar even op de oorspronkelijke vraag terug te komen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Kortom: je kunt beter statische waardes vergelijken en een beetje moeite steken in het afstellen van je zadel en stuur. Dan moet het altijd lukken om de juiste zit te vinden.
Er blijven nog genoeg andere verschillen tussen een HT en Fully over om je druk over te maken.
Wil je dan toch per se dezelfde geo, dan koop je een Scott Scale RC en een Spark RC. Die zijn ontworpen met het doel om wedstrijdrijders dezelfde geometrie op beide platformen te bieden.
Er blijven nog genoeg andere verschillen tussen een HT en Fully over om je druk over te maken.
Wil je dan toch per se dezelfde geo, dan koop je een Scott Scale RC en een Spark RC. Die zijn ontworpen met het doel om wedstrijdrijders dezelfde geometrie op beide platformen te bieden.