Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Als je het kan regelen Pierre, moet je eens een rit als limburgs mooiste op een fully gaan rijden. Reken maar dat je dat verschil voelt. En tja, jij moet eigenlijk voor een epic gaan he :D
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Ja als ik voor een fully ga dan ga ik ook voor een epic ik heb gisteren 105 km gereden op mijn hardtail en dat merk je goed.
Als ik vol gecontreerd over het wasbord ga en de klappen met mijn benen opvang,zie ik de fully boys gewoon voorbij knallen :-{
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
Jorem
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Giant Reign / Sensa Catena
Contacteer:

Zie dat ook zelf wel als het grote voordeel van de fully. Je kan langer blijven zitten en vrijwel overal doorknallen omdat de klappen wel door de vering worden opgevangen.

Heb hardtail en fully. Maar na paar keer in het bos gefietst te hebben op de fully heb ik de hardtail uitgerust met wat gladdere banden en gebruik ik die voornamelijk op de weg.
There is no way to happiness, happiness is the way.
Spongebob
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 augustus 2005, 11:31
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Marathon 2013 | Scott Addict R3 09 | Trek Mountaintrek pekelbak
Contacteer:

maori schreef:Ik ga binnekort maar is voor een test fiets een fully,kijken of ik het verschil merk op de lange afstand :wink:
@Maori: ik begrijp na het lezen van je verslag van Mill afgel. zondag waarom :tong :tong

Ik ben mijn zoektocht ook serieus begonnen, gezien mijn as deelname aan rwp cup. Ik zoek combi tussen snelheid/tractie/controle/comfort over de lange afstand.

Succes met zoeken/testen/inlezen/googlen/fora afstruinen!
Hier staat normaal gesproken een gevatte en goedgekozen spreuk of link naar een goedendoelenactiepagina
Spongebob
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 augustus 2005, 11:31
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Marathon 2013 | Scott Addict R3 09 | Trek Mountaintrek pekelbak
Contacteer:

Voor de zoekers onder ons: afgelopen editie van Bike en/of Mountain Bike (beide duitse bladen) tests van All Mountain en Marathon fullies. Echter wel van het dure soort, maar met korte verwijzingen naar betaalbaarder oplossingen.
Hier staat normaal gesproken een gevatte en goedgekozen spreuk of link naar een goedendoelenactiepagina
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Spongebob schreef:Voor de zoekers onder ons: afgelopen editie van Bike en/of Mountain Bike (beide duitse bladen) tests van All Mountain en Marathon fullies. Echter wel van het dure soort, maar met korte verwijzingen naar betaalbaarder oplossingen.
De duitse bladen hebben wel de neiging om vooral veel veerweg aan te bevelen. Ik zou in ieder geval bij die testen kijken naar de "Race fullies" met 100mm tot 125mm veerweg. Hierin zijn idd wel wat aardige alternatieven te vinden: Ghost AMR / Cube AMS / Stevens Fluent/Glide en Canyon Nerve.
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ik heb even een vraag. Kun je als je een fully wil gewoon een fully frame kopen en daar alle onderdelen die je op je hardtail had opzetten?
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

als dingen als zadelpen, zadelklem en stuurbuislengte gelijk blijven wel.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
Beaux
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 19 februari 2008, 02:20
Mijn mountainbike: Canyon neuron
Contacteer:

HT:
- snelheid (accelereren) +
- sturen +
- klimmen +
- dalen -
- gewicht (het er last van hebben) +

Fully:

- snelheid (accelereren) -
- sturen +
- klimmen -
- dalen +
- gewicht (het er last van hebben) -
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Als je nou ook eens de fully en hardtail die je nu vergelijkt, en de achterliggende redenen ook noemt... dat kan schelen.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

geforce guy schreef:Als je nou ook eens de fully en hardtail die je nu vergelijkt, en de achterliggende redenen ook noemt... dat kan schelen.
Ho effe... gaan we eisen stellen aan de reacties van anderen? Dat mag wel een stukje vriendelijker geformuleerd worden dan, vind ik... tenzij je "moderator" achter je naam hebt staan.

Ik doe het even voor: "@Beaux, op welke types HT en FS zijn je ervaringen gebaseerd?"

Als jij nou eens zelf zorgt dat je zinvolle bijdragen post, vanuit je eigen ervaring, niet vanuit wat je allemaal op internet leest. Je bent op mtbsport.nl ook topics met laatste post maart vorig jaar op aan het rakelen met weinig nieuwe info. Waarom?? Niets te doen?

Als ik topics met nieuwe bijdragen open in de hoop op wat nieuws en zinnigs, blijkt het steeds vaker een teleurstelling als jij er wat geschreven hebt. Liever kwaliteit dan kwantiteit als het om antwoorden gaat.

Met het risico om zelf de mod uit te hangen: Dat schoolplein gepost stoort me hier!
Beaux
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 19 februari 2008, 02:20
Mijn mountainbike: Canyon neuron
Contacteer:

JeroenK schreef:

Ik doe het even voor: "@Beaux, op welke types HT en FS zijn je ervaringen gebaseerd?"
Ht: Santos SCC 02, giant ATX 880
Fully: Santos SFS
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

On topic? Stelletje (...) !!!

On topic dus. Het meest wazige geklier (laten we het dicht bij het schoolplein houden) heb ik in de hoek gezet (weggegooid).

En:

1) het gaat om ervaringen, dus post die dan ook.
2) een ervaring is gebaseerd op, inderdaad, eigen bevindingen.
3) een uiting van je ervaring bouw je het beste netjes op. "Ik heb de ervaring dat een fully mij in de klim belemmert", of "met een fully heb ik op snelle hobbelstukken minder moeite om de bike onder controle te houden".
4a) dus niet: een foellie stuitert (koop een andere demper)
4b) ook niet: Met een hardtail heb je een veewl howger rendement màààn

Er zijn veel mensen die in dezen "inderdaad" veel wijsheid bij elkaar hebben gelezen. Het is geen schande als je vraagt waar de ervaring op gebaseerd is, maar hou het wel netjes en maak er geen razzia van. Een goed onderbouwd verhaal op basis van literatuur kan sterker zijn en meer waarheid bevatten dan sommige mensen die hun "uitgebreide ervaring" uitmeten.

Waar was ik? Ah, bij "On topic maar weer.".

On topic maar weer.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ik ben geruime tijd geleden overgestapt van een Cube LTD 4 hardtail naar een SANTOS SFS en recentelijk naar een Liteville 301 Full suspension. Ik rijd voornamelijk langere stukken en merk dat met name op de Liteville het klimmen voor mij stukken beter gaat als op de HT (cube) of zelfs de Santos sfs.
Bij langere ritten en technisch wat uitdagender stukken merk ik vooral dat de Fully er voor zorgt dat ik ontspannender op de fiets zit en daardoor minder snel vermoeid raakt. Echt getallen over snelheidwinst / verlies heb ik niet.

Ik denk ook dat er teveel verschillende rijders, mountainbikes en routes zijn om voor iemand anders te bepalen of hij/zij er met een fully op vooruit gaat. Een lange proefrit over bekend terrein met beide gewenste fietsen zal je je eigen vergelijkingsmateriaal opleveren en op basis daarvan kun je beter een beslissing nemen als alleen op basis van ervaringen van anderen.

Over het algemeen zul je de ervaringen zien van mensen die vinden dat de overgang van HT naar Fully voor hun een verbetering zal zijn, ondanks het hogere gewicht.

Gr Rob
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Ed kroket
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: di 24 juli 2007, 11:32
Mijn mountainbike: SCOTT racing 1990 full XT II

Ik ga er vanuit dat je een overweging maakt een epic te gaan kopen.
Je woont in Udenhout.

Waarom ga je niet eens bij Rings langs in Goirle, daar hebben ze testfietsen ( epic ).

Probeer het eens, en ervaar zelf.
Plaats reactie