Ervaringen: van hardtail naar fully
Ideaal gezien moet je kijken naar alle mogelijkheden (veranderingen in geometrie) tussen minimale en maximale veerweg van de vork en demper en alle mogelijke combinaties (je ideaalgeometrie bevind zich steeds op een kruispunt van twee grafieken). Dit is natuurlijk 'onmogelijk' dus iets minder ideaal deel je de veerweg op in stapjes van bijv. 1 mm. Met behulp van de tabellen en grafieken kan je dan ook makkelijk de ideale instellingen vinden voor je type rijstijl of paden. Want je wilt natuurlijk altijd zo goed als mogelijk je ideale zitpositie op je fiets benaderen of nog beter behouden.
Dit is een belangrijke opmerking. Tot pakweg 120 mm zijn de verschillen maar klein, maar zeker bij een LTHT gaat het bij meer veerweg een aardige rol spelen!DaanJ schreef:Zeker met een beetje redelijke veerweg kan het aardig wat schelen.
En inderdaad, bij een FS verandert dus eigenlijk maar weinig, statisch of sag maakt voor de hoeken en zithouding niet uit.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
- Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)
lol, een truukje om wat beter te klimmen met een long travel trail bike is de achtervering vastzetten en de voorkant op de helft (trail mode) daarmee krijg je aan de voorkant je SAG en de achterkant is zo hoog mogelijk. Zit je wat stijler.Lars TB schreef:Dit is een belangrijke opmerking. Tot pakweg 120 mm zijn de verschillen maar klein, maar zeker bij een LTHT gaat het bij meer veerweg een aardige rol spelen!DaanJ schreef:Zeker met een beetje redelijke veerweg kan het aardig wat schelen.
En inderdaad, bij een FS verandert dus eigenlijk maar weinig, statisch of sag maakt voor de hoeken en zithouding niet uit.
Ik weet niet of het nog actueel is maar veel mensen schrikken af van een Epic als ik ze vertel wat de jaarlijkse en 2 jaarlijkse onderhouds kosten zijn voor de vering (brain = +1), zeker als je het laat doen. En propriety techniek leuk is totdat het stuk gaat en je het vaak 'moet' laten maken.
On topic, iedereen in ons fiets groepje is nu over op een Fully, niemand snapt nog waarom ze een hardtail hadden gekozen hadden ze veel eerder moeten doen hoor ik regelmatig.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Andersom kan dus ook paar maanden bezig geweest met de opbouw van een fully
Mn zoon en ik hebben er 2/3 keer mee gereden maar nu staat die al weken stil...
Vooral de 3kg meer daar kunnen we niet aan wennen
Wij rijden er gewoon langzamer mee helaas
Binbenkort maar op marktplaats zetten denk ik
Mn zoon en ik hebben er 2/3 keer mee gereden maar nu staat die al weken stil...
Vooral de 3kg meer daar kunnen we niet aan wennen
Wij rijden er gewoon langzamer mee helaas
Binbenkort maar op marktplaats zetten denk ik
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
- Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth
Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Mijn fully is 2 kg zwaarder dan mijn hardtail was maar heb daar niks van gemerkt. Kan ook komen omdat ik zelf 107 kg ben . Huidige wielset is wel lichter dan in mijn hardtail, dat voel je dan wel weer. Makkelijker accelereren en door de bochten gooien Gebruik mijn lockouts ook nooit meer, ook niet op de weg.
-
- All rounder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
- Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)
Ik zit nog ernstig te twijfelen, eerst nog maar een keer de Shimano AM-701's besteld voor deze zomer. De volgende worden denk ik flats wanneer ik meer de uitdaging ga zoeken de komende jaren.Xfries schreef:Beste beslissing ooit; vorig jaar overstap van hardtail naar fully
Binnenkort van spd naar flats met five ten
Hoop dat ik daar ook zo blij mee ga zijn
Mijn Fully is 1 kg lichter dan mijn vorige en ik moet nog steeds trappen Het zal nooit makkelijker worden maar je wordt wel sneller.
Laatst gewijzigd door BadmonkeyNL op di 27 maart 2018, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Veel grip dat merkte ik wel maar met klimmen vind ik de fully ook waardeloosXfries schreef:Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Mijn fully is 2 kg zwaarder dan mijn hardtail was maar heb daar niks van gemerkt. Kan ook komen omdat ik zelf 107 kg ben . Huidige wielset is wel lichter dan in mijn hardtail, dat voel je dan wel weer. Makkelijker accelereren en door de bochten gooien Gebruik mijn lockouts ook nooit meer, ook niet op de weg.
Nu een sram xx monarch er op gezet maar hij veert nog steeds met klimmen voor mijn gevoel
-
- All rounder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
- Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)
Klimmen is een noodzakelijk kwaad voor mij voordat de fun begins. Daar zit een groot verschil in tussen jou en mij. Als ik klimmen echt leuk zou vinden dan zou ik een racefiets kopen en op strava de COL tjes gaan rijden. Een fully als waardeloos bestempelen .... :S tjabonzaiking schreef:Veel grip dat merkte ik wel maar met klimmen vind ik de fully ook waardeloosXfries schreef:Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Mijn fully is 2 kg zwaarder dan mijn hardtail was maar heb daar niks van gemerkt. Kan ook komen omdat ik zelf 107 kg ben . Huidige wielset is wel lichter dan in mijn hardtail, dat voel je dan wel weer. Makkelijker accelereren en door de bochten gooien Gebruik mijn lockouts ook nooit meer, ook niet op de weg.
Nu een sram xx monarch er op gezet maar hij veert nog steeds met klimmen voor mijn gevoel
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
- Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth
Denk inderdaad dat heel veel "gevoel"is in dit soort dingen. Ik heb dat helemaal niet met klimmen(nou ben ik ook geen echte klimgeit). Veel zaken zijn niet altijd logisch te verklaren. Ik rijd bijvoorbeeld een bepaald klimstuk regelmatig overdag maar ook in het donker. Bij donker heb ik er veel minder moeite mee voor mijn gevoel dan overdag. Dan lijkt het allemaal veel langzamer en moeizamer te gaan en duurt het veel langer voor het gevoel, omdat ik zie hoe ver ik nog moet en hoe steil het is.bonzaiking schreef:Veel grip dat merkte ik wel maar met klimmen vind ik de fully ook waardeloosXfries schreef:Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Mijn fully is 2 kg zwaarder dan mijn hardtail was maar heb daar niks van gemerkt. Kan ook komen omdat ik zelf 107 kg ben . Huidige wielset is wel lichter dan in mijn hardtail, dat voel je dan wel weer. Makkelijker accelereren en door de bochten gooien Gebruik mijn lockouts ook nooit meer, ook niet op de weg.
Nu een sram xx monarch er op gezet maar hij veert nog steeds met klimmen voor mijn gevoel
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
- Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth
Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Mijn fully is 2 kg zwaarder dan mijn hardtail was maar heb daar niks van gemerkt. Kan ook komen omdat ik zelf 107 kg ben . Huidige wielset is wel lichter dan in mijn hardtail, dat voel je dan wel weer. Makkelijker accelereren en door de bochten gooien Gebruik mijn lockouts ook nooit meer, ook niet op de weg.[/quote]
Veel grip dat merkte ik wel maar met klimmen vind ik de fully ook waardeloos
Nu een sram xx monarch er op gezet maar hij veert nog steeds met klimmen voor mijn gevoel[/quote]
Klimmen is een noodzakelijk kwaad voor mij voordat de fun begins. Daar zit een groot verschil in tussen jou en mij. Als ik klimmen echt leuk zou vinden dan zou ik een racefiets kopen en op strava de COL tjes gaan rijden. Een fully als waardeloos bestempelen .... :S tja[/quote]
+1 Dat ook ja
Veel grip dat merkte ik wel maar met klimmen vind ik de fully ook waardeloos
Nu een sram xx monarch er op gezet maar hij veert nog steeds met klimmen voor mijn gevoel[/quote]
Klimmen is een noodzakelijk kwaad voor mij voordat de fun begins. Daar zit een groot verschil in tussen jou en mij. Als ik klimmen echt leuk zou vinden dan zou ik een racefiets kopen en op strava de COL tjes gaan rijden. Een fully als waardeloos bestempelen .... :S tja[/quote]
+1 Dat ook ja
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Ik wil de fully niet afkraken maar hij blijft bij ons gewoon staan helaas
Zond
Zond
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
- Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth
Inderdaad zonde.. verkopen dan maar? Enne ieder zijn meug qua fiets,fully of hardtail, als je er maar van genietbonzaiking schreef:Ik wil de fully niet afkraken maar hij blijft bij ons gewoon staan helaas
Zond
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ligt er maar aan welke fully je rijdt, natuurlijk.bonzaiking schreef:Veel grip dat merkte ik wel maar met klimmen vind ik de fully ook waardeloosXfries schreef:Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Mijn fully is 2 kg zwaarder dan mijn hardtail was maar heb daar niks van gemerkt. Kan ook komen omdat ik zelf 107 kg ben . Huidige wielset is wel lichter dan in mijn hardtail, dat voel je dan wel weer. Makkelijker accelereren en door de bochten gooien Gebruik mijn lockouts ook nooit meer, ook niet op de weg.
Nu een sram xx monarch er op gezet maar hij veert nog steeds met klimmen voor mijn gevoel
Als je klimeigenschappen (en/of sprinteigenschappen) in makkelijk terrein van een fully erg belangrijk vindt kun je ook kiezen voor een 100-120mm race/marathonfully, met lockout. Met een druk op de knop op het stuur lock ik en demper en vork, heerlijk! En op een hele technische steile wortel/stenenklim is 'open' rijden juist extra lekker: nog meer tractie tijdens de klim!
Heb daarbij ook nog een dropper, dus voor bergaf en voor hard door elke bocht is 'ie ook prima uitgerust voor het stevigere XC-werk, 'ondanks' zijn 'slechts' 100mm. Dropper vind ik wat dat betreft relatief meer waard dan de hoeveelheid veerweg (elke hardtail wordt ook potenter en leuker in de afdalingen en op technische trails met een dropper...).
Wil je een fully die nog meer aan kan, qua technisch terrein (dan heb ik het al over zware Ardennentrails, alpen, bikeparks), dan krijgen de fully's nog meer veerweg voor/achter, en die fully's zijn niet meer te locken. Dan moet je het doen met een uitgekiend veersysteem, evt met een 'platform' functie, en met meer gewicht... En nee, bergop ben je dan zeker niet meer de snelste/efficiëntste... bergaf heb je daarentegen dan des te meer lol.
't Is dus maar waar je je focus op wil leggen met je fully.
Laatst gewijzigd door aurelius op di 27 maart 2018, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.