Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

navigatorT1000 schreef:Is het er beter of minder op geworden ??
Voordat ik begin te vertellen waarom in mijn beleving een HT (het liefst met starre vork) altijd beter is:

Wanneer/waardoor wordt het er voor jou beter of juist minder op?
Het is hier geen ponykamp!
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Ik ben van een hardtail overgestapt naar fully met beperkte veerweg, en wil niet meer terug.
waarom?
de achterdempers tegenwoordig hebben bijna allemaal wel een antipompsysteem, en die werken over het algemeen zo goed dat je nauwelijks aan efficiëntie zal inboeten ten opzichte van een hardtail. En de achtervering zorgt er in hobbelige klimmen wel weer voor dat het achterwiel de grond beter volgt waardoor je betere grip hebt, waardoor je vaak op een goed afgestelde XC-fully verder zal komen op de klim dan op een spijkerharde hardtail met gelijke geometrie.

Maar er zijn zoveel meer dingen die het rijgedrag bepalen dan alleen de aanwezigheid van achtervering... ik denk dat er overall geen betere van de twee is. Bij een marathon kiezen de meesten voor een fully vanwege het comfort dat vermoeidheid deels tegengaat, terwijl bij een korte XC-wedstrijd de start zobelangrijk is dat dat kleine beetje extra rendement van een hardtail het verschil kan maken.
Just my 2 cents :-q
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

ik heb een hardtail en een fully (epic).
Maar het ligt er vooral aan wat je gaat doen ivm keuze van de fiets.

Lange toertochten (ca100km) doe ik eigenlijk het meeste op de epic en kortere ritjes (tot zo'n 70km) pak ik vaak de hardtail.
Zeker de starre voorvork in de hardtail maakt het wel wat vermoeiender, maar het heeft op zich ook wel weer iets.

Kijk eerst maar eens waarvoor je je fiets wilt gaan gebruiken en wat je persoonlijke voorkeuren zijn en zoek daarbij de goede fiets uit.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

goede ervaring!
ligt er wel aan welke FS natuurlijk ;)
rogersantos
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 24 april 2007, 17:06

Ik ben van een scalpel naar star gegaan en wil nooit meer terug, denk ik.
Laat nooit je fiets onbewaakt staan bij wedstrijden, marathons en toertochten!
Yoriz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 19:47
Mijn mountainbike: Epic Expert 2007 of zoiets...
Contacteer:

Zelf heb ik ook lang getwijfeld over de overstap van HT naar de Epic. Na een korte gewenningsperiode (techniek, rijgedrag) wil ik echt niet meer terug naar een HT. Comfort van de Epic maakt het hogere gewicht meer dan goed. Op technische passages ben je sneller. Alle andere zaken zijn hierboven al gezegd. Succes met je keuze...
www.upsndowns.nl (mijn persoonlijke ATB-site)
Lady Scott
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:51
Mijn mountainbike: Scott Contessa Scale Carbon

Heb inmiddels zowel een Fully en een Hardtail maar ik vind zeker tijdens marathons en meer heuvelachtiger terrein mijn fully fijner en ontspannener rijden!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lady Scott schreef:Heb inmiddels zowel een Fully en een Hardtail maar ik vind zeker tijdens marathons en meer heuvelachtiger terrein mijn fully fijner en ontspannener rijden!
Hier hetzelfde, ik heb een Trek HT voor in de winter en hier in de buurt wat rond te knoteren.
En voor Limburg, de Ardennen en marathons gebruik ik mijn Trek Feul EX.

Maar qua acceleratie is het eigenlijk niet eerlijk om 2 fietsen met verschillende onderdelen met elkaar te vergelijken.
Zo is mijn fully evenzwaar als mijn hardtail. maar omdat in mijn fully de wielen een heel stuk lichter zijn accelereert deze een heel stuk sneller.

Op lange afstanden > 40 km, begin ik wel goed het verschil te merken tussen beide fietsen.
en over het verschil qua grip en controle betreft...
Daar ga ik nog niet eens iets over zeggen, das zo klaar een klontje.
"Al eens een crossmoter met starre achterbrug gezien ?"
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Guillaume
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 20:22
Mijn mountainbike: Giant Boulder Alu Lite
Contacteer:

JeroenK schreef: Verder: Meer kunnen blijven zitten = minder vermoeidheid, zowel bergaf als bergop. Van gewip heb ik erg weinig gemerkt, wellicht door de pro-pedal demper. Hier moet bij gezegd worden dat ik ook op mijn HT liever blijf zitten en een hoog toerental draai, dan ga staan in een grotere versnelling.
Ik denk dat het erg veel aan de techniek van de rijder ligt, want als ik dit zo lees is een FS erg geschikt voor jou, omdat je veel wil blijven zitten. Ik zelf heb dan een uber-low-budget hardtail maar kan in afdalingen weinig snelheidsverschil merken, maar dat komt misschien omdat ik direct ga staan en met heel mijn lichaam mee veer als ik obstakels tegenkom, omdat ik dat gewend ben vanuit het crossen.

Maar ik wil je wel een tip geven dat wanneer je over veel boomwortels heen rijdt en toch wilt blijven zitten je juist het beste een veel hogere versnelling kunt pakken omdat je dan veel minder van de hobbels merkt, ook zonder SPD pedalen! :)

Wel moet ik zeggen dat ik wel last krijg van m'n rug op die paadjes op de heide met veel korte hobbels achter mekaar bij lage tochten, dus daar is een FS misschien toch beter voor. Maar als ik de argumenten zo lees wil ik toch ook nog wel eens aan de FS, omdat veel mensen zeggen weinig last te hebben van energie verlies in de vering.
Als je nooit over het randje gaat, weet je ook niet waar 't randje zit...
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Oh, zo had ik het niet eens bekeken of bedoeld.

Ik wil niet per se blijven zitten, ik doe wat sneller is! Oftewel: Hobbels veer ik af door te gaan staan. Ik heb op die Rush een technische rotsklim gereden (zo'n "kijken hoe ver je komt"-klim). Daar waar ik op mijn hardtail een aantal keren mijn achterwiel actief over obstakels had getrokken, kon ik op die fully gewoon blijven zitten, doordraaien en tractie houden.

Yep, met de juiste techniek kun je prima hobbels afveren op je hardtail. Echter: Het kost gewoon meer kracht en je moet meer moeite doen om tractie te houden. Hoe je techniek ook is, je hebt baat bij een fully op bepaalde parcoursen. Het is wel zo dat rijders met meer techniek minder voordeel van een fully zouden hebben, maar het voordeel blijft naar mijn idee.

Bedenk ook maar eens waar het aan ligt dat je weinig snelheidsverschil merkt. Ik had helemaal niet het idee dat ik erg hard ging in de afdalingen, op de FS. Reken maar dat ik in werkelijkheid een stuk harder ging! Op en neer stuiteren op je ongeveerde fiets geeft een flinke snelheidsensatie, maar is gegarandeerd langzamer op de afdalingen die wij deden. Allerlei magazins hebben zich daar al eens over verbaast: Gevoel zegt langzamer en tijd zegt sneller.
M a r c 0
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 21:28
Mijn mountainbike: Cannondale Taurine SL
Contacteer:

Zonder twijfel een HT;
Dat is puur, 100% gevoel, in de meeste gevallen mooier, onderhoudsvriendelijker etc.

Tja HT fan hè!
Innovate or Die
Guillaume
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 20:22
Mijn mountainbike: Giant Boulder Alu Lite
Contacteer:

JeroenK schreef:Oh, zo had ik het niet eens bekeken of bedoeld.

Ik wil niet per se blijven zitten, ik doe wat sneller is! Oftewel: Hobbels veer ik af door te gaan staan. Ik heb op die Rush een technische rotsklim gereden (zo'n "kijken hoe ver je komt"-klim). Daar waar ik op mijn hardtail een aantal keren mijn achterwiel actief over obstakels had getrokken, kon ik op die fully gewoon blijven zitten, doordraaien en tractie houden.

Yep, met de juiste techniek kun je prima hobbels afveren op je hardtail. Echter: Het kost gewoon meer kracht en je moet meer moeite doen om tractie te houden. Hoe je techniek ook is, je hebt baat bij een fully op bepaalde parcoursen. Het is wel zo dat rijders met meer techniek minder voordeel van een fully zouden hebben, maar het voordeel blijft naar mijn idee.

Bedenk ook maar eens waar het aan ligt dat je weinig snelheidsverschil merkt. Ik had helemaal niet het idee dat ik erg hard ging in de afdalingen, op de FS. Reken maar dat ik in werkelijkheid een stuk harder ging! Op en neer stuiteren op je ongeveerde fiets geeft een flinke snelheidsensatie, maar is gegarandeerd langzamer op de afdalingen die wij deden. Allerlei magazins hebben zich daar al eens over verbaast: Gevoel zegt langzamer en tijd zegt sneller.
Ah, bedankt voor de verduidelijking en excuses voor de misinterpretatie vn mijn kant, maar je zou idd wel eens gelijk kunnen hebben dat afdalingen sneller gaan op een FS dan je denkt. De tijd zal het leren. (wanneer ik een FS koop :) )
Als je nooit over het randje gaat, weet je ook niet waar 't randje zit...
Petertyuh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 6 juni 2007, 14:39
Mijn mountainbike: Scott Genius MC-20 (2006)

Ik heb ooit een HT gehad in het budget segment, onder de 200 hollandse florijnen (jaja, dat is nog van vroegah). Het was een erg leuk fietsje en erg klein. Toen ging de verkoop van: als deze maat niet voorradig is, pakken we een andere maat...

Dit was de eerste en laatste keer dat ik over mijn HT heb gesproken, vanaf nu bestaat ie officieel niet meer.

Toen kreeg ik een budget fully van 1500 tot 2000 gulden (ja, ook van vroegah) die best lang mee ging/gaat. Hij doet het nu vooral goed als stap-fiets.
Dat is een ongelooflijke wip-kip (wat wil je ook voor dat geld) die toch best vermakelijk was. Rendement moet je het niet over hebben maar comfort was als een Franse auto.

Daarna heb ik een enorme (r)evolutie meegemaakt (er kwamen ineens euro's en alles was duurder) en heb toen mijn huidige Scott Genius MC-20 gekocht. Sindsdien heb ik ook medelijden met mijn vrienden op hun HT-tje tijdens een lange tocht. Wat een heerlijke fiets is dat zeg. En hij heeft ook rendement (je zou het niet verwachten) en nog een hoog rendement ook. Als ik een beetje kracht zet lijkt het net of mijn fiets vanzelf er vandoor gaat, en moet ik me het apenzuur trappen om mijn eigen fiets bij te houden.

Eigenlijk zijn mijn fietsen nooit te vergelijken geweest omdat ze allemaal uit een andere tijd komen en een compleet andere prijs hadden, maar ik ga niet meer terug naar een HT. Of het moet een reetfiets zijn, daarbij heb je simpelweg niet veel keus.
Daarom heb ik ook wielen met straatbanden voor mijn fully....
Net deed ie het nog...
spinning74
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 9 januari 2007, 11:31
Mijn mountainbike: heeft ronde wielen
Contacteer:

Heb zelf ook de overstap gemaakt naar fully(stumpjumer fsr) een moet eerlijk zeggen mis mijn ht niet in het bos. Met de fully rijdt ik veel makelijker lange afstanden en het klimmen gaat na wat gewenning ook makelijker (kan langer blijven zitten) Mijn ht gebruik ik voor woon/werk das toch alleen maar asfalt. Dus als je voor comfoor gaat neem je naar mijn mening en fully :D
op zoek naar suiker oom
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Ik ga binnekort maar is voor een test fiets een fully,kijken of ik het verschil merk op de lange afstand :wink:
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
Plaats reactie