Voordat ik begin te vertellen waarom in mijn beleving een HT (het liefst met starre vork) altijd beter is:navigatorT1000 schreef:Is het er beter of minder op geworden ??
Wanneer/waardoor wordt het er voor jou beter of juist minder op?
Voordat ik begin te vertellen waarom in mijn beleving een HT (het liefst met starre vork) altijd beter is:navigatorT1000 schreef:Is het er beter of minder op geworden ??
Hier hetzelfde, ik heb een Trek HT voor in de winter en hier in de buurt wat rond te knoteren.Lady Scott schreef:Heb inmiddels zowel een Fully en een Hardtail maar ik vind zeker tijdens marathons en meer heuvelachtiger terrein mijn fully fijner en ontspannener rijden!
Ik denk dat het erg veel aan de techniek van de rijder ligt, want als ik dit zo lees is een FS erg geschikt voor jou, omdat je veel wil blijven zitten. Ik zelf heb dan een uber-low-budget hardtail maar kan in afdalingen weinig snelheidsverschil merken, maar dat komt misschien omdat ik direct ga staan en met heel mijn lichaam mee veer als ik obstakels tegenkom, omdat ik dat gewend ben vanuit het crossen.JeroenK schreef: Verder: Meer kunnen blijven zitten = minder vermoeidheid, zowel bergaf als bergop. Van gewip heb ik erg weinig gemerkt, wellicht door de pro-pedal demper. Hier moet bij gezegd worden dat ik ook op mijn HT liever blijf zitten en een hoog toerental draai, dan ga staan in een grotere versnelling.
Ah, bedankt voor de verduidelijking en excuses voor de misinterpretatie vn mijn kant, maar je zou idd wel eens gelijk kunnen hebben dat afdalingen sneller gaan op een FS dan je denkt. De tijd zal het leren. (wanneer ik een FS koop )JeroenK schreef:Oh, zo had ik het niet eens bekeken of bedoeld.
Ik wil niet per se blijven zitten, ik doe wat sneller is! Oftewel: Hobbels veer ik af door te gaan staan. Ik heb op die Rush een technische rotsklim gereden (zo'n "kijken hoe ver je komt"-klim). Daar waar ik op mijn hardtail een aantal keren mijn achterwiel actief over obstakels had getrokken, kon ik op die fully gewoon blijven zitten, doordraaien en tractie houden.
Yep, met de juiste techniek kun je prima hobbels afveren op je hardtail. Echter: Het kost gewoon meer kracht en je moet meer moeite doen om tractie te houden. Hoe je techniek ook is, je hebt baat bij een fully op bepaalde parcoursen. Het is wel zo dat rijders met meer techniek minder voordeel van een fully zouden hebben, maar het voordeel blijft naar mijn idee.
Bedenk ook maar eens waar het aan ligt dat je weinig snelheidsverschil merkt. Ik had helemaal niet het idee dat ik erg hard ging in de afdalingen, op de FS. Reken maar dat ik in werkelijkheid een stuk harder ging! Op en neer stuiteren op je ongeveerde fiets geeft een flinke snelheidsensatie, maar is gegarandeerd langzamer op de afdalingen die wij deden. Allerlei magazins hebben zich daar al eens over verbaast: Gevoel zegt langzamer en tijd zegt sneller.