Malleyall schreef:Fietsen met de fully voelt voor mij een klein beetje als valsspelen wanneer je weet wat het lichaam te verduren heeft op de hardtail, maar dat vind ik niet erg als ik mijn (onder)rug daarmee ontzie.
Dat snap ik niet...
Het is gebruikmaken van de vooruitgang van de techniek, heeft niets met valsspelen te maken.
We rijden toch ook niet meer met auto's met houten wielen en zonder vering?
Er is geen goed of slecht in deze discussie, gaat er om wat je zelf prettig vind.
Malleyall schreef:Fietsen met de fully voelt voor mij een klein beetje als valsspelen wanneer je weet wat het lichaam te verduren heeft op de hardtail, maar dat vind ik niet erg als ik mijn (onder)rug daarmee ontzie.
Dat snap ik niet...
Het is gebruikmaken van de vooruitgang van de techniek, heeft niets met valsspelen te maken.
We rijden toch ook niet meer met auto's met houten wielen en zonder vering?
Er is geen goed of slecht in deze discussie, gaat er om wat je zelf prettig vind.
Mijn fully vind ik prettiger en die is 'luier' te berijden (veel minder uit het zadel e.d.) dan mijn hardtail en dat doe ik dan ook, vandaar de vergelijking met valsspelen.
Vraag niet naar de weg want iedereen is de weg kwijt!
Malleyall schreef:Fietsen met de fully voelt voor mij een klein beetje als valsspelen wanneer je weet wat het lichaam te verduren heeft op de hardtail, maar dat vind ik niet erg als ik mijn (onder)rug daarmee ontzie.
Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Op de lokale rondjes in NL wellicht maar daar heb ik mijn fully niet voor gekocht.
Ik rij technischer terrein met mijn fully dan dat ik op mn hardtail deed en door de verende achterzijde is dit ook nog eens iets veiliger door het achterwiel wat contact blijft houden met de ondergrond.
Overigens rij ik op mijn hardtail fatbike nog technischer maar dat komt door de enorme grip
Ik kreeg juist last van mijn rug toen ik een fully reed. Kwam denk ik door de luiere zit, minder vaak staan etc. Jammer want het comfort op bv wortelpaden etc beviel me wel, net als de grip.
Dat is een vaak gehoorde klacht. Je moet met een fully ook eigenlijk dezelfde rijstijl blijven hanteren als met een hardtail.
Daarom ben ik erg blij dat ik de luxe heb om te kunnen afwisselen. Als ik teveel op de fully rijd, wordt ik inderdaad ook lui. Doe ik dan weer een paar ritjes op de hardtail, dan wordt mijn rijstijl vanzelf weer actiever.
Ik heb dik 15 jaar mtb ervaring. Laatste 10 jaar op C'dale. Waarvan 3 jaar op een Scalpel 68mm. (Tot 2000)
De Scalpel was in de 26er tijdperk een fantastische race machine. Maar ja, nu zijn er de 29ers. Ik vind hierdoor voor de Nederlandse mtb begrippen een fully overdone. Kom je een slecht stukje tegen, dan kom je uit het zadel. Voor de rest kan ik de de extra Kg van een fully goed missen.
Het komt er natuurlijk op neer zoals je biken zelf wilt beleven en ervaren. Het vangt natuurlijk terrein oneffenheden op, en geeft extra contact. Maar is dit relevant op de Nederlandse parcoursen, op snelheid niet denk ik, maar meer op comfort.
I Cannondale myself. schreef:... Maar is dit relevant op de Nederlandse parcoursen, ...
Juist in NL!!! Vanwege het gebrek aan vooral afdalingen zit je hier eigenlijk de hele tijd, waar je in de heuvels en bergen in het buitenland juist veel staat (afdalingen of een echt technische klim met rotsen).
Als minder getrainde rijder kom je niet zo actief uit het zadel en dan word je echt gek van al die kuilen op de meeste Nederlandse rondjes.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mijn bevindingen na 1 jaar een 29er Fully gereden te hebben.
Lees: Met een degelijk lockout systeem.
+ Tractie bergop
+ Tractie bergaf
+ Algehele vermoeidheid na een marathon of lange dag in het zadel
+ Comfort
+ Relaxte speelse houding
- Iets meer gewicht
- De lockout functie is meer dan goed, enkel is een hardtail toch makkelijker in een sprint of een onverwacht stijl stuk.
Uiteindelijk gewoon een prima bike voor mijn gebruik tijdens marathons, dagjes Ardennen, vakantie, relaxte toertjes etc.
Als ik star en hard wil pak ik de racert wel....