Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Malleyall schreef:Fietsen met de fully voelt voor mij een klein beetje als valsspelen wanneer je weet wat het lichaam te verduren heeft op de hardtail, maar dat vind ik niet erg als ik mijn (onder)rug daarmee ontzie.
Dat snap ik niet...

Het is gebruikmaken van de vooruitgang van de techniek, heeft niets met valsspelen te maken.
We rijden toch ook niet meer met auto's met houten wielen en zonder vering?

Er is geen goed of slecht in deze discussie, gaat er om wat je zelf prettig vind.
Malleyall
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Stumpjumper comp 29er

mini_me schreef:
Malleyall schreef:Fietsen met de fully voelt voor mij een klein beetje als valsspelen wanneer je weet wat het lichaam te verduren heeft op de hardtail, maar dat vind ik niet erg als ik mijn (onder)rug daarmee ontzie.
Dat snap ik niet...

Het is gebruikmaken van de vooruitgang van de techniek, heeft niets met valsspelen te maken.
We rijden toch ook niet meer met auto's met houten wielen en zonder vering?

Er is geen goed of slecht in deze discussie, gaat er om wat je zelf prettig vind.
Mijn fully vind ik prettiger en die is 'luier' te berijden (veel minder uit het zadel e.d.) dan mijn hardtail en dat doe ik dan ook, vandaar de vergelijking met valsspelen.
Vraag niet naar de weg want iedereen is de weg kwijt!
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Malleyall schreef:Fietsen met de fully voelt voor mij een klein beetje als valsspelen wanneer je weet wat het lichaam te verduren heeft op de hardtail, maar dat vind ik niet erg als ik mijn (onder)rug daarmee ontzie.
Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Op de lokale rondjes in NL wellicht maar daar heb ik mijn fully niet voor gekocht.
Ik rij technischer terrein met mijn fully dan dat ik op mn hardtail deed en door de verende achterzijde is dit ook nog eens iets veiliger door het achterwiel wat contact blijft houden met de ondergrond.
Overigens rij ik op mijn hardtail fatbike nog technischer maar dat komt door de enorme grip
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik pleit voor star. En houten wielen. De rest is valsspelen :bier: .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Kapitein Iglo schreef:Ik pleit voor star. En houten wielen. De rest is valsspelen :bier: .
Pennyfarthing, de rest is valsspelen

Edit: voor diegene die niet weet wat een pennyfarthing is
http://youtu.be/4vqTpw6L2pI" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door EL Maroq op do 19 februari 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik moest even googlen op die term... Maar: ja :-q !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik kreeg juist last van mijn rug toen ik een fully reed. Kwam denk ik door de luiere zit, minder vaak staan etc. Jammer want het comfort op bv wortelpaden etc beviel me wel, net als de grip.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat is een vaak gehoorde klacht. Je moet met een fully ook eigenlijk dezelfde rijstijl blijven hanteren als met een hardtail.
Daarom ben ik erg blij dat ik de luxe heb om te kunnen afwisselen. Als ik teveel op de fully rijd, wordt ik inderdaad ook lui. Doe ik dan weer een paar ritjes op de hardtail, dan wordt mijn rijstijl vanzelf weer actiever.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Ik heb dik 15 jaar mtb ervaring. Laatste 10 jaar op C'dale. Waarvan 3 jaar op een Scalpel 68mm. (Tot 2000)
De Scalpel was in de 26er tijdperk een fantastische race machine. Maar ja, nu zijn er de 29ers. Ik vind hierdoor voor de Nederlandse mtb begrippen een fully overdone. Kom je een slecht stukje tegen, dan kom je uit het zadel. Voor de rest kan ik de de extra Kg van een fully goed missen.
Het komt er natuurlijk op neer zoals je biken zelf wilt beleven en ervaren. Het vangt natuurlijk terrein oneffenheden op, en geeft extra contact. Maar is dit relevant op de Nederlandse parcoursen, op snelheid niet denk ik, maar meer op comfort.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I Cannondale myself. schreef:... Maar is dit relevant op de Nederlandse parcoursen, ...
Juist in NL!!! Vanwege het gebrek aan vooral afdalingen zit je hier eigenlijk de hele tijd, waar je in de heuvels en bergen in het buitenland juist veel staat (afdalingen of een echt technische klim met rotsen).

Als minder getrainde rijder kom je niet zo actief uit het zadel en dan word je echt gek van al die kuilen op de meeste Nederlandse rondjes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Mijn bevindingen na 1 jaar een 29er Fully gereden te hebben.
Lees: Met een degelijk lockout systeem.

+ Tractie bergop
+ Tractie bergaf
+ Algehele vermoeidheid na een marathon of lange dag in het zadel
+ Comfort
+ Relaxte speelse houding
- Iets meer gewicht
- De lockout functie is meer dan goed, enkel is een hardtail toch makkelijker in een sprint of een onverwacht stijl stuk.

Uiteindelijk gewoon een prima bike voor mijn gebruik tijdens marathons, dagjes Ardennen, vakantie, relaxte toertjes etc.
Als ik star en hard wil pak ik de racert wel....
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik vind dat een lockout niet eens een vereiste is bij een goed werkende en afgestelde fully. Heb het zelf iig nog nooit gemist
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

twowheeler schreef:Ik vind dat een lockout niet eens een vereiste is bij een goed werkende en afgestelde fully. Heb het zelf iig nog nooit gemist
Inderdaad met een goede afstelling heb je geen lockout nodig zeker niet wanneer je een specialized demper met brain hebt.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ik lock mijn Camber bijna nooit, niet nodig ook niet zonder brain.
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Ik vind dat een lockout niet eens een vereiste is bij een goed werkende en afgestelde fully. Heb het zelf iig nog nooit gemist
Nooit gemist of nooit gehad?

nodig zeker niet wanneer je een specialized demper met brain hebt
Das dus een ander verhaal. Iets met appels en peren....

Ik lock mijn Camber bijna nooit, niet nodig ook niet zonder brain.
Zodanig afstellen dat je niet hoeft te locken lijkt me echt sterk. Je blijft dan toch pompbeweging houden als je aanzet of staand klimt?
Plaats reactie