Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 december 2017, 21:41 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Scott Scale & Spark
olivierhacking schreef:
Het klopt dat XC fully's juist strakker sturen met een steilere balhoofdhoek, maar als ik een fully aanschaf dan toch gelijk eentje waarmee ik ook in het buitenland veel opties openhoud!

Afgelopen trip door Schotland bleef ik op mijn Scott Spark toch aardig in het wiel van de gids op zijn Merida one sixty. Of vertrok ik als laatste boven van de berg (foto maken) en was als één van de eerste beneden. Je fietsje goed tunen doet ook een hoop.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: wo 31 januari 2018, 10:03 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Scott Scale & Spark
Een brain gaat pas open als deze een klap van onderen krijgt. Zal dus altijd iets later zijn dan een systeem zonder.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: do 1 februari 2018, 07:53 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
Heb een paar keer op een fiets met brain achtervering gereden en hij veert idd niet als je staand klimt.
Voorvork met brain zal wel hetzelfde zijn.

Strava: https://www.strava.com/athletes/1890561

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2018, 19:11 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
't is misschien wel al voorbij gekomen, maar hoe zit het met de maat, als je een HT met Reach X en stack Y hebt (en daar ben je tevreden mee) zou je dan bij de overstap naar fully ook voor een frame met reach X en stack Y kiezen, of doe je dan wat anders?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2018, 19:23 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Komt uit Zuid Afrika
Bij een hardtail doe je dat toch ook?
Daar heb je ook te maken met de sag van de voorvork?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2018, 19:31 
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: is grijs en groen
Nee, jouw ideale framemaat verandert niet omdat je wel of niet achtervering hebt.
Het is wel zo dat 'moderne' FS bikes wat langer worden gemaakt, maar vaak ook weer een steilere zithoek hebben wat dat compenseert.

Als je goed zit op jouw HT moet je de geometrie opzoeken of meten, en dat vergelijken met de FS om alles zeker te weten. Vaak hebben fabrikanten ook de geo van oude fietsen online staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2018, 20:44 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
dat idee had ik ook, stack en reach zijn immers maten de weinig te maken hebben met de vraag of een frame veert of niet, maar toch zat/zit er in mijn achterhoofd iets te knagen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 10:35 
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: twee mooie :-)
Je kunt op zoveel fietsen een goede zit creëren, al zal het natuurlijk wel wat anders rijden.
Als ik de maten van mijn oude (26er) fully vergelijk met waar ik nu op rijdt... vroeger zou ik dit soort maten meteen afgedaan hebben als veel te lang, nu zit ik er net zo goed op als toen op een korte fiets. Wel met een ander rijgedrag.

Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 14:42 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
kermit schreef:
Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.

Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 15:38 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Star en single speed
Lars TB schreef:
kermit schreef:

Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!

Precies dit. Bij een hardtail wordt je reach een stukkie langer als hij inveert, en je stack lager. Bij een fully is het andersom. Zeker met een beetje redelijke veerweg kan het aardig wat schelen. Dus een hardtail zou je met iets kortere reach en hogere stack moeten nemen, vergeleken met je fully, om ongeveer hetzelfde uit te komen. Hoeveel precies, dat hangt van de hoeken en veerwegen af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 18:11 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9
Lars TB schreef:
kermit schreef:

Als je daar rekening mee wil houden ben je wel even bezig. Als je sag toevoegt aan de maten in statische geometrietabellen zul je zien dat er bijna geen maat hetzelfde blijft. Hieraan rekenen is voor de gemiddelde biker niet te doen. Dan moet je al een CAD programma hebben of heel veel goniometrisch talent. Het zou eigenlijk beter zijn als alle fabrikanten statische geometrie en geometrie met sag zouden opgeven.

Ragley doet dit, maar dan alleen met de balhoofdhoek. Kijk hier maar eens.
Let even op hoeveel dat scheelt, 65 graden statisch vs 66.5 graden met 25% sag op een 130mm vork.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 20:01 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is onderweg
Flow&Co schreef:
Let even op hoeveel dat scheelt, 65 graden statisch vs 66.5 graden met 25% sag op een 130mm vork.

Het balhoofd veranderd ongeveer 0.5 graad per CM verschil in vorklengte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 20:29 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Precies. Zo nauwkeurig hoef je dat toch niet te weten. Bovendien heeft een fully voor en achter vrijwel evenveel sag dus maakt het voor de hoeken niks uit. Hoogstens voor de lengte van de achterbrug (bij inveren wordt die meestal iets langer).

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 20:44 
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: twee mooie :-)
Lars TB schreef:
kermit schreef:

Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet.
Ik neem aan dat de fabrikanten daar rekening mee houden? Dus de stackwaarde aanpassen aan de bb-hoogte? Anders zou je op elke fully met veel veerweg erg diep zitten en dat is volgens mij niet zo. De voorkant komt sowieso ook al mee omhoog door de langere vorken in zulke fietsen.

Volgens mij kun je ook niet standaard zeggen dat bepaalde waardes bij een fully op manier x veranderen bij inveren. Soms veert de voorkant meer in, soms de achterkant, soms gaan ze gelijk op en dat wisselt misschien wel elke seconde. Met dat soort continue veranderingen kun je toch geen rekening houden?

Maar ik heb een beetje het idee dat het (weer ;-) ) erg theoretisch wordt zo. Voor mij maakt het iig geen verschil of ik naar een ht of fully zit te kijken bij de keuzes voor bepaalde geometrie-waarden, om maar even op de oorspronkelijke vraag terug te komen.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: vr 16 maart 2018, 11:11 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9
Kortom: je kunt beter statische waardes vergelijken en een beetje moeite steken in het afstellen van je zadel en stuur. Dan moet het altijd lukken om de juiste zit te vinden.
Er blijven nog genoeg andere verschillen tussen een HT en Fully over om je druk over te maken.

Wil je dan toch per se dezelfde geo, dan koop je een Scott Scale RC en een Spark RC. Die zijn ontworpen met het doel om wedstrijdrijders dezelfde geometrie op beide platformen te bieden.

Profiel  

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65  Volgende