Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BikingDaddy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 10:38
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL6
Contacteer:

Ik rijd al jaren XC met platforms en ben er ooit 1 keer afgegleden met als extra wat krassen in m'n kuit.Ook bij modderige omstandigheden blijven mijn voetjes gewoon op de pedalen staan zonder dat ik me druk hoef te maken over afschieten.Zal wel door de punten komen die erop zitten.Dus wat mij betreft kan je gewoon met platforms de XC-parcours nemen die je tegenkomt.

Afbeelding

Het is maar net wat je gewend bent.Voor mij hoeft 't niet anders. :-q

Greetzzz Marc
Canyon Yippigayee.
Het bouwen is eigenlijk leuker dan het rijden!
meridaathens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 19:20

BikingDaddy schreef:
Het is maar net wat je gewend bent.Voor mij hoeft 't niet anders. :-q

Greetzzz Marc
tering wat een moordwapen heb je daar!! :-{ :o
Dopehead.NL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: ma 8 oktober 2007, 22:47
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29er
Contacteer:

Ik rijd met zo'n combi pedaal, normaal gesproken klik ik wel altijd in.
Mochten mijn fietsschoenen eens niet op tijd droog zijn, of ik wil om andere redenen fietsen met 'normale' schoenen. dan gaat dat ook.
Wel even zoeken naar de 'juiste' kant van de pedaal, maar dat heb je zo onder de knie.

Afbeelding

Bijna vergeten : als je een moeilijk stukje track aan ziet komen krijgt en je bent bang dat je misschien onderuit gaat en niet optijd los zal komen , kan je van te voren al uitklikken en met je spd schoenen gewoon de beugelkant van de pedaal gebruiken.
Ideaal voor beginnende spd gebruikers, wel wat duurder deze combi pedaal. 53 Euro dacht ik.
Laatst gewijzigd door Dopehead.NL op vr 28 december 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dunno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 30 oktober 2007, 15:35

Sneeck schreef:
Voor langzame, technische stukken --> platform, skateschoenen(vanz, dc shoe's, etc.) en protectie :-q
Heb een tijdje met m'n Vans Old Skool gereden, maar is toch niet helemaal optimaal gezien de dikte van de zool...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

dunno schreef:Heb een tijdje met m'n Vans Old Skool gereden, maar is toch niet helemaal optimaal gezien de dikte van de zool...
Hmm, ik vind/vond het altijd juist de ideale combinatie (~10 jaar Vans i.c.m. Crupi Squares gereden op een BMX).
Dopehead.NL schreef:Ideaal voor beginnende spd gebruikers, wel wat duurder deze combi pedaal. 53 Euro dacht ik.
Ze zijn aanzienlijk goedkoper te vinden: Rose...

Persoonlijk zou ik om "van te voren al uitklikken en met je spd schoenen gewoon de beugelkant van de pedaal gebruiken" de PD-M434 halen, die zijn nog een stukje goedkoper en dan heb je wel een "volwaardig" SPD-pedaal...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

@ dunno,

Je zult wel begrijpen dat er verschillende modellen Vans zijn met elk verschillende diktes zolen. De "Off the Wall" serie is érg goed, super schoentjes. Tezamen met speci lo pro mag 2 pedaaltjes een killer-combo. Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe breed je voeten(schoenen) en hoe je breed je pedalen zijn.

Maar de zool dikte geldt ook voor spd schoenen, koop je "budget" schoentjes voel je veel meer het draagvlak van de cleat dan de duurde die allemaal een enorm stijve carbon zool hebben die de kracht veel beter verdeelt.
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Grim
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 13 juni 2007, 21:57

Hee allemaal, vandaag voor het eerst met SPD-pedalen gefietst. Eerst had ik toeclips, later gewone platformpedalen. Uiteindelijk toch SPD-pedalen en schoenen gekocht, maar voor mij nooit meer zonder. Je hebt meer controle over je fiets, je voeten blijven ook op lastige (lees: zeer hobbelige) passages gewoon staan (wat dat betreft zou ik dus juist voor dit soort passages inklikken...) op de pedalen en kunnen er niet vanaf schieten. Als laatste, en dit vind ik het grootste voordeel: je trapt altijd met twee benen. Met platformpedalen altijd maar met min of meer één been tegelijk, namelijk het been dat je naar beneden duwt. Met SPD-pedalen trek je tegelijkertijd ook je pedaal omhoog, waardoor je véél meer kracht kunt zetten op je pedaal. Met name tijdens het klimmen en accelereren is dat gewoon heel erg fijn.


@TS: Als ik jou was zou ik SPD-pedalen gebruiken. Tijdens de ruige passages heb je daarmee meer controle over je fiets en je bent er zeker van dat je voet niet van je pedaal af 'stuitert', wat ik nog wel eens gehad heb tijdens hobbelige passages met platformpedalen. Daarnaast heb je met SPD een voordeel dat je bij het klimmen ook aan je pedalen kunt 'trekken' i.p.v. alleen maar 'duwen'. Lijkt me allemaal reden genoeg om SPD te gebruiken! Nou ja, dat is in ieder geval wat ik zou doen, al begrijp ik de nadelen ervan ook prima.
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

Net als Grim heb ik vandaag voor het eerst met SPD's gereden.

Wat ik het grootste pluspunt vind is extra beenkracht die je klimmend kan generen door het 'trekken' aan de pedalen. Ook hoef ik bij snelle afdalingen niet meer als een passagier te blijven zitten om het risico om van de pedalen af te schieten te vermijden. Je kan daardoor meer met de fiets 'spelen'. :-D

Waar ik moeite mee had was het mulle zand; uit voorzorg klikte ik nog te snel uit, met als gevolg dat je niet meer vooruit komt en moet afstappen.
Gewone pedalen gaven me veel meer zekerheid in het zand.

Maar al met al: SPD = :-q

Als je rechts uitklikt, moet je niet links proberen af te stappen...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er is al een stapel topics met de vraag SPD of niet, maar die zijn allemaal gericht op XC. De vraag van de TS richt zich echter meer op ruiger terrein omdat er toch wel veel (maar niet uitsluitend) met flats wordt gereden in de FR/DH/AM hoek. Volgens mij kunnen we wel concluderen dat voor XC ingeklikt de voorkeur geniet en is het misschien interessanter om ons verder richten op de vraag wanneer/waarom flats dan wel een voordeel zijn. Het topic is dan wel een beetje misplaatst in het forum-onderdeel Cross-Country :tong

Bij mij is dat in ieder geval zo wanneer er gesprongen gaat worden en er de kans bestaat dat je in de lucht af moet stappen, dat gaat niet met SPD's. Ook in gevallen dat er vaak een voetje aan de grond gaat (in snelle kombochten bv.) heb ik tot nu toe liever flats. Ik reed laatst op de 4x baan in Groningen met veel modder. In eerste instantie met SPD maar al snel kwam ik daar rijdende voort niet meer in als ik uitgeklikt was en heb dus toch de flats er weer opgezet. Het is overigens nog steeds een experimenteer punt voor me, de volgende keer dat ik in Winterberg ben waar ik tot nu toe met flats heb gereden wil ik dan ook met SPD gaan rijden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Grim schreef:Je hebt meer controle over je fiets (1.), je voeten blijven ook op lastige (lees: zeer hobbelige) passages gewoon staan (wat dat betreft zou ik dus juist voor dit soort passages inklikken...) op de pedalen en kunnen er niet vanaf schieten (2.). Als laatste, en dit vind ik het grootste voordeel: je trapt altijd met twee benen. (3.)
Punt 3. is het grote voordeel m.i., zolang je op je zadel zit, klimmend en de eerste meters uit bijv. een starthek, Punt 2. kan ik me ook prima iets bij voorstellen, alleen waar punt 1. dan in tot uiting komt anders dan hetgeen eigenlijk al onder punt 2. gevat wordt?
George schreef:Bij mij is dat in ieder geval zo wanneer er gesprongen gaat worden en er de kans bestaat dat je in de lucht af moet stappen, dat gaat niet met SPD's.
Al wil je niet afstappen, met SPD's ben je qua bewegingsvrijheid in de lucht toch wat beperkt tegenover flats t.g.v. beperkte hoek die je kunt maken ten opzichte van je pedalen. Je zult niet de eerste zijn die in de lucht z'n fiets 'losklikt' wanneer de landing zich bijv. op ruim 60° ten opzichte van de richting waarin je de lucht inging bevindt...
George schreef:Ook in gevallen dat er vaak een voetje aan de grond gaat (in snelle kombochten bv.) heb ik tot nu toe liever flats.
Snelle kombocht moet je gewoon op je pedalen blijven staan :wink: , snelle off-camber bochten daarentegen worden een ander verhaal...

Wanneer je hairpins op een helling niet meer gewoon kunt rondrijden, maar je genoodzaakt bent op je voorwiel te draaien dan is voor mij ook redelijk het punt voor flats bereikt; SPD's zijn prima om er zijdelings uit te kunnen, alleen val je dan in dit specifieke geval alsnog om ten gevolge van de helling (BTDT). Met flats hoef je die zijdelingse beweging niet te maken en kun je ook naar voren eraf...
Al zou ik voor 2 bochtjes in 45 km XC geen flats gaan rijden.

George schreef:Ik reed laatst op de 4x baan in Groningen met veel modder. In eerste instantie met SPD maar al snel kwam ik daar rijdende voort niet meer in als ik uitgeklikt was en heb dus toch de flats er weer opgezet.
In Champery zelfs aanleiding voor Peaty, Vouilloz en Lopes om flats te monteren... Eigenlijk alleen een echt een probleem wanneer je er frequent snel in en uit moet.
George schreef:Het is overigens nog steeds een experimenteer punt voor me, de volgende keer dat ik in Winterberg ben waar ik tot nu toe met flats heb gereden wil ik dan ook met SPD gaan rijden.
Neem aan dat je het bikepark bedoelt. Lijkt me typisch zo'n lokatie waar je eigenlijk beide bij je wilt hebben zowel qua pedalen als fietsen (fully & hardtail)... (Pour moi: 4X/freecross: hardtail + SPD, Slopestyle: hardtail + flats, NS/freecross: fully + flats, DH: fully + 'twijfel...')
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

Ok. Na het gedetailleerd bestuderen van Earthed 5 (which rocks) en dit topic, denk ik dat ik het wel ongeveer weet. Uiteraard is het persoonlijk en denk ik dat bij snel en ruig terrein (DH zeg maar) platforms toch wel de voorkeur genieten zoniet altijd worden gebruikt. Ik heb ook 4x races gezien waarbij zowel platforms als SPD's gebruikt werden dus...het blijft iets persoonlijks. Als je wat ruiger gaat XC, dan ga je niet echt vergelijkbare snelheden maken als bij DH. SPD's zijn dan denk ik ook wel weer op zijn plaats aangezien je verder op de track weer moet klimmen en wellicht zelfs trail rijden.
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
ingmar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 2 januari 2008, 17:50
Mijn mountainbike: Specialiazed Stumpjumper FSR Expert

Ik zou als advies geven om één systeem te kiezen en niet te veel te wisselen. Als je normaal gesproken met SPD's rijdt en je rijdt er keer zonder valt het vies tegen om even over een wortel te springen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die draai ik even om ;) Als je met flats kunt bunnyhoppen is het ingeklikt helemaal een eitje :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gewoon een kwestie van de goede techniek aanleren in plaats van afhankelijk zijn of je aan je pedalen vast zit of niet... Naast dat het dan eigenlijk niet uitmaakt wat voor pedalen je rijdt, kom je i.h.a. ook aanmerkelijk hoger.

Zoals George al stelt: als je het met flats kan kan je het met SPDs ook, andersom is geen garantie... Dientengevolge ben ik ook uiterst sceptisch ten aanzien van het leren ervan met SPD's, welke zoals eerder gesteld voor dit doel IMHO techniekverprutsers bij uitstek zijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
TrekSLR
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 17:31
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

cheeta schreef:"Gewone" pedalen; hebben we het dan over dit soort gewone pedalen, of over zoiets...?

Als moordwapen moet je toch minstens zoiets hebben. :roll:
Dan zou ik zeggen dat pedaal 1 het moordwapen is ( totaal geen grip )
en pedaal 2 en 3 zijn goeie....( pedaal 2 heb ik maar dan van Wellgo ) En pedaal 3 heb ik vroeger met de fietscross ( BMX ) als pedalen gehad...

Het ligt dus ook aan je schoeisel of je van je pedaal afschiet....heb je een keiharde zool....dan schiet je zelfs van pedaal 3 makkelijk af...met een zachtere zool waar een goed profiel onder zit..schiet je zelden van je pedaal af.....en je moet natuurlijk een goede bike techniek hebben :lol:

In de beginjaren van de MTB....reed zowat iedereen met platform pedalen....maarja toen waren er nog echte mannen... :D :lol: :wink:

Ik geloof gerust dat je met de spd veel voordeel hebt bij een klim....maar voor de rest....ik weet het zonet nog niet...maar dat is voor ieder persoonlijk.....en zoals jullie al zien....ik blijf bij m`n platform pedalen.....echte kuitenbijters :wink:

Groetjes,
Maurice
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
Plaats reactie