Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

kermit schreef: vr 5 oktober 2018, 09:42
Ypuh schreef:....Hoe vreemd het ook klinkt voel ik me wel een beetje een buitenbeentje die tegen beter weten in het tegendeel probeert te bewijzen dat flats 'beter' zijn...
Het gaat toch ook niet om beter zijn, of om verdedigen van spd of flats? Je moet gewoon lekker rijden met waar je je fijn bij voelt, doe ik ook ;-)
Ik heb doorgaans een hekel aan dat blinde verdedigen van iets, dingen zijn maar zelden zo zwart-wit.

Alleen heb ik het idee dat de keuze voor spd vaak gemaakt wordt zonder dat flats serieus geprobeerd zijn. Om begrijpelijke redenen dus, en ook helemaal niet erg want van mij hoeft niemand flats te gaan rijden, daar heb ik geen enkel belang bij.
Maar vervolgens wordt die keuze dan wel "tot op het bot verdedigd" (niet door jou ;-) , maar lees even de tig pagina's van dit topic terug en je gaat voorbeelden genoeg vinden...).
Helemaal eens met Kermit. Ik ben de enige in onze club die met flats rijd om redenen zoals ik eerder al aan gaf. Dingen kunnen naast elkaar bestaan en hoeven elkaar niet uit te sluiten. Alleen in groepen is het soms moeilijker om tegen de stroom in te zwemmen. In mijn club zie ik ook genoeg mensen fietsen die aan flats voordelen zouden kunnen beleven, doordat ze bij technische stukken uitklikken waardoor ze minder stabiel worden e.d. Er worden echter argumenten overgenomen van elkaar en kracht bijgezet doordat ze ook weer door dezelfde personen bevestigd worden. Uiteindelijk moet iedereen gewoon doen waar die zich het best bij voelt, alleen een open blik zou soms wel wat handiger zijn.
Ypuh schreef: do 4 oktober 2018, 14:15 Verder heb ik nog geen goede combinatie flats/schoenen geprobeerd (zaten standaard plastic pedalen op, maar wel met van die studs), simpelweg omdat de investering net zo groot was als de SPD's + klikschoenen (ca. €60 voor de pedalen en €90 voor de schoenen). Heb nog wel een nieuw setje DMR V12 flats thuis liggen, maar denk dat ik die binnenkort terug ga sturen. Als er naast €150 extra aan kosten dan ook nog een learning curve aan flats zit, terwijl ik de SPD's al als een sprong vooruit ervaar t.o.v. de standaard flats die erop zaten, dan moet je het wel héél graag willen.
Om uit te proberen hoeft het echt niet veel geld te kosten. Mijn pedalen van Nukeproof kostte maar iets door de €30,- en mijn schoenen van Vaude in de uitverkoop ook. Als deze weer versleten zijn en het blijft bevallen kan ik het altijd nog eens upgraden.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Jaja,

Gisteren tijdens de clinic dan toch voor de eerste keer gevallen met mijn spd pedalen :D :lol:
Gelukkig tegen een stronk, anders kieperde ik zo een paar meter naar beneden de sloot in.

Viel me op dat je, eenmaal op de grond, vrij lastig van je pedalen af komt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met kramp in je kuit is het nog lastiger...
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

134 pagina's en nog steeds is de conclusie dat je in de ene vast zit en bij de andere niet.

Ik weet dit is een heel erg nutteloze bijdrage als ik er geen bieradvies bij zou geven: dit topic combineert goed met een Rothaus Tannenzäpfle :-q
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ik rij spd op de trails en echt helemaal top.
nu op flats aan t oefenen met bunny hop,manual en wheelie... en is toch wel grappig dat je met flats heel anders fietst gelijk...
ook je fiets in de lucht krijgen is zo anders. met spd ruk je gewoon je voeten omhoog en klaar. met flats komt het op techniek aan.

ik vind het verschil erg interessant en ga binnenkort is een rondje op flats door t bos. ben benieuwd hoe dat gaat
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met of zonder scheenbeschermers .... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mario070 schreef: ma 4 februari 2019, 23:41 Met of zonder scheenbeschermers .... :wink:
Zonder natuurlijk. Littekens zijn trophy's
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben benieuwd naar je ervaring.

Ik zelf ken alleen maar flats dus voor mij is dat gewoon normaal fietsen.
Ik denk dat je juist met SPD anders rijd ;)

Litttekens heb ik niet, nog nooit van het pedaal gegleden.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Ben zelf ook heel benieuwd. Ben van mening dat het voordeel met spd zit in het feit dat je ook kan trekken aan je pedalen (vooral met klimmen handig)..
Ik weet echt niet hoe ik dat ga ervaren maar weet wel dat techniek nu belangrijk is met tricks oefenen en dat is erg leuk!
Laat zeker weten als ik t weekend een rondje door t bos gedaan heb(als t weer t toelaat)...
Anders wordt t weer oefenen op de tricks haha
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Mario070 schreef: ma 4 februari 2019, 23:41 Met of zonder scheenbeschermers .... :wink:
Zonder!!
Kan ik miss nog stoer doen hier dat ik littekens heb overgehouden aan me avontuur op flats :lol: :tong
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Rayb81 schreef: di 5 februari 2019, 01:41 Ben benieuwd naar je ervaring.

Ik zelf ken alleen maar flats dus voor mij is dat gewoon normaal fietsen.
Ik denk dat je juist met SPD anders rijd ;)

Litttekens heb ik niet, nog nooit van het pedaal gegleden.
Ik ben ooit begonnen op SPD's maar wou me de juiste techniek voor bunny hops aanleren en vond Flats uiteindelijk fijner fietsen. En met het oefenen van bunnyhops e.d. vlieg ik af en toe wel eens van een pedaal af.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Flats only..... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Mario070 schreef: di 5 februari 2019, 11:27 Flats only..... :-D :-q
met of zonder scheenbeschermers?? :tong :tong
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik heb een LTHT met flats, een Hightower en een Genius met clipless, soms wisselen de pedalen van fiets naar gelang de rit die ik ga doen.
Het bevalt me allebei prima.

Mag dat ook of moet ik perse partij kiezen tussen het ene geloof en het andere?
Ik heb geen littekens trouwens...
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jefro98 schreef: di 5 februari 2019, 13:32 Ik heb een LTHT met flats, een Hightower en een Genius met clipless, soms wisselen de pedalen van fiets naar gelang de rit die ik ga doen.
Het bevalt me allebei prima.

Mag dat ook of moet ik perse partij kiezen tussen het ene geloof en het andere?
Ik heb geen littekens trouwens...
Jij moet gewoon 1 flat en 1 clipless per fiets. :tong
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Plaats reactie