Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Ik ben inderdaad gewend aan klikschoenen op de racefiets. Ik rijd nooit met flats (heb geen eens een stadsfiets), maar zit wel zo'n 10 uur per week op de wielrenfiets. De SPD's voelen dan ook direct vertrouwd aan.

Verder heb ik nog geen goede combinatie flats/schoenen geprobeerd (zaten standaard plastic pedalen op, maar wel met van die studs), simpelweg omdat de investering net zo groot was als de SPD's + klikschoenen (ca. €60 voor de pedalen en €90 voor de schoenen). Heb nog wel een nieuw setje DMR V12 flats thuis liggen, maar denk dat ik die binnenkort terug ga sturen. Als er naast €150 extra aan kosten dan ook nog een learning curve aan flats zit, terwijl ik de SPD's al als een sprong vooruit ervaar t.o.v. de standaard flats die erop zaten, dan moet je het wel héél graag willen. Had verwacht dat het vastzitten wel een ietwat 'angstig gevoel' zou geven wanneer je offroad rijdt, maar het tegendeel is waar. In benauwde situaties was het ook geen probleem om snel uit en weer in te klikken (mede dankzij het platformpje van de X-Track pedalen).

Overigens rijdt mijn hele fietsclubje (10 man) met SPD's op de MTB op de Heuvelrug. Hoe vreemd het ook klinkt voel ik me wel een beetje een buitenbeentje die tegen beter weten in het tegendeel probeert te bewijzen dat flats 'beter' zijn, terwijl ikzelf al het genot heb ervaren van niet op te hoeven letten bij wortels/brake bumps of je voeten nog wel op de pedalen staan. Heb ook niet het idee dat ik nu minder technisch ben, in plaats van opletten of mijn voeten nog wel vastzitten kan ik veel meer kijken hoe ik de bocht in ga sturen of een wortel ontwijk.

Kortom, ik ga mij vanaf nu in het SPD kamp aansluiten en deze beslissing in de rest van mijn leven tot op het bot verdedigen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ypuh schreef: do 4 oktober 2018, 14:15 Overigens rijdt mijn hele fietsclubje (10 man) met SPD's op de MTB op de Heuvelrug. Hoe vreemd het ook klinkt voel ik me wel een beetje een buitenbeentje die tegen beter weten in het tegendeel probeert te bewijzen dat flats 'beter' zijn, terwijl ikzelf al het genot heb ervaren van niet op te hoeven letten bij wortels/brake bumps of je voeten nog wel op de pedalen staan. Heb ook niet het idee dat ik nu minder technisch ben, in plaats van opletten of mijn voeten nog wel vastzitten kan ik veel meer kijken hoe ik de bocht in ga sturen of een wortel ontwijk.
Het is ook meer dat een zeer kleine minderheid probeert te zeggen dat flats beter zijn. Zijn ze niet. Ze hebben bepaalde voordelen. Die in NL absoluut niet naar voren komen.

Alleen is het net zo als met een dikke trailbike in NL: je kunt er prima op rijden en dus is er ook niets mis mee.


Het is niet voor niets dat alle XC- en vrijwel alle enduro- en downhill-profs met SPD rijden. En niet voor niets rijden alle dirtjumpers en rampage jongens met flats.
Ypuh schreef: do 4 oktober 2018, 14:15 Kortom, ik ga mij vanaf nu in het SPD kamp aansluiten en deze beslissing in de rest van mijn leven tot op het bot verdedigen.
Vanuit het oogpunt van het overgrote deel van de Nederlandse rijders heb je ook absoluut gelijk! :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 14:31
Ypuh schreef: do 4 oktober 2018, 14:15 Overigens rijdt mijn hele fietsclubje (10 man) met SPD's op de MTB op de Heuvelrug. Hoe vreemd het ook klinkt voel ik me wel een beetje een buitenbeentje die tegen beter weten in het tegendeel probeert te bewijzen dat flats 'beter' zijn, terwijl ikzelf al het genot heb ervaren van niet op te hoeven letten bij wortels/brake bumps of je voeten nog wel op de pedalen staan. Heb ook niet het idee dat ik nu minder technisch ben, in plaats van opletten of mijn voeten nog wel vastzitten kan ik veel meer kijken hoe ik de bocht in ga sturen of een wortel ontwijk.
Het is ook meer dat een zeer kleine minderheid probeert te zeggen dat flats beter zijn. Zijn ze niet. Ze hebben bepaalde voordelen. Die in NL absoluut niet naar voren komen.

Alleen is het net zo als met een dikke trailbike in NL: je kunt er prima op rijden en dus is er ook niets mis mee.


Het is niet voor niets dat alle XC- en vrijwel alle enduro- en downhill-profs met SPD rijden. En niet voor niets rijden alle dirtjumpers en rampage jongens met flats.
Ypuh schreef: do 4 oktober 2018, 14:15 Kortom, ik ga mij vanaf nu in het SPD kamp aansluiten en deze beslissing in de rest van mijn leven tot op het bot verdedigen.
Vanuit het oogpunt van het overgrote deel van de Nederlandse rijders heb je ook absoluut gelijk! :kiss:
Als je dat tegen probeert te spreken, is er altijd wel iemand die Sam Hill naar voren brengt :lol:

Feit is natuurlijk dat je gewoon vaster op je pedalen staat met een paar klikkers. Dat heeft in de meeste gevallen meer voordelen dan nadelen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef: do 4 oktober 2018, 14:37 Als je dat tegen probeert te spreken, is er altijd wel iemand die Sam Hill naar voren brengt :lol:
Ik zag een foto van 1 van de laatste enduro wedstrijden waar hij een paar centimeter boven zijn pedaal hing met 1 voet, op een behoorlijk ruig stuk. Niet echt reclame voor flats. En Sam Hill zal dan ook 1 van de weinige zijn die daar vrijwel geen last van heeft. (Je ziet het bij Herlings af en toe ook dat 'ie boven zijn voetsteunen zweeft bij een sprong, wil je als 'leek' op de mtb of crosser niet mee maken!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 14:42
MacReal schreef: do 4 oktober 2018, 14:37 Als je dat tegen probeert te spreken, is er altijd wel iemand die Sam Hill naar voren brengt :lol:
Ik zag een foto van 1 van de laatste enduro wedstrijden waar hij een paar centimeter boven zijn pedaal hing met 1 voet, op een behoorlijk ruig stuk. Niet echt reclame voor flats. En Sam Hill zal dan ook 1 van de weinige zijn die daar vrijwel geen last van heeft. (Je ziet het bij Herlings af en toe ook dat 'ie boven zijn voetsteunen zweeft bij een sprong, wil je als 'leek' op de mtb of crosser niet mee maken!)
Vorig jaar zag je het ook in de recaps van pinkbike. In de slowmotion shots zie je dat zijn voet af en toe niet op zijn pedaal steunt.
Sam Hill zal daar niet zo'n last van hebben, maar dat kan inderdaad erg veel onzekerheid in de hand werken. Heb je met SPD's geen last van.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 11:36 Komt er toch op neer dat je flats wilt als je technischer wilt leren rijden.
Waarom heb je flats nodig om technischer te kunnen leren rijden? Ik vind dat je juist technischer leert rijden met SPD. Je zet dan niet ff zo snel een voetje op de grond, ik heb dat met flats wel veel sneller. Daarnaast zit ik altijd te kloten met de stand van mijn voet dat ik meer met mijn voeten bezig ben dan het rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef: do 4 oktober 2018, 15:32
Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 11:36 Komt er toch op neer dat je flats wilt als je technischer wilt leren rijden.
Waarom heb je flats nodig om technischer te kunnen leren rijden? Ik vind dat je juist technischer leert rijden met SPD. Je zet dan niet ff zo snel een voetje op de grond, ik heb dat met flats wel veel sneller. Daarnaast zit ik altijd te kloten met de stand van mijn voet dat ik meer met mijn voeten bezig ben dan het rijden.
Ben ik met je eens, grotendeels. Maar bijvoorbeeld de juiste bunnyhop techniek MOET je goed doen met flat pedals, met SPD kun je het fout blijven doen en nooit tot grote hoogtes ( :winkie: ) komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Bij de gemiddelde AM tocht die ik rij zie ik ongeveer 0 personen een bunny hop maken. Dus of dat echt nodig is :D
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik maak nooit echt een bunny hop, maar hop af en toe wel van een wortel af oid. Zelfde techniek.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef: do 4 oktober 2018, 21:13 Bij de gemiddelde AM tocht die ik rij zie ik ongeveer 0 personen een bunny hop maken. Dus of dat echt nodig is :D
Precies mijn punt. 90% heeft die platte pedalen niet nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef: do 4 oktober 2018, 22:08 Ik maak nooit echt een bunny hop, maar hop af en toe wel van een wortel af oid. Zelfde techniek.
Klopt, de techniek is gelijk, maar met spd kunt het verkeerd aanleren. Maar ik bunnyhop ook gewoon met mijn spd pedalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben geswitcht van SPD naar Flats, voornamelijk om de Bunny Hop techniek onder de knie te krijgen. Ik merkte dat ik met SPD's te veel met mijn voeten trok waardoor het springen vaak "scheef" ging. Inmiddels de techniek in de basis aardig onder de knie en in combinatie met goede schoenen (five-ten) zie ik niet de noodzaak om terug te gaan naar SPD's. Bijkomend voordeel wat ik niet veel hoor maar wel zelf ervaar is dat wanneer ik de fiets in de auto gooi om ergens naar toe te rijden ik geen andere schoenen aan hoef te doen. En als laatste vind ik flats er ook mooier uitzien op een fiets, al is dat van ondergeschikt belang.

Bij SPD's heb je het voordeel dat je in een steile klim wat makkelijker kunt "trekken" aan je pedalen voor net dat beetje extra power. Dat mis ik niet maar merkte het wel afgelopen weekend in Gulpen. Toch kwam ik met flats ook prima boven. Ook het omvallen met SPD's heb ik maar 1x meegemaakt (2e rondje fietsen dus gewenning). Daarna nooit meer.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ypuh schreef:....Hoe vreemd het ook klinkt voel ik me wel een beetje een buitenbeentje die tegen beter weten in het tegendeel probeert te bewijzen dat flats 'beter' zijn...
Het gaat toch ook niet om beter zijn, of om verdedigen van spd of flats? Je moet gewoon lekker rijden met waar je je fijn bij voelt, doe ik ook ;-)
Ik heb doorgaans een hekel aan dat blinde verdedigen van iets, dingen zijn maar zelden zo zwart-wit.

Alleen heb ik het idee dat de keuze voor spd vaak gemaakt wordt zonder dat flats serieus geprobeerd zijn. Om begrijpelijke redenen dus, en ook helemaal niet erg want van mij hoeft niemand flats te gaan rijden, daar heb ik geen enkel belang bij.
Maar vervolgens wordt die keuze dan wel "tot op het bot verdedigd" (niet door jou ;-) , maar lees even de tig pagina's van dit topic terug en je gaat voorbeelden genoeg vinden...).

En wat Sam Hill of wie van de toppers dan ook rijdt zal mij een enorme dikke vette grote worst wezen, dat is een totaal andere wereld.
Hij een een van de beste profs op zijn gebied, ik ben een goedwillende hobbyfietser. Hij rijdt de heftigste downhills ter wereld, ik ben al blij als ik een dropje van een halve meter netjes gedaan heb.

Of stappen we ook allemaal in de auto met dezelfde schoenen als Max? :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mwah, niet exact dezelfde maar ik heb voor het betere doorrijden wel een paar OMPs. En ook dat rijdt toch toch echt merkbaar beter...


Om in storende herhaling te vallen, je moet eigenlijk altijd met flats kunnen rijden... Simpelweg omdat dat ook wanneer je met SPD rijdt nog altijd je back-up plan is wanneer je om wat voor reden dan ook niet ingeklikt bent en in die sectie ook niet ingeklikt raakt.

Ik volg overigens niet helemaal hoe je nagenoeg nooit een bunny-hop zou maken. Alvorens ik bij m'n lokale boscrossparcours ben, heb ik toch al snel 3 stoepranden gehad en heel zeldzaam zijn boomstammen/takken, "vierkante" kuilen en wortels die je liever in het geheel niet raakt nu ook weer niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Same here, zelfs met woon-werk ritten door het centrum van Amsterdam kan ik onderweg genoeg bunnyhops oefenen op de racefiets :-q
Plaats reactie