Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog ff op het wereldwijde web aan het zoeken:
Here's another, which shows the pedaling technique for "good" and "very good" cyclists taken from Coyle's 1991 comparison of elite cyclists. Group 1 (the solid line) are "national class" elite cyclists; Group 2 are "state class" elite cyclists. What's being plotted is the average torque around the crank circle for one leg only, using instrumented force pedals. What you'll see is that the difference between the groups in pedaling technique is that the Group 2 riders pull up on the back side while the Group 1 riders don't. The Group 1 riders just push down harder during the power phase.

Afbeelding
Zegt nog niets over wat wel en niet kan, maar is waarschijnlijk een realistische meting (komt overeen met wat ik eerder al zei dat mensen nauwelijks aan hun pedalen trekken). Maar je ziet hier al wel dat negatieve vermogen terug. En een aanname van mijn kant is dat deze meting in het ene geval met en het andere geval zonder clipless gedaan is. Om 'vals spelen' te voorkomen. Zo zou ik het in ieder geval doen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog 1:

Afbeelding

De kleurtjes zijn spieren die je gebruikt in welke fase, kun je negeren. Maar is een simpele uitleg van hoeveel kracht je kunt leveren. Wel heel basic en verder niet onderbouwd, want dat was hier het punt niet.

Ik zoek nog even verder...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dan blijf ik nog even F5en om je monoloog te volgen :bier:
Blijft toch stiekem wel interessante materie.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

F5

Dit plaatje toont mooi de pedaalstand en de kracht die er op dat moment op uitgeoefend wordt en de richting van die kracht. Moet dus wel clipless zijn en goed te zien is dat ieder moment kracht geleverd wordt. Denk ook dat dit de realistische verdraaiing van het pedaal is, misschien dat je met flats nog iets verder kantelt, maar kan biomechanisch niet veel meer zijn!

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:Dan blijf ik nog even F5en om je monoloog te volgen :bier:
Blijft toch stiekem wel interessante materie.
Nee, sorry, als iemand echt rare dingen gaat beweren en mij van onkunde gaat beschuldigen, dan kan 'ie het krijgen ook... Zal het hele forum onder moeten lijden... Muhahahahaaaa...


:bier:


(maar blijkbaar vind niemand het interessant de inefficiëntie van flats te bewijzen, kan daar zo snel niets van vinden... :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En ondertussen wel de oplossing voor (o.a.) All4Fun gevonden:

Afbeelding

:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit zou ongeveer het krachtenspel zijn met platte pedalen:

Afbeelding

(staat erg weinig info bij het artikel, dus ik gebruik het alleen maar als voorbeeld. Je ziet dus bijna meteen onderin een negatieve kracht ontstaan, tot geheel bovenin. Sta je wat vaster door middel van pinnetjes en je voet extremer draaien, dan is dit effect iets te verminderen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Proost :bier:


Ik vind het best en laat me graag met tegenbewijzen overtuigen.


Maar nog steeds zie ik ook veel voordelen voor platform pedalen en ontken ook niet dat het verschil in de praktijk erg klein is. :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Maar iedereen weet toch al lang dat je met klikpedalen kan trekken en met flats niet (behalve All4Fun misschien)? Maar het punt waar het om gaat is of dit daadwerkelijk voordeel oplevert. Het lijkt evident dat dat zo is, maar het is niet aan te tonen als je het probeert te meten, of hoogstens is het gevonden voordeel heel miniem.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik heb gespind met flats en clips. Met clips sneller op snelheid vanwege het trekken. Dus de bocht uit accelereren bijvoorbeeld.

Das wel interessant Lars TB die materie.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Lars TB schreef:Nog ff op het wereldwijde web aan het zoeken:
Here's another, which shows the pedaling technique for "good" and "very good" cyclists taken from Coyle's 1991 comparison of elite cyclists.
[...]
Zegt nog niets over wat wel en niet kan, maar is waarschijnlijk een realistische meting (komt overeen met wat ik eerder al zei dat mensen nauwelijks aan hun pedalen trekken). Maar je ziet hier al wel dat negatieve vermogen terug. En een aanname van mijn kant is dat deze meting in het ene geval met en het andere geval zonder clipless gedaan is. Om 'vals spelen' te voorkomen. Zo zou ik het in ieder geval doen... .
Dat is een hele rare aanname die je maakt: ik denk dat die niet klopt. Uit de metingen blijkt alleen dat de beste fietsers juist het meeste duwen en het minste trekken. Dit levert dus eerder een argument op tegen jouw stelling dat trekken voordeel oplevert.

Alle andere diagrammen die je gepost hebt illustreren wel dat je met klikpedalen kan trekken, maar tonen daarvan geen voordeel aan. Dat het een voordeel geeft is meer een veronderstelling. Ik vind het op zich ook wel aannemelijk dat dat voordeel er zou zijn, maar aantonen door meten is nog wel even wat anders.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik alleen bij kort en fel aanzetten voordeel haal uit klikpedalen.
En laten veel routes in Nederland nu net daarvoor geschikt zijn.
Neem Zeist bijvoorbeeld. Veel bochtenwerk en korte, felle klimmetjes. Daar kun je dus je klikpedalen goed gebruiken.
Als je alleen naar wat langere klimmen gaat, die je op gelijkmatig tempo oprijd, merk ik geen voordeel meer van klikkers. En laten dat nu vaak juist de leuke routes zijn ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik fiets met beide, heb geen voorkeur, vind het ene niet fijner etc. (Alleen altijd clips op de singlespeed) Ben dus neutraal. Maar deze video verbaasde mij wel. Lab test flat en clips.

En dan te bedenken dat hij niet met erg goede flat schoenen op de flats stond!!!!! Dat kan dus effectiever. At the and, maakt dus allemaal heeeeeel weinig verschil. Grootste verschil, persoonlijke voorkeur :bier:

https://m.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jan Willem schreef:Dus wordt het een tweestappenplan voor beginners?
- techniek / tricks aanleren en in de hersenpan inbakken-automatiseren op goeie flats / goeie schoenen
- daarna, als je dat dan nog zou willen, kun je overstappen op een kliksysteem, met de op flats ingebakken techniek kun je dan vervolgens profiteren van de voordelen van ingeklikt rijden
zo zou het moeten zijn :-q
Dat je uiteindelijk met clicks harder kan trappen in iedereen het wel over eens
maar het aanleren van rijtechniek (dus geen traptechniek) kan je veel beter doen op flats omdat je op flats veel bewuster bezig moet van met het zoeken naar de juiste balans.
Ik rij nu meestal clicks maar stap meestal in de winter weer over naar flats om mijn techniek te oefenen.

https://www.youtube.com/watch?v=oV_OfLSp_bM" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

harmen schreef:
Lars TB schreef:[...]
Zegt nog niets over wat wel en niet kan, maar is waarschijnlijk een realistische meting (komt overeen met wat ik eerder al zei dat mensen nauwelijks aan hun pedalen trekken). Maar je ziet hier al wel dat negatieve vermogen terug. En een aanname van mijn kant is dat deze meting in het ene geval met en het andere geval zonder clipless gedaan is. Om 'vals spelen' te voorkomen. Zo zou ik het in ieder geval doen... .
Dat is een hele rare aanname die je maakt: ik denk dat die niet klopt. Uit de metingen blijkt alleen dat de beste fietsers juist het meeste duwen en het minste trekken. Dit levert dus eerder een argument op tegen jouw stelling dat trekken voordeel oplevert.
Ik ben van mening dat het geen rare aanname is, want anders krijg je echt vervuiling van je meting. Maar het maakt op zich niet zo heel veel uit hoe gemeten is, het gaat om het resultaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie