Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Echt trekken aan de pedalen deed ik zelf alleen bij een hele lage cadans, als je wegrijdt ofzo, eigenlijk maar heel erg weinig. Belangrijker is het beperken van negatief vermogen, doordat je je been niet goed optilt maar omhoog laat duwen door je andere. Dat is goed te oefenen door gewoon heel snel te trappen. Het is vast makkelijker om dit efficiënt te doen op clipless, maar op mijn flats met serieuze pinnen kan het ook.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als iedereen net zo fanatiek was in trainen als in het verdedigen van zijn favoriete flats/spd's zou heel deze discussie overbodig zijn. :-)
Wat harder trainen levert effectief meer op dan een theoretisch verschil in efficiency...
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik ben van mening dat het geen rare aanname is, want anders krijg je echt vervuiling van je meting. Maar het maakt op zich niet zo heel veel uit hoe gemeten is, het gaat om het resultaat.
Raar of niet, je aanname is wel onjuist. Nu trek je een conclusie over platformpedalen die uit dit onderzoek helemaal niet getrokken kan worden. En je mist de frappante uitkomst, namelijk dat er nauwelijks getrokken wordt bij het trappen, en de betere fietsers doen dat nog het minste!

Kijk, zelf vind ik ook dat klikpedalen (iets) beter trappen. Het zal ook niet voor niks zijn dat je nooit wedstrijdrijders met platformpedalen ziet. Maar waarom trappen klikpedalen beter? Als uit onderzoek zou zijn gebleken dat dit komt omdat je met klikpedalen kan trekken, dat had ik persoonlijk dat meteen geloofd. Maar het blijkt juist helemaal niet uit het onderzoek dat er naar gedaan is. Er moet dus een andere verklaring zijn. Maar dat het door het trekken komt, dat is een mythe die wat mij betreft doorgeprikt is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik reed gisteren voor het eerst op flats. Nooit gedaan. Maar eigenlijk merkte ik niet zo'n groot verschil, behalve één of twee keer waar ik van het pedaal gleed omdat ik de voet waar geen kracht op stond, een beetje optilde. Blijkbaar doe ik dat dus met de klikschoenen ook. Maar als je dat tussen de oren hebt, doe je het niet meer.

Ik vond het best lekker rijden!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Interessant om te lezen, al deze theorie achter de meest efficiënte en dus snelle trappers. Ik lig niet wakker van de winst of verlies van dit marginale verschil en heb uit nieuwsgierigheid een set flatpedalen en 5.10 Freeriders aangeschaft.
Zoals met veel dingen in deze wereld komt het volgens mij vooral aan op persoonlijke voorkeur. Voor de een moet dit onderbouwd worden met cijfers en bij de ander zit het meer tussen de oren. Discussies zoals deze over pedalen, die over de perfecte wielmaat, ideale hoeveelheid veerweg, 1x11 of 2x10, etc. zijn natuurlijk eindeloos. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat je voor jezelf bedenkt welke argumenten belangrijk zijn om voor een bepaalde keuze te kiezen.

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gefietst met mijn nieuwe pedalen en schoenen en dit zijn mijn bevindingen:
- Ik fiets de laatste tijd regelmatig elke week zo'n 2x een rondje. Na het eerste rondje op flats had ik spierpijn, iets wat ik normaal niet meer heb en zeker niet na het rondje wat ik reed. De manier van trappen zal dus toch iets anders zijn, tenminste in mijn geval.
- Makkelijker wegfietsen op technisch terrein. Ik had met m'n SPD's wel eens moeite om na het stilvallen op een klim weer op gang te komen en in te klikken. Met flats vind ik het makkelijker om weer te vertrekken vanuit stilstand op een stijl stuk.
- Trappen opfietsen is nog erg wennen. Het domweg volle bak omhoog trappen is er niet meer bij dan verschuiven m'n voeten toch nog wel op de pedalen.
- De grip is uitstekend, je voet verzetten op het pedaal lukt eigenlijk niet zonder optillen. Toch bij erg hobbelige ondergrond verlies ik wel eens kort het contact waardoor je voet iets verschuift.
- Pedalen aan de grond. De SSC Nano X pedalen zijn behoorlijk groot, een logisch gevolg hiervan is dat je sneller de grond raakt bij het trappen.
- Het gevoel van snel een voetje aan de grond is versterkt. Hoewel ik nooit ben gevallen door niet tijdig uitklikken met SPD geeft het rijden op flats toch net iets meer zekerheid op dit gebied. Vooral bij het oefenen van techniek vind ik dit wel een pluspunt.

Voor mij dus over het algemeen een positieve ervaring. Of ik voor altijd op flats zal rijden? Geen idee time will tell :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

harmen schreef:
Lars TB schreef:Ik ben van mening dat het geen rare aanname is, want anders krijg je echt vervuiling van je meting. Maar het maakt op zich niet zo heel veel uit hoe gemeten is, het gaat om het resultaat.
Raar of niet, je aanname is wel onjuist. Nu trek je een conclusie over platformpedalen die uit dit onderzoek helemaal niet getrokken kan worden. En je mist de frappante uitkomst, namelijk dat er nauwelijks getrokken wordt bij het trappen, en de betere fietsers doen dat nog het minste!
Nee, wacht ff, het gaat hier om een vergelijk tussen wel en niet trekken en het enige wat ik daar over zeg dat ik aanneem dat het niet-trekken gedaan is met platte pedalen om vals spelen/vervuiling te voorkomen en dat het me lijkt dat die grafiek een realistisch beeld geeft.

Ik concludeer niets op basis van die grafiek, jij combineert uitspraken van mij. De info dat zelfs profs maar heel beperkt aan hun pedalen trekken komt uit het databestand van die wielertrainer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef:Als iedereen net zo fanatiek was in trainen als in het verdedigen van zijn favoriete flats/spd's zou heel deze discussie overbodig zijn. :-)
Wat harder trainen levert effectief meer op dan een theoretisch verschil in efficiency...
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar het gaat ook om het feit wat je kunt bereiken met ander materiaal zonder training. Pedalen zijn maar een klein radertje in het grote geheel. Maar als je van een DH-fiets op een XC-wedstrijdbak springt gaat je tijd er op een rondje Zeist waarschijnlijk meer op vooruit dan je met een paar maanden flink trainen kunt bereiken. Om dat soort onzin te bespreken hebben we een heel forum hier!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
erikleene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 november 2016, 08:00
Mijn mountainbike: Specialized EPIC

Leuke discussie hoor! Ik ga toch eens flat proberen, nadeel is wel dat ik dan weer andere schoenen moet kopen. Heb nu stijve carbon schoenen. Met de gympies erop lijkt me niet handig. By the way sinds ik aan krachttraining doe merk ik wel dat ik vaker bij steile klimmetjes trek aan de pedalen. Ben heel benieuwd hoe de experience op mijn fiets is met flat pedals. Heb soms wel eens moeite met flauwe bochten en wellicht kan ik die nu beter trainen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gewoon een beetje solide wandelschoen is prima om mee te beginnen. Ik ben een setje Mammut approach-schoenen van een aantal jaar oud gaan gebruiken. Gewoon een niet al te grof profiel. Bij Decathlon heb je wel aardige dingen voor een paar tientjes, als het nieuw moet zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

in de BMX sport moet je wel click rijden anders houd je het gewoon niet bij.. en dan spreek ik voornamelijk over de start en de stukken waar je moet trappen.. bij de start (sprint uit stilstand) trek je veel aan je pedalen en ben je op flats kansloos. De snelheid is vrij hoog voor de gears (meestal 44-16) en als je dan contact hebt met de grond en de mogelijkheid is trap je zo hard als je kan. De RPM schiet zo door naar 200rpm (pro's draaien hun hand niet om voor 230-240rpm) en met die rotatie snelheden zijn clicks een echte uitkomst daar dit op flats niet meer te doen is.. kijk in onderstaande gopro footage van Niek eens naar de omwentelingen;



buiten de start sprint en hoge rpm om maakt het geen reet uit of je flats of clicks rijdt..
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

[Dit is geen reaktie op kingjoop.]

Maar laten we vooral ook niet vergeten dat pedalen er voor veel meer zijn dan alleen maar de tandwielen rond te laten gaan: om op te staan, je tegen af te zetten, mee te sturen. Eigenlijk alles wat mountainbiken zo leuk maakt! Met flats OF klikpedalen.

https://www.youtube.com/watch?v=bflT301 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lekker iedereen laten fietsen op de pedalen waar hij het fijn mee vind.

Wordt er alleen altijd een beetje kriebelig van als mensen zeggen dat ik met SPD MOET rijden omdat dat de standaard is of dat ze het raar vinden dat ik op flats rijd.
Nouja, raar vinden mag wel zolang ik ze achter mij kan houden :D
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik ben sinds een tijdje helemaal om naar flats, eerst alles SPD, want dat was idd de standaard. Op zich niks mis mee, altijd heerlijk mee rondgereden. Alleen met het veranderen van mijn interesses van snelle XC rondjes naar meer Enduro tripjes en de daarbij horende AM fiets, toch maar een setje flats en 5/10 schoenen gekocht. Voor meer bewegingsvrijheid en makkelijker op kunnen stappen in technisch terrein.

Merkte dat ik dat toch fijner vond en ik ook met de flats op mijn singlespeed veel leuker kon rijden, dus nu helemaal "om".

Wat ik dan wel weer vreemd vind is het volgende, ik ken collega-fietsers op SPD pedalen die last krijgen van knieën ed als hun door een "bikefitter" afgestelde schoenplaatsjes ook maar een paar mm afwijken.
Hoe vertaal ik dat naar flats? Of zit dat tussen de oren bij sommige?
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Vraagje over de 5/10 Freerides.

Ik zit qua maat tussen 43 en 44 in; 43 is net te krap, 44 te ruim. Als er een keuze gemaakt zou moeten worden, wat heeft dan de voorkeur?

Heb ook vrij smalle voeten, kent er iemand een merk/model met een wat smallere pasvorm?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik heb met mijn normale maat 45 ruimte genoeg in de maat 45 5.10 Freerides... echter zie ik hier regelmatig de opmerking voorbij komen dat de 5.10's wat aan de krappe kant zijn.. echter is mijn ervaring net het tegenovergestelde. Maar dit kan natuurlijk ook zijn dat ik ze wat uitgelopen heb inmiddels. Ik loop/fiets er al een paar jaar op en zou niet meer weten of de schoenen, toen ik ze nieuw had, strakker zaten ten opzichte van andere merken. :~

dit advies valt lekker onder de noemer: daar kan je geen reet mee :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie