Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

eruit getrild...
ZtaaB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 juli 2002, 16:26
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2 | Specialized Bighit FSR 3

Ik ben onderhand toe aan nieuwe flatpedal schoenen maar vraag mij een beetje af: Wat is nu een goede schoen?

Ik heb een tijd lang normale Skate schoenen gebruikt, deze bevielen prima. Maar de trappers hebben ondertussen 2 grote groeven in de zool gegraven en de grip wordt dus wat minder.
Qua uiterlijk zijn ze te vergelijken met Five Ten schoenen.

Ik zou dus zoiets kunnen kopen, maar ik vind ze een groot nadeel hebben.
Als ze nat zijn, zijn ze ook echt nat. De schoenen die ik nu heb zijn net 2 grote sponzen, dus na rondje met veel water duurt het weer dagen voordat ze droog zijn.

Met SPD schoenen lijkt dit veel minder erg te zijn, maar ik wil niet klikken.

Wat is aan te raden?
Ikzelf zie niet echt het nut van dure Five Ten's t.o.v. een setje goedkope skate schoenen, maar een goed argument kan daar natuurlijk verandering in brengen :winkie:
Haal nooit een spookrijder in!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb Five Ten's en koop ze de volgende keer ook niet meer.
Er wordt vaak gezegd dat de zool een goede grip geeft en dit zal vast ook wel wat beter zijn dan bij andere zolen, maar het nadeel vind ik dat de zool daarom ook vrij soepel is.
Een goede sneaker of lage wandelschoen werkt volgens mij ook prima.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ZtaaB schreef:Ik ben onderhand toe aan nieuwe flatpedal schoenen maar vraag mij een beetje af: Wat is nu een goede schoen?

Ik heb een tijd lang normale Skate schoenen gebruikt, deze bevielen prima. Maar de trappers hebben ondertussen 2 grote groeven in de zool gegraven en de grip wordt dus wat minder.
Qua uiterlijk zijn ze te vergelijken met Five Ten schoenen.

Ik zou dus zoiets kunnen kopen, maar ik vind ze een groot nadeel hebben.
Als ze nat zijn, zijn ze ook echt nat. De schoenen die ik nu heb zijn net 2 grote sponzen, dus na rondje met veel water duurt het weer dagen voordat ze droog zijn.

Met SPD schoenen lijkt dit veel minder erg te zijn, maar ik wil niet klikken.

Wat is aan te raden?
Ikzelf zie niet echt het nut van dure Five Ten's t.o.v. een setje goedkope skate schoenen, maar een goed argument kan daar natuurlijk verandering in brengen :winkie:
Ik ben zelf erg tevreden over de shimano AM41 flats... het is een type met een wat aparte look, maar dat is functioneel: de hielzijde heeft een verhoging waardoor je niet snel tegen je crank aankomt. (EDIT: ik bedoel niet de hiel maar de binnenzijde van je enkel dus) Ook heeft hij een flap over de veters waardoor die ook droog blijven wat ik erg prettig vind. Ze zitten perfect, hebben goeie grip en zijn warm in de winter en niet heet in de zomer. Ze blijven goed droog. Tja, als het echt stortregent worden deze uiteindelijk ook nat, maar welke schoen heeft dat niet...dan wordt het toch overschoenen erbij nemen.

Ik kan ze iig aanraden. Wel een tip: koop ze 2 maten te groot want ze vallen nog al klein. Ik heb ze destijds bij wiggle gekocht en ik zie dat ze nu ook bij bikester, holland bike shop en athleteshop te krijgen zijn.
Plaatje - beetje lo-res, maar dan heb je een idee:

Afbeelding
ZtaaB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 juli 2002, 16:26
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2 | Specialized Bighit FSR 3

Ohja die kwam ik al tegen in mijn zoektocht.
Ze lijken te zijn opgevolgd door de Shimano SH-AM7
Afbeelding

Maar ik lees een beetje wisselende ervaringen over de grip.
De een zegt dat t prima is, de ander zegt dat de grip waardeloos is.

Ligt natuurlijk ook weer aan t type pedaal denk ik dan weer...
Haal nooit een spookrijder in!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dat laatste denk ik ook mbt de grip ZtaaB...goeie pedals zijn natuurlijk ook essentieel. Maar ik vind dat deze AM41's een goeie grip geven (ik heb nu DMR V8 pedals en ga binnenkort over op Nukeproofs). Ik moet eerlijk zeggen dat ik qua grip geen vergelijk heb met bv 5/10's dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Ik heb dat type dat jij hier post ook gezien idd... en die AM41 zijn niet meer zo goed te krijgen zag ik later...hoewel ik die wel mooier vind dat deze met dat blauw, die kleur staat me niet zo aan. Maar functioneel zullen ze wel ongeveer hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

awinkel schreef:Ik heb Five Ten's en koop ze de volgende keer ook niet meer.
Er wordt vaak gezegd dat de zool een goede grip geeft en dit zal vast ook wel wat beter zijn dan bij andere zolen, maar het nadeel vind ik dat de zool daarom ook vrij soepel is.
Een goede sneaker of lage wandelschoen werkt volgens mij ook prima.
Welk type van FiveTen heb jij dan?
Ik heb de Impact en daar is de zool verre van soepel. Heerlijk stugge zool die goede ondersteuning bied aan de voetdelen die niet op de pedalen staan. En daardoor zeker beter dan een sneaker.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb de FiveTen Freerider. Wellicht dat daar het verschil zit.
Ik merk dat mijn voeten na een tijdje best moe worden en dat heb ik na inmiddels 3 ritten met mijn klikpedalen nog niet meegemaakt.
Wellicht zitten ze iets te ruim bij mij. Het zijn best brede schoenen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik heb altijd de Freerider omdat ik hem fijn vind :D Houd er rekening mee dat je op flats je voeten iets naar achteren moet zetten ten opzichte de positie waarin je gedrukt wordt met clicks. Als je van clicks af komt en die houding zit er in gebakken kan je wel eens wat te ver naar voren staan. Wellicht dat daar je vermoeidheid vandaan komt.. ik rij al jaren op de 5.10 Freerider heb nooit last van mijn voeten.. zowel XC als DH :-q kan ook even wennen zijn omdat je wat andere spieren gebruikt wellicht... eerste zoveel keer op clicks heb ik altijd last van mijn poten.. juist omdat ik dan naar voren moet staan :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan ook niet zeggen dat de Freeriders zulke buigzame zolen hebben. Ja, buigzamer dan bij de meeste spd-schoenen, maar het grotere steunvlak van een flatpedal compenseert dat.

De grip vind ik ongekend goed, al heb ik geen andere specifieke flatpedal-schoenen dan Five Ten als vergelijkingsmateriaal. Ik had in eerste instantie -na vrij lang lage wandelschoenen gebruikt te hebben- Impact Low's gekocht en vond die een verademing qua grip. Omdat ik de Impacts wat lomp en warm vond voor mijn gebruik later Freeriders aangeschaft (met die halfgladde zool) en die grip is zo mogelijk nog een fractie beter.

Ik kan me niet voorstellen dat een paar slap-flexibele sneakers het net zo goed doen. Misschien dat de grip in de buurt komt, maar qua ondersteuning op langere ritten...?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef:Freeriders aangeschaft (met die halfgladde zool)
Dat is de Freerider Contact, meen ik? De gewone Freerider heeft een volledig noppenprofiel, toch?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Deze heb ik (Freerider)..

Afbeelding

en dit is de Freerider Contact ja

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
DuncanS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 juli 2015, 15:50
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 (2x10)

ZtaaB schreef: Wat is aan te raden?
Ikzelf zie niet echt het nut van dure Five Ten's t.o.v. een setje goedkope skate schoenen, maar een goed argument kan daar natuurlijk verandering in brengen :winkie:
Ik heb zelf de 5.10 Impact VXi clipless. Die heb ik genomen vanwege de stijfheid van de zool, de robuustheid van de schoen en het feit dat ik ze zowel voor clicks als flats kan gebruiken. Enige is dan natuurlijk de plaatjes eronder schroeven en zonder natuurlijk een geul aan de onderzijde van de schoen. Maar wel best of both worlds!
"Soms betekent nóg sneller gaan juist dat je niet valt. Of niet natuurlijk..."
DuncanS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 juli 2015, 15:50
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 (2x10)

Voor vaderdag een mooi setje Shimano Saint flat pedals gevraagd én gekregen. Ik ben nog maar een beginnend prutser en had gelijk clicks (Shimano M530) erbij gekocht, maar merk dat ik daardoor niet goed (en vooral snel/schuin) bochten durf te nemen. Nu dus flats erop gezet, zodat ik dat kan oefenen.

Veel MTB-ervaring heb ik sowieso nog niet, maar zal mijn bevindingen hier eens posten.
"Soms betekent nóg sneller gaan juist dat je niet valt. Of niet natuurlijk..."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef:
kermit schreef:Freeriders aangeschaft (met die halfgladde zool)
Dat is de Freerider Contact, meen ik? De gewone Freerider heeft een volledig noppenprofiel, toch?
Volgens mij zijn het de VXi's, ik heb deze schoenen:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie