Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ZtaaB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 juli 2002, 16:26
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2 | Specialized Bighit FSR 3

Ik heb zelf altijd met flats gefietst tot 3 jaar geleden toen ik mijn huidige fiets kocht.
Heb daar toen een SPD setje bijgekocht, maar eigenlijk nooit aan kunnen wennen.
Een paar keer omvallen in het begin schijnt erbij te horen.
Maar toen ik bovenaan een heuveltje stond te balanceren met nog 1 been ingeklikt en dus naar beneden stortte met de fiets nog aan mijn been waarbij ik het stuur in m'n zak kreeg was ik er wel een beetje klaar mee :P

Terug naar flats dus.
Nou vind ik de prijzen voor een setje pedalen vrij fors hier, dus even aliexpress geraadpleegd.
Daar een deftig setje gevonden voor onder de 20 euro waar ik nu nog steeds mee rondcross.

Ze zijn vergelijkbaar met deze.

Nu na 2 jaar intensief gebruik beginnen ze iets te piepen, maar voor dat geld...
Geen idee of rond de 500 gram zwaar is voor een setje flats, maar een paar gram extra is goed voor de beenspieren toch ;)
Haal nooit een spookrijder in!
stschuurhuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 09:29

Ik ben nu dit verhaal aan het lezen, echt reuze interessant en haal er echt goede tips uit.

http://www.bikejames.com/wp-content/upl ... sto-v3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral het onderstaande tekst is een mooie aanvulling op de "discussie" welke hier gaande is:

Being pro flats isn't the same as being anti clipless and misapplying either pedal system in the name of blind ideology isn't helping advance our sport as a whole.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

stschuurhuis schreef:Ik ben nu dit verhaal aan het lezen, echt reuze interessant en haal er echt goede tips uit.

http://www.bikejames.com/wp-content/upl ... sto-v3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral het onderstaande tekst is een mooie aanvulling op de "discussie" welke hier gaande is:

Being pro flats isn't the same as being anti clipless and misapplying either pedal system in the name of blind ideology isn't helping advance our sport as a whole.
Interessant stukje, even gedownload voor later :) De tekst die je citeert is zeker een mooie welke je buitenom de flats/spd discussie op veel dingen in het leven kan toepassen! (en sommige mensen ook eens zouden moeten proberen)
Gebruikersavatar
flo amsterdam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 9 november 2015, 09:18
Mijn mountainbike: Giant Talon 29er 2 2015
Contacteer:

ZOOOO dat is zeker een mooi stuk om te lezen :)
Show your horns! There can be only one...
Gebruikersavatar
MickeyMetz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 25 maart 2015, 20:59
Mijn mountainbike: Cube Stereo 160 Hpa Custom
Contacteer:

ZtaaB schreef:Ik heb zelf altijd met flats gefietst tot 3 jaar geleden toen ik mijn huidige fiets kocht.
Heb daar toen een SPD setje bijgekocht, maar eigenlijk nooit aan kunnen wennen.
Een paar keer omvallen in het begin schijnt erbij te horen.
Maar toen ik bovenaan een heuveltje stond te balanceren met nog 1 been ingeklikt en dus naar beneden stortte met de fiets nog aan mijn been waarbij ik het stuur in m'n zak kreeg was ik er wel een beetje klaar mee :P

Terug naar flats dus.
Nou vind ik de prijzen voor een setje pedalen vrij fors hier, dus even aliexpress geraadpleegd.
Daar een deftig setje gevonden voor onder de 20 euro waar ik nu nog steeds mee rondcross.

Ze zijn vergelijkbaar met deze.

Nu na 2 jaar intensief gebruik beginnen ze iets te piepen, maar voor dat geld...
Geen idee of rond de 500 gram zwaar is voor een setje flats, maar een paar gram extra is goed voor de beenspieren toch ;)
Zelf op de weegschaal gelegd of opgave fabrikant?

Maar voor € 20,- is 500 gr. zeker niet slecht.

Mijn spank spike's wegen +/- 370 gr. maar dan ben je € 110,- + € 80,- voor de titanium as upgrade verder. Laatste was voor mij gelukkig gratis , kreeg de titanium upgrade onder garantie na een kromme cromo as.
Mijn Video's : https://www.youtube.com/channel/UCiRJiY ... LtQ/videos
Subscribers worden uiteraard gewaardeerd!! :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Voor mij alleen nog maar Nukeproof Electron, 354g voor 4 tientjes.

Stuk meer grip dan de Saints wanneer je zolen versleten zijn.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

wij gebruiken bijna allemaal Saints hier (zaten al op die GT's bij aanschaf) maar we hebben er allemaal speling op na 5 maandjes rammen.. ik heb daar met mijn Nukeproofs nooit geen last van gehad.. dus denk dat ik maar weer terug ga naar de Nukeproofjes :roll:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb juist op 1 van mijn Nukeproofs speling en op de Saints weer niet.
Weet ook niet of ik die speling van de Nukeproof eruit kan halen?
ZtaaB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 juli 2002, 16:26
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2 | Specialized Bighit FSR 3

MickeyMetz schreef:
ZtaaB schreef:bla ;)
Zelf op de weegschaal gelegd of opgave fabrikant?

Maar voor € 20,- is 500 gr. zeker niet slecht.

Mijn spank spike's wegen +/- 370 gr. maar dan ben je € 110,- + € 80,- voor de titanium as upgrade verder. Laatste was voor mij gelukkig gratis , kreeg de titanium upgrade onder garantie na een kromme cromo as.
opgave fabrikant, ben zelf nooit zo met gewicht bezig op de fiets. Ik denk altijd maar zo: een keer stevig kakken kan je ook een halve kilo gewichtsbesparing opleveren :winkie:

Maar die chinese dingetjes gebruik ik voor de XC, weet niet of ik ze voor DH gebruik zou aanbevelen. Misschien kan het, maar wil je het riskeren? :P
Haal nooit een spookrijder in!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rayb81 schreef:Voor mij alleen nog maar Nukeproof Electron, 354g voor 4 tientjes.
Stuk meer grip dan de Saints wanneer je zolen versleten zijn.
Die Electrons zijn toch de kunststof versie? Die heb ik ook, maar de grip daarop (met Five Ten Freerider VXi en Impact Low) kan naar mijn idee niet in de schaduw staan van Saints. Ik voel door de zolen heen het dikke middendeel waar de as doorheen loopt. De Saints zijn licht hol waardoor ze de vorm van je schoen veel beter volgen. Bovendien zitten er meer pinnen op.

Ik heb drie verschillende flats in gebruik, qua grip vind ik de voorloper van de Saints (MX30) nog net een fractie beter dan de Saints. Oerdegelijk ook, maar wel iets zwaarder en voor mijn gebruik voldoen de Saints ruimschoots en ze ogen wat mooier.
Maar die Electrons vallen me elke keer tegen na een tijdje op een van die Shimano's...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gisteren een setje Azonic Wicked flats besteld (Aanbieding Bikester, van €99 voor €49) nadat morgens één van m`n Xpedo Spry`s was gesneuveld. Deze zijn ook erg licht (316gr p/p) en lekker dun (9mm) en wat afgevlakt aan de buitenste hoeken. Body is alu ipv magnesium bij de Spry`s (dat icm poedercoating erg kwetsbaar is)

Alleen de studs zijn imho twijfelachtig dus die ga ik gelijk voor inbusjes vervangen. Ben benieuwd hoe en hoelang deze gaan presteren :)
Gebruikersavatar
RonaldH76
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: di 23 september 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Cube Limited Race 29"

Heb een setje Nukeproof flats besteld.

Nog niet binnen,kan er dus niks over zeggen
-----__o
---_\ <,
--(_)/(_)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik heb een paar fire-eye, de kunststof versie (lijken op dezen,maar niet helemaal hetzelfde, ik heb de mijne gekocht in 2013: http://www.chainreactioncycles.com/be/f ... prod119683" onclick="window.open(this.href);return false;), en een paar DMR vault, en ik heb ongeveer de helft van de pinnen al verloren op de DMR, niets van dat met de fire-eye, et qua grip met de five ten schoenen, geen verschil.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Voor mij alleen maar Nukeproof... :winkie: :winkie: :winkie:
Maar dan wel de alu's.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

julie schreef:------------- een paar DMR vault, en ik heb ongeveer de helft van de pinnen al verloren op de DMR-----------
Afgebroken of volledig eruit getrild?
Ik ben bij die van mij ook een paar losgelopen pinnen tegengekomen, heb toen alles nog een keer nagetrokken en sindsdien zit 't nog steeds op z'n plek.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie