Huidige MTB upgraden of nieuwe MTB kopen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
bullitshot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 januari 2018, 14:22

Hoi hoi,

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een hardtail gekocht, Giant Terrago 2 van 2018. Inmiddels ongeveer 3400 km op gefietst. Altijd wel goed onderhouden, nieuwe ketting ook opgezet en alle kabels zijn een keer vernieuwd. Korte lijst met specs:

- alu frame (grijs met licht hel blauw, nog steeds een mooi frame)
- combo tussen SLX en XT
- zware wielen
- 2x11

Voor volledige specs: https://www.mantel.com/giant-terrago-29er-2-ge

Nu twijfel ik of ik mijn huidige MTB ga upgraden of helemaal nieuwe ga kopen. Die ik op het oog heb: https://www.mantel.com/giant-xtc-advanced-29-2-2020

Erg mooi frame, carbon, daarbij een 1x, echter wel 2k

Qua upgrade zit ik te kijken naar:

- nieuwe wielset, DT swiss x1700 = 485
- nieuwe ketting en cassette = 100
- nieuwe achter derailleur = 60 (al veel klappen gehad, derailleur pad krom gehad etc)
- kabeltjes laten vervangen = 60(?)
- tubeless banden etc = 80

totaal = ongeveer 800

Daarbij, over 2 jaar kan ik weer gebruik maken van fiets via werk, wat tot 1250e 40 procent scheelt

Wat is wijsheid? :) veel veranderd qua geometrie? is 1x zoveel beter?
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Verschil in geo zit hem in dat je op de XTC wat dieper en gestrekter zal zitten lijkt het, en achterbrug net wat korter, dus zal denk ik net wat korter kunnen draaien. Terrago is de stabielere fiets lijkt het. Zit je nu lekker op je huidige fiets dan is daar allemaal niks mis mee.

Ik rij zelf 1x12 en wil niet anders meer. Lekker eenvoudig en schakelt snel. Wil dat zeggen dat 2x11 slecht is? Nee dat niet, werkt ook prima en geeft je net wat meer bereik.

je zou ervoor kunnen kiezen om een leuk wielsetje te scoren. Deze nu te gebruiken en dan mee te nemen naar je nieuwe fiets.
verwacht eerlijk gezegd niet dat de wielen van de XTC heel veel beter gaan zijn dan wat je nu hebt.

als je zelf een beetje handig bent kan je wel het een en andere besparen aan sleutelkosten. Kun je toch weer een poosje vooruit.
Maar als je heel graag een nieuwe fiets wilt en het geld kan missen. Gewoon doen
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, dat kan je alleen voor jezelf uitmaken. Een nieuwe fiets blijft het duurste maar is ook leuk natuurlijk. Kan je 2 jaar wachten of brand het geld een gat in je zak?

Qua upgrades: Het voordeel is dat je niet allles in 1x hoeft te doen.

Je aandrijving zijn slijtdelen, dat moet sowieso gebeuren. Je zou `m gelijk kunnen upgraden naar 1x11 (of 1x12 als je nieuwe wielen wilt). Hoe dan ook, calculeer ook nieuwe tandblad(en) in, als je die niet vervangt en de rest wel is de kans groot dat de boel doorslaat.

Wielen: €485 is aardig geld voor die wielen, voor dat bedrag kan je ook een customsetje laten spaken. Maar, is de achterkant ook boost? Het lijkt wel een 5mm QR thruaxle? Afbeelding
Iets om rekening mee te houden, zo`n set kan je wss niet meenemen naar een volgende fiets.

Banden: Een relatief kleine uitgave met soms een aanzienlijke uitwerking. Zeker als je nog met de stockbanden rijdt.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik zou voor een licht carbon wielsetje Marktplaats in de gaten houden, ipv een nieuw DtSwiss setje kopen.
Verder is die XTC wel een upgrade tov je Terrago en op termijn kan je upgraden wanneer je aandrijflijn versleten raakt.
Dat is dit frame wel waard!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

TenZNL schreef: zo 29 maart 2020, 14:27 Wielen: €485 is aardig geld voor die wielen, voor dat bedrag kan je ook een customsetje laten spaken. Maar, is de achterkant ook boost? Het lijkt wel een 5mm QR thruaxle? Afbeelding
Iets om rekening mee te houden, zo`n set kan je wss niet meenemen naar een volgende fiets.
Dat is inderdaad best prijzig voor die set. Of je handgebouwd met dit bedrag een veel lichtere set kunt scoren is niet zeker. De prijs van de naven zijn vaak cruciaal, en hoe lichter des te duurder..

Als het een 141 Boost achternaaf is (Boost met QR), en je een set laat bouwen met DT350/240 of Hope, is dat later wel degelijk om te bouwen naar 148mm boost. Kwestie van andere doppen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jan the Man schreef: ma 30 maart 2020, 22:14 Of je handgebouwd met dit bedrag een veel lichtere set kunt scoren is niet zeker. De prijs van de naven zijn vaak cruciaal, en hoe lichter des te duurder..
Een set rond het zelfde gewicht als die X1700 is prima, toch? Is altijd een vooruitgang tov de huidige set.
Jan the Man schreef: ma 30 maart 2020, 22:14 Als het een 141 Boost achternaaf is (Boost met QR), en je een set laat bouwen met DT350/240 of Hope, is dat later wel degelijk om te bouwen naar 148mm boost. Kwestie van andere doppen.
Dat wist ik niet, goed om te weten.
Gewoon ter info en hardop denkend: Dat zou met Novatec (boost) naven ook kunnen?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

TenZNL schreef: di 31 maart 2020, 09:58 Een set rond het zelfde gewicht als die X1700 is prima, toch? Is altijd een vooruitgang tov de huidige set.
Helemaal eens. Voordeel van handgebouwd is dat je dan met J-bend spaken kunt bouwen. Volgens mij hebben de DT's SP spaken, die bij een breuk 'in the middle of nowhere' lastig te vinden zijn.
TenZNL schreef: di 31 maart 2020, 09:58 [Dat wist ik niet, goed om te weten.
Gewoon ter info en hardop denkend: Dat zou met Novatec (boost) naven ook kunnen?
Als je bijvoorbeeld een Hope Boost achternaaf koopt, en de doppen vervangt door "normale" 135mm QR doppen, heb je 141mm :wink: .
Verschil tussen 142 en 135 is 7mm, verschil tussen 148 en 141 ook.

Novatec zou kunnen. Als je de goede hebt (niet de Alibaba varianten) heb je gewoon goede, redelijk lichte naven voor niet teveel geld. Ze zijn alleen wat lastig te vinden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Nu kan ik uiteraard niet in jouw beurs kijken, maar om nu een fiets van 800,- euro te gaan upgraden voor 800,- euro.
Kun je het missen, dan ging ik lekker voor een nieuwe bike. Bijkomend voordeel, er is niks zo leuk als een nieuwe bike aanschaffen. :lol:
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Ik zou de fiets niet upgraden, kost veel geld en je ziet er niks van terug als je hem over 1-2 jaar verkoopt.

Als ik jou was zou ik deze fiets nog even houden, en gebruik maken van dat budget van werk. OF je fiets verkopen (~400 euro?) en nog een beetje euro bijleggen voor een leuke, jonge 2ehands van 600-800 euro. Heb je ook een nieuwe fiets, en kost het je niet zo veel :-)
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als het alleen om gewicht gaat, zou ik niet upgraden naar deze XTC, want alle onderdelen die op de XTC zitten zijn nauwelijks beter dan wat je nu hebt. De gewichtsbesparing komt dan van het frame. Gewoon dingen upgraden als ze voor onderhoud vervangen moeten worden (XT groep plus zelf installeren) en lichte wielset (Thor carbon). Vraag is hoe de vork bevalt, want als je deze ook beter wil dan kan je beter wel een nieuwe fiets nemen. Maar dan zou ik de nog duurdere XTC (of andere fiets kopen).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even los van de hele nieuw vs upgrade is die €800 wel heel ruim voor wat je wilt vervangen. Wielsetje voor €500 zou ik lekker voor handbuild gaan. Diverse mensen op het forum doen dat.

Prijzen die je noemt voor vervanging lijken van de plaatselijke LBS. Kan natuurlijk maar er is wel ruim €100 te besparen lijkt me.

Eerlijk gezegd zou ik een terrago niet gaan upgraden. Leuke fiets om mee te beginnen maar om dit frame als basis te gaan gebruiken voor een echte upgrade is eigenlijk zonde.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Vraag semi off topic. Dat hand built wielen regelen. Hoe en waar begin je daar aan? Mijn fathom moet een nieuwe wielset maar de achterkant heeft een QR en weet niet of dat dan een nuttige investering is gezien alles straks een dikkere as heeft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een nieuw wiel nodig hebt, dan heb je een nieuw wiel nodig.

Als het is voor een upgrade, dan is het misschien niet slim om veel geld aan je oude fiets uit te geven
Andersom kan het ook zo zijn dat je oude fiets weer ff mee kan, juist vanwege zo'n upgrade.

Nu geld uitgeven met de bedoeling er straks plezier van te hebben is een heel lastig verhaal.

Je hebt nu 135mm QR, neem ik aan.
Je hebt momenteel ook 142x12, 148x12 en 141 QR.
135 en 142 zijn bij veel naven om te bouwen, 141 en 148 zijn bij sommige merke /types om te bouwen.
Ombouwen van 135 naar 141 en van 142 naar 148 is onmogelijk of lastig mbv 3rd party adaptertjes

Niemand weet welke standaard jouw toekomstige fiets heeft...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie