Fietsenmaker

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Voor de frame zelfbouwers uit (stainless) staal:
https://www.youtube.com/watch?v=ubsBdWj2SoI

Gaat behoorlijk ambachtelijk en ik sta ervan te kijken dat hij het maattechnisch allemaal voor elkaar krijgt (de checks en evt frezen enz) laat het filmpje niet echt zien). Een goede mal en voorzichtig lassen is fundamenteel.

Deze
https://www.youtube.com/watch?v=UWSePEV88tw&t=455s
is interessant mbt carbon fiets.

Aanvullend-------------------------

Carbon video van ICAN: https://m.youtube.com/watch?v=Wff_-Rmhk3w

Aluminium hydroforming: https://m.youtube.com/watch?v=iD36vMeQ91g

Aluminium frame welding: https://m.youtube.com/watch?v=XyCIzC_01Jg


Even zoeken maar er is heel veel te vinden.
Laatst gewijzigd door Crapton op vr 6 januari 2023, 22:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

oei , handschoenen en draaiende machines :-?

RVS is aardig makkelijk te lassen dus bijzonder vind ik dat niet :D

Maar sowieso leuk om te zien :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat carbon frame was zeker leuk en interessant om te zien, maar dat is voor een prototype te maken (zeggen ze zelf ook uitdrukkelijk).
Ik ben vooral benieuwd hoe massaproductie frames worden gemaakt en dat geldt trouwens ook voor de massa geproduceerde aluminium frames.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Studiereisje naar China of Taiwan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Geen paspoort
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

wat een excuus
Bird Aeris 9 blurple
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 6 januari 2023, 22:05 Studiereisje naar China of Taiwan?
Zo ver hoef je niet hoor, veel productie komt weer terug naar Europa, zoals in de regio Agueda, Portugal. Hier zitten ondertussen talloze bedrijven die als OEMer fungeren voor de europese fietsindustrie. Voordelen: korte aanvoerlijnen, minder invloed van geopolitiek gekonkel, en meer grip op de kwaliteit, wat een enorm voordeel schijnt te zijn in de fabricage van e-bikes. Een voorbeeld van zo'n OEMer is http://www.triangles.pt/en/.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Schoolreisje. Naar Michiel Suravida. Die zet frames van staal met z’n ogen dicht in elkaar en maakt zelf staal uit ijzererts.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Peelrijder vroeg naar aluminium frames, maar inderdaad, een reisje naar de BicycleHub waar Suravida het ijzer smeedt als het heet is, maar ook Lars TB de titanium frames van 11ants en de velgen van RAD15 maakt is natuurlijk ook een goed idee!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij vroeg ook naar carbon, als ik het ff terug lees.
In Barcelona zit een carbonplakker die mooie frames maakt. Stukje boven mijn budget. Heeft Peel wel een Id-kaart?

Een bezoekje aan de Bicyclehub had ik zelf allang gedaan als ik nog in NL zou wonen.

En productie die geheel of gedeeltelijk terug komt naar EU is altijd goed :-q
Net als iedereen hier ben ik niet blij met de verschuiving van productiecapaciteit naar het verre oosten.
Maar ik zie dat het is gebeurd en probeer er een voor mij practische modus in te vinden, geen principiële.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 8 januari 2023, 18:07 Hij vroeg ook naar carbon, als ik het ff terug lees.

Een bezoekje aan de Bicyclehub had ik zelf allang gedaan als ik nog in NL zou wonen.
Dan voegen we carbon ook gewoon toe: Elan produceert carbon ligfietsen in Wijchen.

En voordat mensen vreemde ideeën krijgen: ik las geen titanium, daarvoor hebben we weer een andere specialist in huis.

Dus wat we kleinschalig in Wijchen, Nederland doen:
-staal solderen
-staal lassen (meer nieuws volgt!)
-titanium lassen
-carbon leggen
-aluminium onderdelen frezen (tandwielen, dropouts)
-stalen onderdelen frezen (dropouts)
-aluminium velgen produceren

Aluminium frames zullen ook wel een keer gaan gebeuren en wat onderdelen betreft liggen de plannen er ook. Cranks en naven zijn al in een gevorderd stadium op de tekentafel, stuurpen moet weer eens opgepikt worden.

En we doen nog het 1 en ander, maar dat is meer verkoop, groothandelspul, service (Rohloff, wielenbouw).



En wil je inderdaad een kijkje komen nemen, laat het eventueel even weten. Deuren staan meestal wel open.


Partijen die overigens wel weer grootschaliger in Nederland produceren:
Van Raam: https://www.vanraam.com/nl-nl Ze hebben een mooie lasrobot staan om de frames te maken.
In die categorie ook: https://cargocycling.nl/
En: https://www.eliancycles.com/ (nieuwe cargobike staat nog niet op de site, maar die is slim zo bedacht dat de productie grootschalig in NL plaats kan vinden!

Als laatste, zeer leuk project: https://mokumono.com/nl/ In het nieuwe model 'Polder' zitten enkele unieke oplossingen. En ze hebben een grote industriële partij achter zich staan die na dit (kleinere) project de frameproductie weer echt naar NL wil terugbrengen!

Wordt op veel niveaus dus hard gewerkt!



En dan hebben we hier nog heel veel partijen die fietsen hier ontwikkelen en eventueel zelfs assembleren. Santos is een noemenswaardige partij, die ook veel proberen te werken met Nederlandse of minstens Europese bedrijven. Maar inderdaad nog wel tegen de frameproductie aan deze kant van de wereld aanhikt.

En dan vergeet ik nog een heleboel partijen die onderdelen ontwikkelen en maken. Ook meestal niet op sportief gebied, maar wel mooie fietsonderdelen voor praktisch gebruik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ben tot dusver nog te lui of te druk om echt wat op camera te zetten, maar ik zie in dat Koreaanse filmpje niks meer dan wat we in Wijchen doen. Maar altijd leuk om het zo samengevat te zien.
Als soldeerder kan ik altijd erg genieten van het werk van Brian Chapman, behoorlijke vakman die fraaie klassieke fietsen bouwt: https://instagram.com/chapmancycles?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Verder is Kamfab prachtig, al zijn motor of autoframes.
Field heeft ooit een mooie film maken: https://youtu.be/Ca6XMQAZVZU

En ik vergeet het bijna, maar mijn filmende buurman heeft ooit een nieuwe camera bij mij in de schuur getest: https://youtu.be/9Q6fFqe-2EA
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

novaterra schreef: zo 8 januari 2023, 16:35 wat een excuus
Mag zijn, maar een paspoort is simpelweg geen optie voor me.

Een ID-kaart heb ik wel en ik kom europa ook echt wel uit, maar niet met een paspoort.

En ik doel echt op de massaproductie, de (waarschijnlijk) machinaal gelaste frames van aluminium en dus ook hoe ze dat met carbon doen.

Die vraag is lang geleden al ooit ontstaan toen ik een keer een foto heb gezien met honderden (danwel duizenden) afgekeurde carbon frames.

Want hoe kan het dat je zoveel afkeur hebt als het, van wat ik er nu van zie, een vrij tijdrovend en precair proces is.

Voor de aluminium frames zou ik de machines en robots graag willen zien, ik werk soms aan gelijksoortige machines maar die maken dan auto onderdelen of assembleren die.

Kleinschalig is mooi en ik waardeer het vakmanschap ook wat daar voor nodig is, maar het perfectioneren van een proces met een machine vind ik nu eenmaal NOG interessanter.

Techneut pur sang laten we maar zeggen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik geloof niet dat veel alu frames met een robot gelast worden, en als dat wel zo is dan hebben ze dat niet onder controle. ik zoe veel frames die ik netter kan lassen, vooral de frames van scott enzo zien er echt dramatisch uit. nicolai daarentegen ziet er super uit
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De fabriek in Portugal die al even aangehaald werd, die last aluminium helemaal met een robot.


Optisch misschien niet als een Nicolai, maar technisch wel gewoon in orde!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie