Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wat jij wil...
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik denk dat het verschil zich zit in de wijze van rijden.
Pagani tuft met een gemiddelde van 15 km/u door het bos. Wil je met 20km/u gemiddeld door het bos jagen is 1000 lumen nog weinig.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Bowiex schreef:Ik denk dat het verschil zich zit in de wijze van rijden.
Pagani tuft met een gemiddelde van 15 km/u door het bos. Wil je met 20km/u gemiddeld door het bos jagen is 1000 lumen nog weinig.
Nog wat harder is nog wat leuker :o 8) . Vorig jaar met paar vrienden een rondje door de lokale bossen gereden en op aantal plekken (onbewust en niet gepland) bijna KOM’s gereden. Daarna had ik de rapen trouwens wel aardig gaar... :o

Wel inderdaad flinke bak licht meenemen als het tempo omhoog gaat. Zelf heb ik (max) 1200 lumen op het stuur en (max) 3200 lumen op de helm (beide “echte” lumen; geen marketing). Zowel stuur- als helmlamp is iig erg prettig. Met beide op maximale stand zo’n 2 uur plezier :winkie:
StAlTiCa
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Vanmorgen de eerste rit met de Lezyne Deca Drive gemaakt, over de weg met de racer. Dan moet ik zeggen dat de Deca Drive met geclaimde 1500lumen toch wat aan de krappe kant is. Voor de racer op asfalt heb ik meer dan genoeg licht, als er ook maar íéts van verlichting is, dan is de economy stand voldoende. Bij helemaal geen straatverlichting is de overdrive stand (hoogste) echt wel nodig.
Ik zou hier niet mee het bos in durven, althans niet op de snelheden die ik zou willen rijden. Leuke bijverlichting voor op het stuur, maar meer ook niet. Of je moet je snelheid (drastisch) willen aanpassen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Deca drive vol aan ja? Ik wordt met de 1200lmn decadrive continue geseind door automobilisten en ook aangesproken. Dat is echt teveel licht voor op de openbare weg!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Makkelijk schreef:Deca drive vol aan ja? Ik wordt met de 1200lmn decadrive continue geseind door automobilisten en ook aangesproken. Dat is echt teveel licht voor op de openbare weg!
Volgens mij geeft Ramon ook aan dat hij hem "Bij helemaal geen straatverlichting" op vol vermogen gebruikt. Dat is dan in principe niet op de openbare weg, tenzij je misschien op onverlichte landelijke wegen rijdt. Maar zelfs dan heb je als biker volgens mij geen vol vermogen nodig...dat zou je op de trail nog nodig kunnen hebben, maar anders hoef je op de weg toch niet alle grassprieten aan de wegkant te zien. Maar da's mijn mening. ;)

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat automobilisten gaan seinen bij dergelijke lichtsterkte; zelfs met 800 lumen heb je ook al een aardige bak licht wat je wel kan vergelijken met groot licht in de auto, kijk maar es hoe verkeersborden oplichten als je er op schijnt...min of meer hetzelfde effect als groot licht. Dat kan best fel zijn als je dat als automobilist in je gezicht krijgt, ook omdat je die lichtsterkte van een fietser niet zo snel verwacht.

Ik rij met een 800 lumen Lezyne als stuurlamp en een chinees met vergelijkbare sterkte als helmlamp op de trail en dat is echt zat vind ik. Meer zou wel kunnen maar op zich heb je voldoende licht, ook omdat je 2 lampen tot je beschikking hebt en met je helmlamp ook nog gericht kan belichten.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De hoek waaronder de lamp op het stuur gemonteerd is scheelt ook veel.
In de bebouwde kom of langs een weg laat ik de lamp wat meer naar beneden schijnen.
Uiteraard schroef ik het vermogen dan ook flink terug. Meestal stand 2 van de 4.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Wiel-Maat schreef:Volgens mij geeft Ramon ook aan dat hij hem "Bij helemaal geen straatverlichting" op vol vermogen gebruikt. Dat is dan in principe niet op de openbare weg, tenzij je misschien op onverlichte landelijke wegen rijdt.
Ik rij inderdaad onverlichte landwegen, en zolang het vlakke rechte weg is kan ik met een van de lagere standen gerust toe. Maar er zijn twee afdalingen in mijn woon-werk route waar het strak asfalt is en met 8-10% naar beneden gaat. Dus daar wil je wel snelheid maken, maar de weg is daar onverlicht en om 6:00 in dit jaargetijde is het er zó donker dat het duister zowat tastbaar wordt. Holle wegen waarboven een bladerdek groeit dat bijna aaneengesloten is.

Seinen van tegenliggers heb ik geen last van gehad, op 1 fietser na maar toen had ik ook de overdrive stand ingeschakeld.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
PaganiProductions

Bowiex schreef:Ik denk dat het verschil zich zit in de wijze van rijden.
Pagani tuft met een gemiddelde van 15 km/u door het bos. Wil je met 20km/u gemiddeld door het bos jagen is 1000 lumen nog weinig.
minimaal 16 km/h gemiddeld tegenwoordig ook in het donker ben al een sneller en constanter geworden.
PaganiProductions

ik rijd normaal 700+ lumen in het donker.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

PaganiProductions schreef:
Bowiex schreef:Ik denk dat het verschil zich zit in de wijze van rijden.
Pagani tuft met een gemiddelde van 15 km/u door het bos. Wil je met 20km/u gemiddeld door het bos jagen is 1000 lumen nog weinig.
minimaal 16 km/h gemiddeld tegenwoordig ook in het donker ben al een sneller en constanter geworden.
Ik rond dit af naar beneden. :lol: http://www.sports-tracker.com/workout/p ... 2a987df7f4" onclick="window.open(this.href);return false;
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

15km/h of 16km/h...who cares?
Ik zie steeds meer topics offtopic raken...
Niet de juiste weg volgens mij.
Nu weer ontopic!!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Sjeez is er 1tje met het verkeerde been van de fiets gestapt.
Dit is toch volledig on-topic. :~
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Sorry :-D
Ik zie in steeds meer topics een bepaalde forumgebruiker posts maken die niks toevoegen aan het onderwerp, waardoor er topicvervuiling ontstaat.
En ja, dat vind ik jammer. :-)

/me rent naar koffieautomaat voor een bak koffie. :-D
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

:lol:
awinkel schreef:Sorry :-D
Ik zie in steeds meer topics een bepaalde forumgebruiker posts maken die niks toevoegen aan het onderwerp, waardoor er topicvervuiling ontstaat.
En ja, dat vind ik jammer. :-)

/me rent naar koffieautomaat voor een bak koffie. :-D
Plaats reactie