Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

wolf75 schreef:Hmmz, dat is 137km van huis. Iets teveel van het goede voor 32km in het donker fietsen.

Zijn er nog meer nachtritten de komende tijd dat iemand weet. Liever wat meer aan de oostkant van Brabant.
Zie dit overzichtje:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=129827" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo komt Eindhoven er bijna aan.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Bowiex schreef:
wolf75 schreef:Hmmz, dat is 137km van huis. Iets teveel van het goede voor 32km in het donker fietsen.

Zijn er nog meer nachtritten de komende tijd dat iemand weet. Liever wat meer aan de oostkant van Brabant.


Zie dit overzichtje:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=129827" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo komt Eindhoven er bijna aan.
Thnx, ik heb die van Meijel alvast in de agenda genoteerd.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Dennis1987 schreef:Is er al iemand die de nieuwe Sigma Buster 2000 heeft ?
http://outdoorguru.com/reviews///sigma-buster-2000#" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een nieuwe lamp van Sigma , hij doet 2000 Lumen en kost 200€ Dat is niet duur :)
Ik heb al verlichting op m'n fietsen maar ik denk dat ik speciaal voor deze lamp een helm ga kopen waar hij op kan :D

Hier is een youtube filmpje over de nieuwe Sigma Buster 2000. Hij wordt vergeleken met een goedkoop Amazon lampje. https://youtu.be/ZWnjC99PvZg" onclick="window.open(this.href);return false;
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik heb nu een lamp van 1200 (echte) lumen. Helaas merk ik dat alleen een lamp op het stuur niet super is en dat een 2e lamp op de helm toch wel erg handig is. Verder merk ik dat (nog) wat meer licht ook wel prettig is...

Er gaat dus iets (sterkers) bij komen :D

Hierbij de vraag welke lamp waar te gebruiken? De krachtigste lamp op het stuur óf de krachtigste lamp op de helm?
StAlTiCa
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

owwwwk schreef:Ik heb nu een lamp van 1200 (echte) lumen. Helaas merk ik dat alleen een lamp op het stuur niet super is en dat een 2e lamp op de helm toch wel erg handig is. Verder merk ik dat (nog) wat meer licht ook wel prettig is...

Er gaat dus iets (sterkers) bij komen :D

Hierbij de vraag welke lamp waar te gebruiken? De krachtigste lamp op het stuur óf de krachtigste lamp op de helm?
Hoi,

Voor zover ik weet is een breedstraler op het stuur en een 'normale' lamp op je helm de ideale weg. Welke van deze twee nou het krachtigst moet zijn, geen idee.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Aangezien de helmlamp ook verder weg schijnt in die opstelling , zou ik daarvoor de krachtigste nemen.
Zo heb ik het zelf in ieder geval gedaan
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Tacoos schreef:Aangezien de helmlamp ook verder weg schijnt in die opstelling , zou ik daarvoor de krachtigste nemen.
Zo heb ik het zelf in ieder geval gedaan
Vanavond met twee lampen gereden. "Oude" minder krachtige lamp op het stuur. Nieuwe krachtiger lamp op de helm.

Wat een verschil :o . Twee lampen is veel fijner op singletrails!
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb voorkeur voor krachtigste op het stuur:
- krachtigste lamp is meestal ook de grootste / zwaarste
- vind het niet fijn als de lichtbundel mijn gezichtsveld kruist, vooral met nevelig weer / mist veroorzaakt dat een verblindend gordijn. Bij sterkste lamp op het stuur en minder sterke lamp op je helm is dat verblindend effect beduidend minder
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat de brede bundel de lumen over een groter oppervlak verdeelt zal de brede laamp de krachtigste moeten zijn.
Dus krachtige lamp met brede bundel op het stuur, lamp met smalle bundel op de helm.
De smalle bundel zal fel genoeg zijn, zelfs al werkt die lamp met minder lumen.
De helmlamp heeft ook een langer kabeltje nodig, zodat de accu makkelijk in de rugzak past.
Bij nevel of sneeuw zet je de helmlamp in de laagste stand, of helemaal uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

[quote
De helmlamp heeft ook een langer kabeltje nodig, zodat de accu makkelijk in de rugzak past.
Bij nevel of sneeuw zet je de helmlamp in de laagste stand, of helemaal uit.[/quote]

dat probleem had ik ook, ik heb het opgelost door zo`n telefoonhouder voor aan de bovenarm. (kabeltje is dan plotseling weer veel te lang).
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

zo kan het ook...meteen een achterlichtje erbij:
Afbeelding
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Laatste lijkt mij niet slim.... als je dan op de achterkant van je helm valt zit daar ineens een massief blok... ik heb de accu gewoon in de rugzak gedaan (lange kabel) aan de buitenkant.

Beide lampen hebben een fijne lichtbundel en mooie spreiding. Ik probeer eerst een paar ritten met de krachtige lamp op de helm en draai het daarna om. Zeker op singletrack met wathoogteverschil is de lMp op de helm iig een aanwinst.
StAlTiCa
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Laatste lijkt mij niet slim.... als je dan op de achterkant van je helm valt zit daar ineens een massief blok
Laatste lijkt mij niet slim.... als je dan op de achterkant van je rug valt zit daar ineens een dikke rugzak
:lol:

Ik wilde alleen aangeven dat een optie is om je batterij mee te nemen. Optimaal is het nooit maar het voordeel is dat je meer bewegingsvrijheid hebt. Wel een nadeel dat je wat extra gewicht op je kop hebt zitten.
Ik rij ook meestal met de batterij van de helmlamp in de rugzak. Wil je wat uit je rugzak halen (tooltje, telefoon) dan moet je beetje klooien met de kabel die naar je helm loopt dus beetje voorzichtig rugzakje af doen zonder alles los te trekken.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Accu in een achterzak van het/je fietsshirt, de kabel loopt dan over je rug.
En daarna doe je je rugzak op.
Zo doe ik het, kun je ook nog onderweg iets uit je rugzak halen zonder rompslomp.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Heb de accu gewoon in de rugzak.. een verlengkabel kost geen hol
Plaats reactie